SIG Kadet in XPS.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door pompebled, 26 mei 2024.

1. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Met de input van dit topic in het achterhoofd ben ik begonnen met de bouw van dit toestel uit schuim.
    Ik volg globaal de stappen in het filmpje in het topic waarnaar ik linkte: https://www.modelbouwforum.nl/threads/trainerkeuze.288873/page-3#post-4360077, in het filmpje ook de link naar de tekening.
    Het frame van de romp zit in elkaar:
    Romp 01.JPG
    Nog niet bijgewerkt; met name de neus is nog een grote klont, die snijdt ik als de lijm uitgehard is met een paar malletjes op de romp met de snijdraad globaal in vorm, gevolgd door het rond schuren van de hoeken.

Dan komt er bruine verpakkingstape omheen en lamineer ik de neus met glasweefsel en epoxy. Als dat klaar is snijdt ik de neus er af en komt er een houten motorschot, met de motor op standoffs, zodat ik motordomp en hoek kan instellen.

De koorde van de vleugel met Clark-Y is 275 mm, daarvoor heb ik een set malletjes gemaakt en vanmiddag de schuimblokken van 30 x 40 cm uitgesneden uit 50 mm dik XPS:
    40 cm brede segmenten.JPG

Naast elkaar met de romp erop voor een indruk, spanwijdte 160 cm, iets meer dan de originele 57", maar er moet ook nog een hoek in beide vleugelhelften:
    Vier delen van 40 cm.JPG

Het weer bleef langer mooi dan gedacht, dus de snijopstelling buiten opgebouwd en de bovenzijden van de vier segmenten gesneden.
    Helaas de laatste nét niet droog:
    Snijden in de regen.jpg
    Ik heb op aanraden van een collega vlieger een tipverdraaiing van 10 mm toegepast bij de beide buitenste secties, die moeten dus nog, want toen moest ik de boel binnenhalen, getuige de donkere vlekken op het snijraam:
    Snijden in de regen01.JPG
    De regelbare voeding stond onder een afdakje, dus verder geen problemen.
    Morgen verder.

Groeten, Jan.

Bijgevoegde bestanden:

MicropropSport vindt dit leuk.
  2. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Inmiddels zit de bodem onder de romp; als de lijm uitgehard is kan ik verder met het binnenwerk, servo's inbouwen en de stuurstangen naar de staart er in zetten vóór de bovenzijde dicht gaat.

Welke motorisering moet ik aan denken?

Groeten, Jan.

3. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Vanochtend de tipverdraaiing gesneden en het overstekend schuim (nieuw verkeersbord?) van de romp gesneden en geschuurd.
    Dit XPS werkt een stuk prettiger dan de polystyreen waar ik tot nu toe mee aan het knoeien/experimenteren was.
    Wellicht dat ik die projecten over doe in XPS.

Andere dingen tussendoor vandaag, dus net pas twee vleugelhelften aan elkaar gelijmd met de schuim lijm van HK, taai en opschuimend, dus ik moet de delen wel klemmen:
    Lijmen en klemmen.JPG
    Morgen verder.

Groeten, Jan.

lecraM vindt dit leuk.
  4. Erik van Nes

Erik van Nes

Lid geworden:
    5 jun 2004
    Ik ben benieuwd naar het resultaat straks. Hoe ga je de vleugel afwerken? Mocht alles zwaarder worden dan gedacht dan zal een vleugel van piepschuim (wit) gesneden een stuk lichter zijn. Het schuim geeft de vorm en de huid de stevigheid. Ik heb zelf ook wel eens met een uitgeholde piep vleugel gewerkt. Met glas/epoxy erg sterk en licht.

Erik

5. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    De afwerking ben ik nog niet over uit; óf papier en verdunde houtlijm, óf glasweefsel met watergedragen parketlak, óf glasweefsel met epoxy.
    De laatste variant zal de zwaarste zijn, gevolgd door de middelste en papier met verdunde houtlijm het lichtst.

Het schuim is inderdaad niet superlicht, wellicht compenseer ik dat met motorvermogen...

Groeten, Jan.

6. Bruno van Hoek

Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dit is de eeuwig terugkerende denkfout...
    Teveel gewicht laat zich niet compenseren door meer trekkracht.
    Tenzij je natuurlijk ballistisch wilt vliegen inplaats van aerodynamisch.
    Maar dan heb je geen trainer meer.
    Bij een hogere vleugelbelasticng gaat je minimale zweefsnelheid omhoog en dat is één van de dingen die je bij een trainer juist niet wilt....

7. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Dat was meer als geintje bedoeld...

Tenzij ik (stalen)IPE profielen als verstevigingen in de vleugel ga inzetten zal het eindgewicht eerder afhangen van de gebruikte lipo.

Vandaar ook mijn vraag waarop te mikken voor motor en pro combo.
    Vergelijkbare formaten trainer zitten rond de 700-800Kv op 3S, iets in die richting heb ik wel liggen, welke prop is nog even de vraag.

Groeten, Jan.

Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  8. hastalafisher

hastalafisher

Lid geworden:
    22 jul 2012
    is het noodzakelijk om het af te werken? Heb altijd ook met gewoon piepschuim gevlogen zonder afwerking.
    En hoeveel weegt de vleugel nu eigenlijk?

9. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Dat zou ik morgen even moeten wegen, de vleugeldelen zitten aan elkaar, maar zitten nog in de schalen van het snijden. En er zit nog overtollig materiaal aan de voorrand en trailing edge.

De bouwer in het filmpje gebruikt tape als afwerking, die optie heb ik ook, alleen niet van die mooie lichte 2" brede tape, alleen bruin of transparant.
    Óf ik gebruik lamineerfolie, waar ik een grote rol van heb staan.

Voor ik beslis wat er op komt, moet ik eerst wat testjes doen, om te zien hoe de hechting van de diverse opties op dit XPS is.
    De hechting van afplaktape op de licht geschuurde tape oppervlakken zijn niet bemoedigend, maar ik ben ook nog niet serieus aan het schuren en vullen geweest...

Groeten, Jan.

10. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    tape zal relatief zwaarder zijn dan glas en epoxy
    en hecht minder, en is wat kwetsbaarder. vind ik.

ik verwacht eigenlijk, mits goed toegepast, dat er weinig verschil zit tussen de parketlak en epoxy
    je moet natuurlijk wel lamineer epoxy gebruiken. dat is redelijk waterdun, met een spatel stevig uitpersen.
    het resultaat is dan ook dat het niet vlak is, maar dat je het weefsel nog voelt (alleen dan hard ivm de lamineerepoxy)
    heb je dikke epoxy, haal je die spatel er niet overheen, dan glimt het eindproduct, en zit het er 2 of 3keer zo dik op.

is het een fun snel tussendoor kistje, kun je op de 1/3 lijn van de koorde boven en onder een strook tape plakken, en aan de dunne kant van het profiel ook.
    dat zijn de belangrijkste locaties.
    misschien de neus van de koorde ook ,maar dat is meer voor transport.
    wil je het toestel lang houden, is de glas optie beter. schuim gaat serieus lang mee met glas erover..
    mijn schuim kisten zonder toevoeging zijn meestal met een jaar, 2 jaar door materiaalfalen overleden.
    rek uit het schuim, scheuren, kapot.
    met glas is het schuim alleen vulling, en daar is het wel goed in..

11. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Uit ervaring weet ik dat glas en epoxy vaak zwaarder uitvalt dan glas en parketlak.
    De eerste laag epoxy zet ik schraal op, benat hiermee het glasweefsel en dep de overtollige epoxy op, zodat de weefselstructuur na het uitharden goed zichtbaar is.
    Voor een glad oppervlak moet ik in de weer met óf spackle en aflakken, of de structuur 'verdrinken' in extra lagen epoxy, afhankelijk van het glasweefsel minstens één extra laag.

Ik ga wat testjes doen met epoxy en parketlak om de stevigheid en de afwerking te kunnen beoordelen.

Hoe glad wil je een vliegtuig hebben...

Groeten, Jan.

12. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Beide vleugelhelften wegen samen 129 gram.
    Voorranden en achterlijsten nog niet bijgewerkt.

Al wel het overstaande materiaal afgesneden:
    Besneden vleugel.JPG

En een foto van de V-stelling met 5 cm tussen de vleugeltip en de plank:
    5 cm V-stelling.JPG

Bij de documentatie van SIG zit ook een aparte tekening van de vleugel, met en zonder rolroeren.
    Die worden aangestuurd vanuit de romp met korte verenstalen asjes, die in de aileron gelijmd zijn en bijna over de hele achterlijst lopen met een breedte van 2,52 cm.

