Shortcourse topic

ik zie echt geen overtuigend verschil tussen de de durango, asso of losi. of kyosho

het enige verschil volgens mij word hier gemaakt door baankennis en materiaalkennis

die gast die in de durango wint rijd op zijn thuis circuit.
Cavaleri met zijn Asso heeft er nog nooit gereden..

en kijk maar goed naar de leg1, leg2 en leg3 dit is niet het enige filmpje

Laatst bewerkt:
Dit filmpje laat duidelijk zien dat de Durango de beste 4x4 SCT van het moment is!!
[URL="
- Euro Offroad Series - 4wd SCT A-main Leg 1[/URL]

Hoe kan je dat nou zeggen adhv een wedstrijdje. Wat is "de beste"? Degene die bestuurd wordt door de beste coureur, degene die het langst heel blijft, degene die het makkelijkst te rijden is, degene met de aantrekkelijkste features, degene die het makkelijkst sleutelt, degene die de slimste layout heeft of degene die het beste verkoopt?

Het is duidelijk dat de Losi, AE en Durango iig wel de meest besproken modellen zijn. Dat ze zeer verschillend zijn en elkaar qua presatie op het circuit met professionele rijders niet veel ontlopen dat is duidelijk. Echter worden de meeste RC auto's gekocht door "parkinglot bashers" Als je daar als RC ontwerper geen rekening mee houdt heb je de kans uiteindelijk toch een lemon te hebben gemaakt.
Traxxas heeft al tijden het patent op slimme ontwerpen gericht op deze doelgroep. Dat het niet de snelste auto's zijn moge duidelijk zijn. Het zijn echter wel de meest toegangkelijk auto's en gezien dat compromis zijn ze dus eigenlijk heel erg goed. Toegegeven, ik ben ook niet meer zo geinteresseerd in een instap basher (ook omdat ik die al heb)
Het is echter nog maar de vraag wie van de 3 het gaat winnen als het om de keus van de koper gaat.

Mijn voorlopige conclusie:

Durango, mooi technisch ontwerp qua chassis, layout met saddlepack is echter killing. Weinig mensen zullen nieuwe (en lastiger verkrijgbare) saddlepacks gaan kopen speciaal om deze auto te rijden. Bovendien is de Durango erg duur. De AE en Losi hangen onder de 300 dollar. De Durango kost al bijna 400. Nou ligt die verhouding in Europa anders vanwege de afkomst van de Durango maar daar heb je niks aan voor de amerikaanse, australische en aziatische markt. En die afzetmarkt is vele malen groter dan Europa. Kans is dus groot dat het een beetje een exoot zal blijven.

AE, is nog weing van te zeggen. Als het beltdrive systeem goed werkt en duurzaam blijkt te zijn, maakt hij een kans. Echter is de inzetbaarheid nog steeds beperkt door de beperkte ruimte voor lipo (2S en kleine 3S) en beperkte keus aan motoren (alleen 36mm can). De auto is mooi licht maar anders dan de pro rijders heeft nog niemand 'm kunnen proberen.

Losi, heeft zich al wel bewezen een snelle auto te zijn in handen van de "gewone" racer. Veel gehoord commentaar is dat de auto zo uit de doos al heel goed afgesteld is en andere auto's achter zich laat op de diverse circuits. Althans dat roepen ze in de VS. Daar rijden natuurlijk weinig Durango's rond dus de 1op1 ervaring tussen die 2 is er nog niet echt. De diff pins zijn van verkeerd materiaal gemaakt en Losi is nu bezig die te verbeteren en huidige bezitter krijgen die gratis. Inmiddels zijn er al andere pins verkrijgbaar (Chris pins) Verder zijn er verhalen over o.a. achter shocktowers maar dat is incidenteel en geen ontwerpfout te noemen, Verder heb ik wel het idee dat de Losi toch uit wat minder goed materiaal is gemaakt dan de rest, zeker vergeleken bij de Durango. Het grotere gewicht van de Durango (wat nog een stuk lager is dan een 1/8 buggy wat het in feite is) lijkt geen nadeel te zijn wat ik zo van lees. Juist bevorderlijk voor de stabiliteit. De Losi kan veel motoren hebben dus de mogelijkheid is er om het gewicht te compenseren met een krachtige motor. Een Neu 1509 b.v. (40mm doorsnee) b.v. past er in. Grootte en variatie van de lipo is ook nagenoeg onbeperkt wat ook een groot voordeel is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie wel degelijk verschillen,de Durango neemt de bochten scherper, doet het een stuk beter in de lucht, hij is duidelijk minder zwaar dan de losi die trager door de bocht gaat en niet zo snel op zn gas kan.
De asso zwabbert nogal, volgens mij zouden een paar swaybars wel op zn plaats zijn.
Ik heb nogal wat 2wd en 4wd wedstrijden en trainingen van dichtbij gezien, en ben dus echt wel een expert op dit gebied!!!
De durango rijdt echt als een uit de kluiten gewassen 1/10 4wd buggy!
En mij is duidelijk dat de Durango de beste auto is voor deze nogal kleine indoor baan, buiten op een groter parcours met andere jumps is de losi misschien beter.
Neuman is een Duitser en dit is dus niet zn thuisbaan, en Neuman werd bij de 2wd +4wd buggy ingemaakt door de Yankees omdat het gewoon betere rijders zijn.
Dus het lag wel degelijk aan de Auto.

Dat baantje van de Cactus challenge was ook niet al te groot en daar wonnen de Losi's het toch wel van de Durango's. Het lag wel dicht bij elkaar. Het zegt alleen zo weinig. Het gaat om fractie van een seconde. Ook vind ik het niet te vergelijken hoe deze topklasse rijders het doen t.o.v. de hobbyist/amateur. Als je mij in een F1 auto zet en Michael Schumacher in een Trabant wint ie het nog van me. Zo ook met de top RC coureur. Die rijders zijn goed in iedere auto mits ze er een beetje mee vertrouwd zijn. En zo'n Calvalieri rijdt alles op het podium. Is voor mij geen enkele indicatie over hoe goed die auto vanzichzelf is.

3rd anual short course nationals USA

in augustus 3 dagen lang 26, 27, 28 augustus..

2wd SCT Stock
2wd SCT Open
4wd SCT Open
Slash Spec
1/8 SCT Electric
Nitro (1/10 & 1/18 ) SCT Open
Mini (1/16 & 1/18 ) SCT Open
Short Course Buggy Stock

Hence mijn "lolt enorm"

Ja ik weet dat er "echte" short course buggies zijn, met schale apperance enzo maar dat betekend niet dat mijn backslash minder shortcourse is:P

Vind het wel cool dat de class nu echt gepromoot word...

staan wat nieuwe picks in de (back)slash topic:P voor de mensen die zijn geinteresseerd in waar mijn demented mind nu weer mee gekomen is:P

team ansmann racing NL

zy6pap.jpg

veqicz.jpg

een 2wd van ansmann aan het trainen

Back