signaalverlies met FrSky Taranis

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Bob2640, 22 aug 2015.

  1. Bob2640

    Bob2640

    Lid geworden:
    10 mei 2015
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Mortsel
    Beste Taranis kenners,

    Sinds kort ben ik de gelukkige bezitter van een Taranis zender. Ik ben enorm tevreden over de vele instelmogelijkheden maar zit met een lastig probleem: tijdens het vliegen krijg ik regelmatig 'signal low' en 'signal critical' meldingen. Op dat moment zit mijn vliegtuig (Easy Glider Pro) vaak amper 70m hoog en is horizontaal niet meer dan 100 à 200m van mij verwijderd. Het komt volgens mij niet door storing vanuit de motor of de regelaar want soms gebeurt het ook in zweefvlucht met de motor uit.
    Echt verlies van controle heb ik nog niet gehad maar ik vraag me af of ik mij hier zorgen over moet moet maken. Zou ik het alarm gewoon wat lager mogen instellen?
    Eén van de antennes op de buitenkant de romp kleven heb ik al geprobeerd maar dat verhelpt het probleem niet.
    De ontvanger is een FrSky X8R (ik heb een variometer aangesloten via de smart port).
    Ik weet niet of ik het probleem bij de zender of ontvanger moet gaan zoeken. Ik heb helaas niet meteen een andere ontvanger om mee te testen.
    Het RSSI alarm staat ingesteld op 45 (low) en 42 (critical)
    Bijgevoegd een log.
    2015-08-22 20_43_46-Companion9x log viewer ALT RSSI.png

    Alvast bedankt voor jullie advies hierover!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.436
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb hetzelfde probleem gehad.
    Ik heb alarm op 35 en 30 gezet.
    Het is vaak maar een fractie van een seconde dat hij er onder duikt althans bij mij.
    Het probleem had ik bij al mijn kisten

    Met mijn smartphone verstuurd
     
  3. henkbraam

    henkbraam

    Lid geworden:
    11 jul 2004
    Berichten:
    245
    Locatie:
    doetinchem
    Ik heb dus dezelfde problemen gehad,bijna kist verspeeld,rssi 4 sec naar 0
    volgens de belg een connector probleem,had er genoeg van en vlieg nu met spectrum dx9
    de alarmen terug zetten? zou ik niet doen hou je jezelf voor de gek.
    met 3 ontvangers het zelfde probleem
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.268
    Locatie:
    Woerden
    De alarm waarden lager instellen kan wel maar zoals Henk hierboven al schrijft hou je jezelf dan mogelijk een beetje voor de gek.
    Aan de andere kant, wat zeggen die waardes? Als de maximale waarde 100 is en je krijgt al alarm bij 45 zie ik nog niet zo veel gevaar. Dan zou je de alarm grens best lager kunnen zetten want bij 45 heb je nog haast de helft over! Het wordt anders als de maximale waarde bijvoorbeeld 500 is. Dan zit je bij 45 inderdaad al erg laag en zou ik de alarm grens niet gaan verlagen.

    Maar is het niet beter om de oorzaak op te zoeken en daar wat aan doen? Waar ik aan denk zijn de antennes en de plaatsing ervan. Als de signaalsterkte zo laag wordt op een relatief korte afstand is de kans dat daar iets niet lekker zit vrij groot. Is er nergens iets wat de antenne(s) onder bepaalde hoeken van de zender afschermt? Zit er nergens een (verborgen) strook koolstof die de signalen van de zender tegen kan houden? Het kan ook een stuurstang, een accu kabel of een ander elektrisch geleidend materiaal zijn. Een aluminium vleugelverbinding bijvoorbeeld. Als de antenne(s) onder een bepaalde hoek voor de zender achter die buis zit zal het signaal nog maar heel zwak of zelfs helemaal niet meer binnen komen.
    De 2,4GHz is een behoorlijke stap voorwaarts geweest maar er kleven toch ook nadelen aan.
    Hoe hoger de frequentie des te rechtlijniger de signalen zich verplaatsen. Je kan het zien als een zaklamp in de nacht. In de bundel zie je van alles maar als je tegen een boom schijnt blijft het achter die boom donker! Zo is het ook met de 2,4GHz signalen. Als de antenne "in de schaduw" van die vleugelbuis ligt zal hij weinig ontvangen.
    Hoe hoger de frequentie des te korter de antennes. Hoe korter de antennes des te makkelijk kunnen ze afgeschermd worden. Ze passen dan makkelijk in de schaduw van iets dat de zendersignalen tegen houdt.

