Sig floats 1:4 (BosModelAir)

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Berto, 11 dec 2006.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo vanavond de floats eens uit de schuur gehaald en ze waren erg vies van de olie/uitlaat troep:
    [​IMG]

    Maar nu zijn ze weer wit:
    [​IMG]

    Verder gekontroleert op schade en op 2 kleine butjes na niks aan de hand.

    Dus na woensdag gaan ze onder de super-decathlon-bosmodelair-32 en gaat het afstellen van de waterroeroptrekservo beginnen en moet de kist klaar zijn voor de 26ste :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    en passen:
    [​IMG]

    Persoonlijk vindt ik met de huidige strping de kist veel moooier uitkomen op de floats.
     
  3. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    en toch mis ik nog een beetje kleur op de drijvers.....
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Kleur niet, site promotie wel ;-)

    + er zijn genoeg 1 op 1 kisten met ook kompleet witte floats dus zo uit de toon val ik nu ook weer niet :)
     
  5. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    ja inderdaad ik mis de rcparachute op de zijkant.. toch maar eens snel opplakken berto.... eens kijken of ik het dit jaar wel ongezien kan doen......
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Mhhhhh, ik ga mijn kist bewaken met m`n leven :lol:

    Maar RC-Parachute op de drijver????
    Dat kan natuurlijk niet :nooo:

    De kar is gelukkig al voorzien ;-)
     
  7. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    floats

    Berto,


    Inderdaat die kist met floats geeft toch ff een beetje meer smoel aan die kist mooi hoor toppie.

    Enne wit is alleen wit als er wit op staat, anders is het geen wit enz enz

    Ma wel mooi hoor we gaan hem zien de 26e

    Groet Jaap
     
    Laatst bewerkt: 13 feb 2009
  8. wes

    wes

    Lid geworden:
    25 okt 2005
    Berichten:
    205
    Locatie:
    lunteren
    ziet er goed uit.
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Jaap en Wesley,

    Dank het gaat er steeds beter uitzien.


    En Wesley woensdag komt de kist weer mee om nog een paar keer te vliegen en te kijken of de carburateur nu wel blijft zitten :D


    De 26ste kunnen jullie hem weer in het water aanschouwen :yes:
     
  10. wes

    wes

    Lid geworden:
    25 okt 2005
    Berichten:
    205
    Locatie:
    lunteren
    zie je woensdag
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo de drijvers zitten er weer onder.
    Waterroeroptrekservo afstellen en daar ging de lierservo, en maar draaien en maar draaien en maar draaien.

    Grrrrr, was dat nou weer, naja servo eruit, open maken en wat blijkt, een draadje van de potmeter los.
    Even solderen en ja hoor alles werkt weer :D

    Dat dacht je :mad:

    Ineens doet m`n gasservo het niet meer, naja, gasservo eruit, ander erin en dat is ook weer opgelost :D

    De Super Decathlon is er klaar voor (verder vandaag de calmato-en-calmato-sport-met-drijvers-bosmodelair-11 even drijverklaar maken).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 nov 2015
  12. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Ik zou toch maar wat reserve onderdelen meenemen Berto als ik jouw was.
    Je weet maar nooit zoals ik de tegenslagen heb gelezen!

    Mvgr hans
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat zowiezo, belangrijkste is lijm en plakband :D
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Afgelopen zaterdag heerlijk gevlogen, en er zijn ook weer mooie foto`s gemaakt die ik tzt hier zal plaatsen van deze kist.

    Ik heb wel besloten om de drijvers nu iets te gaan vergroten en iets breder te gaan plaatsen.
    De kist is nu namenlijk door de vrij harde wind 1 maal op zijn neus gegaan en dat heeft me aan het einde van de dag m`n ontsteking gekost :-(

    Maar verder heerlijk met de kist gevlogen.

    Dezxe drijvers zullen nu onder de Big Lift van Onno komen en ik ga ze dus zoals gezegd iets vergroten.

    De huidige drijvers hebben een grofweg totaal berekende inhoud van 17500cm3.
    Voor het mooie net wat te weinig, dat heb ik altijd al wel aangegeven maar met de laatste meeting met redelijk wat golfslag en veel wind kwam dat echt to zijn uiting.

    De drijvers zullen nu 1,1 maal vergroot worden, dit geeft dan een totaal grofweg berekende inhoud van bijna 22000cm3 dit zal het drijfvermogen ten goede komen.

