Sidetrust, downtrust bij een laagtoerige motor?

• Topicstarter Topicstarter Handsome
  • Startdatum Startdatum
H

Handsome

Guest
Hallo allemaal,

Voor mij wordt het de eerste keer dat ik ga vliegen met een 3-fasenmotortje. Ik heb een typhoon-micro 6/3d met tsunami-10 regelaar.
Er komt een apc slowflyprop op, een 8x3,8".
Het kistje waar het in komt is een Superkraft Astro M-11-B.
Te vinden op deze site http://www.kangkeusa.com/

Normaal vlieg ik met speed 400 en speed 600 waarbij ik dan wat sidetrust en downtrust toepas als ik het motorschot inbouw.
Is dit ook noodzakelijk bij dit typhoon-micro 6/3d motortje in combinatie met deze prop?

Als je goed kijkt bij dit model zit de down en side trust al ingebouwd. Ik vlieg dit model met een speed 400 en een Gunther prop. De side en down trust die standaard is voor dit model, is ook voor die brushless ruim voldoende. Alleen die buitenloper hierin monteren zal iets moeilijker zijn dan de standaard speed 400 of een "binnenloper". Eventueel die triplex balkjes waar de motor normaal met typraps tegenaan getrokken wordt zo ver mogelijk wegslijpen met een dremel en dan het bijgevoegde extra motorspantje gebruiken of aanpassen voor die typhoon motor.

Dit is een mini trainertje met een dragend profiel.
Bij versnellen kans dat de neus omhoog wil, vooral bij wat meer vermogen. Domping dus handig.

Prop is groot t.o.v. het vliegtuig. Daarom zijwaartsstelling nodig.

Je kan natuurlijk ook proberen via de roeren.
Hangt namelijk ook weer af van de vliegsnelheid.

Ik zit er aan te denken om er een heel nieuw motorspantje in te zetten, zodat ik wat meer 'vlees' heb om het motortje vast te zetten.
Het standaard motorspantje heeft nogal een groot gat waardoor mijn 3 boutjes te dicht op de rand komen te zitten met alle gevaar van dien.

In het model wat ik heb kan ik slechts minimale sidetrust ontdekken en downtrust geheel niet.

Is er nog een gewenste hoek voor de side- en down-trust?
B.v. 2 graden down en 2 graden side of komt dit niet zo nauw.

2 side, 4 down en later eventueel aanpassen.

De feitelijke domping moet je meten t.o.v. de vleugel.

Back