Simpele goedkope snijboog voor piepschuim vleugels

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door GJVO, 15 feb 2019.

  1. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.668
    Locatie:
    Onbekend
    Voor de laatste 3 modellen heb ik voor de vleugels en stabilo's isolatieschuim van de Gamma gebruikt. Prima bruikbaar, zeker niet zwaar, heel goedkoop en makkelijk verkrijgbaar.
    De modellen (Curare, Mach1 en Aurora) hebben allen geen ligger in de vleugel, bij dit type model is het niet nodig. De Curare vliegt er al meer dan 6 jaar en vele honderden vluchten mee.
    De retracts zitten met een constructie van 2 triplex ribben vast aan de onder- en bovenbeplanking van de vleugel. Dit is om de krachten te verdelen en zorgt ervoor dat de retracts niet uit de vleugel scheuren.
    Ter hoogte van de vuren pen aan de voorzijde van de vleugel zit ook een kleine triplexversteviging.

    De boven- en onderbeplanking verlijm ik aan de schuimkernen met lamineer epoxy. Belangrijk is dat de juiste hoeveelheid lamineer epoxy wordt gebruikt . Voor een (F3A) vleugel van 190 cm heb je per vleugelhelft (95 cm) voor de boven- en onderbeplanking ca. 56 gram lamineer epoxy nodig. Meer lamineer epoxy gebruiken is zinloos, wordt onnodig zwaar en voegt geen stevigheid toe.

    Over het midden van de vleugel een matje van 50 - 80 grams van 10 cm breed is meer dan voldoende.

    Grt,

    Arnoud.
     
    redbaron vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tip:
    Als je lamineerepoxy opbrengt, doe dat dan met een plamuurrubber, oude creditcard, bankpas.
    Je brengt het op de kern aan zodat het net glanst.
    Dan leg je de kern in de schaal waar de balsa al ligt.
    Het dan doe je de andere kant van de kern, die dus nu open naar je toe ligt en die smeer je weer met die creditcard in.
    Dan de andere schaal, waar het balsa al inligt er bovenop, een plank erop en verzwaren met gewichten.

    Je kan het balsa tijdelijk aan de schaal vastzetten met wat schilderstape.
    Dus aan de tip en wortel en een stukje aan de voor en achterlijst.
    Dat maakt het leven wat makkelijker.

    GJ
     
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    GJ dank je wel voor je uitgebreide reactie, je hebt zo'n beetje al mijn vragen beantwoord :thumbsup:
    Je geeft aan dat het gewicht aan schuim bij die grootte aardig oploopt en in mijn geval zelf zou kiezen voor houtbouw.
    Voor het gemak dacht ik te kiezen voor beplankt schuim maar als er evengoed liggers etc. in moeten komen is dat voordeel weg.
    Ben zelf een houtbouw man dus misschien moet ik me voor dat project daar ook maar bij houden.

    Evengoed heel erg leerzaam dit en gaaf om te zien wat je ermee kunt maken :thumbsup:
    Dank,
    Groeten, Ralf
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ralf, voor gemak is schuim handig, ook voor moderne kisten zou ik schuim kiezen.
    Maar een mooie schaalkist, daar wil je toch ook wel zien dat er ribben in de vleugel zitten.
    Zoals ik al zei, je kan uit XPS snijden en daar dan ribben uitsnijden.
    Dus je snijdt eerst de hele vleugel en dan haal je daar plakken uit die de ribben vormen.
    Dat is iets minder werk dan hout zagen en het zal lichter worden.
    Je boven en onderligger zal je toch nodig hebben, of je nou hout of schuim neemt.
    Zo'n groot model met 3 wat duurdere motoren zou ik niet zonder ligger de lucht insturen.
    Hij zal wel heel blijven maar stel je moet ineens hard up trekken en hij breekt dan toch.. geen fijn gezicht.

    Bepaalde andere onderdelen, zoals wielkappen, namaakcilinders voor een stermotor en dat soort dingen kan je ook van xps maken.
    Glasweefseltje er overheen, schilderen en klaar.

    GJ
     
    freekt en strutter vinden dit leuk.
  5. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    :)mijn complimenten met dit draadje!
    Kleine vraag: Hoe sta je tegenover beplanking lijmen met PU constructielijm?
     
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Je vraagt het aan GJ maar wil er toch op antwoorden:

    Ik vond het geweldig fijn werken en zit muur en muurvast aan het schuim, zeker zo goed als epoxy.
    Met een bankpasje smeerde ik het zo dun mogelijk uit over het balsa, dan op de kren leggen en een nacht drogen met lekker veel gewicht er op.
    Maar het spul schuimt wel door dun schuim heen (denk aan de achterlijst in dit geval) dus goed met huishoudfolie de buitenmallen afdekken want die lijm je makkelijk weer mee vast.

