Simjet 1200 diagnose

• Topicstarter Topicstarter FredF
  • Startdatum Startdatum
F

FredF

Guest
Ik ben in het bezit van een Simjet 1200 (80N) turbine, en heb hier enige vragen over.

De reden voor de vragen is dat deze turbine zich anders gedraagt dan de turbines (JetCat, AMT) van collegae vliegers, en dat mijn eerste Simjet (TRudo 80RS) na matige performance na 1.5 uur de geest gaf (lager problemen).

Bij de eerste SimJet werd een fabricage fout ontdekt, en kreeg ik een andere (geen nieuwe) turbine. Met deze turbine heb ik een paar testruns gemaakt en één vluchtje (c.a. 15 min looptijd). In het begin viel mij al op dat de turbine erg soepel loopt, een kleine slinger met de hand resulteert al in een uitlooptijd van min. 10 sec. Ook zachtjes blazen in de compressor resulteert dat de compressor begint te draaien.

Tevens zijn er tijdens het (uit) draaien naast het zachte lagergeruis bijgeluiden te horen, het lijkt een licht tikkend geluid.

Het voeren van lichte druk op de as resulteert niet in een kleine beweging van de as, dit zou volgens de leverancier wel het geval moeten zijn.

Ik heb reeds een groot aantal threads gelezen over problemen met turbines, lagers, voorspanning etc.. Daarom vindt ik het niet verantwoord om met mijn kennis en het gedrag van deze turbine gewoon te doen alsof er niets aan de hand is en hier gewoon mee door te vliegen.

Bij deze wil ik jullie vragen of er van hetgeen dat ik hierboven geschreven heb iets bekend voorkomt, en eventueel advies hoe te handelen. Ik ben geen zelfbouwer, dus mijn middelen voor diagnostiek zijn beperkt.

Mvg, Fred

Dag Fred, ik heb de goede voor me als je ook in Rozenburg was??

Klinkt inderdaad een beetje anders maar hoefd niet perse raar te zijn. Bij de nieuwere turbines heb je lager voorspanning aan beide kanten en kunnen beide lagers zowel naar voren als naar achteren bewegen waardoor er altijd wel voorspanning aanwezig is. Bij de "oudere" turbines (Er vliegen nog een hoop turbines zo, met succes) heb je voorspanning aan één zijde, dat kan voor óf achter zijn. Deze spanning is vaak heel hoog en zal het uitlopen van de loper behoorlijk tegenhouden. Maw, als je hem dan met je vingers aan slingerd zal hij snel stil staan. Bij het nieuwe systeem hoefd de voorspanning helemaal niet hoog te zijn en in theorie zelfs nihil, zolang er maar iéts is... Ik ben echter wel gewend dat ook hier de uitloop niet zo lang is maar ben er zelf een poosje uit geweest en kan misschien niet helemaal met de nieuwste ontwikkelingen mee praten. Dat geluid waar je het over hebt vind ik ook moeilijk om te oordelen. Heb ik zelf ook ooit wel eens gehad, turbine uit elkaar gehaald, niets gezien, weer in elkaar met dezelfde lagers, draaien en geen problemen. Lagers daarna meer dan 150 vluchten uitgehouden.... :? Die beweging waar je leverancier het over heefd (Sandor?) is maar heel minimaal, bijvoorbeeld o.2 mm en kan soms moeilijk waar te nemen zijn. Dit voelt in géén geval aan als speling, meer als een demper die je in drukt, maar dan met hele kleine bewegingen...

Dat zacht tikkend geluid kunnen trouwens ook de kogels van de lagers zijn. Deze keramische kogels hebben géén zogenoemde kooi zoals de meeste lagers dat wel hebben. De kooi die de balletjes netjes in het midden houden vliegt bij onze toeren uit elkaar....kan de hele motor slopen!! Vandaar dat wij gebruik maken van vol kogels gevulde lagers. Deze hebben echter wel een kleine tussenruimte en bij een heel laag toerental hoor je ze op elkaar vallen. Bij hogere toeren (gebeurd al bij > 4000 rpm, dan loopt'tie nog niet eens) slingeren deze kogels naar de juiste plaats.

