SIG Mid-Star 40

je zal wel de enige zijn :wink:

heb er in ieder geval persoonlijk nog geen problemen mee gehad.
heb alleen wel gehad dat het landingsgestel niet breed genoeg was en het toestel te hoog boven de grond hing en dus ook steedsomsloeg over 1 hoofdwiel en het nesuwiel. toen maat het landingsgestel verbogen zodat ie lager en breder was en er verder geen problemen meer mee gehad :wink:

ik weet wel dat mijn harvard ( taildragger) een kreng is om te taxieën, omdat het landingsgestel zo ontworpen is dat het 1 cm voor het zwaartepunt ligt, dus ik hoef geen grasspriet tegen te komen of ik lig al ondersteboven....

dus als kvlasblom gaat voor taildragger, zorg in ieder geval dat het landingsgestel voor de vleugel komt. kijk maar af bij de four-star 40 en four-star 60 draadjes... ( je hebt dit toestel trouwens al eens als taildragger gebouwd.....dan weet je al hoe het moet...)

HiHi, Hezik zit weer op de discussie stoel ;-)

Wat betreft neus of staartwiel.

Het zwaartepunt zal in beide gevallen op hetzelfde punt moeten liggen, punt.

Wat Hezik wil zeggen is, denk ik, dat als je de kist afgebouwd hebt en de kist is neuslastig dan maak je een staartwiel versie.
Is de kist staartlastig dan maak je er een neuswiel versie van.

Maar wat Hezik vergeet is dat je een goede zwaartepunt weging alleen kan uitvoeren met een vliegklaar toestel, dus je zal toch eerst moeten bepalen welke uitvoering je wilt gaan maken.

Ik ben het ook met de reaktie van Johan eens wbt het gewicht van het gear voor het zwaartepunt met een staartwiel kist.

Maar in principe maakt dit niets uit.

Het is zelfs eigenlijk zo dat voor het zwaartepunt het voor beide versies helemaal niks uitmaakt want het zwaartepunt zal op hetzelfde punt moeten liggen.
De staartwiel versie zal alleen een paar gram lichter zijn ipv het missen van een zwaarder voorwiel.

Het staartwiel is lichter maar de arm is groter,
bij een neuswiel is de arm kleiner en het neuswiel zwaarder maar het moment zal gelijk zijn als die van het staartwiel (even ervan uitgaand dat het hoofdlandinggestel dezelfdse afstand achter of voor het zwaartepunt heeft eb we die dus buiten beschouwing kunnen laten).

Tevens ben ik van mening dat je met het schuiven van je ontvangerakku heel veel kan doen zonder lood toe te voegen.

Wbt het landen en taxien is er wel enig verschil.

Met taxien weinig eigen geen verschil maar landen wel zeker.

Het landen met een staartwiel kist moet "netter" gebeuren dan met een neuswiel kist.
Een neuswiel kist kun je redelijk tegen het dek vliegen, doe je dat met een staartwiel kist dan is de kans op "stuiteren" zeer groot.

Dit komt omdat de vleugel van een neuswielkist maar een kleine of geen invalshoek heeft en dus geen lift.
Een staartwielkist heeft een hoge neusstand en de vleugel dus een redelijke invalshoek, land je dus te snel dan is de kans groot op weer gaan vliegen van de kist.

Het vliegen met een staartwielkist vraagt vaak iets meer dicipline om nette landingen te maken.

de oxalys heeft ook een lange romp...ben het wel met hezik eens. de vraag is of een dergelijk gewicht bij een korte romp daadwerkelijk een wereld van verschil is. maar nogmaals, alle kleine beetjes in gewicht helpen.

dan nog even over student zijn. Hezik...je moet maar niet meer praten over dingen die al een 15 jaar achter je liggen. Ook de universiteit is veel schoolser geworden. Helaas inderdaad, maar de tijd van zelf colleges kiezen en dan nog maar kijken of je zin hebt of niet is toch wel voorbij. Het Bachelor Master systeem heeft daar roet in het eten gegooid en men hanteert (in utrecht althans) de regel, inschrijven is meedoen is halen. Dat betekend dat er gewoon een absentie lijst wordt bij gehouden. 2x er niet zijn is okay, daarna wordt het lastig om nog een tentamen te mogen maken. Ook als je een vak gedeeltelijk niet haalt, dan moet alles opnieuw. Helaas, maar de tijd van vrijheid blijheid is toch wel voorbij...(ik heb beide tijden gekend en heb idd voorkeur voor vrijheid blijheid)

Ik denk dat ik dan toch maar weer voor de taildragger versie ga.
Wat gewicht betreft, ik kwam de vorige keer heel erg licht uit en dat is altijd zo geweest als ik bouw.
Dat valt clubleden telkens weer op.

En over de PABO: Blokfluitles? Het gaat hier niet om de oude kleuterschool opleiding hoor!
Wat muziek betreft, wordt er verwacht dat studenten (of scholieren voor jou, Hezik :lol: ) noten kunnen lezen en
kennis hebben van muziekgeschiedenis, maar er wordt geen blokfluitles gegeven.
So check your facts before you speak please!

