SIG Riser 78

Eindelijk is ie af.
Mijn eerste balsa zwever sinds meer dan 25 jaar.
Best wel vlot verlopen, met ouder worden krijg je wat meer geduld blijkbaar.
Eerste keer met Oracover ook. De romp/neus was echt wel een kl$&@tewerk.

Nu wachten op de goede condities voor de eerste vlucht.
20091214_6201.jpg

Gegroet,
Tom

vandaag een mooie dag geweest daarvoor toch?
hier was het de hele dag open weer, met soms een zuchtje wind.

helaas heb ik 8u lang buiten staan werken in die koude!

Ik werd ongeduldig en 't is rustig weer dus vanmiddag samen met m'n dochter maiden flight aan de hoogstart.
Als absolute beginner een aantal belangrijke lessen geleerd :
-trim bij -8°C is niet hetzelfde als trim bij kamertemperatuur
-een elastiek werkt niet goed bij -8°C
-een maïs-stoppelveld is geen goede landingsplaats

Terug een paar avondjes knutselen om een afgerukt hoogteroer te herstellen...

Tom

haha :) ja das ook niet slim eh ;)
een paar beginnersfoutjes
maar dat hebben we weer geleerd! succes met de rest

ziet er erg goed uit Tom en welkom terug tussen de zwevers
Als wildvlieger zou ik idd niet zo gauw voor een mais-stoppelveldje kiezen omdat die stoppels altijd wel erg hard zijn.
De juiste trim is erg belangrijk, liever iets teveel gewicht in de neus dan te weinig omdat anders de bestuurbaarheid een probleem wordt. allemaal erg herkenbaar.
Ik geloof niet dat de temperatuur invloed heeft op het zwaartepunt.
Als er verder nog vragen of onzekerheden zijn voor de volgende maiden moet je ze hier op het forum stellen. dat is altijd beter dan weer een paar avonden repareren.
Een grote beginnersfout met de elastiek is dat beginners te voorzichtig zijn....als de zwever niet direct lekker snel hoogte gaat winnen, gaat hij van de haak, raakt overtrokken en komt dan recht naar beneden op zoek naar mollen in het veld helemaal als ook je zwaartepunt niet goed is.

Laatst bewerkt:
Willem,

Ik geloof niet dat de temperatuur invloed heeft op het zwaartepunt.
Die temperatuur heeft ook geen invloed op het zwaartepunt, maar wel op de lengte van je stuurstangen. Het sterke uitzetten/krimpen van kunststof stuurstangen zal een ieder bekend zijn. Maar ook metaal krimpt/zet uit als gevolg van temeratuurverandering, en daarmee verandert wel je nul-trim.

Gisteren is het bij ons (Utrecht) niet boven de -9 geweest. Als je binnen (of in de zomer) hebt getrimd is het verschil wel 30 gr. Celcius. Dat is flink wat ...

Ik denk dat gisteren geen gelukkige dag was om een maiden te doen, alhoewel ik het me best kan voorstellen dat je vanwege het enthousiasme elk moment aangrijpt. Waarschijnlijk zou ik die effecten ook niet voorzien hebben. Achteraf is altijd makkelijk verklaren ...

Gr. Dirk.

Buitentemperatuur

Tom,

Jammer van de schade en ik hoop dat je het met weinig zichtbare restveschijnselen kunt herstellen.

Een foto van een kort onderzoek dat ik heb gedaan aan balsa stuurstangen
Ik geef de stuurstokken ook een laklaag dat zelfs vochtigheid indien van invloed even snel invloef heeft als op de lengte van de romp.

full

Voor deze uitvoering, balsa stuurstokken zijn geen lengteverschillen waarneembaar bij verschillen van 20 graden Celcius.

Kunststof is een ander verhaal.
1) Een kabel in een 90 graden bocht gelegd als in de staart van een zwever bij aansturing van een pendelroer kan goed gecompenseerd worden.
Zorg dat de buitenkabel zowel bij de servo als achter in de staart zeer goed gefixeerd is, als de materialen van kabel en buis dezelfde uitzettingscoëfficiënt hebben dan heb je een redelijke compensate voor temperatuur.

2, hetzelfde geldt voor kabels gelegd naar een rolroer in een vleugel
de 90 graden bocht van de binnenkabel geef ik altijd een reeds voorgevormde bocht hetgeen de wrijving met 90 % doet afnemen.

3, kabels in de lengte gelegd naar een hoogteroer gebruik ik niet maar ik kan me voorstellen dat vaak vergeten wordt één van de of beide uiteinden van de buitenbuis voldoende te fixeren en dus kan verschuiven, de lengteverandering in de binnenkabel komt dan direct to uiting in een wijziging in de roer (neutraal) stand

Denk hierbij ook b.v. aan de kabels die op rijwielen gebruikt worden, de buitenkabel moet minstens zo goed gefixeerd worden als de binnenkabel

Cees

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de reacties, het gaat me inderdaad om de stuurstangen, die in de Riser van kunststof zijn. Uiteraard heb ik voor de vlucht de nultrim terug hersteld maar twas toch verveldend dit in het veld vast te stellen.

