SIG Samourai

De zoekfunctie vind alleen een woordenboek bij deze kist dus heeft hij een eigen draadje verdiend!

Met de vriendelijke groeten van HansNL heb ik al een tijdje het neefje van de SIG Ninja met een gebroken neus op zolder liggen, nl de SIG Samourai. Een Pitcheron kistje uit de oude doos en het is mij eindelijk gelukt om een gaatje te vinden om hem vliegklaar te maken.
IMAG0594.jpg

IMAG0595.jpg

Het was gelukkig niet veel werk, de neus weer tot 1 geheel boetseren, V-staart plakken en folieen en ontvanger en accu erin stoppen.
ik weet niet waarom maar als ik hem alleen al in mijn handen heb een een beetje aan de knuppels wiebel loop ik te grinniken.......wat een leuk ding!!

Ik ben reuze benieuwd hoe dit vliegt en hoe het stuurt!
Is er iemand bekend met deze kist?

Justus

vreemd dat zijn staartje zo ver open geplooid staat...
heeft ie rolroeren ? want die zie ik niet! ;) ik vermoed van wel, kan haast niet anders met de vleugelopstelling.

ik denk dat het wel moet scheuren op een helling!

Nope....geen rolroeren, geen hoogte, geen richting.......gelukkig kantelen de vleugels gezamelijk op een neer en tegenelkaar in om zo rol en hoogte voor hun rekening te nemen (=pitcheron).

De staart vond ik ook apart, zo'n grote hoek, maar er is zo mee gevlogen dus dat ga ik ook eerst doen. Een nieuwe staart is zo gemaakt als ik dat nnodig zou vinden.

ik denk dat het wel moet scheuren op een helling!

En dat is precies waar ik hem voor heb: Snel, Laag en Keihard de hoek om bij veel wind!

Ik heb de Jet-en-Speedversie gehad, die is vrijwel hetzelfde. Vliegt hartstikke leuk!
Wel stevige servo's op de vleugels zetten, anders heb je kans dat ze het bij echt hoge snelheden niet meer trekken (we hadden ooit een die niet meer uit een duik vanaf 250mtr kwam, dat was lullig).

Voor de rest vliegen ze perfect!
Hmm, ik heb nog 2 bouwkitjes liggen voor dit model, daar zeg je me wat...
(maar toch geen tijd, moet ze eigenlijk maar eens verkopen..)

Gerben

Die van Jet en Speed models heb ik ook liggen (ook van Hans over genomen....echt een hele goede die Hans....die moet je te vriend houden!!!)
Er zitten vrij deftige in volgens mij...ik zal type eens googlen. Maar een goede tip.....bedankt!

edit: 5,5kg-cm mg/bb.....de sterkste servo's die ik ooit in huis gehad heb.

Moet genoeg zijn als je goede hevelverhoudingen gebruikt (100% servotravel gebruikt, liefst 120%).

Gerben

Gerben was me voor.
We hebben een paar van die dingen gehad, de originele en de aangepaste (langere neus) van Jet en Speedmodels.
Heel veel plezier van gehad, hij kan echt op een meter keren zonder hoogte te verliezen.
Ik heb laatst nog 2 rompen aan Theo Coenen gegeven, misschien heb ik de mal nog wel ergens staan, als je toevallig schade vliegt.
Ik vind alleen je staartje wat te plat, volgens mij moet de openingshoek 110 graden zijn en zo te zien is het bij jou meer.

Nu is het wachten op wind en dan lekker vliegen met dat ding!

Veel plezier!

GJ

idd, hier liggen 2 van die rompen, weet alleen niet zeker of ze van de Ninja of de Samourai zijn. Als er tekeningen en of snijmallen voor de vleugels zijn, dan houd ik mij aanbevolen voor een kopie.

Theo, ze zijn van de Samurai.
Span was iets over de 150cm.
Het originele model was ietsje korter dan de Jet en Speed versie, Look heeft hem veranderd omdat het zwaartepunt nogal lastig te halen was, ik heb destijds lood in de neus moeten gieten bij het origineel.
De originele kernen waren van een soort grijs Roofmate.
Het is een vrij simpel te bouwen vleugel, RG14.
Als je de maten weet kan je hem zo snijden.
Ik had ook nog 2 setjes hevels, ik weet niet of ik die nu aan jou gegeven heb, ik zal weer eens door mijn huis gaan struinen, ik heb een idee waar het zou moeten liggen.

Hier een review, de beste man vind het niks maar dat zal meer aan de man liggen dan aan het model.
http://home.earthlink.net/~windrider007/samurai.html

GJ

GJ

De Ninja heb ik ook, heel ander soort kistje met een relatief zware multiplex romp. (heb het plan die opnieuw te maken van balsa) maar dat is een ander draadje.

