Shuttleworth Triplane down :-(

heb ik gezien ja erg zoned om zo een landing verkeerd in te schatten
of best knap om precies dat paaltje te raken

Op de eerste plaats zonde van de tripe!
om gelijk de fout bij de piloot te leggen?,inschattingsfout of niet de vliegers van de shuttleworth zijn niet de minste vliegers deze kerels weten zeker wat ze doen.
inschattings fout kan......
maar ik denk eerder aan te weinig motorvernogen om een nieuwe klimvlucht in te zetten.
getuigen de rookpluim vlak voor inpact.
de motor draait even meer dan 80% maar komt gewoon vermogen te kort.
dit misschien in combinatie met valwind?
Wie zal t zeggen......
een ding weet ik wel de shuttleworth collection zal er alles aan doen om de tripe weer aan het vliegen te krijgen.

greets pascal

dat ze hem weer vliegend krijgen daar hoef je niet bang voor te zijn
al zou je zo een toestel in brand steken dan nog blijft de helft van de tijd om hem te herbouwen gewoon over
citaat cole pealen

Inderdaad, altijd zonde als zo'n oude kist beschadigd raakt. Maar ja, als je wilt dat ze vliegend bekeken kunnen worden :thumbsup: loop je dat risico.
Zo te zien heeft deze Triplane de originele rotatiemotor, en die waren berucht voor de ongevallen die met onervaren piloten gebeurden als de landing te laag uitkwam en er gas bijgegeven moest worden. Nu neem ik wel aan dat de piloten van de Shuttleworth Collection (zeer) ervaren zijn, maar ook zij zijn mensen.
Lees ook eens wat Ernst Grundmann over deze motoren geschreven heeft: [post24]

Max.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik me nog herinner van Old Warden (is al weer even terug), is dat de landingsbaan behoorlijk lang is (voor een Sopwith Triplane).

Waarom komt hij dan zo binnen? :confused:

Motor 'idling' (tenminste . . .?), slippend, en bij dit alles wetende dat de Triplane in termen van 'drag' en glijhoek nou ook niet bij de top hoort (vwb. drag wel ;) ):waarom plan je je landing dan zo? :confused:

Safety margin (heet dat zo?): ongeveer nul.

Samen met Murphy (motor pakt niet lekker op): there you have it.

Maar ja, beste stuurlui . . . :oops:

Over een jaar of wat vliegt 'ie weer! :p

From Aviation Safety Network:
The Shuttleworth Collection's Sopwith Triplane replica G-BOCK "N6290" was substantially damaged on 29 June 2014 when it lost engine power and was caught by a gust of wind at very low level when about to land at Old Warden, Bedfordshire, at the end of its display routine. Smoke could be seen coming from the engine a few seconds before impact.

The gust of wind blew the aircraft into a perimeter fence, which "snagged" the aircraft's undercarriage, causing it to hit the ground and overturn. Pilot Roger Bailey was able to vacate the aircraft and walk away unscathed.

Niet genoeg veiligheidshoogte, dus (is mijn conclusie).

Always expect the unexpected!

Just my two cents.

jan.

Date: 29-JUN-2014
Time: 15:22
BST
Type: Sopwith Triplane Replica
Owner/operator: Shuttleworth Trust (Richard Shuttleworth Trustees)
Registration: G-BOCK C/n / msn: NAW-1
Fatalities: 0
Occupants: 1

Other fatalities: 0

Airplane damage: Substantial
G.gif
United Kingdom

Phase: Landing
Nature: Demo/Airshow/Display
Departure airport: Old Warden, Bedfordshire
Destination airport: Old Warden, Bedfordshire

Narrative:
The Shuttleworth Collection's Sopwith Triplane replica G-BOCK "N6290" was substantially damaged on 29 June 2014 when it lost engine power and was caught by a gust of wind at very low level when about to land at Old Warden, Bedfordshire, at the end of its display routine. Smoke could be seen coming from the engine a few seconds before impact.

The gust of wind blew the aircraft into a perimeter fence, which "snagged" the aircraft's undercarriage, causing it to hit the ground and overturn. Pilot Roger Bailey was able to vacate the aircraft and walk away unscathed.

[edit] He Jan, dit stond net nog niet in jouw posting, in de tussentijd toegevoegd? ;)

Groeten, Ramses

."Drama op de vliegshow in Großenhain bij Riesa. Duitslands oudste nog goedgekeurde vliegtuig, een Klemm KL 25, stortte zondagavond neer. Piloot (27) en passagier (16) raakten ernstig gewond"

Bah, akelig ongeluk! :(

Groeten, Ramses

Inderdaad, een kind van 16 dat een leuke rondvlucht dacht te maken. De romp is bij de cockpits doormidden gebroken.

... de piloot was ook nog erg jong, realiseer ik me nu.

Leeftijd zegt niet alles... Neem dit fimpje als voorbeeld. Hoeveel 18 jarigen zie jij een Stearman zo strak landen? ;-)

http://youtu.be/GWWoM38VMio

Wat het ongeval overigens niet minder treurig maakt. Zeer triest. Wachten de bevindingen van het onderzoek af...

Leeftijd zegt niet alles... Neem dit fimpje als voorbeeld. Hoeveel 18 jarigen zie jij een Stearman zo strak landen?

Ik bedoelde niet dat het ongeluk aan zijn jeugdigheid te wijten was. Ik bedoelde dat het vooral heel naar is als een kind ernstig gewond raakt, maar dat je als 27 jarige danwel geen kind meer bent, maar toch ook nog heel jong.

Back