hoi allemaal. ik vond een filmpje van een simpel pompje zo'n pompje kun je ongetwijfeld gebruiken voor de uitlaat van een schip hier is het filmpje: [media=youtube]lLSaHkQb6GI[/media] de propeller kun je ook zelf maken: [media=youtube]h-iILqFLE40[/media] in het filmpje hebben ze een 140 motor type op staan als je een hardere straal wilt moet je een grotere motor pakken. ik ga het denk ik wel vaker gebruiken dit idee. het is altijd leuk om zo veel mogelijk werkend te krijgen in een model groet, Thijs
voor de uitlaat? dat zal best wel kunnen ja. maar ik ga mijn pompje wegwerken achter het rooster van het duwbootje
Technisch simpel motorjacht ("Seal" van Krick), met auto-ventilatormotor van de sloop en 55 mm drieblads werkschroef. Topsnelheid plm 5 km/u 4 mm pick-up, 3 mm achter de schroef op 2/3 van de bladlengte, uitlaat 1 cm boven de waterlijn. Werkte prima, gaf een realistisch flauw pisboogje "koelwater".... Groet, Bert
In een wasbak zal het werken (schoon water) maar in de sloot krijg je toch wel kortsluiting / lekstroom in de motor en dat geldt zeer zeker voor borstelmotoren.
Dat zullen de duikboot jongens tegenspreken Boris, Raf heeft een duikboot met de motor gewoon in het water, geen sluiting, vaart gewoon. Tis zoet water, geen zout water, dan gaat het wel mis.
Het is makkelijk te testen. Je hebt alleen een multimeter nodig die Ohms kan meten. Neem een bekertje kraanwater en meet de weerstand van het water tussen de pennen (~1mm), en doe het zelfde bij slootwater. Waarom ~1mm, omdat dit ongeveer de afstand is tussen de lamellen van de rotor. Meet je weerstand, dan heb je lekstroom.
Slootwater: nee. Gedestilleerd water: nee. Kraanwater: ja. Doe ik pas een jaar of 25, nog nooit problemen mee gehad. Slootwater zou problemen kunnen geven, als het (zwaar) vervuild is.
de motor zelf komt niet buiten.. die zit gewoon in de romp. ik ga een andere manier gebruiken dan ik op youtube liet zien
Bouw je er meteen 2 dan, want dat gaat lekken. Dan kan je er één als lenspomp gebruiken. kleinste (voor zover ik kan vinden) lipseal is voor een as van 3 mm.
@ john beide motoren draaien in het nat en dit gaat reeds jaren goed buiten brak en zout water kan ik in eender welk water varen zonder problemen er dient wel na elke vaardag de motoren gewisseld te worden want een borstel verslijt sneller dan de andere kwestie van stekker ompolen en de zender ompolen en gaan met die banaan gr raf ps boris en co kan en wil ik niet lezen die staat op de plonklijst bij me