Simpel stoom motortje

want ik moet een stoommotor maken voor een school project.

Ik ken de omvang en de omschrijving (randvoorwaarden) van dat project niet, dan zou je wat accurater met je beschrijving moeten zijn. Maar mijn indruk is dat je dit niet zomaar één, twee, drie in elkaar knutselt.
Als het om een beperkte opdracht gaat, zou je gewoon een ouderwetse fluitketel kunnen nemen (dat is dan je "boiler"), en op de plaats van de "fluit" iets als een fannetje dat door de uitstromende stoom ronddraait (een soort stoomturbine dus). Als je echt iets moet aandrijven moet je dan nog iets construeren met een soort riemaandrijving.

Succes,

Ad Bakker

Ik moet een stoom wagen aandrijven ( rc auto ) dus dan dacht ik dat ik een riem op het vliegwiel ging zetten en daarme de auto aandrijven, alleen ik moet weten hoe ik een kleine ketel kan maken.

gr, dennis

Ik moet een stoom wagen aandrijven

Dat is een leuk idee.
Begrijp ik hieruit dat je al een stoommachine hebt op die auto?
Of moet je een wagen met stoom aandrijven?

Hoe groot is die machine dan ?
Want dan kan je pas bepalen hoe groot je ketel moet worden.
Hoelang moet die auto kunnen rijden?

Weet je wat hardsolderen is?
Hoeveel ervaring heb je daar mee?

Heb je die machine gemaakt, na je vraag uit november vorig jaar?

Nee ik heb die niet gemaakt, omdat dat toch iets temoeilijk was, en het rc autotje moet aangerdreven worden met de stoomachine uit het filmpje, en hij moet ongeveer 5-10 minuten wel kunnen rijden de brander heb ik al gemaakt.

Gr,

Nee ik heb die niet gemaakt, omdat dat toch iets temoeilijk was, en het rc autotje moet aangerdreven worden met de stoomachine uit het filmpje, en hij moet ongeveer 5-10 minuten wel kunnen rijden de brander heb ik al gemaakt.
Gr,

Droom verder...

Dat machientje in het filmpje heeft 0,00000000 vermogen.
Sorry dat ik het zo breng, maar zo is het gewoon.

machientje is enkelwerkend, en op lucht loopt het wel, als er wat lekt zie je het toch niet.
Met stoom dus wel, als er iets lekt komen de wolken er aan alle kanten uit.

Je hebt op z`n minst een dubbelwerkende machine nodig, voor stoom en achter de zuiger dus.
en een flinke tandwiel reductie, over het vliegwiel heen naar de achteras wordt denk ik niets.

Je zou een cheddar kopie kunnen maken:
stuart96.jpg

die moet wel in staat zijn een RC auto aan te kunnen drijven.

qua ketel........ zilver solderen is wel een must, dat moet je kunnen.
tot 10 minuten met de auto rijden vereist een redelijke ketel... verkijk je er niet op.

Wanneer het echt een rc auto moet zijn gaat het niet lukken denk ik,
maar wat vind je hiervan:

http://www.manchesteruniversitypress.co.uk/uploads/docs/270181.pdf

Vergeet alle theorie en kijk naar de plaatjes met bijbehorende beschrijvingen.
Zoek je zoiets?

(Staat op de eerste bladzijde met resultaten van mijn zoek opdracht "simple steam car")

En met deze zoekterm op youtube kom ik dit tegen:

Succes met je opdracht

Wim

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Stoomfiets.
Ik weet dat ik je hiermee niet verder help bij je project, waarvan ik vindt dat de leraar die deze opdracht heeft verstrekt, zich eerst had moeten verdiepen in de werking van stoommachines en de gevaren die hieraan kleven, zoals verbrandigen aan de hete stoom je hebt het ook over het maken van een kleine ketel, dat is geen eenvoudige zaak.
Maar kijk eens bij de firma www.hielscher-dampfmodelle.de daar komt het machientje wat hierboven staat in het bericht van Wimg vandaan.
Misschien vindt je hier inspiratie om wat te maken.
Succes en groeten van Imre.

he, bedankt voor alle tips.
ik zou even verder kijken naar een ander stoom motortje.
ik ben nu aan het rondneuzen op de site die gegeven is.

mvg. dennis

Back