    Maar bij de gamma is at spul niet meer te koop.....schijnt ook al niet zo goed voor je te zijn.
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dubbel....
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hoe IK er tegenover sta?
    Ik ben niet de autoriteit op dit gebied, als je dat fijn vind werken moet je dat gewoon doen.
    Maar zelf vond ik het nogal een knoeiboel worden.
    En het voordeel van werken met epoxy is dat je bij groete spanwijdte een glasweefseltje onder het balsa kan doen, dus schuim, weefsel, balsa.
    Dan heb je al een grotere sterkte en de druk van je ligger word dan nog veel beter verdeeld.over de beplanking.
    Niet voor niets beplanken de duitse fabrikanten met epoxy (vaak met weefsel) en balsa of abachi en ik ken geen enkele fabrikant de met bruislijm werkt.

    GJ
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mocht iemand nou toch helemaal verslingerd raken aan het schuim snijden (vleugels of rompen) dan kan het ook via de PC.
    Er zijn een paar programma's die voor modelbouw goed werken.
    Dat zijn DevWing Foam en DevFus Foam
    Ik heb altijd gewerkt met GMFC, er waren toen wat trucjes waardoor je zonder licentie gewoon door kon snijden.
    Ik heb hem daar van op de hoogte gebracht en nu ik het zelf weer nodig had waren die gaatjes in de software gedicht, helaas.
    Maar de trialversie is 1 maand.
    Alleen heb je er wel een stuurkaart, stappenmotoren, geleiders en profielen bij nodig.
    Volgens mij had ik foto's gemaakt van de bouw dus als mensen interesse hebben kan ik dat ook wel beschrijven.
    Ik heb 50 dagen op een onderdeel uit Japan zitten wachten, nu is hij binnen en ik heb de opstelling even in de eetkamer gezet, hopelijk kan ik eind van de week weer snijden.
    De maximale koorde die ik kan snijden is 40cm, de breedte kan eventueel 2 meter worden maar ik hou het voorlopig op 65cm.
    CIMG3149.JPG

    CIMG3150.JPG
     
  10. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Thnx @GJVO en @Justus ,
    Voor de duidelijkheid: tot nu toe gebruikte ik altijd PU schuimlijm, mijn vraag wordt ingegeven doordat ik het wel prettig (prettiger) dan epoxy vind werken, maar dat ik de ''indruk'' heb dat het onevenredig veel gewicht inbrengt. Andere inzichten altijd welkom!
    Ik werk liever niet met epoxy omdat ik ook nog eens een lichte allergie voor Epoxy heb opgebouwd.
    Ik heb geen grote ervaring in schuimsnijden ( zo'n 6 modellen) maar ga binnenkort weer eens beginnen.
    ?? is daar meer over bekend, ik kan het tot op heden overal, dus ook bij de Praxis krijgen? (Gamma kom ik minder)
     
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    @Peter, ik weet er niets meer van dan dat ik het zocht en de hele knappe vakkenvulster aldaar mij wist te vertellen dat het uit het assortiment was gehaald.
    Misschien moet ik dan eens naar de Praxis maar daar kom ík dan weer minder)

    Het gewicht heb ik bij mijn bouwsels minder naar gekeken omdat ik van mening ben dat dat gerommel in de marge is.
    Ik geloof nooit dat het heel veel verschil uit maakt en als dát het verschil maakt tussen wel of niet goed vliegen is het ontwerp niet geschikt voor die bouwwijze.

    Ik kan GJ wel volgen in het voordeel van epoxy m.b.t. glasweefsel maar ik heb (nog) nooit iets met grotere spanwijdtes of dunne profielen gebouwd en daarnaast resulteert bijna alles wat ik met glasweefsel doe in geklieder en geviezik. Dat is écht mijn ding niet.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik was ook allergisch voor epoxy, na het bouwen van 2 mallen heb ik 3 weken in het ziekenhuis gelegen.
    Maar ik heb nu een nieuwe lever dus we kunnen weer....
    Nee, ik ben nu veel voozichtiger, vroeger maakte ik mijn handen schoon met aceton of thinner.
    Nu doe ik handschoenen aan en ventileer goed.
    Het echte mallenbouwen gaat binnenkort weer beginnen, hopelijk gaat dat goed.
    In elke lijm zit iets waar je allergisch voor kan zijn en elk oplosmiddel is schadelijk.
    Van epoxy is dat nu alom bekend, hoewel de moderne harders minder schadelijk zijn.
    Sommige polyestersoorten zijn inmiddels al verboden voor particulieren.
    In PU lijm zit als harder isocyanaat, dat is ook schadelijk, schijn je astma van te kunnen krijgen.
    En later ook problemen met je slijmvliezen en huid.
    Ik vond PU lijm niet fijn werken en het word niet stijf, niet zo stijf als epoxy.

