sig primery force

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door VINTAGE FLYER, 5 mrt 2010.

  1. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    ik heb n primery force aangeschaft en ik vind de foli kwalitijd n drama :sad: en de romp was goed krom !!:bad-words: ik heb alle foli verwijdert en de romp recht gemaakt en n paar keer in de porienfuller gezet daarna weer geschuurt en kan nu de vleugel en staartdelen opnieuw folien de romp word gespoten zodra de moter en tank passen fotos volgen nog!!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    mvgr johan snijders
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hee Johan,

    jij doet ook in alle takken van de modelvlieghobby he ?

    Wat gebruik jij als porienvuller ?

    Grtz,
    Menno
     
  3. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    he menno ja je ziet me overal lijnbesturing heb ik vroeger ook al ns gedaan is altijd n stille wens geweest nog ns n kistje klaar te maken alleen deze is behoorlijk groter al die cox modelletjes waar ik vroeger mee vloog of in iedergeval probeerde te vliegen deze zou met n 4,8cc of 6,5cc la of fp moter sabieler moeten zijn als die kleintjes van vroeger!! we zien wel wat het gaat worden:D ik gebruik de normale porienfuller van aeronout word gelevert door modelingenering werkt goed g4 kan ook maar heeft n langere droogtijd ik wil met dit toestel ook ns kijken of ik de vleugel kan bespannen met papier en spanlak en meschien word het nog wel gewoon folie:wink:

    mvgr johan snijders
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Vervang, voordat je de kist weer dicht maakt, de lead-outs ( dikke kabels van de bellcrank naar buiten). Dit is het zwakke punt van deze ARF (ARC, zoals ik inmiddels zie :D)
    Gebruik hiervoor ~1 mm staalkabel, even halen bij de fietsenmaker (kan rem, versnellings of koppelingskabel zijn, maakt niet uit.)
    Let goed op dat bij neutraal staande bellcrank de uiteinden van de lusjes gelijk zitten.
    Wat voor motor zet je erop?
    Waar en wanneer ga je hem invliegen?
     
  5. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    ik twijfel nog over de moter wat zou het beste zijn n 4,8cc fp zou al voldoende moeten zijn ik heb ook al geluiden gehoort dat n 40 la ook perfekt is ik moet de moter nog bestellen dus ik heb nog wat bedenktijd:yes:
    je bedoeld gewoon de staaldraat van de aansturing vervangen toch???door 1mm staaldraad
    waneer weet ik nog niet datum staat niet vast waar weet ik wel dat word gewoon bij mvc the wings te nistelrode ik moet ook nog n handvad en lijnen maken maken jully het handvad van grenenhoud of wat anders en heeft iemand n voorbeeld hoe ik deze moet maken??

    mvgr johan snijders
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2010
  6. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Primary Force

    Bruno duidde op een ervaring die ik heb gehad met mijn Primary Force. Ik stond erop, waar hij bij was, een lijntrektest te doen, en trok prompt een oogje aan de binnenzijde van het model kapot. De kabel, zoals is meegeleverd in de kit voldoet op zich wel aan Bruno's wensen. Alleen een beter oogje?

    Mijn model weegt met .40 motor ca 1100 gram. Met een OS 25LA wordt in Amerika ook gevlogen. Vanaf de eerste vlucht deed het model het prima.
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2010
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Geen staaldraad, maar staalkabel. De verbindingen tussen de bellcrank en de lijnen. Zoals Gerben (packard) al aangeeft zijn het de oogjes, die je makkelijk kapot trekt. Ik ben heel wantrouwend t.o.v. krimpverbindingen. Gewoon omwikkelen met dun (~0,3 mm) koperdraad en goed solderen.
    Geen FP gebruiken, maar een .40LA. (met een 11x 6 prop, die reageert wel goed. Zorg dat de kist inderdaad niet boven de 1150 gram komt. Anders wordt het een onhandelbaar kreng.


    Waarom ik het vraag: Uit je verhaal maak ik op dat je alleen ervaring hebt met plastic Cox modellen.
    De Primary Force is een kunstvlucht-oefenmodel, geen trainer om het vliegen mee te leren....
    Misschien is het geen overbodige luxe om je de eerste keren te laten assisteren door een ervaren LB piloot....:rolleyes:;)

    De PF vliegt aan 18 m lijnen van .012 ". Het maken van goede, betrouwbare oogjes aan deze lijnen is niet moeilijk, maar toch een kunst op zich.
    Tot .35 motoren kan grenen als handvat, daarboven zou ik altijd voor een hardere houtsoort kiezen. Mijn handvatten zijn van maple (ahorn). Voordat ik met electro begon, vloog ik met .60 motoren....
    De aansluitingen voor de lijnen aan het handvat moeten instelbaar zijn (bij mij zijn ze gemaakt van 2 mm spaken met bijbehorende spaaknippels), je moet de neutraalstelling kunnen trimmen.

