Sig Riser 100.

Discussie in 'Overig / Experimenteel' gestart door pompebled, 9 mei 2021.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Dat artikel beschrijft heel uitgebreid hoe je slangen kunt koppelen en eindstukken maken.
    Een passend stuk lijn met een verdikking in de slang, waarna achter de verdikking een woeling komt om te voorkomen dat de slang onder spanning er af schuift.

    Normaal doe ik dit om lijnen van de boot, dit is iets kleiner en een boel meer gehannes vanwege het flexibele materiaal:
    Woeling om rubber slang.jpg

    Beide einden van de slang ziet er dan zo uit:
    IMG_6608.JPG
    De lus om het grondanker en het korte eind aan de lijn.
    Met een krimpkousje voor het 'mooie':
    IMG_6609.JPG
    Ik maak een paar lijnen van verschillende lengte, want niet overal kun je met 100m lijn en 20 m latex uit de voeten.
    Het afmeten hiervan wacht nog even op wat beter weer...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2021
    lecraM en ISOLA2 vinden dit leuk.
  2. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Precies!
    Dank je.

    Ik had het gelukkig goed onthouden.

    Groeten, Jan.
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Kleine update:

    De hoogstartlijn is inmiddels een aantal keren de zwarte zak uit geweest en gebruikt voor het omhoog brengen van wat kleiner spul, om te oefenen.
    De 80 cm span Pibros, een schuimdelta waar ik de grootste lengte lijn niet voor inzet, dat is overkill voor zo'n licht zwevertje, met een meter of dertig gaat dit uitstekend.
    Ook de 120 cm span schuimzwever FX707S is hiermee goed de lucht in te krijgen.

    In plaats van de parachute aan het eind gebruik ik voor dit lichte spul een stuk spinaker lint, dat heeft minder weerstand dan de opgevouwen parachute en is meestal ook goed terug te vinden.
    Het scheelt, als je met één oog de zwever in de gaten houdt en met de andere ziet waar de lijn neervalt.

    Ik heb ondervonden, dat de grootste winst zit in het zo dicht mogelijk bij dat punt proberen te landen, scheelt weer in de meters die je sowieso wel maakt bij het opnieuw uitrekken van de latex.

    Zodra de uitgereden mest (wat nou injectie?) op mijn reguliere vliegstek voldoende in de grond is verdwenen, zodat je niet uitbundig stinkend thuis komt en de wind staat gunstig, heb ik voldoende ruimte om de SIG Riser 100 eens mee te nemen en te starten.

    Groeten, Jan.
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Goed, het testen aan de Latex + startlijn is vanmiddag gedaan.
    Weinig wind, dat hielp niet echt met het 'vliegeren' met de Riser .

    De Riser heeft nog wat afstelling nodig, maar vliegt verder goed.
    Het teleurstellende is, dat het 6 x 3 Latex ruim voldoende kracht heeft om de 250 gr Pibros en de 500 gr Albatross FX707S de lucht in te krijgen, maar het met de 1582 gr zware SIG Riser amper voor elkaar krijgt; ondanks een flinke zet mee kakt de stijghoek in (of de zwever valt stil en wil zijdelings uitbreken) en kom ik misschien een 30-35 meter hoog.

    Ik heb drie pogingen gedaan en de boel toen weer ingepakt, dit was wel een beetje link.
    Ondanks de lagere starthoogte had ik langere vliegtijden dan met de Pibros en de Albatross, mede omdat de Riser 'eindeloos' doorvliegt in het grondeffect, als ik de stoorkleppen niet gebruik.

    Eens opzoeken welke maat latex ik nodig heb voor dit gewicht en formaat zwever.

    Groeten, Jan.
     
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Heb je iemand in de buurt met een RES lijn? Probeer dat eerst, en eventueel dubbelgeslagen als het te weinig is. Dat geeft je een idee van de benodigde maat. Ik vermoed dat je inderdaad een maat zwaarder nodjg hebt dan een standaard RES lijn.
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Hein,

    Hoe dik is het rubber van een RES lijn?
    Eventueel kan ik als test de 6 x 3 mm, die ik nu gebruik, dubbel slaan en kijken of dat qua kracht in de buurt komt.
    Het helpt natuurlijk ook als er meer wind staat, vanmiddag viel die soms volledig weg.
    Met wat wind is het vorig jaar gelukt om 'm, na een spurtje bij het loskomen, als een vlieger op te laten, waarbij ik de lijn op de haspel lichtjes inhaalde. Toen waren we dus met z'n tweeën.