Ik heb inderdaad de fout gemaakt van niet genoeg nylon touw uit te leggen en -mede door de koude- de elastiek niet ver genoeg uit te rekken. De zwever maakte traag hoogte, ik had na het loskomen van de haak te weinig tijd om rustig het gedrag te bestuderen, twas direct van "hoe en waar kan ik met de minste schade landen ?".
Het stoppelveld dus.

Ik vraag me trouwens af of er verschillende kwaliteiten bestaan in ommantelde elastiek.

Zoals ik steeds tegen m'n kinderen zeg : fouten zijn een opportuniteit om te leren.

Intussen is de schade al grotendeels hersteld, alleen is het kunststof gaffeltje van het de hoogteroer-stang afgebroken, hier moet ik een steviger oplossing voor zoeken.

Ik hou jullie op de hoogte van m'n vorderingen.

Tom

Laatst bewerkt:
Ik lees van alles over zwaartepunt, temperatuurinvloeden enz. enz. Heb je er aan gedacht om simpelweg de starthaak 1 cm naar voren te plaatsen, maakt een wereld van verschil met elastiek start. Succes.
Joost

Willem,

Die temperatuur heeft ook geen invloed op het zwaartepunt, maar wel op de lengte van je stuurstangen. Het sterke uitzetten/krimpen van kunststof stuurstangen zal een ieder bekend zijn. Maar ook metaal krimpt/zet uit als gevolg van temeratuurverandering, en daarmee verandert wel je nul-trim.

Gisteren is het bij ons (Utrecht) niet boven de -9 geweest. Als je binnen (of in de zomer) hebt getrimd is het verschil wel 30 gr. Celcius. Dat is flink wat ...

Ik denk dat gisteren geen gelukkige dag was om een maiden te doen, alhoewel ik het me best kan voorstellen dat je vanwege het enthousiasme elk moment aangrijpt. Waarschijnlijk zou ik die effecten ook niet voorzien hebben. Achteraf is altijd makkelijk verklaren ...

Gr. Dirk.

oké Dirk ik was teveel gefocust op op de trim van het zwaartepunt....maar idd bij grote temperatuurs verschillen kunnen al je roeder-trims verlopen zijn. Zo had ik het niet begrepen maar het is wel juist.

.... Voor deze uitvoering, balsa stuurstokken zijn geen lengteverschillen waarneembaar bij verschillen van 20 graden Celcius. ...

Daar is ook een goede verklaring voor (en in feite was ik die vergeten).

Het gaat nl. niet eens om de absolute uitzetting/krimp, maar om het verschil ervan tussen romp en stuurstang. Als een van de twee meer krimpt of uitzet, krijg je een verloop in je trim.
  • een balsa (hout) romp en balsa (ook al hout) stuurstang hebben dezelfde uitzetting/krimp bij temperatuursverandering. Gevolg: geen trim-verloop.
  • Een epoxy romp verandert ook (relatief) weinig op andere temperatuur (glas is de belangrijkste component, en die doet flink minder dan de epoxy zelf), dus een combinatie met metalen stuurstangen gaat heel goed.
Dus de combinatie is de evt. boosdoener: ABS romp, en metalen stuurstangen, houten romp en kunststof stuurstangen.

Gr. Dirk

mooi toestel toch.

ik ben gisteren begonnen aan de vleugel, en vanavond ga ik verder.

lijkt me een leuk toestelletje, alleen lijkt me de vleugel indekking vanvoor wat weinig...
ook enkele bouwmanieren drummen tegen mijn natuurlijk gevoel in.

maar we moeten toch niet altijd de wetten en regels strikt volgen toch? ;)

ik wil graag enkele fotos van de bouw posten hier.
als dit mag van de eigenaar van t draadje.

ps, ik zag dat het bouwdoosje van 1988 is...
is dit al old skool? ;) hehe

ik ga de bespanning in belgische 3kleur doen.

full

2e avond van de bouw...

dit is de 2meter versie.... (waarom er 100' op de doos staat, joost mag het weten!?)
maar zoals je ziet, lukt het al bij al goed :)
nog geen benoemenswaardige probleempjes opgedoken. ik vind alleen de manieren waarop ik later de "sleutelverbindingen" moet gaan inlijmen iets of wat dom.

ik moet dan de ingelijmde ribben gaan doorsnijden. (bizar)

komt omdat ik mijn heel account heb gewist INCLUSIEF fotos... (moest je zo onoplettend geweest zijn.)
nu wacht ik nog op een mail van de moderators of dergelijken om mijn gehele account te verwijderen.

daarmee dat je geen fotos meer zult zien wubbe.

Didier,

Ondanks dat ik mij ook wel eens gestoord heb aan sommige van je uitspraken, vind ik het jammer dat je het forum verlaat. Er moet voor iedereen plek zijn op dit forum.
Volgens mij ben je heel betrokken bij het forum en je reacties geven aan hoeveel je erom geeft. Het is zonde als een betrokken en enthousiast persoon het forum verlaat.

Back