Als je leverancier jou bedenkingen geen probleem vindt zou ik hem gewoon starten op een bok maar ga niet naar vol vermogen die eerste run. Als je motor loopt zou ik hem een 5 minuten op ongeveer 40.000 tot 50.000 toeren laten lopen en daarna weer uit zetten. Luister dan goed naar je lagers bij de uitloop, beetje ruis is normaal zolang je maar geen zware aanloop geknars hoor. Hou ook je temperatuur een beetje in de gaten, een hogere dan gemiddeld (Zoals waarschijnlijk in je manual staat) kan ook duiden op slechte lagers. Een standaard KJ66 heefd bij deze toeren een gemiddelde temperatuur van 520 tot 620 graden, jou motor is volgens mij een kloon daarvan. Als je lagers bij bovengenoemde toeren stuk gaan zal waarschijnlijk de motor nog niet verloren zijn, daarboven vind'tie het wat minder... :lol:

Een heel verhaal en ik hoop dat je er iets aan hebt, laat maar weten of bovengenoemde te veel of te weinig uitgelegd is.

Groet,
Gerald

Hoi Fredf,

Ja een kogellager is eigenlijk niet goed voor een lagering, maar we hebben meestal geen andere keus.

Zoals Gerald al schreef gebruiken we geen kogellagerkooi, die spat gelijk uit elkaar, dus moeten de kogeltjes ff de tijd hebben tijdens het opstarten, om hun plek te vinden tijdens het opstarten, ook gezien dat ze meer speling moeten hebben in de lagerschalen aangezien dat de bedrijfstemperatuur en toerental nogal hoog is.

Een kogellager is een rotding, ik zal proberen om hier te vertellen dat die niet klopt om te lageren, zodat je het hier bovenstaande geschreven je kunt snappen.

En kogel is rond en heeft een bepaalde omtrek.
De buitenring van een lager heeft een omtrek die groter is als de binnenring van een lager.

Ga je die ringen horizontaal uittekenen dan is de buitenring langer als de binnenring, toch moet de kogel bijde afstanden afleggen tijdens het ronddraaien van het lager, dat kan door een bepaalde speling te maken tussen kogel / buitenring / binnenring, dus je laat de kogel een beetje slippen tav buitenring en binnenring, wel natuurlijk smeren, anders loopt de boel vast.

Dat zijn bijvoorbeeld C3 lagers die zijn gemaakt voor hogere temperaturen, wat ook kan is het lager te laten slippen op de lageras, wat ik toepaste met succes bij mijn 15cc FSR motoren, omdat de lagers het toerental niet konden bijhouden.

Dus wat Gerald hier schreef en ik hier moet je de turbo gewoon voorzichtig opstarten, hoor je echt gekke dingen gelijk stoppen.

Succes Jaap

Een handige tip om je lager conditie te controleren is om de uitlooptijd consequent te meten, wordt bij grote straalmotoren ook toegepast. Sommige modelturbine ECU's hebben dat ook in geprogrammeerd, weet niet of dat bij jou van toepassing is. Mijn Orbit controller doet dat wel, meet de spool-down tijd van 20.000 rpm tot nul. Deze schrijf ik op en houd ik bij. Misschien overbodig bij jou turbine maar wel handig om de eerste 20 runs bij te houden.

Heefd jou ECU niet zo'n functie kun je het ook handmatig doen zoals ik ook deed in begin tijdperk: Laat de turbine stabilizen bij een vast toerental en zet hem dan uit. Meet deze tijd met een stopwatch en schrijf die op. Géén enkele turbine zal dezelfde zijn maar eenzelfde turbine zal wel dezelfde tijden hebben. Om een idee te krijgen, van 20.000 tot nul is bij mijn turbines ongeveer tussen 10 en 17 seconden, bij al mijn drie huidige turbines verschillend. Bij eenzelfde turbine varieerd dit ongeveer maximaal 1 sec. (Hangt ook sterk af van je reactie tijd...) Wordt deze tijd op een gegeven moment korter dan weet je dat je lagers aan het slijten zijn door de toegenomen inwendige weerstand, hoef je nog niet direct te kunnen horen.

Dit is een hele zuivere methode en heefd mijn menig turbine gescheeld.

