Sig Riser 100.

Discussie in 'Overig / Experimenteel' gestart door pompebled, 9 mei 2021.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Van een forumlid een gebruikte Sig Riser 100 overgenomen.
    Veel filmpjes over de constructie (balsa is nieuw voor mij) en het hellingzweven en lijn starten gezien, vooral de serie van Allen Moore over deze zwever (de zijne is gemotoriseerd) is leuk en motiverend om te bekijken.

    Als je 'm alleen op foto's en video hebt gezien, realiseer je je het formaat pas als je 'm in de handen hebt, of achter huis gemonteerd:
    IMG_6358.JPG
    Dan is 2,5 m spanwijdte toch wel groot...

    De zwever kwam compleet met drie Multiplex servo's, standaard formaat, niks mis mee:
    IMG_6357.JPG
    De 1700mAh 4,8 NiMH ontvangerbatterij uit December 2011 probeer ik weer tot leven te wekken, maar voorlopig krijg ik er na aan aantal keren recyclen niet veel meer dan een paar honderd mA ingeladen, daar zal wel wat nieuws voor moeten komen...

    De zwever heeft al een poos niet meer gevlogen, de laatste ontvanger was een 35MHz, terwijl de vorige eigenaar al geruime tijd op 2,4GHz vliegt.

    De derde servo bedient de spoilers, die met een draad worden opengetrokken en door de zwaartekracht (en een stukje lood) weer dicht vallen, super simpel en effectief:
    Spoiler 01.JPG
    Voorlopig blijft de zwever nog in opslag, éérst moet ik (veel) beter leren landen...
    Motorisering is een optie, dan ben ik niet afhankelijk van een sleepstart of lijn start.

    Groeten, Jan.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Vandaag even een ontvanger aangesloten, een tweekanaals zwever in de TX16S geprogrammeerd en de Multiplex servo's getest.
    Alles werkt naar behoren (op de grond tenminste) alleen de ontvanger accu neemt nog maar 250mA op na uitgebreid te zijn gecycled (automatisch ontladen en laden zoals de meeste vierknops laders kunnen).
    Op de grond laat 'ie alles werken, maar ik gebruik 'm niet om te vliegen, daarvoor komt er wat nieuws.

    Als de wind wat belieft af te zakken zal ik eens kijken hoe het zwaartepunt er bij ligt met een lipo plus UBEC.

    Groeten, Jan.
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Newbie vraagje: maakt het wat uit of de spoilers proportioneel bediend (kunnen) worden, of werkt een twee, of drie standen schakelaar net zo goed?

    Omdat het een tweekanaals zwever is, heb ik het roer links en het hoogteroer rechts.
    De spoilers bedien ik met de linker knuppel op/neer (dat is voor mijn andere modellen de gasknuppel, dus met een ratel).

    Groeten, Jan.
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Als je zender dat kan, is het fijn om een beetje down bij te mixen als je de kleppen opent. De stallsnelheid gaat dan omhoog dus hij moet wat sneller vliegen, bovendien hebben de kleppen meer effect naarmate je sneller vliegt.
    Ik zou zelf proportionele bediening prefereren, maar met drie standen moet het ook gaan.
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Gebruikelijk is het om de hoofd L/R functie in Mode 2 (wat ik concludeer uit de gasstick links) op de rechterstick te zetten.
    Bij jouw zwever is dat het richtingsroer, heb je een model met ailerons, dan gaan die op de rechterstick en het rudder naar de linker.
    Dat komt omdat -even heel simplistisch gesteld- je het rudder in het laatste geval alleen gebruikt als ondersteuning voor de aileron functie.
    Stuur je alleen met ailerons dan heeft een vliegtuig, door de optredende aerodynamische krachten, de neiging de neus de bocht uit te draaien ( het z.g. 'haakeffect'). Daarom stuur je met de ailerons mee ook een beetje met rudder. Dan blijft de neus in de vliegrichting wijzen.

    Overigens wordt, bij vliegtuigen zonder flaps, dit haakeffect gebruikt om voor de landing hoogte kwijt te raken zonder dat de vliegsnelheid oploopt.
    Bij zo'n 'slip' wordt de zijkant van de romp aangeblazen, waardoor er extra luchtweerstand ontstaat en omdat de lucht niet meer recht over het vleugelprofiel stroomt, is dat minder efficiënt, waardoor de draagkracht afneemt.

    Bij een model zonder ailerons wordt het 'aanrollen' van de bocht veroorzaakt door de 'V'- of, indien van toepassing, pijl-stelling van de vleugel.
    Dus je rudder -voor dit model- even naar rechts verhuizen, dan kan ook iedere Mode 2 instructeur je helpen als het eens nodig mocht zijn...
     
    wvr vindt dit leuk.
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Ik moet nog een boel leren, dus voorlopig blijft de zwever aan de grond, tot ik m'n schuimpje zonder schade kan landen...

    Aan de hand van bovenstaande antwoorden laat ik de spoilers op kanaal 3 (linker stick 'gas'), hoogteroer op kanaal 2 (rechter stick op/neer) en heb ik het roer op beide horizontaal bewegende sticks gemixt.
    Dan kan ik vliegen met beide functies op de rechter stick en de spoilers met linker bedienen, zonder het gevaar dat ik mezelf de grond in stuur omdat ik onbedoeld het roer ook beweeg.

    De praktijk zal moeten uitwijzen of dit ook daadwerkelijk functioneert bij het vliegen/landen.

