SIG Mustang Stunter

FOX35

PH-SAM
Gisteren voor het eerst sinds lange tijd weer eens een ‘maidenflight’ gemaakt met een zelfgebouwd toestel. Ik heb dit model klaar gestoomd in de recordtijd van een jaar of 5 of zo. Mijn Goldberg Cosmic Wind heeft van het openen van de doos tot de eerste vlucht toch iets van een jaar of 18 geduurd!

Trouwens, ‘zelfgebouwd’, het betreft de SIG Mustang Stunter met schuimvleugels en plastic bovenkant romp en motorkapje. De luchthapper voor de oliekoeler onder de vleugel heb ik weggelaten omdat ik die niet mooi vind (het is geen schaalmodel), ik hem er niet goed op kreeg en hij me kwetsbaar leek. Ook de wielpootkleppen heb ik weggelaten.

Ik heb hem verder volgens de bouwdoos gebouwd en bekleed met zilverkleurige Oracover. Ik werd er voor gewaarschuwd dat het een erg zwaar model zou zijn en dat ik de vleugelkernen had moeten uithollen, maar dat heb ik niet gedaan en ik vind dat het gewicht nog alleszins meevalt, met motor en uitlaat weegt hij 1185 gram. Hij heeft wel iets minder vleugeloppervlak dan een Nobler, maar ik denk niet dat de vleugelbelasting op zich te hoog is.

Als motor zit er mijn ‘factory special’ Fox 35 stunt met ABC ingewanden, hemi-head en stuffer backplate op. Ik had er eerst een ‘tongue-muffler’ op, maar dan zou het zwaartepunt iets te ver naar achteren liggen. Een Big Art Adamasin muffler, hoewel bedoeld voor de Fox 35 bleek niet te passen, de gaatjes voor de boutjes lagen verder uit elkaar dan de motor toeliet, dus ik heb er een tilt-up fabrieksdemper gemonteerd. Bij een hangende motor wijst deze demper naar beneden en blaast de uitlaatgassen niet tegen de voorlijst aan, maar onder de vleugel langs. Omdat deze motor op 11% wonderolie en 11% synthetische olie draait wordt het model sowieso al minder vet.

De eerste vlucht ging ik wat aan de rijke kant weg. Het model had toen niet genoeg lijntrek om met voldoende vertrouwen bepaalde figuren te vliegen. In de loop van de vlucht ging de motor wat armer dus sneller lopen. De tweede vlucht moest ik de motor heel wat rijker draaien om niet te snel te lopen. Ik vermoed dat zich nu vuil in de sproeier heeft opgehoopt!!! Desondanks was de motorloop (beetje aan de snelle kant) voldoende om het hele F2B schema met vertrouwen te vliegen. Hij vloog wel flink langer dan 7 minuten, dus voor verdere vluchten ga ik de sproeier schoonblazen en weer wat rijker vliegen.

Het model vliegt rustig door de ronde figuren heen. In vierkante hoeken ‘scharniert’ het model sterk. Dat betekent dat er getrimd moet worden. Ik ben eigenlijk nog nooit aan trimmen van een stunter toegekomen. Ik denk dat er te veel tiplood in zit, althans, dat hoop ik, want dat heb ik tenminste instelbaar gemaakt. Hij trekt ook flink voor een 6cc stuntertje, terwijl het windstil was tijdens de vluchten. Dat betekent normaal dat de leadouts te ver naar voren staan, maar helaas, die zij niet instelbaar. Het naar voren verplaatsen zou niet alleen betekenen dat je in horizontale vlucht minder lijntrek krijgt, maar ook dat je dan boven het hoofd juist meer lijntrek zou hebben, en dat daarvan zou hij toch wel iets meer mogen hebben.

Al met al is het geen Nobler, en met grotere, nog beter vliegende kisten heb ik geen ervaring, maar als je het bouwdoosje tegenkomt (onder andere via Fred te koop!), hoef je hem niet te laten liggen door de slechte dingen die er over gezegd worden. Ze zijn niet duur, ik denk dat je ongeveer 75 euro voor de doos kwijt zult zijn. Ik vind dat hij niet moeilijk te bouwen is. Het grootste probleem is het bekleden van de schuimvleugels met balsa, maar verder is het eigenlijk heel simpel. Je krijgt zo wel geheid een rechte vleugel, tenzij je de helften niet goed aan elkaar lijmt. Ik zou overigens het plastic bovendeel van de romp niet gebruiken en 10 of 15 mm zacht balsa gebruiken en dat eventueel uithollen.

Ik denk niet dat je er goed een plastic tank in kwijt kunt, dus moet je er of zelf een solderen of bij Brodak of SIG bestellen.

Hij vliegt op zich prima. Het zou een aanzienlijke verbetering ten opzichte van een 2,5cc stunttrainertje zijn, dus een goed model als eerste 6cc stunter. Van de motoren die momenteel op de markt zijn zou de OS LA 40 of 46 denk ik de beste keus zijn, of een ST 34 in CL uitvoering. Ik vraag mij af of een OS 25 LA voldoende vermogen heeft. Een 25 FP mogelijk wel. Voor mij vliegt hij wel minder dan de Nobler en de Banshee, dus nu kan ik door met de andere stunters die al jaren op stapel staan.

Laatst bewerkt:
classic racer, ik ben niet zo handig met foto's en al zou ik het willen proberen, dat zijn dingen die ik geheid ga vergeten. Bovendien ziet Gerben (Packard) het denk ik juist: het gaat om een Mustang achtig model (bubble-cockpit), bekleed met zilverkleurig (eigenlijk beter: aluminium kleurig) Oracover. Amerikaanse sterren bovenop de ene en onderop de andere vleugelhelft en kleiner op de romp, zwart anti glare vlak voor de cockpit en een roodgekleurd richtingsroer, verder geen versiering.

So iets als dit dus . :D

g3240vh8.jpg

Mvg Johan

Nou Bruno, misschien is dit wel hun manier om aan te geven dat die schuimvleugels erg sterk en stijf zijn.

Nou Bruno, misschien is dit wel hun manier om aan te geven dat die schuimvleugels erg sterk en stijf zijn.
In dat geval zijn ze dus veel te zwaar. En de sterkte zit op een verkeerde plaats (vleugeltip).
Maar we gaan toch nog wel even trimmen aan die kist, hoop ik?

Als je een model zoals het op de foto staat kunt vasthouden, cq horizontaal kunt houden, ligt dat volgens mij niet in de eerste plaats aan de tippen, maar vooral aan of je vingers al dan niet door de bekleding gaan (nee dus, want daar zit met balsa bekleed massief schuim onder) en of de vleugel stijf en sterk genoeg is om het gewicht (moment) te verdragen. Bij een opgebouwde en beklede ribbenvleugel zal dat niet het geval zijn, maar bij een schuimvleugel mogelijk wel.

Van de andere kant denk ik wel dat de foto getruukt is én dat als het model zo sterk is, dat voor een stunter onnodig en dus te zwaar is. Ik denk dat als je de buitenmaten van het model aanhoudt, maar licht balsa gebruikt, de plastic delen vervangt door balsa en de schuimvleugel voor een ribbenvleugel, dat je het model dan zonder al te veel moeite rond of zelfs onder de kilo moet kunnen krijgen. Ik vindt het echter wel prettig dat het model wat steviger is. Ik hoop dat het in bepaalde gevallen wat makkelijker heel blijft bij transport in de auto en vanuit de schuur van en naar de auto.

Ik sta open voor trim adviezen mits er geen structurele aanpassingen voor nodig zijn, en dat lijkt me een mooi klusje voor de tweede Almere-dag.

Back