SIG Rascal 110 als electro-sleper

Even een oud draadje naar boven halen....

Een paar maanden geleden heeft de Rascal dan eindelijk een fatsoenlijk piloot aan de knuppels gekregen:

IMAG1452.jpg
IMAG1453.jpg


IMAG1454.jpg
 
Maar eigenlijk haal ik dit draadje omhoog omdat de blauwe Rascal nu een rood vriendje heeft gekregen. Hier een plaatje van de vorige eigenaar:

Rascal rood.jpg
 
Deze rode Rascal krijgt ook weer een interessante aandrijving (vind ik tenminste): een Strecker met 5:1 vertraging.

Helaas is er weinig over deze motor bekend, zelfs bei Reisenauer, maar ik meen me te herinneren dat er iets van een 26" prop op moet. Dat weet ik pas zeker na een paar metingen. Onbelast op 6s en twee of drie props op 10s lipo. Van daaruit kan ik dan verder rekenen, beetje spelen met eCalc.

Hij zit alvast op de romp gemonteerd. De vorige eigenaar had al een soort bok gemaakt, de motor moest nog 11mm verder naar voren, maar dat was snel opgelost:

IMAG2500.jpg
IMAG2502.jpg
 
Hoi Gerben, ik zal mijn zwevers oplappen, wie weet, misschien ga jij volgend jaar weer sleepvluchten maken. :)

Johannes
 
Bedankt mannen!

Ik twijfelde nog of deze spant montage voldoende was, of dat er nog een extra spant aan de voorkant van de gearbox moest komen. Ook in verband met de grote props die erop komen. Geeft flinke krachten bij een neuststandje lijkt me. Maar volgens reisenauer is dit zo voldoende...dus die zal het wel weten, hoop ik.

Na heel lang over de ontvangerstroom verzorging gedacht te hebben, ben ik er denk ik uit. Het moest in ieder geval een dubbele stroomverzorging worden, bij deze maat wil ik toch een zekere mate van redundantie.
In 1e instantie wou ik zo licht mogelijk, de setup kwam dan na wat denkwerk uit op:
30gr Sunrise 20A SBEC op 6v > primaire voeding van de rx
67gr 1100mAh 2s LiFePo met 2x diode erachter, komt dan op 5.4V uit als backup mocht de SBEC falen of de aandrijlipo geen spanning meer geven
9gr Practical RC magnetische schakelaar
15gr diodes en kleinmateriaal (inc speciale Texas SM74611 ´diode´die maar 26mv spanningsval heeft, als beveiliging achter de sbec
Totaal: 121gram

Naast dat er dan toch zelf wat geknutself moet worden, maar ik niet zo van houdt in de ontvangerstroomverzorging, zit je dan met het probleem van de spanningspieken van de servioo´s, die wegens de diodes nergens heen kunnen. Ook blijft de vraag of de SBEC sterk genoeg is in noodgevallen (1 servo gaat bijv stuk en maakt sluiting of wordt geblokkeerd) en hoe de kleine LiFePo zich houdt. Tweede probleempunt is dat de handige veiligheidsvoorziening van een practical rc magneetschakelaatr, namelijk dat hij altijd aan gaat als hij voor het eerst spanning ziet, niet tegen gaat werken bij aansluiten van de aandrijflipo (gaat het model ook automatisch aan).

Uiteindelijk beviel het me toch niet, werd een te gekunstelde oplossing.

Dus het wordt toch weer conventioneel:
2x90gr 1600Mah 2s LiFePo
1x 80gr Jet Maxbec 2
Totaal: 260gram

Deze spulletjes binnenkort maar eens bestellen. Maar eerst begin ik met de aandrijving als ik wat zin/tijd heb, en even bedenken wat ik nog meer nodig heb om af te bouwen. Bestel liever 1x, heb een hekel aan verzendkosten..

Gerben
 
O Bas, heb nog wat leuks in het bouwhok liggen. Vind jij vast ook geinig, Een Rascal 49" ARF (1.2mtr). Compleet met origineel speed 400 motortje met gearbox en een brushless regelaartje :)

Eigenlijk voorzien als 2-kanaals model. Maar mocht ik ooit zin/tijd hebben hem vliegend te maken, wordt hij met ailerons gemodificieerd, V-stelling moet dan ook drastisch gereduceerd worden, wat een nieuw tussenstuk/middenstuk betekend (SIG heeft een 10cm breed middenstukje gebouwd, wat op de romp gemoteerd wordt, waar dan de vleugels opgestoken worden, vreemde constructie maar goed).
 
Zekers... da's eveneens een snoepje... kan huckepack op de rug van de grote... haha :)
Je kan nimmer genoeg Rascals bezitten! (overigens heb ik m'n snuitje van de 40 afgedicht, ventilatieopening via romp. En moet eigenlijk een extra expandertje hebben om temp af te lezen. Voor de rest vliegt ie perfect.

Hmmm... nu keek ik naar je schitterende gearboxie... maar vang je hem af op de motorflens (halverwege de unit) ipv de grote flens aan de box? Hoewel me de wijze van ophangen bekend voor komt (RC-Network)
Is er overigens niets meer over die Streckers te vinden? Heeft Strecker het hoofdstuk volledig afgesloten (Powercroko... of was dat die ander)? Andy heb je al benaderd lees ik. Weet vast veel te vertellen???
Gr Bas
 
Andy had geen data van deze motor, dus dat wordt testen en met die data een beetje spelen met ecalc..

De motor wordt opgehangen aan de frens tussen gearbox en motor, is volgens Reisenauer afdoende..
 
Rolf Strecker zit nu in de professionele motoren.
Je kan proberen via Ralph Ökon contact met hem te krijgen.
Het is raar dat Andy de motor niet kent, hij heeft bij hem op de site gestaan.
Maar tja, je weet hoe ik over Andy denk...
Volgens mij moest er een 27" prop op met een behoorlijke spoed, die heb ik destijds bij Fiala laten maken..
Ik zou de motorbevestiging toch wat versterken met carbonrovings en weefsel.zodat de krachten goed overgebracht worden naar het brandschot.

GJ
 
Back
Top