Zo...
Even een update...
De vleugels zijn nu bijna af, voordat die afgemaakt kunnen worden moet de romp gedeeltelijk af zijn.
De gaatjes voor de motor zitten nu ook in de motorsteunen.

82xt3.jpg

Ik ben nu begonnen met het uitzagen van de rompdelen, maar dat gaat nog even duren gezien ik geen lintzaag of electrische figuurzaag heb...

Groetjes,
Kim

De Gamma heeft Hobbytriplex. Dit weegt nauwelijks meer dan wat zwaarder balsa, bij netjes vzv. gaten kun je net zo licht zo niet lichter bouwen dan met balsa. Voordeel van het triplex vind ik dat het heel goed te snijden is met een Stanley mes :wink:

Hier zie je die Hobbytripplex. Het lijkt erg veel op Lite-Ply maar is ietsje zachter.
Ben vandaag bezig geweest met de rompelen op het hout te tekenen en zagen:

90gs2.jpg

Je ziet de potlood lijnen op het hout alleen niet in de foto... :?
Groetjes,
Kim

Ziet er netjes uit hoor!

Wat betreft de landingsgestel discussie.. toevallig kwam ik gisteren Berto tegen bij ons op het veld, hij met z'n Calmato's en ik met m'n oxalys. Die calmato's (neuswiel) kun je dan gewoon al stuiterend taxxieen, de Oxalys (taildragger) niet. Waarmee in de praktijk is aangetoond dat het een makkelijker taxiet dan het andere.

TAV. zwaartepunt: wat ik bedoelde is dat je je landingsgestelkeuze kunt gebruiken om een zwaartepunt te bekomen.

Anyways, mierengecopuleer.. gaat wel goedkomen met deze midstar!

Hoe zaag je? Gewoon een ouderwets figuurzaagje? Zaagwerk ziet er in elk geval netjes uit!

hezik zei:
Ziet er netjes uit hoor!
Dankje! :)

hezik zei:
Wat betreft de landingsgestel discussie.. toevallig kwam ik gisteren Berto tegen bij ons op het veld, hij met z'n Calmato's en ik met m'n oxalys. Die calmato's (neuswiel) kun je dan gewoon al stuiterend taxxieen, de Oxalys (taildragger) niet. Waarmee in de praktijk is aangetoond dat het een makkelijker taxiet dan het andere.
Ja, dat heb ik ook op het veld gemerkt, het is wel vervelend dat zijn neus dan zo gemakkelijk omlaag komt...

hezik zei:
TAV. zwaartepunt: wat ik bedoelde is dat je je landingsgestelkeuze kunt gebruiken om een zwaartepunt te bekomen.
Ja, het is goed, ik snap wat jij bedoelde :wink:

hezik zei:
Anyways, mierengecopuleer.. gaat wel goedkomen met deze midstar!
Tuuuuurlijk!! Wil je er ook één? :wink:

hezik zei:
Hoe zaag je? Gewoon een ouderwets figuurzaagje? Zaagwerk ziet er in elk geval netjes uit!
Ja, helaas met een figuurzaagje ja. Ik heb het ook met een decoupeerzaag geprobeerd, maar dat was niks voor de kleinere onderdelen...
Dus nu verder met het handzaagje.... :?

Dus als iemand een zeer goedkope electrische versie weet te vinden hoor ik het graag!

Groetjes,
Kim

Alle rompdelen zijn uitgezaagd en ik ben begonnen met de constructie...

97st0.jpg

92ja8.jpg

Niet lang nu voor het op iets gaat lijken! :)
Even doorzetten en dan heb ik zo mijn Mid-Star terug

...en kan ik aan een nieuw project gaan denken :wink: :)

Dankje Han, leuk dat je meekijkt :)

Nog even zagen met het figuurzaagje...

102re3.jpg

...dan krijg je dit:

107vn7.jpg

Een paar elastiekjes eromheen eeeeeen...

113ng5.jpg

Nog even kijken of hij een beetje haaks is...

109al7.jpg

Yes!!! Perfect!! :D :D :D

En morgen lijmen...

Bedankt, Berto en Han!!
Fijn, al die positieve feedback :D

Dat lijmen is een dagje later geworden, het kwam er die ene dag niet van omdat we naar het Militaire Luchtvaartmuseum zijn gegaan met de kids.
Leuk hoor!

Nu is de romp wel gelijmd. Ook de rompbodem erin gezet, en tankvloer.
Alles mooi rond geschuurd en nu bezig met de deksel voor boven de tank.

118ny1.jpg

120it1.jpg

121hv4.jpg

Het ziet er allemaal goed uit hoor, ben het alleen niet zo eens met die paarse kaarsjes, maar dat zijn van die fenomenen die zich vaak voordoen als er ergens ook een vrouw door het huis waart :P

Back