    De club waar ik lid van ben, staat geen 100% zwevers toe, vanwege het te smalle veld met een weg er naast (waar je niet overheen mag vliegen), maar misschien heeft één van de leden zo'n lijn, die ik zou kunnen lenen.

    Groeten, Jan.
     
  8. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.396
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Die dus. Ik achat dat de mijne (van emc vega) ook 8mm buitendiameter heeft en 4 binnen, maar niet zeker.

    Voor je sig riser kun je ook wel een maatje groter nemen maar een test net RES rubber zou ik eerst doen. Je moet die rubbers, zeker met een zware kist, wel VER uitrekken. De goede soort kan 4x zijn lengte aan! Let wel op dat de jouwe dat ook kan, ze kunnen ook stuk...

    Een test met je eigen rubber dubbelgeslagen zou ik zeker doen, maar hij moet uiteindelijk wel een meter of 15 hebben in ongerekte toestand, anders is de rek er al uit lang voordat je boven bent. Een goede start haalt 100+ meter met 15m rubber en 100m lijn. Met mijn 28 m rubber haal ik regelmatig 130 m hoogte.
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Heren, bedankt.

    Ik had de 8x4mm 15m lang ook gevonden bij Hollein en ben verbaast dat twee millimeter méér diameter zoveel verschil maakt in wat je ermee naar boven kunt slepen, zelfs al is het vijf meter korter.
    Mijn huidige 6 x 3 mm is 20 m lang en die rek ik naar schatting ruim drie keer z'n lengte uit, dan wordt het lastig om de zwever nog recht los te laten, zeker bij de lichte modellen.
    Gisteren was mijn uitrek lengte beperkt door een sloot, anders had ik er nog een paar stappen bij kunnen doen... Maar ik had geen zin om in die warmte nog eens het grondanker te verplaatsen.

    Groeten, Jan.
     
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Je sig riser weegt 1.6 kg zeg je? Da's ook wel heel erg veel meer dan een RES kistje van 400-600 g. Kan best zijn dat je daar nog een maatje meer voor nodig hebt. Maar probeer het dus eerst uit met een dubbelgeslagen elastiek, dan krijg je een beeld van hoeveel rubber er nodig is voor je veel geld uitgeeft.
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Hein,

    Je idee om mijn huidige elastiek dubbel te nemen is een uitstekend idee gebleken!

    Ik had nog een hondenpen met een katrol er aan voor een project dat (letterlijk) nooit van de grond is gekomen, daar het elastiek door gehaald, zodat er geen scherpe knikken in kwamen en de beide helften min of meer gelijk uitgerekt zouden worden.

    Direct bij de eerste startpoging ging de Riser onder een hoek van 40-45° de lucht in en gebruikte de hele lijnlengte; de lijn loste pas toen de zwever bijna boven het bevestigingspunt was en de markering waaide gelukkig een beetje benedenwinds, anders had ik vijftig meter spaghetti gehad.

    Vanaf het punt waar het latex begon uit te rekken, kon ik, indachtig je opmerking dat je het vér moet uitrekken, een 35-40 stappen zetten voor ik bijna van m'n plaats werd getrokken als ik de Riser boven m'n hoofd hield voor de start. Dus ruwweg drie-vier keer de lengte van het rubber.
    Dat merk je wel na een tiental starts...

    De Riser was beter afgesteld en vliegt bijna hands-off, ik moest alleen soms wat down geven als de turbulentie de neus omhoog drukte en de snelheid terugliep, misschien nog een fractie meer gewicht in de neus...
    Ik weet niet of het aan de geringe starthoogte ligt, maar zonder input rechtuit vliegen doet de Riser maar matig, er wordt altijd wel een flauwe bocht ingezet in willekeurige richting, iets dat ik meerdere malen op Duitse fora heb gelezen, zolang je het weet, kun je er op reageren.
    Ik ben er elke keer weer verbaasd over, hoe lang de Riser in het grondeffect door vliegt; ik heb het een paar maal in een rechte lijn opzettelijk uitgemolken, wat me gelijk op een fikse wandeling kwam te staan, om de zwever weer op te halen.