    Groeten, Jan.
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Komt goed , succes
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dus dan juist NIET mixen.
    Zoals je het nu doet, gaat het roer toch nog altijd mee als je de linker stick bedient.
    Je prikt de L/R servo aan de ontvanger in het kanaal dat alleen door L/R op de rechter stick wordt aangestuurd.
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2021
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik zou niet zo over dat landen inzitten. Makkelijker dan dit model krijg je het niet. Als de kist goed uitgetrimd is vliegt hij uitermate langzaam en daalt hij ook maar weinig. De belangrijkste truc: nergens aan zitten! Als het je lukt om het model op te lijnen met het veld kun je daarna je zender neerleggen en het vliegtuig zijn gang laten gaan, dan maakt hij een prima landing. Als je dit kraakt in de landing dan heb je teveel zitten sturen.
     
    bdoets en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb vroeger meerdere malen de SIG Riser 100 van andere mensen gevlogen.
    Wat ik me kan herinneren is dat ie heel langzaam vliegt en dat als je spoilers (remkleppen) trekt hij de neus hard naar beneden laat vallen, je moet dus redelijk wat hoogte bijtrimmen.
    Ik zou de spoilers niet proportioneel gebruiken maar gewoon op een schakelaar zetten, aan/uit.
    Nadeel van proportioneel is dat ze misshien dan niet helemaal gelijk uitklappen, dan gaat het werken als aileron en trekt hij scheef.
    En landingsangst hoef je niet te hebben, hij vliegt stapvoets en gaat als een veertje naar de grond.
    Je kan een schuimpie echt niet met de SIG vergelijken, of met een ander houten model, het is minder wiebelig dan een schuimpie.

    GJ
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Daar zal ik dan nog eens goed naar kijken en zorgen dat beide spoilers even snel, even ver omhoog komen, ze zitten per slot van rekening samen op één servo, die de lijntjes aantrekt die de spoilers omhoog trekken.

    Met mijn zeilboot ervaring moet dat syncroon in te stellen zijn...

    Groeten, Jan.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou de moeite niet doen.
    Wat bereik je met half uitgetrokken remkleppen, dat ie minder remt?
    Maar dat is bij dit model helemaal niet van toepassing, de remkleppen gebruik je bij de Riser altijd vol en op het laatste moment bij de landing.
    Dus half trekken heeft geen zin, daarom zetten we ze vroeger ook altijd gewoon op een schakelaar.

    GJ
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Goed, ik ben overtuigd, ik maak er een schakelaar van.

    Groeten, Jan.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Probeer de kleppen wel op grotere hoogte uit en niet op 2 meter of zo.
    Metertje of 50, dan kan je ook meteen zien hoeveel up je erbij moet trekken.
    Even nagevraagd bij iemand die de Riser nog steeds heeft, hij zegt een millimeter of 2-3 op het hoogteroer nodig te hebben om hem mooi af te vangen.

    GJ
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt GJ,

    Dan heb ik een indicatie van hoeveel hoogteroer nodig is.

    Groeten, Jan.
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Je zegt dat de Riser bij openen van de spoilers abrupt de neus laat zakken, maar even later zeg je dat half spoilers geen zin heeft... het is dan toch juist fijn als je de spoilers proportioneel aanstuurt?

    Ik heb ooit een Riser gehad, maar die had geen spoilers. Tegenwoordig open ik spoilers met mijn gasstick (links) nadat ik een keuzeschakelaar heb omgezet die die stick voor gas of spoilers omkiest, dat bevalt me goed want je gebruikt die twee toch nooit tegelijk.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Spoilers zijn effectief als ze volledig opengeklapt zijn.
    Ze verstoren dan zo de luchtstroom dat de vleugel lift verliest.
    Een beetje verstoren (dus half open) kan hele rare dingen veroorzaken, dat ie over 1 kant abrupt lift verliest.
    En je hebt geen rolroeren dus je kan dan niets meer redden.
    En wat ik denk dat ook kan gebeuren is dat je ze niet eens half open kan doen.
    In de vlucht ontstaat er een vacuum over de vleugel en als je ze niet dicht kan drukken met de servo, wat in dit geval niet gaat omdat ze met een draadje opengetrokken worden, dan zal, als je hem van het magneetje aftrekt hij denk ik omhoog getrokken worden.
    Ik heb niet helemaal meer in gedachten hoe dat nou zat bij de Riser, ik heb er tientallen verkocht maar nooit 1 echt gebouwd, alleen maar ingevlogen en gevlogen.
    En het zijn geen flaps of butterfly dingen, dat is wel fijn als die proportioneel bedient kunnen worden.
    Ik heb bij electrozwevers, ook bij gewone zwevers trouwens, altijd de flaps of butterfly op de gasknuppel.
    Gas zit vrijwel altijd op een schakelaar.

    GJ
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.685
    Locatie:
    Sneek
    Hoger op staat een foto van de spoilers van de Riser, die worden inderdaad dicht gehouden tijdens de vlucht door de rode magneetjes (ik had niet in de gaten dat het magneetjes waren trouwens...), de stukjes lood zullen dienen om ze tegen de zwaartekracht in weer dicht te laten vallen als je geland bent, óf dat het lood ervoor zorgt dat ze ook tijdens de vlucht tegen de onderdruk boven de vleugel weer dicht zullen gaan.

    We zullen het t.z.t. zien.

    Groeten, Jan.
     
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb een paar vliegende vleugels waar de spoilers dichtgetrokken worden met elastiek. Op een pijlvleugel zijn de consekwenties van niet goed werkende spoilers extra vervelend (maar ja ik vind pijlvleugels nou eenmaal mooi).
     

Deel Deze Pagina