Sig Twister

• Topicstarter Topicstarter dvzuid
  • Startdatum Startdatum
D

dvzuid

Guest
Hallo vliegers,

ik heb een Sig Twister besteld en wilde graag weten welke motor jullie hiervoor aanraden. Hij is bedoeld tot 6,5 cc
Ik heb in de 70er jaren Combat en Goodyear gevlogen en vlieg nu RC maar wil toch wel weer LB erbij doen.

Dirk van Zuidam

hezik"]Neem dan een FX, de LA is een glijlager motor..[/quote]

maar een la is meer geschikt,en een FX heeft ook te veel vermogen :nooo:
Ik denk dat je een RC vlieger bent denk ik

Herbert schreef:

Klopt, maar zoals in mijn eerste bericht geschreven heb ik in de jaren 70 veel LB gevlogen, en wilde het weer op pakken.
Ik heb nog een nieuwe Irvine .39 RC, die ik na overleg met H. d. J. denk te gaan gebruiken.

Owen zei:
Herbert zei:

Subtiliteit is een schone zaak.... :offtopic: :proost: :xmas:
Zeg dat wel....
Ik word hier zoooo moe van. :cry: Alle pogingen die ik doe om wederzijds onbegrip en absoluut hopeloze klassetegenstellingen te laten verdwijnen (zie poll 'kunstvlucht)' worden, zoals je daar ziet, met een speels gemak onderuit gehaald.
Ik heb het gevoel dat het vooroordeel dat de meeste RC vliegers over ons hebben toch dichter bij de werkelijkheid ligt dan we onszelf proberen wijs te maken.
Verder promoten van LB komt me, zonder enig verder draagvlak, in dat licht volslagen zinloos voor. Ik houd het dan ook voor gezien....

@ Hezik: Ik zal je nog wel eens uitleggen waarom een FX geen goede keus is. Dat is niet vanwege het vermogen, het ligt wat gecompliceerder.
Verder zijn motoren met een zij-uitlaat sowieso niet ideaal voor een liggende inbouw (in dit specifieke geval).

Bruno: Ik denk ook niet dat Herbert de opmerking vervelend bedoelde. Het is echter wel zo dat iemand die tot de ene discipline behoort niet altijd goede adviezen geeft als het over een andere discipline gaat. Een 'gewone' RC-vlieger zal adviseren alsof de vrager een RC-model zou willen bouwen. Als je zoveel vliegt als een gemiddelde RC-vlieger en een flink stuk verticaal omhoog wilt kunnen zou ik voor een model ook adviseren om iets meer te investeren in een FX, maar ik ben het volledig met de anderen eens, als het om een LB kunstvluchttrainer gaat zoals de Twister, is op dit moment de 40 LA de beste keus, sterk genoeg, maar niet te sterk, snel en zwaar, en bovendien tweedehands vaak voor weinig verkrijgbaar. Ik heb (zoals in ons kluppie bekend) een OS 40 LA RC (met drossel dus) op een Banshee, het broertje (of zusje) van de Twister en dat gaat prima. Op een dergelijk model moet je overigens aanvankelijk met elke motor die niet veel te zwak of veel te sterk is kunnen vliegen, dus de Irvine .39 (wist overigens niet dat ze die maat hadden) zal het goed genoeg doen. Van die motor zal je echter niet de klassieke 4-2-4 takt-run mogen verwadchten, maar dat hoeft ook niet. Waarschinlijk moet je er een prop met lage spoed (4 inch) voor gebruiken en hem wat harder laten lopen dan een ouderwetse 4-2-4 motor als een Fox 35 of ST 46. Ik begrijp overigens niet zo goed waarom een motor met zijuitlaat niet zo geschikt zou zijn voor montage op de zijkant, daar is niets op tegen, of bedoelde je juist dat een motor met achteruitlaat voor een Twister niet zo geschikt is? Ik weet niet of een SX en een Irvine .39 een zij- of achteruitlaat hebben.
Dirk: als Henk of Bruno iets adviseren moet je dat altijd doen! Overigens heb ik nog wel van die Russische motoren, al ben ik er al danig aan gehecht geraakt en doe er dus met moeite afstand van, maar je kunt er een hebben. 90 Euro. Stuur me maar een PB (Fox 35 = PP van der Meer)

heb er eigenlijk een beetje de buik van vol,dat je probeert iemand te helpen zo´n lading sores te krijgen.
daar word ik zo moe van :evil:

