Dit filmpje laat duidelijk zien dat de Durango de beste 4x4 SCT van het moment is!!
[URL="
- Euro Offroad Series - 4wd SCT A-main Leg 1[/URL]
Hoe kan je dat nou zeggen adhv een wedstrijdje. Wat
is "de beste"? Degene die bestuurd wordt door de beste coureur, degene die het langst heel blijft, degene die het makkelijkst te rijden is, degene met de aantrekkelijkste features, degene die het makkelijkst sleutelt, degene die de slimste layout heeft of degene die het beste verkoopt?
Het is duidelijk dat de Losi, AE en Durango iig wel de meest besproken modellen zijn. Dat ze zeer verschillend zijn en elkaar qua presatie op het circuit met professionele rijders niet veel ontlopen dat is duidelijk. Echter worden de meeste RC auto's gekocht door "parkinglot bashers" Als je daar als RC ontwerper geen rekening mee houdt heb je de kans uiteindelijk toch een lemon te hebben gemaakt.
Traxxas heeft al tijden het patent op slimme ontwerpen gericht op deze doelgroep. Dat het niet de snelste auto's zijn moge duidelijk zijn. Het zijn echter wel de meest toegangkelijk auto's en gezien dat compromis zijn ze dus eigenlijk heel erg goed. Toegegeven, ik ben ook niet meer zo geinteresseerd in een instap basher (ook omdat ik die al heb)
Het is echter nog maar de vraag wie van de 3 het gaat winnen als het om de keus van de koper gaat.
Mijn
voorlopige conclusie:
Durango, mooi technisch ontwerp qua chassis, layout met saddlepack is echter killing. Weinig mensen zullen nieuwe (en lastiger verkrijgbare) saddlepacks gaan kopen speciaal om deze auto te rijden. Bovendien is de Durango erg duur. De AE en Losi hangen onder de 300 dollar. De Durango kost al bijna 400. Nou ligt die verhouding in Europa anders vanwege de afkomst van de Durango maar daar heb je niks aan voor de amerikaanse, australische en aziatische markt. En die afzetmarkt is vele malen groter dan Europa. Kans is dus groot dat het een beetje een exoot zal blijven.
AE, is nog weing van te zeggen. Als het beltdrive systeem goed werkt en duurzaam blijkt te zijn, maakt hij een kans. Echter is de inzetbaarheid nog steeds beperkt door de beperkte ruimte voor lipo (2S en kleine 3S) en beperkte keus aan motoren (alleen 36mm can). De auto is mooi licht maar anders dan de pro rijders heeft nog niemand 'm kunnen proberen.
Losi, heeft zich al wel bewezen een snelle auto te zijn in handen van de "gewone" racer. Veel gehoord commentaar is dat de auto zo uit de doos al heel goed afgesteld is en andere auto's achter zich laat op de diverse circuits. Althans dat roepen ze in de VS. Daar rijden natuurlijk weinig Durango's rond dus de 1op1 ervaring tussen die 2 is er nog niet echt. De diff pins zijn van verkeerd materiaal gemaakt en Losi is nu bezig die te verbeteren en huidige bezitter krijgen die gratis. Inmiddels zijn er al andere pins verkrijgbaar (Chris pins) Verder zijn er verhalen over o.a. achter shocktowers maar dat is incidenteel en geen ontwerpfout te noemen, Verder heb ik wel het idee dat de Losi toch uit wat minder goed materiaal is gemaakt dan de rest, zeker vergeleken bij de Durango. Het grotere gewicht van de Durango (wat nog een stuk lager is dan een 1/8 buggy wat het in feite is) lijkt geen nadeel te zijn wat ik zo van lees. Juist bevorderlijk voor de stabiliteit. De Losi kan veel motoren hebben dus de mogelijkheid is er om het gewicht te compenseren met een krachtige motor. Een Neu 1509 b.v. (40mm doorsnee) b.v. past er in. Grootte en variatie van de lipo is ook nagenoeg onbeperkt wat ook een groot voordeel is.