Sig Riser 100.

Als onderdeel van een lesmiddag vandaag de Riser ook een paar maal de lucht in getrokken, wat een majestueus gezicht is dat...
Ik heb de lijn bediend, mijn uitgebreide vlieger ervaring (en grote haspel) kwam hier prima van pas, de instructeur had nog nooit een tweekanaals zwever gevlogen dus waren we beide blij.

Voor dat ik zelf aan sturen toe kwam, verbrak de boer met een groot maaituig de serene stilte op het veld en heb ik het voor gezien gehouden, met zoveel achtergrond lawaai kan ik me niet concentreren.

21-05-31-03 (2).jpg


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Als er te veel lawaai is dan hou ik het ook voor gezien, concentratie en hoor mijn telemetrie niet meer , spanning accu en temp. van de regelaar.
Zwever zonder motor, je krijgt maar 1 kans om te landen.
 
Gefeliciteerd!!

Waarom denk je dat we zijn begonnen met electroslepen.
Dan ben je van die irritante pruttelende motoren af.
Heeeeeerlijk.

GJ
 
Electro slepen....... 1x aan meegedaan met mijn ka3 van 4 meter en 8,5 kg.
Het commentaar was, niet hoger dan 200 meter anders zijn mijn accu's zo leeg.
Dat werd dus vlucht afmaken, inpakken en terug naar mijn eigen veld.

Electroslepen is leuk voor een kortstondig moment of je moet een kruiwagenlading aan accu's meenemen of beschikbare laadpunten hebben. Heb ze ook gezien die nemen een aggregaat mee om te laden..............

Maar zweven pur sang, heerlijk. Maar dan niet met die thermiek bezems, het moet leuk blijven. Te makkelijk kan iedereen al.

Tweeassers heerlijk ontspannen vliegen . Goed afgesteld reageren ze perfect op de stuur commando's. Enigste nadeel je kunt niet kort draaien en heel direct corrigeren.
Nu moet ik zeggen dat ik niet kan oordelen over de f3res klasse.
 
Bij ons op het veld wordt heel regelmatig gesleept en dan hoofdzakelijk elektro.

Van 1,5 tot 5,5 meter spanwijdte zwevers worden met elektroslepers omhoog gesleept. Geen enkel probleem met slepen tot 300 meter en meerdere sleepjes achter elkaar.

Ikzelf ben ook meer een brandstof liefhebber, maar dat je met elektro beperkt bent, dat zie ik bij ons in de praktijk niet terug.
 
Electro slepen....... 1x aan meegedaan met mijn ka3 van 4 meter en 8,5 kg.
Het commentaar was, niet hoger dan 200 meter anders zijn mijn accu's zo leeg.
Dat werd dus vlucht afmaken, inpakken en terug naar mijn eigen veld.

Electroslepen is leuk voor een kortstondig moment of je moet een kruiwagenlading aan accu's meenemen of beschikbare laadpunten hebben. Heb ze ook gezien die nemen een aggregaat mee om te laden..............

Maar zweven pur sang, heerlijk. Maar dan niet met die thermiek bezems, het moet leuk blijven. Te makkelijk kan iedereen al.

Tweeassers heerlijk ontspannen vliegen . Goed afgesteld reageren ze perfect op de stuur commando's. Enigste nadeel je kunt niet kort draaien en heel direct corrigeren.
Nu moet ik zeggen dat ik niet kan oordelen over de f3res klasse.

Ik weet niet op welke meeting je dan geweest bent maar die wij organiseerden sleepten ze alles naar 300 meter of meer.
En dat waren modellen van 60cm tot 8 meter.
Gerben deed dan 80-100 sleepjes op een dag, Bertus ook zoiets.
En dan nog de rest van de sleeppiloten, die vlogen ook de hele dag door.
Geen generatoren op het veld, dat maakt ook herrie.
En beperkingen heeft electro niet meer.
De zwaarste kist die ik Gerben heb zien slepen achter zijn Rascal was een kunstvluchtzwever van Nico Quint, ding woog geloof ik 22 kilo.
En Bertus heeft de ASW28 van Willie Helpenstein van HKM achter zijn Piper omhoog gesleurd, ruim 7 meter span en 18 kilo.
En ook de JS1 van Berrie ging met gemak omhoog.
Dus beperkingen... nee.

GJ
 
Ach, de accu capaciteit is natuurlijk beperkt. De ash25 van 11 kilo kan ik op 5000 geen 3 keer slepen naar 300 m, maar met 4 sets accus gaat dat ook wel goed komen straks en het is lekker stil!
 