Is de romp van J&S langer dan het origineel? Dan is dit een J&S want deze is exact even lang als de andere romp die ik heb liggen. Maakt voor het kistje verder geen drol uit natuurijk. Jammer dat het lekker zomers weer is met oostelijke wind...bah! ;-)

Look veranderde wel eens wat. Een foto zegt meer dan 1000 woorden, dus even in de rompenvoorraad gezocht en hier zijn ze:

GroteFoto-3KZSTJFS.jpg

De lange romp is 108cm, de korte 101cm.
(maar waar dat cockpitkapje nou ligt?)

Groet,
Gerben

Heerlijk! Zo'n forum! Het is duidelijk, de onderste heb ik dus 2 keer. De blauwe vliegklaar en eenzelfde in een (naar mijn weten voor J&S typische) glitter groene, met glitterrode kap.(met een set 2mtr span RG15 vleugels)

Leuk man.....dit soort projectjes!

@Gerben: Het cockpitkapje heb ik hier, dat zou ik nog eens namaken.
@ Justus: 2 meter gaat denk ik niet werken als draaivleugel.
Ik denk dat die 2 meter vleugel voor een ander model is.
De kracht van de Samurai was het op de plaats kunnen keren zonder (veel) hoogteverlies.
En dat kan op een simpele manier alleen maar met een draaivleugel.
Ga je nu de span vergroten naar 2 meter dan komen er zulke enorme krachten op te staan dat alles breekt.
Voor dynamic soaring was de Samurai namelijk ook niet geschikt, bij het derde rondje ontplofte het model, de krachten werden te groot, helaas.

Hier een foto van de restanten.

De cockpit, een ongebouwd hevelsetje en een gebouwd hevelsetje.

samurai.JPG

GJ

En ik maarzoeken naar dat kapje, haha.
Lag die CC125 ernaast toevallig?

Ik zal morgen eens de vleugels opmeten... 2 meter zijn ze zeker niet

Gerben

Nee, de CC125 ben ik nog steeds kwijt.
Ik heb laatst de vleugels van de Samurai weggegooid, het was 160 span inclusief de romp.

GJ

De 2 vleugeldelen voor de 2 meter spanwijdte heeft een vorige eigenaar laten maken bij J&S om ook een thermiek-versie te hebben.
Toen ik de J&S-versie bij de vorige eigenaar ophaalde zaten daar de normale gesneden vleugeldelen bij, en de 2 meter-versie. Of er anderen met een gelijkwaardige spanwijdte van 2 meter gevlogen hebben is toe niet verteld. Ik denk zelf dat de 2-meter versie éénmalig is, op verzoek gemaakt.
Na járen en járen bij mij in de "voorraad" gelegen te hebben, en ik nu wat kleiner behuisd ben had ik besloten ze weg te doen naar een liefhebber die de Samurai wél tot z'n recht kom laten komen.

p.s. Justus, de romp ziet er weer netjes uit !

Sorry Theo.....ik heb de beide vleugelsets liggen ;-)

@gjvo (en misschien Gerben ook) Ik heb geen DS aspiraties dus die extreme belasting zal deze bespaard blijven. Maar op welke wijze worden de krachten te groot? De aansturing, dus het hevelsysteem van servo naar vleugel, of de wijze waarop de vleugels over de vleugelpen scharnieren, de constructie van de buis in de vleugel?

De 2 de romp met de 2meter set bouwen als lichtweer kist speelde namelijk wel in mijn achterhoofd. Misschien als ik mij iets meer in de geometrie verdiep en de plaats van de vleugelpen en de aansturing aanpas dat ik de belasting van de servo's kan beperken?

Zoals je zegt, de geometrie. Hoe hoger de snelheid, hoe verder je drukpunt naar achter verhuisd. Als deze bij je scharnier/vleugelpen vandaan verhuist, worden de krachten op de servo's steeks hoger, tot ze het niet meer trekken. Maar bij 'normaal' hellingvliegen hoef je je daar absoluut geen zorgen over te maken.

Gerben

Ik heb net het verslagje van die amerikaan gelezen. Zijn ervaring doet mij niet zo veel maar het bijbehorende plaatje laat wel een heel andere vleugel zien. Ik heb mooi afgeronde vleugeltips en die op het plaatje zijn vrij rechthoekig. Dit doet mij denken dat ik toch wel de Jet&Speed models versie heb.

Nu maakt dat voor het hele kistje niet uit, het is meer voor mijn eigen documentatie dat ik het prettig vind om te weten. Ik zie dat donderdag de wind naar het zuiden draait dus kan ik met 90% zekerheid zeggen dat hij dan zijn luchtdoop krijgt!

Wat ik wel nuttig/interessant vind is dat naar zijn mening het kistje op alleen rol en een apart hoogteroer beter vliegt dan volledige vleugelsturing. Nu twijfel ik enigszins aan de ervaring van de schrijver (als je dit ding in je hand hebt en denkt als een floatertje te kunnen vliegen ben je niet helemaal wakker m.i.) maar dan nog vraag ik mij af waarom dat zou zijn. Ik kan leen maar bedenken dat het 'anders' vliegt dan een normale kist en dat de schrijver die knop in zijn hoofd niet om kan zetten.

Back