Is maar een idee :wink:.....voor diagnose bedoeling

Hieronder een fotootje van die vol-keramische kogellagers voor het idee, links afgebeeld:
Bearings.jpg

Groet,
Gerald.

het type hierboven is geen kj 66 maar een 54 klasse turbine
de toerentallen gaan tot 16000 toeren.
de voorspanning is zeer klein en gebeurt door een veer van achter naar voren.
de compressor kun je door hem omlaag te drukken bewegen zeker met 4 tot 5mm
het getik wat je hoort zijn inderdaad de kogels die tegen elkaar vallen.
wat betreft de rest zal ik even wat invullen.
de eerste turbine wat je had was al geruime tijd buiten de garantie.
toch heb ik besloten dat jij niet door een fabrieksfout (smeernaald defect)(simjet) het slachtoffer mocht zijn.
dus heb je een nieuw exemplaar gekregen (lees NIEUW).
met de laatste SS compressor 12 bladig,de oude was 10 bladig
zoals je zelf al zij liep deze stukken beter en je was zeer tevreden.
tevens heb je de laatste nieuwe regeling gekregen en een nieuwe brandstof pomp , daar de oude vreemde dingen deed (ook buiten garantie).
nu de uitloop tijd is verschillend.
wat voor een olie gebruik je eigenlijk?
hoeveel procent?

Sandor,

Ik heb jou idd gemeld dat deze turbine een stuk beter lijkt te lopen dan mijn vorige turbine, echter ik heb jou ook een aantal vragen gesteld over het gedrag van deze turbine, dit is anders dan dat ik bij andere turbines waarneem.

Ik neem aan dat je het mij niet kwalijk neemt dat ik met de ervaringen van de eerste turbine, die ook binnen de jouw gespecificeerde garantietermijn al eens defect was (half uur runtime), en na 1.5 uur echt de geest gaf kritisch naar de vervanger kijk.

Om vertrouwen in de turbine te krijgen heb je kennis en argumenten nodig die het gedrag van de turbine verklaren, jouw "one-liners" van "Hij doet het toch" of "Als het niet goed is gaat hij kapot", hoe goed bedoeld ook, dragen hier niet toe bij.

De reden om mijn vragen in dit Forum te stellen is om kennis en vertrouwen op te bouwen zodat ik met een gerust hart mijn turbine kan starten en gebruiken, en NIET om een heksenjacht te openen of leveranciers op wat voor een manier dan ook in diskrediet te brengen. Mijn tekst was daarom leverancier neutraal, dus zonder enige beschuldiging of “wijzende vinger”opgesteld. Ik vind het dan ook jammer dat jij in je reactie het stukje "wat betreft de rest zal ik even wat invullen" het doel van deze mail volledig voorbij schiet, en mij noodzaakt om toch e.e.a. te nuanceren.

Een geruime tijd is voor jou 2 maanden overschrijding van de jaartermijn (turbine was in juni 2005 geleverd), echter garantiebepalingen bij onderkende fabricagefouten kunnen wel eens anders zijn .......

Ik heb volgens mij een andere en geen nieuw exemplaar gekregen, mocht ik mij vergissen dan wordt het tijd dat ze bij SIMJET hun productieomgeving en/of testbank eens schoonmaken gezien het vuil dat ik achter de voorste ring bij de brandstof aansluitingen vond.

De reden die je mij aangaf voor de nieuwe pomp en ECU is dat deze gedurende garantieafhandeling KWIJT is geraakt. Je hebt nooit gesproken over een niet goed functionerende pomp, sterker nog, je hebt mij een aantal malen gevraagd wat ik nou allemaal naar je opgestuurd had.

Nogmaals ik vind het jammer dat dit "draadje" volledig onnodig Off-topic raakt, maar enige nuances waren noodzakelijk.

:ontopic:

Ok, nu weer on-topic met wat gegevens:

De uitlooptijd van mijn turbine van 10.000 toeren naar 0 is c.a. 24 sec. De max temp bij 160.000 toeren is c.a. 700 graden C.
Bij druk op de compressor-as (3 Kg) zie ik geen verschuiving, en zeker geen 4-5 mm.
Ik gebruik Aeroshell 500, 1 blik op de 20 liter, dit is bijna 5% smering.