    De drijvers worden nu niet echt storend breder en maar 10cm langer dus dat gaat allemaal goed komen.
    De afstand tussen de drijvers zal nu ook iets verbreedt worden en ik denk nu iets van 10cm maar dat moet ik even bekijken als ze zover klaar zijn.

    Tevens wil ik nu een extra step in bouwen net als bij de drijvers van Pieter zijn Big Lift, ik hoop dat de kist hiermee van spiegelvlak water makkelijk los komt.

    Vandaag de tekening dus maar even wat vergroten en binnenkort maar eens een start ermee gaan maken met de bouw :D
     
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Berto,

    Heb je nog iets kunnen vinden aan de ontsteking is er iets aan te zien doorgebrand of wat dan ook.

    Denk dat als je de drijvers alleen langer maakt en de rompneus een flink stuk voorbij laat steken je al een heel end op de goede weg bent.

    Breder is natuurlijk ook beter maar vind dat minder mooi en het oog wil ook wat.

    Hoe gebeurde dat op de neus gaan eigenlijk had je bijvoorbeeld ook hoogte gegeven, met wind in de rug is down geven namelijk beter omdat daardoor de staart naar beneden wordt gedrukt door de wind.

    Of kwam de wind van de zijkant.

    Ton
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Ton,

    Aan de ontsteking was niets te zien behalve een vieze bekende elektrische kortsluitingslucht, die is dus echt stuk.

    Een stuk langer zou wel kunnen maar dan worden ze meteen weer ieler, daarom heb ik besloten het geheel 1,1x te vergroten.
    Dit geeft niet direkt een lompere drijver set.

    De breedte bovenop is nu 8,5cm en wordt 9,3cm.
    het breedste gedeelte onder is nu 14.5cm en wordt net geen 16cm.
    De lengte gaat van 116cm naar 127.5cm.

    Op deze kist valt deze vergroting niet op en dan heb ik ook direct dat de drijverneus net wat verder voor de romp uitsteekt.

    En die 10 cm berder zal op deze kist ook niet erg snel opvallen (`t is tenslotte al 2mtr 40 spanwijdte).

    Het koppeltje duiken gebeurde tijdens het draaien, ik draaide door de wind, de wind pakt 1 vleugel op en daar ging die.
    Ik probeerde nog met gas en vol richting de neus weer in de wind te krijgen maar dat was te laat.
    Taxien met veel wind in de rug en dan je stick geduwd houden is ook bij ons standaard, dat heb ik dan zaterdag ook wel eens gedaan toen het terugtaxien wel goed ging maar daar kwam ik bij de eerste vlucht geeneens aan toe ;-)
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2008
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.310
    Locatie:
    Dordrecht
    Berto,

    Ja lastig he gaat allemaal zo snel en gaat tie eenmaal dan is er geen redden aan.

    Denk dat als je de neus van de drijver nog iets meer verlengt dat dat alleen maar voordelen bied een extra 10 cm zou geen kwaad kunnen.

    Ton
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Nieuwe drijvers in wording

    Het gaat beginnen, de nieuwe drijvergrote is bepaald en we zijn met het tekenen van de spanten begonnen:
    [​IMG]

    Alle spanten zijn 4x getekend op 1mm multiplex, alle spanten 2x voor 1 drijver.
    Ook de bovenbeplanking is al afgetekend.

    Waarom alles dubbel??? omdat ik een sandwich constructie wil gaan toepassen.
    Elk spant en beplanking zal gaan bestaan uit: een laag 1mm multiplex, 1 of 2 mm balsa en dan weer 1mm multiplex.
    Dit wordt gedaan ivm met gewicht en stevigheid, 1mm multiplex alleen is mijn inziens te slap voor deze grote drijvers.

    Naja, het aftekenen is zover klaar dus ga binnenkort beginnen met knippen, snijden en plakken :D
     
  19. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    ik heb mijn drijvers gemaakt van 3 mm populierentriplex aan de bovenzijde.
    3 spanten van 3 mm triplex en de rest van de spanten is 3 mm balsa. (zitten trouwens ook geen verbindingen tussen de spanten in)
    indekking van de drijvers is zowel boven als onder 3 mm balsa. laagje glas erover met g4 en dat was het. (20 grams aan de onderzijde en 10 grams aan de zijkanten)

    (waren eigenlijk gemaakt op 1 keer watervliegen maar ze zijn toch sterker dan ik dacht.)
     
  20. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    Hier hebben ze zelfs ARF drijvers...
    De prijs is dan ook naargelang.

    PAF-Flugmodelle
     

Deel Deze Pagina