Om dit in schuim uit te voeren wordt lastig door het slappere materiaal, ik ga gewoon voor servo's in de vleugel.
    Door de tipverdraaiing zit er natuurlijk een lichte knik in de achterlijst, dus mijn rolroeren komen alleen in de buitenste 40 cm.
    Tenzij jullie dat te weinig vinden.
    Ik kan ze breder maken, óf in het deel naast de romp ook rolroeren (van 25,2 mm breed) maken en dan samen als één rolroer aansturen (met de optie van flaps, maar dat terzijde).

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt: 31 mei 2024
  13. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Kan die vleugel minimaal 5G aan? :rolleyes:
    Ik bedoel, er zit toch wel een hoofdligger in?

14. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Nog niet, de helften zijn nog niet onder de goede hoek afgewerkt en samen gevoegd.

Ik denk, dat er een hoofdligger in komt zoals in het filmpje, alleen twijfel ik nog tussen hout (zoals in het filmpje) of Ø8 mm carbon buis onderin en een strip carbon 5 x 1 aan de bovenzijde, zoals op de originele tekening van de houten uitvoering.

Suggesties, ideeën?

Groeten, Jan.

15. hastalafisher

hastalafisher

Lid geworden:
    22 jul 2012
    Het afwerken is dan vooral voor cosmetische redenen en wellicht schoonmaak begrijp ik?

Er zal van alles mogelijk zijn qua afwerking maar zonder versteviging 130 gram telt zometeen wel aan, hoe zwaar wordt het totale model?

16. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Nog geen idee van het totale gewicht, de motor, regelaar, servo's en lipo zullen de bulk van het gewicht uitmaken. Ik weet ook niet hoe zwaar vergelijkbare vliegtuigen zijn.
    Ik heb 2200mAh 3S van 160 gr en 4000mAh 3S van 284 gr en als het 'moet' 6000mAh 4S van 550 gr.
    Ik neig naar het glad afwerken d.m.v. schuren en lichte spackle, een lichte mist van 3M spuitlijm voor de betere hechting en afwerken met lamineerfolie.
    Dan is het kale schuim in het zicht, maar wel afgedekt.

Vervolgens eens kijken of en hoe het vliegt, mooi maken kan later wel...

Groeten, Jan.

17. Bruno van Hoek

Lid geworden:
    23 aug 2002
    Dat van die hoofdligger is een serieuze zaak.
    Zonder is het bij de eerste de beste keer flink up trekken handjeklap en breekt de vleugel middendoor.
    Een hoofdligger is het hart van een vleugelconstructie, niet iets dat je er later nog even in- of opplakt.

Een gebruikelijke constructie met schuim ( en dat is de enige manier om zonder hoofdligger uit te komen) is een vleugelhelft snijden met de hete draad, dan van 1,5 of 2 mm balsa platen samenstellen die de hele oppervlakte bedekken en deze met schuimlijm op de kernen plakken.
    De contramallen die je na het snijden overhoudt komen dan goed van pas: onderste contramal op de vlakke bouwplank leggen, daarop de onderste plaat balsa met de lijmkant naar boven, dan de vleugelkern, dan weer een met lijm ingestreken plaat balsa en tenslotte de bovenste contramal.
    Daar bovenop een stel straattegels om het geheel in de vorm te houden tijdens het drogen van de lijm.
    Na uitharding met een lange (rechte!) schuurlat de voor- en achterkant van het profiel mooi vlak maken zodat voor- en achterlijst er tegenaan kunnen worden gelijmd.
    Nadat deze in het juiste profiel zijn geschuurd kan met een andere schuurklos de juiste V-stelling aan de wortelkant worden geschuurd.
    Als dat perfect past, de twee helften verlijmen met dezelfde lijm als eerder.
    Dan een glasmanchet om het vleugelmidden maken.
    Het beste gaat dat door te lamineren: een vijf cm brede strook 120 grams glas over de middennaad (droog) aanbrengen.
    Dan een strook 40 grams van 10 cm breed en tenslotte daar weer overheen een stuk 20 grams van 30 cm breed
    Dan -door alles heen- met lamineerepoxy afwerken.
    Mijn stelregel is 'even veel glas als hars'. Dus al je glas op maat knippen, dat op de weegschaal en even veel hars aanmaken.
    Ik verdunde dat nog wel eens met wat methanol, maar niet overdrijven.