    Afijn, buitenlucht en beweging, altijd gezond.

    Er was weinig wind en de lucht was bedekt, maar de buizerds draaiden toch hun rondjes in de thermiek. Gelukkig kon ik zó hoog niet komen, want dat was waarschijnlijk paniek geweest, ik kon het silhouet van de buizerds nét onderscheiden...

    Eerst maar meer oefenen op kleinere hoogte en een sterker elastiek bestellen.

    Ik zat te denken aan dit: https://www.emc-vega.de/de/hochstart/megarubber/f3b/mr-f3b-22-0-m
    Dat is 22 meter 4,6 mm x 11,2 mm. Dan zou ik naar 100 m startlijn toe kunnen...
    Ik vlieg geen wedstrijden en alleen voor m'n lol, dus in plaats daarvan zou ik ook dit kunnen nemen:
    https://nl.aliexpress.com/item/1005....0.0.6aa43c00mPLyXn&mp=1&gatewayAdapt=glo2nld
    En dan 22 m van de 10 x 5 mm versie.
    Het zal niet zo goed zijn, en minder lang meegaan, maar het scheelt méér dan de helft...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2022
    Bruno van Hoek, ISOLA2 en lecraM vinden dit leuk.
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Emc elastieken zijn goed maar prijzig,

    Ik verwacht dat het f3b stiek te veel van het goede is voor jouw sig riser. Kijk even of er geen tussenvarianten bestaan en check eventueel bij EMC vega, ze zijn goed bereikbaar en kunnen ook advies geven.

    Zojuist even gekeken; HLG zal al wel voldoen (tot 1.5 kg), je kunt evt. nog voor allround gaan tot 2.5 kg. De F3B set is veel te zwaar, gaat tot 4 kg zwevers. Daar trek je de SIG mee doormidden, dat zou jammer zijn.

    Je zit nu met 3x6 op circa 20 mm^2 rubber (doorsnede). Als je dat wilt verdubbelen moet je naar 40. Je komt dan uit bij 6x9 ongeveer. 6x10 is al meer dan 2 keer 3x6.
     
    Laatst bewerkt: 28 jun 2022
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt Hein, ik had zelf ook al m'n bedenkingen bij de F3B set en keek naar de allround.

    De Chinees heeft die maat, dus de keuze zou gaan tussen 6 x 9 of 5 x 10 mm.
    Op basis van jouw verhaal denk ik dat het dan 22 meter 6 x 9 gaat worden.
    [EDIT]:29-6: besteld.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 29 jun 2022
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Na de vluchten van de afgelopen dagen ben ik de bespanning van de Riser eens nagelopen.

    Op de romp laat de overgang van rood naar blauw hier en daar los:
    Crappy covering.JPG

    En op de vleugels zitten een paar plekken, waar de bespan folie plooien heeft, dit lijken losse stukken te zijn, die over reparaties aan de leading edge gezet zijn:
    Left wing leading edge.JPG
    Het rondhout, dat de leading edge vormt, kan voelbaar bewegen t.o.v. het achterliggende spant, dat zal niet helpen tegen de plooivorming.
    Onderzijde:
    Left wing bottom..JPG

    En de andere vleugelhelft, maar nu achter de spoiler:
    Right wing.JPG

    Ik heb voorzichtig met warmte geprobeerd om de film te krimpen, maar dat had geen resultaat, niet met de bout en ook niet met de föhn.
    Met de bout kan ik hooguit wat plooitjes op de spoilers opwarmen en weer vlak drukken, de grote plooien blijven.

    Nu is de Riser al een aantal jaren oud, waarschijnlijk meer dan een tiental. Ik weet niet welke film er gebruikt is, dus ik durf niet te hoog in temperatuur te gaan...

    Is het zo dat de lijm onder de film op den duur veroudert en los laat?

    De lokale speelgoedwinkel had onder de vorige eigenaar een redelijke modelbouw afdeling, waar ook film werd verkocht, maar dat is in de loop der jaren afgebouwd.
    Er liggen nog restjes film, al minstens tien jaar, laat zich dat nog verwerken, of is het kleurig afval geworden?
    Als het nog levensvatbaar is, zal ik proberen om het voor een zacht prijsje mee te krijgen...