Mvg, Fred

Ik ben gasturbine technicus voor machines van 1 tot 11 MW. Wij passen sinds kort ook toe om de uitloop tijd van 7 turbines bij te houden.
Deze machine worden +/- iedere 3 maanden stilgezet voor een waterwas om de compressor sectie te wassen. Ik heb wat logic in de plc van de turbine gemaakt zodat iedere keer als de turbine wordt stop gezet de uitlooptijd wordt gemeten tussen de 80 en 5 % toerental.
Toevallig hebben we net een machine uitgewisseld nadat deze 30000 draaiuren op de klok had staan. De oude turbine had een uitlooptijd van 260 seconden en de nieuwe 180 seconden. Het is dus een goede manier om de conditie van de lagers te bepalen. In deze machines worden glijlagers van witmetaal gebruikt, deze moeten enige weerstand geven op de as anders zijn ze versleten.

Succes met je probleem.
Alex

FredF zei:
Sandor,

De uitlooptijd van mijn turbine van 10.000 toeren naar 0 is c.a. 24 sec. De max temp bij 160.000 toeren is c.a. 700 graden C.
Bij druk op de compressor-as (3 Kg) zie ik geen verschuiving, en zeker geen 4-5 mm.
Ik gebruik Aeroshell 500, 1 blik op de 20 liter, dit is bijna 5% smering.

Mvg, Fred

Hoogstwaarschijnlijk zul je het wel geprobeert hebben.
Maar wil het toch mede-delen.

Ik weet niet of bij deze simjet, de lagerspannings-veer in de voor- of achterzijde van de tunnel zit.
Maar als de veer in de achterkant van de tunnel zit. Dan moet je de gehele as dus naar voren duwen (van achteruit gezien). Maar veel duwen kan je niet, want dan zit je met je compressor al tegen je inlaat te duwen. Dus veel beweging is er niet.
Als er gebruik wordt gemaakt van schotelveren, dan zal er ook niet veel gebeuren als je op de as duwt. Want de schotelveren zullen wel samen drukken, maar dit zal niet heel veel milimeters zijn

FredF zei:
De reden voor de vragen is dat deze turbine zich anders gedraagt dan de turbines (JetCat, AMT) van collegae vliegers

Je geeft aan dat hij zich anders gedraagt?
Gaat het dan alleen over het tikken bij het uitlopen, en het bewegen van de as?
Of zijn er nog meerdere dingen die verschillend zijn?

Salamander,

Het verschil valt mij vooral op in de uitlooptijd, en het geluid tijdens het uitlopen.

Ik heb net nog de stopwatchtest (volgens Gerald) uitgevoerd waarbij ik de turbine van 10.000 toeren naar nul laat uitlopen. De gemeten tijdsduur is gemiddeld 57 sec. (dit is nauwkeuriger dan ik in de ECU datafile kon zien, dat was c.a. 24 sec).

Het geluid is moeilijk te omschrijven, ik zal proberen of ik een audio-file'tje kan maken en op het Net kan plaatsen.

Het indrukken van de compressor zoals als Sandor omschrijft resulteert niet is een achterwaartse beweging van c.a. 4 tot 5 mm (hij beweegt bijna niet). Ik heb een druk van drie kg uitgevoerd.

Mvg, Fred

.......klinkt idd vrij rot....... :!:

Ken de betreffende turbine en voorspan systeem echter niet en kan daar dus vrij moeilijk over oordelen maarrreeeeh..., ik zou als eigenaar toch graag zo´n zelfde turbine een zelfde geluid willen horen maken als bewijs dat het in orde is........

Volgens mij zit het geluid in de "anlasser" en is er niets mis met het loopgeluid van de turbine, heb dit ook al aan het handje gehad met mijn turbine, startmotortje gewisseld, bendix nagelopen, wat soepeler gemaakt, de startmotor op zo'n 2,5 mm voor z'n werk gezet en het spul draaide weer als een zonnetje en nog steeds.
Turbine loopt inderdaad wel heel erg soepel, te horen aan het geluids fragment, heel weinig voorspanning denk ik zo.