Blijft vermoeiend dat modelbouwen he :P :P

Maar vooral blijven helpen, dat wordt toch goed gewaardeerd hoor :D

Jongens,

ten eerste wil ik iedereen hartelijk bedanken voor jullie advies en hulp. Ik hoop wel dat er geen frictie is ontstaan tussen sommigen van jullie door een vraag die ik gesteld had. De vraag van Herbert of ik een rc vlieger ben, heb ik gewoon als een normale vraag genomen en zie er ook niets kwaads in. Ik vindt de meeste facetten van de modelbouw hobby prachtig, maar heb persoonlijk de voorkeur voor rc pylon en lb team of goodyear racen. Zoals je kunt zien hou ik van alles wat snel gaat. Maar kunstvlucht vindt ik ook erg uitdagend en en daar ik toch niet zomaar na bijna 30 jaar weer in het racen kan stappen dacht ik dat het wel goed zou zijn als ik met een wat langzamere maar toch uitdagende dicipline zou beginnen.

Mijn Twister is vandaag trouwens aangekomen en ik zal er mijn Irvine .39 in doen om te beginnen. Ik hoop jullie allen snel te leren kennen en veel van jullie te mogen leren, zodat ik daarna tijdens de wedstrijden van jullie kan winnen ! :) :D :lol:

greetings,
Dirk

Geweldig dat mensen na jaren toch weer terug willen komen.

Laat je vooral niet te lang "tegenhouden" om weer naar (Mini) teamrace over te stappen... :D :D

Dirk: jij hebt echt geen frictie veroorzaakt. Niemand neemt niemand ook iets kwalijk (toch?), Herbert bedoelde ook niet dat JIJ een RC vlieger zou zijn, maar dat Hezik dat zou zijn, die jou adviseerde een FX te nemen ipv een LA. Voor radio zou het inderdaad zin hebben te investeren in de duurdere maar duurzamere FX, maar iemand die iets van stunt weet, weet dat voor een twister een LA een veel betere én goedkopere motor is. Dus Hezik heeft met de beste bedoelingen, maar niet het beste advies gegeven. Herbert heeft alleen aangegeven dat de onjuistheid van het advies kwam doordat hij een RC vlieger is, en Bruno vindt het weer niet leuk dat er afgegeven wordt op RC, waarin hij gelijk heeft, maar dat was Herberts bedoeling ook helemaal niet. Iedereen weer blij jongens?

Dirk: helaas wordt er op dit moment niet aan Goodyear gedaan. De motor uit Ukraine was een door Loet gegeven aanzet om dat misschien weer eens tot leven te roepen. Ook écht teamrace (F2C) is momenteel vrijwel dood in Nederland. Rob en Bert Metkemeijer hebben nog wel spullen, maar vliegen volgens mij niet serieus meer. Een ander teams uit de afgelopen jaren (Vendel/van Gemert) vliegt momenteel niet, dus het enige team dat vliegt (Rick Olijve/Frits ...) moeten dus voor wedstrijden naar het buitenland.

Rob Olijve heeft een model voor de klasse F2E (of F2F?), dat is een soort vereenvoudigde teamrace, waarin gevlogen wordt met een plankromp model. Er zijn nog geen anderen met een dergelijk model, dus in Nederland zijn daarvoor nog geen wedstrijden mogelijk. Hij moet dus ook naar het buitenland om te vliegen.

Wat momenteel hot is, is 1,5cc teamrace, in navolging van de duiters, die het momenteel ook in groten getale doen, ook wel mini-teamrace genoemd. In nederland wordt dit gevlogen op het NK en verder zijn er enkele wedstrijden in Duitsland. De modellen zijn eenvoudig, maar de professionalisering slaat al weer toe. De meeste mensen bouwen vliegende vleugeltjes met een plankrompje. Met een PAW of een Webra kom je niet meer mee. Duiters gebruikten wel Fora motoren. Loet Wakkerman heeft de TYR motor ontwikkeld in een serie van 200 (waarvan er nog enkele verkrijgbaar zijn, echter wel voor 200 euro) die de klasse de afgelopen jaren heeft gedomineerd. Inmiddels is men aan het experimenteren met JAK motoren (van Cyclon). Een afslag is inmiddels bijna onontbeerlijk. De snelheden gingen al weer zo omhoog dat men de lijnlengte recent van bijna 13 tot 14,50 meter heeft verlengd.