Een LB kunstvlucht model met dit type vleugel (2mm balsa indekking) ging ooit met voluit lopende motor de grond in en het vleugelmiddendeel was nog heel.
    N.B. Zo'n model vliegt ~90 kmh en vliegt vierkante loopings met hoeken van < 3 m radius. Reken maar uit, die G kracht....
    WK 1978:
    WK 78.jpg

18. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Wat je beschrijft is het bekleden van het schuim met balsa, duidelijk verhaal.

Maar als ik (zoals ik het filmpje) alleen een hoofdligger (hout, of carbon) aan de onderzijde met een strip carbon aan de bovenzijde doe, welke materiaalsterkte moet ik dan aan denken?

Groeten, Jan.

19. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    ik heb een kist van 1m span, 1,4 meter lengte, 1 kilo zwaar. straaljager achtig fun ding
    gemaakt van 6mm depron, overtrokken met glas.
    onder de 20gr/m2 mat heb ik boven EN onder 6 carbon draden ingeplakt over de lengte van de vleugel
    die rol heb ik al veel jaren, weet niet meer exact welke het is
    zit in de buurt van dit spul iig https://www.carbonwinkel.nl/carbon-...s-40-f13-1600-tex-24k?lengte_op_rol=100_meter
    plat op de vleugel is het 3 of 4 mm breed

ik heb met hierbij niet druk gemaakt over hoe glad het ding is.
    de ervaring leert als ik zelf hierna nog iets aan de afwerking doe, het meteen 5 kilo zwaarder wordt :D
    maar dat kan ook aan mij liggen...

qua verwerking, ik maak vooraf niets nat. mat niet, ondergrond niet.
    de periode dat ik de ondergrond nat maakte, had ik nog wel eens TE droge plekken in het weefsel, en dat krijg je niet meer netjes.
    carbon draad erop, aan de andere kant van de vleugel ff fixeren met afplaktape
    mat erop. evt even fixeren met afplaktape op de tafel.
    dan wat hars op de spatel, dat over het oppervlak uitsmeren.
    met wat druk op de spatel en een beetje opletten kom je op een vrij droog eindproduct.
    voor de kleur heb ik pigment in de hars gegooid. hoef je naderhand geen eindafwerking erover te doen. boven en onder ander kleurtje.

de roeren heb ik in hout en scharnieren uitgevoerd.
    dus stukkie schuim eruit, 5mm of een tikkie meer dikte balsa met epoxy ertegen lijmen.
    scharnieren steken.
    aan de aileron kan ook. bomproof scharnieren (en het hout geeft nog een tik extra stijfheid in de vleugel)

ik heb nu een stuk of 5 vliegtuigen zo gebouwd.
    bij geen van alle is aan die constructie iets kapot gegaan.
    en ik vlieg niet rustig...
    ik heb ditzelfde vliegtuig ook wel eens volgens de originele opgave gebouwd..
    blanco depron, carbon staaf als versteviging etc.
    ding bleef vrij flexibel, en met een jaar was de rek eruit.
    gewicht kwam nagenoeg identiek uit (in mijn versie zitten natuurlijk de originele verstevigingen niet meer.. )
    mijn versie is alleen serieus sterker, stijver, en blijft netter door de jaren heen.

dus eigenlijk zit mijn hoofdligger in dit geval in de huid verwerkt, net zoals je de boel kunt bekleden met balsa.
    maar net wat je wilt.
    maar je moet inderdaad wel iets verstevigen, anders breekt de boel.
    Bij mij is het een fun kist, ziet er leuk uit, hoeft niet 100% netjes.
    moet het 100% glad en strak, is de balsa een betere optie waarschijnlijk

Laatst bewerkt: 5 jun 2024
  20. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Vakantie uitgesteld vanwege het mooie weer, dus tijd om een neus/motorkap te lamineren.

Het schuim ingepakt in bruine verpakkingstape en de eerste laag 160gr/m² keperweefsel er op:
    160gr.m².jpg
    Als dit uitgehard is de scherpe hoeken glad maken en binnen 24 uur een tweede laag, nu 45gr/m², er op ter afwerking.
    Goed laten uitharden, lossen en na het bijsnijden eens kijken of er nog plamuur op moet.

Groeten, Jan.

Deel Deze Pagina