Simpel CAD programma

jitze

PH-SAM
Een bekende van me heeft pas een freesje gekocht. Bedoeling is vooral om wat simpele naamplaatjes en contouren te frezen in 2D. Hiervoor heeft hij een simpel tekenprogramma nodig dat dxf files kan exporteren.
Een belangrijk issue is dat je makkelijk tekst moet kunnen tekenen.

Iemand een idee?

Belangrijk is dat je tekst naar polylines kunt converteren. Let daar op. Er zijn voldoende gratis CAD programmaatjes, maar of die dat kunnen weet ik niet. Ik gebruik zelf veel Autosketch (kleinste zusje van AutoCad) en die kan het in ieder geval. Helaas is ook die niet helemaal gratis.

Voor Linux is er veel te krijgen, ik zal zo eens kijken of die de conversie van text naar poly kunnen maken.

Ach ...Wat is er nog gratis?
over een jaar of tien loopt iedereen met een masker op het gezicht, om te meten hoeveel lucht je inademt.
Dan mag je zelfs daar nog voor betalen.
(terwijl de lucht dan zeer vuil is)
Je zou denken dat de lucht van iedereen is, maar is dat wel zo?
Straks koopt iemand die, of eigend het zichzelf toe en mag je gaan betalen.

Het is een pikzwart plaatje en negatiever kan het bijna niet!
maar er komt een tijd.......

Ik ben niet een negatief ingesteld persoon, maar we betalen ons nu al blauw aan allerlij dingen, waar met vroeger niets mee te maken hadden.
Wat we nu heel normaal vinden.

Wat vinden we normaal : 10 jaar verder?

gr gr richard

Zo, even terug vanuit een linux omgeving. Op deze PC zit QCAD, gratis en wel. Draait als een tierelier onder Ubuntu.
De fonts zijn bij QCAD sowieso al opgebouwd met poly's. Deze zijn te "exploden" naar losse lijnen, precies wat je nodig hebt. Een tekst in een DXF is namelijk gewoon een tekst, daar kan je frees niks mee.

Dus: als je niks kan vinden, Ubuntu downloaden, als dual boot installeren, en lekker Qcad met werken.

dank je voor de info GJ! Ik zal er eens naar kijken. De stap naar Ubuntu zal te groot zijn voor degene voor wie het is, dan kost het teveel moeite.

Dat Autosketch ga ik morgen even naar kijken.

Mochten er nog meer tips zijn, dan graag!

zojuist even de opties bekeken. AutoSketch is alsnog een paar honder euro, best veel voor simpel hobbywerk.

QCAD is ook gewoon voor Windows beschikbaar. Eerst een gratis trial, dan voor 24 euro een licentie. Da's netjes!

Ik heb de opties doorgegeven, we zullen zien wat het wordt.
Iedereen tot nog toe bedankt in ieder geval!

kijk eens naar het progamma cut 2d kostniet al te veel en werkt prima.
in het progamma kan je tekenen en om setten maar gcode.

Mmm, jitze heb je al eens naar scetchup van google gekeken ?? ,bij mijn weten is dat gratis en heeft heel wat grafische functies ,oa zijn er veel fonts voor verkrijgbaar.
Groeten cees

Je kunt CamBam eens downloaden en kijken of het iets voor hem is. Genereert volgens mij ook G-code en nog gratis ook.

Cees,
sketchup kan geen goede files exporteren en is daarom lastig.

CamBam heb ik nog niet naar gekeken.

In principe heeft de persoon in kwestie al een heel aantal CAD programma's geprobeerd. Bij praktisch allemaal is het probleem dat hij tekst wegschrijft als 'group' en niet als een normale vector. Zodoende negeert de frees de tekst en krijg je dus niks.

Ik denk dat je iets als CoralDraw moet gebruiken. Die kan met alle beschikbare fonts overweg, en je kan fonts omzetten naar vector paden en dit geheel exporteren naar DXF.

Die DXF kan je dan met een cam programma omzetten naar Gcode.

Succes
Winfried

CorelDraw of Illustrator of zo lijkt mij inerdaad hiervoor geen slecht voorstel.
Voor zo'n dingen gebruik ik graag Rhinoceros, omdat ik het voor veel andere zaken ook gebruik. Al is het in de eerste plaats 3D surfacing, maar het werkt leuk.

Het grappige is dat die man op die moment al Illustrator ervoor gebruikt, maar het daarmee ook niet werkend krijgt.

Ik moet me er nog eens verder in verdiepen, maar het enige wat ik tot nog toe weet is dat er ergens een foutmelding komt omdat hij tekst als een group ziet en niet als een gewone vector.

Jitze,

Illustrator (CS3 in ieder geval) moet dat prima kunnen. Tekst moet je eerst converteren door 'rechts' te klikken op de tekst, en in het menu dat dan verschijnt 'Create Outline' kiezen. Je tekst wordt dan omgezet naar vectoren. Exporteren naar DXF en voila. Klaar. Works for me.

Groet,
Richard

PS: Voor een uitstekend 2D CAD programma dat niets kost kan je eens zoeken op 2D Solid Edge. Dit wordt beschikbaar gesteld door Siemens en is echt helemaal gratis.

Laatst bewerkt:
reactie:
Ik heb de CS2 versie. Het create outline heb ik enkele keren geprobeerd. In CS2 worden de randen van de letters inderdaad per recht stukje en per boog van "eindblokjes" of misschien beter gezegd "vectoren blokjes" voorzien. Ga ik deze dan exporteren dan is het mogelijk dit in een DXF bestand te doen. Zowel in autocad als ook in Filou worden de lijnen en bogen niet "per stuk" herkend maar als "groep". Wellicht verschil met de 2 en 3 versie?

Filou-NC wordt dus gebruikt om de code voor de frees te schrijven. Deze heeft dus problemen met de 'group'.

Jitze,

FILOU-NC ken ik niet in gebruik. Zelf gebruik ik CamBam, die de G-Code genereert. Het proces Illustrator->Create Outline->Export DXF->CamBam->Omzetten naar polylines->genereren Gcode. Dit werkt goed.

Het probleem zit 'm misschien in het feit dat de DXF splines bevat, die (meestal?) omgezet moeten worden naar polylines. In CamBam moet je dat handmatig doen.

Mijn kennis hierover is niet heel grondig, en zoals gezegd FILOU ken ik verder niet, dus veel meer kan ik je hierbij helaas niet helpen.

Groet,
Richard

Back