    Nog een belangrijk punt. De zenderantenne zendt de signalen in een soort van donut rond de antenne. Recht boven de punt van de antenne is het signaal vrij zwak. Als je dat combineert met een wat ongelukkige plaatsing van de ontvangst antenne kan dat ook een hoop verklaren. Om dat probleem wat te verminderen zet ik de antenne op mijn zender meestal niet rechtop maar onder een hoek van maximaal 45°. In theorie zal je dan een sterker signaal naar boven hebben en daardoor het bovengenoemde probleem wat verkleinen. Of en hoeveel het helpt kan ik helaas niet zeggen want daar zal je metingen voor moeten gaan doen. Daar heb ik de apparatuur niet voor.
    Nog genoeg te onderzoeken en proberen. Mogelijk is de oplossing helemaal niet zo ingewikkeld als je misschien wel denkt.
     
  5. Bob2640

    Bob2640

    Lid geworden:
    10 mei 2015
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Mortsel
    Henk,
    Wie bedoel je eigenlijk met "de Belg"? (ik ben toevallig ook Belg... ;-) ) De Belgische invoerder van FrSky, Microtechnics? Mijn spullen komen inderdaad van daar. Ik heb hem ook gemaild over dit probleem en wacht op antwoord.

    Ernst, bedankt voor de tips. Ik heb zelf al heel wat geëxperimenteerd met de plaatsing van de antennes. Het zijn 2 antennes met van die dikke, plastic knotsjes, eentje plakt nu aan de buitenkant horizontaal, de andere zit verticaal, tegen de ontvanger aan.
    Het vliegtuig heeft behalve de elektronica volgens mij geen geleidende onderdelen, het is volledig in schuim en de vleugelverbinding is gemaakt van een soort glasvezel.

    De RSSI is uitgedrukt in dB. Het is een logaritmische schaal dus 50 is niet echt de helft. Je gaat heel snel van 90 naar 80 maar veel trager van 50 naar 40. Ik ga volgende keer, in range test mode, eens onderzoeken op welke waarde de besturing echt wegvalt.
    Dat de RSSI tijdens de vlucht opeens helemaal naar 0 gaat heb ik nog niet gehad. Als dat gebeurt is dat altijd op de grond, omdat de zender te dicht bij de de ontvanger komt. Volgens de handleiding is dat normaal (is soms wel lastig bij het opgooien als je alleen bent)
     
    Laatst bewerkt: 23 aug 2015
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.268
    Locatie:
    Woerden
    Een logaritmische schaal is een verhoudingsschaal. Dus ten opzichte van wat is die waarde dan bepaald? Dat is namelijk bepalend voor de werkelijke sterkte van het signaal. Het kan makkelijk zo zijn dat 0(dB) nog ruimschoots voldoende sterk signaal is. Dan zou bijvoorbeeld -20 of misschien wel -40 pas zo zwak zijn dat geen goede ontvangst meer mogelijk is.
    Dat maakt het er niet simpeler op. Wat is dus te laag? Wanneer moet er alarm gegeven worden?
    Ik denk dat testen hier de enige oplossing zal blijken te zijn. Maar dan wel veilig op de grond en geen prop op de motor!
     
  7. henkbraam

    henkbraam

    Lid geworden:
    11 jul 2004
    Berichten:
    245
    Locatie:
    doetinchem
    sorry bob ik bedoel inderdaad microtecnics,van hun kreeg ik de melding dat het lijkt op connector probleem.

    ik heb daar m,n twijfels over,heb de spectrum dx9 los gehad en die heeft de zend antenne,s,(2 stuks) ook met connectors gemonteerd,maar goed ,ik zou zeggen hoed de log goed in de gaten,als de rssi naar 40 zakt is er niks aan de hand,ik kreeg pieken ineens vanaf 60 naar 0,en dat is niet goed,aan de ontvanger antenne,s ligt het niet onder 90 graden ingebouwd in tc piper.,ook getest in zwever,met 3x ontvanger wissel,en lange antenne,s(60cm) en de uiteinden buiten romp(90graden).
     