    De hele combinatie (model, lijnen, handvat) moet minimaal 10X het modelgewicht kunnen houden.
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2010
  8. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    ok jongens hier kan ik wat mee:yes:wort wel n lastig klusje de kabels te vervangen je kan er erg moeilijk bij ik wil nog niet gelijk met deze gaan vliegen., robert heeft nog n combad modelletje waar ik eerst mee ga oefenen ik ben er allang uit en moet er weer n beetje inkomen ik heb nog n 1,5 cc webra met open venturi voor de combad van peter vd mortel n zeer goede vriend en colega vlieger ik heb alleen al n lange tijd niets meer van hem vernomen:sad: zeg dat handvat moet ik daar nog wat speciaals aan doen?? heeft iemand daar nog n duidelijke foto van meschien??? en hoe bevestigen jully de kabels aan het handvad? dat moet neem ik aan zeer sterk zijn ivb met de trekracht:wink:

    mvgr johan snijders
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2010
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Als je je verzekert van hulp door Peter van de Mortel, dan gaat het helemaal goed komen. Doe hem de groeten (de wereld is klein, he ;)).
    Ik moet de foto's van mijn 'cursus handvat' weer even opscharrelen, want de forum foto upload schijnt gecrashed, daar staat niets meer van mijn oorspronkelijke plaatjes op.

    Een combatter lijkt me ook niet echt HET model om er weer een beetje in te komen. Zijn meestal snelle wiebeldingen. Die vliegen voor je goed en wel weet wat er gebeurt je blikveld uit....
    De PF is wat dat betreft een stuk stabieler, maar wel weer veel kwetsbaarder.
    Maar goed, alles is te temmen zolang je boven heel lang, zacht gras vliegt, kan er weinig gebeuren.

    1 1/2 vliegt aan ~13 m lijnen. (.012, maar beter dunner)
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2010
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hier is mijn type handvat, gemaakt van massief maple.
    [​IMG]
    Je ziet de uit 2 mm spaken gebogen connectorhouders. De twee gebruikelijke typen connectors zijn hier te zien.
    Links een musketon-clip (soms SIG connector genoemd), rechts een schuifconnector (soms FOX connector genoemd).
    Op de achterzijde van het handvat zijn sluitringen gelijmd,
    opgeboord naar 6 mm zodat de spaaknippels niet in het hout getrokken worden.
    Hopelijk iets beter te zien in dit (onscherpe) plaatje:

    [​IMG]

    In het volgende plaatje zien we aan beide zijden 3 stuks 2mm gaten.
    het middelste loopt door naar de andere kant,de buitenste 2 zijn `~25 mm diep.
    Het omgebogen uiteinde van de spaak steekt daarin zo'n 20 mm diep. Voldoende om de lengte te kunnen
    trimmen maar ook voldoende om de spaak ook onder de zwaarste belasting op zijn plaats te houden.

    [​IMG]

    Er is een reden voor de assymmetrie:
    Bij neutrale bellcrank (en dus neutrale roeren + evt. flaps) is het de bedoeling dat de aansluitingen
    voor de lijnen aan het handvat zich op 1 verticale lijn bevinden. Anders ontstaan er verschillen in
    stuurgevoeligheid voor up en down.
    Als de handgreep zuiver verticaal zou staan, komt de hand meestal in een onnatuurlijke stand achterover terecht.
    Daarom maken het deel met de connectorhouders en de handgreep een hoek met elkaar:

    [​IMG]
    Deze hoek is voor ieder verschillend.
    Gewoon zelf opmeten en in je ontwerp verwerken.
    Bij mij is deze ~ 12 graden:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    kijkkijk daar hebben we dus heel veel aan!!! omdat ik dus totaal niet meer weet hoe n handvad gemaakt moest worden:sad: ja peter vd mortel ik heb nog altijd n toestel van hem met hulpmoter is n 2m zwever is gebouwd zoals we van peter gewend zijn zeeer noukeurig zo weer :eek:ntopic: ik heb je raad opgevolgt bruno:worship: en vanavond de vleugel geopereert ik kon er anders met geen mogelijkheid bij!! nu heb ik de oude kabels verwijdert ik moet zeggen het zat toch goed vast maar ik hoop straks beter en de kabel is maar 0,8mm dik ziet er nog redelijk ingewikkeld uit zon handvad maar met jully hulp lukt het me vat wel zon handvad te maken ik ga het stap voor stap doen dus jully kunnen meekijken en mij evt corigeren:lol: zeg die 40 la moet met open venturi ik heb navraag gedaan en deze zijn alleen levebaar met carburatuur:yes:
    plaatjes zijn n beetje onduidelijk maar je ziet wat ik gedaan heb

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    mvgr johan snijders
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Kijk eens hier: Jp aeromodels
     
  13. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    De Primary Force schijnt een prima kist te zijn. Wat vooral opvalt is dat hij zonder flaps net zo goed schijnt te vliegen als een kist met flaps. De meeste stunters van dit formaat hebben namelijk flaps, dezelfde dingen die bij een RC kist rolroeren zouden heten, maar bij een LB-kist anders bewegen. De flaps aan beide vleugelhelften bewegen namelijk tegelijkertijd omhoog of omlaag (in tegenstelling tot rolroeren die tegengesteld aan elkaar bewegen), en flaps bewegen altijd in de tegengestelde richting aan het hoogteroer, dus flaps omhoog, hoogteroer omlaag en andersom. De bedoeling is om daardoor krappere bochten ('hoeken') te kunnen vliegen, maar de Primary Force schijnt net zo krap te hoeken als een flapkist. Voordeel van het ontbreken van flaps is dat het model toch weer een stuk eenvoudiger kan zijn, zodat er ook weer minder mis kan gaan.

    Overigens waag ik het om het standpunt van een van mijn leermeesters (Bruno dus) te betwijfelen. Ik denk dat je een kist als de PF héél goed als eerste trainer kunt gebruiken. Wel zijn er verschillen met kleine trainers: kleinere kisten vliegen meestal nerveuzer, hebben minder lijntrek (dus komen eerder 'naar binnen'), zweven minder goed als de motor uit is en landen dus harder, maar over het geheel kunnen ze meer hebben dan grotere kisten en blijven dus beter heel tijdens de harde landingen die je als beginner meemaakt. Een grote kist vliegt makkelijker, is makkelijker stabiel te houden, zweeft makkelijker en maakt als het goed is minder harde landingen (tenzij je echt crasht). Het grote nadeel is dat áls een grotere kist crasht, de schade vaak groter en eerder fataal is dan bij een klein kistje.

    Als je de PF als trainer gebruikt kun je het beste in het begin zorgen voor een niet te makkelijk reagerende kist, een beetje trage besturing dus. Hoe bereik je dat? In de eerste plaats de stootstang bij de tuimelaar het dichtst bij de as te zetten (als je uit meerdere gaatjes kunt kiezen) en bij het hoogteroer in het gaatje in de roerhoorn dat het verst van het roer verwijderd is. De plaats in de tuimelaar kun je naderhand niet meer zonder ingrijpende maatregelen veranderen, maar bij het hoogteroer kun je hem als je beter kunt vliegen één of meer gaatjes dichter bij het hoogteroer zetten, waardoor hij gevoeliger wordt. Verder kun je het beste voor de eerste vluchten een handvat gebruiken waarbij de stuurlijnen dicht bij elkaar zitten. Verder is het van belang dat je zelf zo weinig mogelijk uitslag geeft en de eerste vluchten alléén probeert om het model recht te houden op een meter of 4 boven de grond. Dus: NIET met de pols sturen, maar alleen met de gestrekte arm, en KLEINE uitslagen proberen te geven. Als je de eerste vluchten zo maakt tot je meer gevoel er voor krijgt is volgens mij de PF een prima trainer.

    Dan de motor. Voor je eerste vluchten waarbij je alleen rechtuit vliegt maakt het eigenlijk nauwelijks uit hoe groot je motor is, als hij maar tussen de .25 en de .46 zit. Ook maakt het dan niet uit of er een gasregeling op zit, al zul je die bij een .25 beter vast kunnen zetten in de open stand, en bij een grotere motor (.40) zou je hem juist een beetje dicht kunnen zetten om de kracht van de motor wat in bedwang te kunnen houden. Wel mag de gasregeling in jouw geval tijdens de vlucht niet van stand kunnen veranderen!