Volgens mij had Bertus iets van 6 pakketten en Gerben zijn hele huis ligt vol met lipo's gestapelt.
En beide een enorm efficiente aandrijving, dat maakt het vershil.
Enige is dat je een club moet hebben met stroomvoorziening, zonnepanelen of netspanning.
Bij de ACK hadden we iets van 1500 Ah aan accu's staan, dat krijg je niet leeg.

GJ
 
Dus beperkingen... nee.
Nou... afgezien van de financiele drempels...

Volgens mij had Bertus....
....Gerben zijn hele huis ligt vol....
...een enorm efficiente aandrijving...
...Enige is....
....stroomvoorziening, zonnepanelen of netspanning...
Bij de ACK.... 1500 Ah aan accu's staan...

Tsja... dat zijn nogal wat voorwaarden waaraan niet alleen de sleeppiloot zelf, maar ook het veld waar hij vliegt, aan moeten voldoen, en ze kosten allemaal klauwen met geld.
Ik bedoel: een clubhuis met netspanning, als je pech hebt en de kabel moet nog getrokken worden, dan kost dat zomaar meerdere tienduizenden Euro's, en een huis vol LiPo's (plus de bijbehorende laders) daar kun je ook een leuk tweedehands autootje van kopen.

Doe mij maar een simpele Zenoah van een paar honderd Euro, dan, en die een of twee euro per middag aan brandstof...
 
Neee jongens.....ga nou niet hier je gram halen nu Willy's draadje dicht is!!!:(:(


Er zijn genoeg draadjes over wel of geen Elektro, wel of geen rolroeren, wel of geen schaal modellen


Hou dit lekker over een SIG Riser!

Zijn geweldige kisten om lekker langzaam omhoog te trekken naar 100 of 150 meter en dan rustig je rondjes draaien:thumbsup::thumbsup:
 
Ik zit er over te denken om een hoogstart setje in elkaar te knutselen, er is voldoende over te vinden op het forum.
Maar heeft iemand al eens dit elastiek (shockcord) uit China getest?
https://nl.aliexpress.com/item/32922599272.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.20f73381jZJdif&algo_pvid=993e4cba-80fd-4392-8f9f-9f714e1d5aef&algo_exp_id=993e4cba-80fd-4392-8f9f-9f714e1d5aef-7&pdp_ext_f={"sku_id":"66052517536"}
Gezien het gewicht van de SIG Riser denk ik aan een meter of twintig Ø 7 of 8 mm, aan 100m dunne nylon lijn, daarvan heb ik voldoende liggen (vliegerlijn) evenals honde(n)pennen om in de bodem te schroeven.

Groeten, Jan.
 
Maar heeft iemand al eens dit elastiek (shockcord) uit China getest?
Niet specifiek dat koord, maar vergelijkbaar koord kun je ook bij de Welkoop en dergelijke kopen, en dat werkt voor geen meter. De rek is vastgelegd door de geweven mantel, en de "snelheid" bij lanceren wordt vreselijk geremd. Trekkracht valt ook heel erg tegen.

Ik zou de link even op moeten zoeken, maar die zwarte rubberen holle pezen uit Duitsland, die werken over het algemeen nog het beste.

EDIT: ik heb de mijne hier vandaan. https://www.emc-vega.de/de/hochstart/megarubber/bungee

Je kunt per meter bestellen, en dan heb je toch wel iets waar je heel erg lang plezier van hebt.
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 459664
Dit is wel wat. Een slag dunner zou ook nog wel gaan denk ik.
Het betreft een Sig Riser 100 met 2,50 m spanwijdte, bij het testen met lichte wind aan een haspel kon ik de zwever als een vlieger oplaten zonder dat ik lijn hoefde in te halen.
Als ik het goed begrijp gebruik je de rek van het rubber om voldoende hoogte te halen als er wind staat en heb je zwaarder rubber nodig (of verder uitrekken van de lichtere versie) om bij weinig tot geen wind op hoogte te komen?

Groeten, Jan.
 
Volgens mij is 6mm buitendiameter de goede maat.
Je combineert het rubber met een nylonlijn, dik vissnoer voldoet.
Maar als je 10 meter bij Ali besteld is dat 6,90 en daar komt dan 8,95 verzendkosten bij.
Dus heel veel goedkoper is het niet, plus dat het pas eind oktober geleverd word.

GJ
 
Back
Top