    Of is het verstandiger om een paar proefstukken los te peuteren en te testen of de lijm nog plakt als ik de bout er op zet?

    Groeten, Jan.
     
  16. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik zou toch proberen om de folie wat verder te verhitten. Zo is het niet bruikbaar, dus dan moet je de folie verwijderen om er nieuwe op te plakken. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je een gat in de folie brandt, ook dan moet je de folie verwijderen en nieuwe aanbrengen. In het beste geval wil de folie op hogere temperatuur toch nog wat krimpen en kan je weer vliegen.

    Hele oude folie wil nog wel eens wat minder goed plakken en/of krimpen. Ik zou de folie van die winkel niet meer gebruiken maar ergens 'nieuwe' folie kopen.
     
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Ik kwam deze plooien tegen, toen ik zocht naar het zoemende geluid, dat de Riser maakte toen ik op een meter of tien vlak voor me langs vloog. Het lijkt me niet ondenkbaar dat de plooien voor dit geluid zorgen tijdens de vlucht.

    Ik heb er dus mee gevlogen, maar wil het graag strak hebben.

    Wordt vervolgd.

    Groeten, Jan.
     
  18. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.471
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dat stuk waar de neuslijst beweegt zou ik zeker even opensnijden, repareren (waarschijnlijk is wat secondelijm voldoende) en voorzien van een vers stukje folie.
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Maak je geen zorgen over het mixen van verschillende merken folie. Afgezien van verschillende werktemperatuur en kleur dan.
     
  20. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Het 9 x 6 mm Latex is binnen, daar zal ik binnenkort een startrubber voor de Riser van maken, maar vandaag het ik het mes ter hand genomen en de bewegende voorlijst van één van de vleugels blootgelegd.
    Dat ging verontrustend gemakkelijk, de lijm is verdroogd/veroudert, dus ik zie me de hele zwever nog wel opnieuw bekleden, komende winter of zo...

    Het kunnen bewegen was inderdaad het gevolg van schade, die tamelijk knullig gerepareerd was; de stukken 1 mm multiplex, die de neuslijst weer moesten ondersteunen kwamen er nét niet aan toe.
    Ik heb de delen losgewerkt en weer strak tegen de voorlijst aangelijmd en gelijk de spanten links en rechts ervan vastgezet en de scheuren van een drupje lijm voorzien, zodat het weer één geheel vormt.

    Alles schoongemaakt, de oude lijmresten met tape er af getrokken, de boel geschuurd en ontvet.

    Toen kwam wat ik nog nooit gedaan heb: Oracover aanbrengen over de gemaakte gaten.
    Eerst de info op de Oracover site gelezen, vooral met betrekking tot de benodigde temperatuur voor het hechten en voor het strekken.

    De eerste poging ging de mist in bij het strekken; ik zat te dicht bij de randen en trok de film los.
    Weer wat geleerd, film er weer af en een nieuw, groter stuk voor de overlappingen met de oude folie.
    Deze keer voorzichtiger met het strekken en het resultaat is veel beter, niet zo goed als wanneer je de hele vleugel zou doen, want de nieuwe op de oude film zorgt wel voor wat plooitjes die ik niet weg krijg op de plekken waar er geen steun in de vorm van hout onder zit:
    Right wing patch.JPG

    De onderzijde van de vleugelhelft met schade was ook lastig, met de film rond de voorlijst plooien:
    Bottom patch.JPG
    Ook hier plooitjes op de overlap.
    En de bovenzijde:
    Wing patch.JPG Hier heb ik de overlap in eerste instantie deels over de spoiler laten lopen en later pas weggesneden, dat werkt beter om de plooien te voorkomen.

    Natuurlijk had ik niet dezelfde tinten, dus de vleugels worden een beetje een lappendeken:
    Quilting.JPG
    Het resultaat is niet superstrak, maar in ieder geval beter dan hoe het was, voor een eerste poging niet al te beroerd.
    Ik ben benieuwd of het zoemende geluid straks verdwenen is.

    Gelijk een paar nieuwe vleugelzakken gemaakt, de oude lieten lijm los op de vleugels...
    Wing bags.JPG

    Groeten, Jan.
     
    Hein.z en ISOLA2 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina