Buitentemperatuur
Tom,
Jammer van de schade en ik hoop dat je het met weinig zichtbare restveschijnselen kunt herstellen.
Een foto van een kort onderzoek dat ik heb gedaan aan balsa stuurstangen
Ik geef de stuurstokken ook een laklaag dat zelfs vochtigheid indien van invloed even snel invloef heeft als op de lengte van de romp.
Voor deze uitvoering, balsa stuurstokken zijn geen lengteverschillen waarneembaar bij verschillen van 20 graden Celcius.
Kunststof is een ander verhaal.
1) Een kabel in een 90 graden bocht gelegd als in de staart van een zwever bij aansturing van een pendelroer kan goed gecompenseerd worden.
Zorg dat de buitenkabel zowel bij de servo als achter in de staart zeer goed gefixeerd is, als de materialen van kabel en buis dezelfde uitzettingscoëfficiënt hebben dan heb je een redelijke compensate voor temperatuur.
2, hetzelfde geldt voor kabels gelegd naar een rolroer in een vleugel
de 90 graden bocht van de binnenkabel geef ik altijd een reeds voorgevormde bocht hetgeen de wrijving met 90 % doet afnemen.
3, kabels in de lengte gelegd naar een hoogteroer gebruik ik niet maar ik kan me voorstellen dat vaak vergeten wordt één van de of beide uiteinden van de buitenbuis voldoende te fixeren en dus kan verschuiven, de lengteverandering in de binnenkabel komt dan direct to uiting in een wijziging in de roer (neutraal) stand
Denk hierbij ook b.v. aan de kabels die op rijwielen gebruikt worden, de buitenkabel moet minstens zo goed gefixeerd worden als de binnenkabel
Cees