Het zou echter nog niet zo gek zijn toch te proberen Goodyear weer nieuw leven in te blazen, met name omdat de modellen iets groter zijn en dus wat gemakkelijker vliegen (en zweven) dan de 1,5cc kistjes.

Het was niet zozeer tegen die opmerking van Herbert gericht, maar meer ingegeven door het oerconservatieve gezeur naar aanleiding van het indelen van F2B bij het aparte kunstvluchtforum, daar waar F2B, als een van de vele vormen van kunstvlucht, thuishoort. Maar goed, ik ben zeker de enige die dat doorheeft. Jammer dan....
En als dan uitgerekend een van de RC vliegers die het vak in recordtijd in de vingers heeft gekregen, zich bovendien heeft geprofileerd als uiterst leergierig en open-minded, wordt afgebrand omdat 'ie er nu toevallig wel een keer helemaal naast zat, werd het me net even teveel. Druppel, emmer, u weet wel.... :(
Zand erover....

Een motor met zij-uitlaat heeft ook de spoelkanalen -deels- aan de zijkant. Dat heeft als consequentie dat er afhankelijk van de draairichting (voor- of achterover) een verschil in mengseltransport zal optreden. Nu heeft de ene motor daar meer last van dan de andere en, afhankelijk van de ervaring van de gebruiker, zal dat hinderlijk zijn tijdens het vliegen. Een Fox 35 hoef je niet op z'n kant te proberen, behalve met allerlei lapmiddelen en dan nog kan het tegenvallen. Ook een Stalker .40 SE heb ik op indrukwekkende wijze zo de mist zien ingaan. Zelfs de ST.60, hoewel een stuk minder kritisch, kan op die manier voor een hele hoop gedoe zorgen.
Wellicht dat het met de LA-serie meevalt, maar ik heb zo mijn reserves....
Een motor met een achteruitlaat heeft het grootste spoelkanaal aan de voorzijde, ten opzichte van de draairichtingen in de figuren zit dat dan helemaal symmetrisch en ik heb dan ook nog nooit zo'n type bij liggende inbouw problemen tijdens kunstvlucht zien geven...

Fox 35, ik heb je een PB gestuurd, heb je deze ontvangen?
Ik vraag het daar het nog in mijn outbox zit en niet in mijn sendbox, zoals een ander bericht die ik verstuurd had.
Sorry voor de domme vragen maar ik ben nog niet helemaal bekend met het versturen van pb's op dit dit forum :D

Dirk

Bruno van Hoek zei:
Het was niet zozeer tegen die opmerking van Herbert gericht, maar meer ingegeven door het oerconservatieve gezeur naar aanleiding van het indelen van F2B bij het aparte kunstvluchtforum, daar waar F2B, als een van de vele vormen van kunstvlucht, thuishoort. Maar goed, ik ben zeker de enige die dat doorheeft. Jammer dan....
En als dan uitgerekend een van de RC vliegers die het vak in recordtijd in de vingers heeft gekregen, zich bovendien heeft geprofileerd als uiterst leergierig en open-minded, wordt afgebrand omdat 'ie er nu toevallig wel een keer helemaal naast zat, werd het me net even teveel. Druppel, emmer, u weet wel.... :(
Zand erover....

wel zeer dubbel ,en daar bij is niemand afgebrand waar op is dat gebasseerd :?:

Herbert zei:
Bruno van Hoek zei:
Zand erover....

wel zeer dubbel ,en daar bij is niemand afgebrand waar op is dat gebasseerd :?:
Dat klopt wel wat je zegt, ik heb nog constant het afserveren van mijn kunstvlucht-bij-kunstvlucht subforum idee in gedachten. Daar voel ik mij inderdaad tamelijk afgebrand over, maar daar heeft dit eigenlijk niets mee te maken, mijn fout.
Overigens zou ik mij in heziks plaats wel afgebrand voelen. Ik hoef er maar 'zeker LB-vlieger?' te lezen. Maar goed, hij heeft er klaarblijkelijk geen probleem mee, dus waar maak ik me dan druk over, is mijn zaak ook helemaal niet.... Zoals gezegd, zand erover.....

Back