  8. henkbraam

    henkbraam

    Lid geworden:
    11 jul 2004
    Berichten:
    245
    Locatie:
    doetinchem
    ernst 0 is na een paar sec drama,dan gooit ti n.l het signaal eraf,heeft bijna mijn piper gekost.vandaar dat ik er klaar mee ben.
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    12.268
    Locatie:
    Woerden
    Nu ik het zo na lees bedenk ik me dat mijn vorige reactie niet helemaal juist is. De schaal heeft alleen een logaritmisch verloop. Nul is echt nul en betekend geen signaal, dan is het dus geen dB waarde!
    Maar goed dat lost jouw probleem niet op en dat je "klaar mee bent" kan ik me wel voorstellen na een bijna fatale gebeurtenis met je (dure) Piper.
    Voor mij blijft toch iets in, om of aan je model over. Vooral omdat je al meerdere ontvangers en antennes hebt geprobeerd. Kan je nog meer proberen met vooral de plaatsing van de antennes?
    Het is dan wel een foam model maar daar kunnen voor jouw verborgen koolstofvezels in zitten. En die vleugelverbinding, weet je zeker dat die niet van koolstof is?
    Een andere mogelijkheid is dat het signaal "gestoord" wordt door (veel?) andere signalen. Heb je problemen als het druk is op het veld of ook als je alleen ergens "in het vrije veld" aan het vliegen bent?
    Allemaal maar gedachtes, een echte oplossing heb ik helaas niet zo voor je.
     
  10. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.436
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    0 is nul van de telemetrie dat wil niet zeggen dat de ontvanger geen bereik meer heeft.
    Spectrum is veel slechter als frsky dus dat is je eigen pas echt voor de gek houden.
    Er zijn wat dat aangaan meer kisten gesneuveld met spectrum als met frsky door storing.
    Bij mij ging het echt maar om een fractie van een seconde dat hij onder de 45 komt.
    Met een heel goedkope kist ben ik omhoog gegaan mijn maat keek op de zender wat er gebeurde.
    Het bleek dat ik op 800 meter nog meer als 60 had met dus heel even een dipje naar de 37 als minimum.
     
  11. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    23.478
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik merkte laatstelijk ook op relatief korte afstand dat de boel begon te piepen vanwege laag signaal. Slechts het enkele piepje (non-critical) maar wel vreemd omdat ik naar schatting nog geen 50 meter ver was....
    Was met een FrSky Ombouw module voor Futaba FC-18. Het lijkt bij mij beperkt tot één model, wat overigens voor die tijd nooit problemen gaf, maar nu toch lagere signaalwaardes laat zien dan de overige modellen.
    Geen idee wat de oorzaak kan zijn.
     
  12. henkbraam

    henkbraam

    Lid geworden:
    11 jul 2004
    Berichten:
    245
    Locatie:
    doetinchem
    Bertus,als de nulwaarde 3sec blijft staan gooit tie de ontvanger er af,geloof me maar ik had toevallig ook video aan boord,hij ging in de failsafe,kon de piper TC nog net redden,even een piek naar nul merk je niet,zeker als je aan het zweven bent.

    spectrum is niet slechter dan frsky,en frsky is niet slechter dan spectrum,allemaal onzin,het gaat erom dat ik mijn dure kisten niet wil verspelen als ik het niet vertrouw.er komt echt wel een oplossing voor dit probleem,maar daar wou ik niet op wachten.er zijn er meer hoor met dit probleem

    intussen met de epsilon gevlogen met een carbonproof ontvanger van spectrum,met de reikwijdte test 60mtr weg kunnenlopen...

    de piper voorzien van ontvanger met 2 satalieten,(positie is belangrijk),geen problemen.

    enne 800meter?dan is het geen mug meer,dan zie je hem niet meer.en de hoogte is niet het probleem maar de richting waar de ontvanger het terug stuurt.....
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2015
  13. Pkops