Grtz Ger

Ger Kovacs zei:
Volgens mij zit het geluid in de "anlasser" en is er niets mis met het loopgeluid van de turbine, heb dit ook al aan het handje gehad met mijn turbine, startmotortje gewisseld, bendix nagelopen, wat soepeler gemaakt, de startmotor op zo'n 2,5 mm voor z'n werk gezet en het spul draaide weer als een zonnetje en nog steeds.
Turbine loopt inderdaad wel heel erg soepel, te horen aan het geluids fragment, heel weinig voorspanning denk ik zo.

Grtz Ger

het geluid dat Dhr Meijer hier laat horen is een lager dat zonder smering op start.
hij doet dit door de kabel die van de turbine afkomt direkt op een batterij aan te sluiten.
tevens krijgt de starter de volledige 7,4 volt over zich heen.
en slaat de bendix met grote kracht op de as.(dat is meer dan 3 kilo)
en doordat hij de starter heeft verwijdert om de voordruk te meten , is deze niet meer in een lijn met de as.
in ieder geval is in principe elke start net zo veel slijtage aan de lagers.
als 20 minuten looptijd.
daarom gebruiken wij de softstart methode waar de starter met 29% word aangedreven omdan langzaam met stappen naar max voltage gaat.

Sandor,

Er is een Engelse uitdrukking: "Fact before Act !".

Mocht je de feiten niet weten dan geef ik die graag, maar ga geen onwaarheden verkondigen of valse aannames doen. Om het forum hier niet mee te belasten heb ik je (via PB) betreffende je vorige reactie geconfronteerd met JOUW e-mail waar je iets heel anders beweert dan op het forum. Ik ben overigens blij :? dat je over gaven beschikt die op 250 km afstand jouw precies vertellen hoe ik de testen uitvoer !. 8O

Tip: Misschien is de site "Consuwijzer" iets voor jou:

http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=4578

Sandor,

Als jij nu aangeeft dat de turbine is zoals hij hoort, en dat ik er met een gerust hart mee kan gaan vliegen heb ik geen probleem. Als echter bij normaal gebruik (dus geen crashes) de turbine zijn service tijd niet haalt, deze wil ik als tegemoetkoming stellen op 10 uur, dan verwacht ik dan ook dat jij deze problemen als garantie afhandelt. Als "bewijs" voor normaal gebruik wil ik je graag de ECU loggings opsturen.

Graag wil ik nu weer terug naar het onderwerp.

Ik ben dan geen turbine expert, maar heb wel een technische achtergrond, vandaar de volgende testopstelling:

De Feiten:

De startmotor wordt via een laboratorium voeding (met stroombeperking etc.) gecontroleerd aangestuurd.
Er wordt een kleine hoeveelheid brandsof in de Turbine gebracht (bijv. met de priming functie of injectiespuit)
De startmotor is NOOIT apart losgehaald (staat in de gebruiksaanwijzing dat je moet oppassen voor "misalignment")

@Ger,

In het begin hoor je idd de " Anlasser " maar omdat deze hetzelfde geluid maakt als de vorige turbine en hij altijd dit geluid produceerde maak ik met hier geen zorgen over. Het geluid zit hem vooral in het uitlopen van de turbine, het is moeilijk om dit goed vast te leggen, maar het is te horen.

Bij deze wil ik iedereen bedanken voor de reacties op dit onderwerp, en de uitvoerige uitleg over de lagering. Ik heb nu een aardig beeld hoe te handelen. Graag tot de volgende Jetmeeting.

Mvg, Fred

Ik heb nog eventjes geluisterd naar het geluid het kan zijn dat de starter lagers er uit gelopen zijn. Heb ik namelijk ook een keer gehad ik gebruik een speed 400 7.2 volt en het geluid met het opstarten doet mij daar aan denken de rotor trilt tegen de stator

Resultaten inspectie Simjet 1200.

Enige tijd geleden heb ik een aantal vragen gesteld over het (afwijkende) gedrag van mijn Simjet 1200 turbine. Ik heb hier vele nuttige reacties op gehad, en wil iedereen hier nogmaals voor bedanken.

Met de toegereikte kennis heb ik heb ik besloten om de Turbine voor de zekerheid te laten inspecteren. Daarom dit bericht aan ieder die heeft meegedacht en/of geïnteresseerd is in de resultaten van deze inspectie.