    Ik heb zelf nog een stel OS LA .46 motoren met 'standaard venturi' (dus zonder gasregeling), maar misschien zijn die voor de PF toch wat aan de grote kant. Ik zou toch voor een .40 gaan. Ook als je gaat stunttrainen of zelfs stuntwedstrijdvliegen kun je dat best met een OS LA .40 met gasregeling doen. Ik heb de afgelopen 4 jaar met een SIG Banshee met OS LA .40 met RC-drossel gevlogen en wat mensen ook kunnen zeggen over mijn vliegprestaties, aan de motor heeft het nooit gelegen. Als mijn motor niet goed liep lag het aan de tank die niet goed bevesigd was en vorig jaar is de plastic houder van de 'remote' brandstofnaald afgebroken (wat misschien ook een scheur in het plastic achterdeksel heeft veroorzaakt), maar ik vind LA's geweldige LB motoren, ook met RC-drossel.

    Als je toch een 'echte' LB motor wilt hebben, Ik heb OS LA motoren op een adres gehaald voor 75 euro (nieuw! hij laat ze uit het verre oosten komen). Da's natuurlijk geen geld. De motoren die ik heb (.46's) schuif ik ook weer door voor precies hetzelfde, ik hoef er niet aan te verdienen. Ik kan je het adres wel verstrekken, dan kun je kijken of hij ze nog kan leveren voor dat bedrag. Je zult wel met verzendkosten binnen Nederland moeten rekenen.

    Verder hebben we ontdekt dat we bij Tower Hobbies omdat we buitenlanders zijn 20% korting kunnen krijgen, waardoor de BTW bij invoer grotendeels wordt wordt gecompenseerd en we dus van de goedkope dollar gebruik kunnen maken. Voor de LB die-hards: ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt door 10 Fox 35 stunts te bestellen. Ik ga ze vanavond ophalen en zal bekend maken wat ze gaan kosten (ik verdien er zelf niets aan). Als er voldoende belangstelling is kunnen we ook wel een stel OS .40's en .46 met standaardventuri laten komen.
     
  14. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    momenteel kom ik niet erg toe aan de force maar zoals het spreekwoord geld goed werk heeft tijd nodig :D
    ik schat dat deze pas volgende winter aan de beurt komt. tja te veel aan projekten maar we maken hem keurig af met jully mentale steun komt het helemaal goed:yes: want het is wel n antal jaartjes geleden dat ik in de cirkel stond :D

    mvgr johan snijders
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Om een beetje in de stemming te komen is het bezoeken van het NK, bij jou om de hoek (vlb. De Peel) aan te raden.
    Wel op tijd opgeven, anders kom je het terrein niet op!
    Dat speelt niet 14 dagen later, 25 september, bij de 2e LB dag van 2010 in Almere.
    Je kunt dan, met onze hulp, even een paar rondjes maken met een -altijd wel voorhanden zijnd- trainertje.
    Is wel zo handig als 'opfriscursus'...:D
    Kijk voor alle gegevens even in het overzicht dat PP (Fox 35) op dit forum heeft gemaakt.
     
  16. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    ja lijkt me leuk daar in almere 25 september zon opfriscurses:yes: moet ik mij daar ook voor opgeven bruno????:wink:

    mvgr johan snijders
     
  17. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik denk dat Bruno het niet erg vind als ik even voor hem reageer: nee hoor, daar hoef je je niet voor op te geven, je hoeft alleen maar te komen. Zorg wel dat je goede instructies van Bruno krijgt hoe te rijden, of het juiste adres, anders is het niet zo makkelijk te vinden. Er zijn altijd wel voldoende mensen met voldoende trainertjes aanwezig om je weer wat vluchtjes te laten maken.
     
  18. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    ns kijken of ik n keer tijd kan vinden dit leuke toestel ns keurig af te bouwen met hulp van jully natuurlijk:yes:ik moet nog n moter bestellen kabels en n handvat knutselen en n mooi kleurtje verzinnen:wink
     
  19. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    deze kist word niet meer afgemaakt en dus te koop voor de liefhebber evt op te halen voor 75 euro kompleet met orgionele doos tank tekening enzenz wel even spuiten en bespannen:wink:

    en ook gaat dit draatje op slot

    en hier is hij te koop:yes:

    <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  20. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    moet weg:yes:
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2011

Deel Deze Pagina