Sig piper cub 1/6 electro Klaar met maiden filmpje!

hoi!

volg deze site al best lang, en vond het toch maar is tijd om ook de bouw van mijn sig pipercub te delen :D

Nadat mijn foamy piper meer uit glastape bestond dan foam, heb ik besloten dit pakket maar is een poging te geven!

Hier een bouwverslag en een ietswat sarcastisch filmpje :D

de doos is toch wat groter dan ik had verwacht:cool:
scaled.php

Begonnen met vleugels:
scaled.php

speldenfeest:
scaled.php

onderkant:
scaled.php

Andere helft van de vleugel ook gemaakt, en alles samengebracht tot 1 vleugel. niet handig voor vervoer, maar wel lekker sterk :D
scaled.php

Begonnen met de romp:
scaled.php

rompdelen aan elkaar gemaakt:
scaled.php

cabine gemonteerd, en wat verder gebouwd:
scaled.php

elevator en rudder gemaakt, en staart van romp verder afgewerkt:
scaled.php

vleugeltje erop, toch even kijken of het al ergens op lijkt :cool:
scaled.php

Rudder en evevator servos geinstalleerd:
scaled.php

Begonnen aan wat ik dacht het lastigste klusje zou zijn, staat verder ook niet veel over in de handleiding, wel wat op de tekening. Ik heb besloten klikverbindingen vast te epoxyen aan beide zijden zodat deze makkelijk afneembaar is:
scaled.php

scaled.php

En hij is ruw af! weer wat fototjes :D
scaled.php

scaled.php

Begonnen met het bespannen met oracover. Eerst de vleugel:
scaled.php

Had 2 meter rood gekocht, net niet genoeg over voor de ailerons :( Dan maar wit! Ziet er nog best leuk uit ook :)
scaled.php

Staart compleet bespannen, blijf een rotklusje!
scaled.php

Romp klaar en bespannen, nu nog een paar laagjes wit erover om het af te maken (zie achter in het raam mn tiger moth binnenkort ook bouwdraad van :cool:)
scaled.php

Kon het niet laten na wat licht schuren den bliksem en decals erop te plakken om te zien hoe het eruit ziet:
scaled.php

Raampjes ingelijmt, motorkapje passend gemaakt, motormount gemaakt zodat alles netjes past:
scaled.php

laagje verf erop, landiggestel verder afgemaakt en klaar is kees!
scaled.php

Het viel me op dat ik helemaal niets hoefde te doen om deze te balanceren!! Met een 3s 2200 lipo in de neus is deze perfect gebalanceerd :cool:

vliegklaar gewicht: 1754 gram!!! Had rond de 2,5 kilo verwacht, helemaal goed dus :D

Nu eerst "maidenen" om te zien of het het waard is nog meer uur erin te steken om deze meer 'schaal' te maken!

Laatst bewerkt:
maiden

En het is tijd geworden voor de maiden afgelopen weekend! Helaas niet heel geweldig weer, gelukkig is er een flinke heide vlak bij waar ik tussen de buien door een poging kon gaan wagen.

Helaas stond er wel een straf windje afgelopen vrijdag, zo'n 10 knopen met vlagen van 22 knopen. Beetje veel voor een maiden dus. Maar moet lukken :D
scaled.php

scaled.php

Alles nog een keer checken, lipo erin, per flight check ed.
scaled.php

scaled.php

een klein beetje gas op het fietspad tegen de wind in omweg te rijden resulteerde al in lift! binnen de meter ging hij de lucht in!
scaled.php

En daar vloog hij dan! wat een superapparaat! Vooral in deze best harde vlagerige wind! 2 tikjes trim nodig op de rudder, en helemaal perfect. Je kan hem geweldig tegen de wind stil hangen op een metertje of 3 hoog, perfect voor zijn maiden foto:
scaled.php

Weer geland op het fietspad, en door de harde wind was hij bijna verticaal op de grond te zetten. Geweldig!!

maiden

En dankzij mijn goede (behoorlijk sarcastische) vrienden een mooi filmpje. Heb hem ook nog 's avonds gevlogen met een gopro camera in de cockpit voor de mooie beelden! Helaas was het sdkaartje snel leeg waardoor meer dan de helft van de vlucht niet op film stond :(

We besloten het nogmaals te proberen, gehaast, met een behoorlijke torqueroll de sloot in :(:( Gelukkg viel de schade mee, regelaar doorgebrand, lipo ook.. en defirewall gebroken. Gelukkig binnen een uurtje weer gerepareerd :)

Het filmpje spreekt boekdelen:

[URL="
op youtube![/URL]

Vanmiddag nog een keer gevlogen, vandaag nog meer wind, vlagen van 26 knopen gemeten, maar kan hij prima hebben! lekker in de wind hangen en zweven maar :D

Kan deze kit zeker aanraden! En op electro is hij ook super te vliegen!

hoop dat jullie hem mooi vinden :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit , maar 1 kleine opmerking ,als je toch de neus met repareren ,zet de motor een paar graden naar rechts.
Je ziet dat je bij de start de piper naar links weg trek , dat betekend dat de motor een beetje naar rechts moet gezet worden ,
zodat hij beter recht uit gaat , dit is gewoon ter info.

veel vluchten nog gewenst.

gegroet ;)

Ja heb ik nu ook gedaan! zo'n 4 graden naar rechts gezet, merkte ook tijdens het vliegen dat hij naar links bleef trekken. Nogsteeds heeft hij wel een beetje een roll naar links als ik plankgas wegstart maar hij vliegt nu wel mooi recht :D

Back