De Simjet is opgestuurd naar het door Simjet geautoriseerde bedrijf Rescue-turbinenservice. Bij de eerste inspectie viel het reeds op dat de turbine hoogstwaarschijnlijk een lagerprobleem heeft. Verder onderzoek was nodig, en is dan ook uitgevoerd.

Samenvatting van het geconstateerde probleem (vertaald uit het Duits):
De Turbine is verkeerd in elkaar gezet, waardoor er geen correcte veer-voorspanning ingebouwd is. Door deze fout is reeds bij de eerste keer afkoelen van de turbine het achterste en het voorste lager uit elkaar gedrukt (hintere und vordere Lager beim "ersten" Abkühlen auseinander gedrückt, und die Keramikkugeln in den Rillen hatten keine Führung). Deze beschadiging van de lagers is de oorzaak van het aparte geluid (geruis) van de turbine bij het uitdraaien.

Beide lagers zijn vervangen en de juiste voorspanning is ingebouwd. Ik heb de turbine inmiddels teruggekregen en deze een aantal runs laten draaien. De uitdraaitijd is nu vergelijkbaar met andere turbines evenals het geluid dat hierbij geproduceerd wordt.
De turbine levert nu een stuwkracht van 60,63 N bij 694 graden Cel. en een verbruik van 270 ml. Deze waarden zijn gemeten bij 13 graden Cel en een luchtdruk van 993hPa.

Ik hoop dat de turbine nog vele uurtjes gaat maken, ik heb in ieder geval nu (meer) vertrouwen in de turbine, hij loopt en klinkt nu zoals ik inmiddels van de turbines om mij heen gewend ben.

Mvg, Fred

Hi Fred,

Een paar berichtjes terug zegt ene Sandor een nieuwe turbine te hebben geleverd. Nu blijkt het een exemplaar te zijn die niet nieuw was.
Buitengewoon jammer dat er niet wat eerlijker met elkaar wordt omgegaan. Zeker met speeltjes van dergelijke bedragen. In ieder geval is de turbine nu naar tevredenheid gerepareerd en ik hoop dat je nu met de simjet en je andere nieuwe turbine een probleemloos seizoen tegemoet gaat.

tot gauw,

Hoi Scheur,

Je slaat de spijker op de kop, ook ik heb dat ondervonden de een zegt dit en de ander dat en tegelijk krijg je pbtjes dat ze er anders over denken, schiet mij ma lek.

Ik zeg wat ik denk hier op het forum en daar heb ik geen pb voor nodig of het moet zo wezen dat ik een zinloze discussie hier op het forum wil voorkomen.

Ik zit hier op het forum voor men hobby en wil graag info daarover en ook geven en dan wel in alle eerlijkheid en niet dat geneuzel en gelieg hek een hekel aan.

Als je sommige draadjes leest klopt het niet, dan weet je dat er pb kontakt is geweest tussen die personen ma ja het zal wel.

Ik ben blij dat de turbine van Fred nu goed is en je praat niet over een gebakje die je koopt natuurlijk.

mooi alles is weer ok

de lagers worden in elkaar gedrukt door een te harde klap van de starter.(foute montage , te dicht op de rotorkop , te veel stroom)
de voordruk verplaatst zich van voor naar achter en kan zelfs de binnencone van de uitlaat raken en onbalans kan optreden.
zoals ik al vertelde gebruiken wij ongeveer 3,6 volt om de rotors te testen.
de voordruk veer is standaard en kan niet "verkeerd" gemonteerd worden , sterker nog ik denk dat "jules de korte" dit werk zelfs kan.
deze veer kan zelfs onderste boven gemonteerd worden maakt allemaal niet uit.
bij eventueel foute montaqge zou niet eens de compressor passen.
het enigste wat er verkeerd kan gaan is een verkeerde omgang met het spul.
de lagers zitten zowel van voren als van achter zwevend gemonteerd en kunnen dus NIET fout gemonteerd worden.
als deze bijvoorbeeld verkeerd om gemonteerd zouden worden zal dit resluteren in een lager dat al bij montage uit elkaar valt.

de groeten
http://www.rescue-turbinenservice.eu ;-)

Back