    Pkops

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Weelde
    Ik heb hetzelfde probleem gehad. Mijn Introduction F5J zat 50 meter hoog en ik kreeg al een sein dat de RSSI critical was. Direct gedaald dus en toen het signaal weer beter was ben ik geklommen naar 120 meter zonder probleem (signaalsterkte meer dan 60). Thuis gekomen een range test gedaan met twee X8R's. De eerste gaf al problemen na 20 meter en de tweede werkte prima.
    Dus heb ik de ontvangers verwisseld en ben weer gaan vliegen. Maar ook die gaf een seintje (bij 150 meter hoogte). Dat ben ik niet gewend van FrSky; Ik vlieg regelmatig rond 300 meter hoogte zonder enig probleem.
    Uiteindelijk heb ik de ontvangers vervangen door een D8R II-plus. Deze heeft geen smart port maar ik kan er wel mijn Vario op aansluiten. Nu zijn alle meldingen uitgebleven en kan ik zonder problemen klimmen naar 300 meter.
    De eerste X8R heb ik deze week wel aangemeld voor garantie bij HK. Maar daar moet ik nog een antwoord krijgen.
     
  14. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.980
    Locatie:
    Raalte
    Je moet als je problemen hebt je logs bekijken! Meestal zijn het spikes van minder dan een 10e seconde die zo'n melding geven. Niet ernstigs. Alleen bij frsky hoor je gewoon alles
     
  15. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.436
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dan moet je toch eens naar de oogarts.
    Verder heb ik het ook niet over 3 sec maar over een fractie van een seconde
     
  16. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.980
    Locatie:
    Raalte
    Precies af en toe heb je die spikes. ik weet niet hoe die diversity bij frsky werkt, maar ik zie vaak na zo'n spike weer een enorme toename in rssi, kan het niet zijn dat op het moment van zo'n dipje onder de 42, dat dan overgeschakeld wordt naar de andere antenne?
     
  17. fluppe

    fluppe

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Brugge
    Ik heb ook de X8R ontvangers in mijn zwevers zitten en heb nog nooit deze melding gekregen. Ik moet wel zegen dat ik mijn antennes altijd buiten de romp monteer. Eén ontvanger heeft nog de gewone plastic "bakjes" en deze heb ik zo gemonteerd dat de antennes onder een hoek van 45 graden ten opzichte van elkaar uitsteken buiten de romp. Daarbij heb ik er ook nog voor gezorgd dat ze tegenover elkaar in oppervlakte ook 45 graden gedraaid zijn. T.t.z. : één antenne toont de scherpe kant ( van het bakje ) naar voren en de andere toont de breedste kant (van het bakje) naar voren .
    Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel o_O.
    Bij de beide andere ontvangers heb ik de antennes vervangen door de "draadantennes". Die zijn ook buiten de romp gekleefd en lopen beiden horizontaal mee met de romp, elk aan een zijde.
    Ik moet er misschien ook bij vermelden dat het verhaal voor mij stopt op een 300-tal meter want daarna zie ik bijna niet meer wat m'n zwever doet ( spanwijdte 3 meter ).
    Hopelijk ben je iets met mijn verhaal.

    Vriendelijke zweefgroeten,

    Philippe
     
  18. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.436
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Bij mij geeft hij bij alle kisten met verschillende ontvangers hetzelfde aan dus het heeft in mijn geval niets met de modelzijde te maken.

    Met mijn smartphone verstuurd
     
  19. henkbraam

    henkbraam

    Lid geworden:
    11 jul 2004
    Berichten:
    245
    Locatie:
    doetinchem
    nee daar heb ik het over,ik geef alleen maar mijn ervaring weer.
     
  20. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.394
    Locatie:
    Elburg
    Vreemd ik heb nog nooit tijdens het vliegen een critical alarm gehad . wel als je de zender te dicht bij de ontvanger houd.
    één keer heb ik gehad met het uit de hand werpen zwever, dat de ontvanger uit was dit kwam door te dicht bij houden zender, nu ik dat weet let ik er op.
     

Deel Deze Pagina