SIG Mid-Star 40

die dingen worden verkocht door hobbyin in waalwijk, die zwarte van sig.

neem alleen wel je tekening mee want toen ik vervangende ging kopen voor mijn oude four-star, kreeg ik een maat mounts mee die te klein was voor het toestel....

Nog belangrijker is het dat je motor past op de steun, niet dat de steun dezelfde is als bij de bouwdoos :) Dus, even de motor mee of opmeten :D

Grt.

de ruimte tussen de mounts bepaal je als je je firewall monteert, maar dan moeten je mounts wel lang genoeg zijn, en als je dan te korte hebt heb je dus een probleem.....

Haha... Ik heb 14 jaar in Engeland gewoond, vandaar dat ik de Nederlandse term niet kende.
Maar ik weet al dat ze passen, omdat ik ze al in het gecrashte model heb gebruikt. Ik heb zelfs de firewall nog van dat model. Is zelfs nog bruikbaar.
Maar ik wist niet dat ze diezelfde motorsteunen daar verkopen, dankje!
En als we het toch over Nederlandse termen gaan hebben, hoe heten wingtips?

ga je dezelfde firewall dan opnieuw gebruiken? als hij niet onder de vettigheid zit is dit een prima idee :wink:

wingtips noem ik ook gewoon wingtips, misschien vleugeluiteinden ofzo :roll:

Danny Mulders zei:
ga je dezelfde firewall dan opnieuw gebruiken? als hij niet onder de vettigheid zit is dit een prima idee :wink:

wingtips noem ik ook gewoon wingtips, misschien vleugeluiteinden ofzo :roll:

Ja, ik gebruik dezelfde motor, dus dat is wel handig ja. Ik knap hem wel eerst even op en controleer hem helemaal :wink:
Okéé, dankje Alexzzz, vleugeltips. :)

Hier zijn de nieuwe motorsteunen dan, van Hobby-In. Er zaten trouwens heel netjes ook schroeven en inslagmoeren bij!

747ez.jpg

Ik twijfel trouwens toch weer over tri-gear of taildragger...
Tips iemand? Tri-gear heb ik geen ervaring mee en nooit gehad, wat zijn de voor en nadelen?

hezik. dat zie je toch wel verkeerd. wat die studenten betreft dan he...ook hbo leerlingen worden door de overheid als student gezien. De regeltjes die ervoor gelden zijn krek hetzelfde. en aangezien pabo een habo is...

hezik zei:
Een tri-gear is makkelijker voor een beginner, taxied wat makkelijker en sturen bij takeoff is iets makkelijker. Een taildragger wil nog wel eens voorover kukelen als hij een bobbel op het veld tegenkomt.

Heel veel maakt het niet uit; ik heb met beide gevlogen en het is beide prima te doen.

[sub:43950256d1]offtopic: als je PABO doet ben je geen student, maar scholier. Student = WO[/sub:43950256d1]

:roll: Typisch Hezik :wink: ..........HBO-Student mag je jezelf dan noemen.........

Ik zou voor een taildragger gaan vind ik stoerder staan bij deze kist.

In het Kramers Nederlands woordenboek staat :wink: :
student' m (-en) studerende (aan een universiteit of hogeschool)

Over het landingsgestel denk ik nog even na.

Groetjes,
Kim.

Neem in je overweging ook het zwaartepunt van je toestel mee. Als je het toestel klaar hebt en hij is neuslastig, zou een taildragger een betere keuze zijn. Is het staartlastig, zou een tri-gear een goede keuze zijn.

Sorry hoor, maar dit is echt onzin..

Als je je toestel klaar hebt, en het is staartlastig, voeg dan gewicht toe in de neus!!!! :teacher:

Een neuslastig toestel vliegt zwaar, een staartlastig toestel vliegt kort..... 8O

Het zwaartepunt moet echt waar het hoort. (vaak 1/3 van de vleugel)

Bij een taildragger plaats je de wielen net onder of voor de leading edge..(voorkant van de vleugel).
Dus VOOR het zwaartepunt.

Bij een toestel met een neuspoot komen de beide zijwielen ACHTER het zwaartepunt.

Johan

Ben het nog steeds niet met je eens.

Bij een taildragger plaats je ook gewicht voor het zwaartpunt, namelijk de 2 voorwielen.
Jouw theorie werkt dus ook andersom, is het vliegtuig kaal van achteren te zwaar,
voeg dan een tweebenig landingsgestel voor het zwaartpunt toe..
Een landingsgestel van een taildragger is vaak steviger uitgevoerd dan een driebener.

Het gewicht van het sleepdraadje of klein wieletje is te verwaarlozen.

:D

Hoe je het ook doet of wilt oplossen, het zwaartepunt moet op 1/3.. maar dat wist je al.

Johan.

Vind het wel grappig zo'n discussie. Ben alleen van mening dat je meestal bij de bouw al moet kiezen voor het landings gestel wat je wilt gaan gebruiken 8) . Denk verder dat het meestal een keuze op smaak is. Persoonlijk zal ik al heel snel voor een taildragger kiezen. Dit simpel omdat ik dat veel mooier vindt. Maar het blijft een persoonlijke keuze.

ik ben het ook niet met je eens hezik... een toestel mag niet neus- of staartlastig zijn, hij moet uitgebalanceerd zijn op 1/3 van de voorlijst af en mag ietsjes voorover hangen. zelfs dan kun je alsnog bijde landingsgestel uitvoeringen toepassen. voor de nosegear uitvoering dan het hoofdlandingsgetsel achter het zwaartepunt, en bij taildragger het hoofdlandingsgestel voor de voorlijst.

@kvlasblom

aangezien je tot nu toe alleen met taildraggers gevlogen hebt lijkt het mij het beste om gewoon de trend voort te zetten en ook dit toestel weer een taildragger te maken.
ik vind persoonlijk bij de mid-star een tri-gear wel mooier, maar dan nog is het niet een toestel wat ik zou kopen, is niet geheel mijn smaak....

[edit]voor dit bericht geplaatst werd stond het bericht hierboven er nog niet...

Back