    Justus, grotere spanwijdtes noem ik 120 en meer.
    En wij gebruikten het altijd voor extreme dingen, vleugels die 200+ moeten en dan niet torderen, 30G of zo moeten kunnen weerstaan en allemaal extreem dunne profielen, 8 procent en zo.

    GJ
     
    Amherst dragon vindt dit leuk.
  13. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    1.035
    Locatie:
    .
    Ik heb een vermoeden dat jij heel veel gaat produceren met die mooie CNC snijder maar met een breedte van 2 meter daar zal je wel de maximale lengte mee bedoelen Gert-Jan?
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2019
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, ik bedoel de maximale lengte van een deel.
    De vleugel die ik als eerste ga snijden bestaat uit heel veel delen per vleugelhelft omdat hij nogal eliptisch is met een enorme koorde.
    Dit is ongeveer de basis
    Na het snijden word het nog een hoop schuren om hem mooi vloeiend te krijgen.

    [​IMG]

    GJ
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooie draad GJ! Nog een leuk Engels boekje over dit onderwerp...
    CNC cutter... dat is wel het walhalla hoor :worship:

    Om lichter te bouwen in schuim kan je de 'Laser' methode toepassen.
    Je snijdt dan alleen de 'spanten in schuim' elemente. Liggers blijven van hout. Het liggerverband wordt bekist met cross grain balsa.

    Methode is ook bewerkelijker, doordat je met een negatief- en postiefsjabloon moet werken, na de eerste cut,voor de bovenzijde vleugel, direct ook de liggers en indekking moet verlijmen.
    De bovenste cut doe je met een postief profielsjabloon, de onderste met een negatief.

    Vervolgens de tweede cut , met de gestapelde waffel van de vleugel en gewicht er op, langs het negatiefsjabloon..

    De schuimspanten zijn in -ruwe- blokvormstatus verlijmd met een bouwplank onder en boven. Dus als een wafel samengesteld. De bovenste plank wordt bovendien gebruikt als gewicht bij het snijden. Gewicht van de plank of extra bijgevoegd.
    Geschikt voor lichte F3A modellen, zo wordt beschreven, en uiteraard nog steeds erg sterk.

    Geheel komt uit dat Engelse boekje dat vol met goede methodes staat... zie onder.
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2019
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik moest het even opsnorren...
    Dirk... ja dat is een creatieve tovenaar!

    Titel: Radio Control Foam Modelling
    Auteur: David Thomas
    Uitgever: NEXUS, Special Interests
    ISBN: 1-85486-179-4
    Eerste druk 1989, herdruk 1994, revised edition 1999

    Hier een plaatje bij Bol... maar wereldmarkt afspeuren... ook bij toeval gevonden.
    Bij enig speurwerk...

    Vol met how to's. Vleugels, rompen en reparatie van schuimkernvleugels. Een echte kick-starter voor het brein.

    Tip: De kan de snijboog ook als figuurzaag opstellen in je Workmate. Zo kan je langs geleiding mooie blokken trimmen...

    [​IMG]


    Dit buikje is ontstaan uit schuim en balsa indekking. Mod van een P40 SQS, standaard rechthoekig.
    Balsa kletsnat van water en ammonia om een rondsel getapet rustig laten indrogen.
    Experimentje, maar verliep naar tevredenheid. Je kan dus verschrikkelijk leuke grappen uithalen. De Achterliggende gedachte met schuim is dat het relatief sterk en low-cost is... en je een hoge mate van controle over de vorm hebt.

    DSCN6405-LR.jpg

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 22 feb 2019
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Epoxy! Idd zoals GJ aangeeft, geen oplosmiddelen bij wassen van handen. Ik heb dat vroeger ook gedaan, maar na inlezen schrok ik mij rot.
    Wat zeer goed afbreekt is zeep en schoonmaakazijn onverdund. Dat is dus na het werken, standaard wassen geworden. En altijd nitril handschoenen, geen latex!

    De kwasten/penselen zijn zo ook te redden. Die gaan wel eerst in de aceton, en daarna in de zeep en schoonmaakazijn.
    Ze worden er weer poedelzacht van, prima voor hergebruik...
    Je moet maar denken... Rembrandt was ook zuinig op zijn penselen.
    Kosten toen ook een godsvermogen, Made in China was er nog niet... wel omgekeerd... Delfts-blauw jatwerk ;-) Maar dat is een andere draad...
     
  19. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik heb tot nu toe slechts 1 keer een schuimen vleugeltje beplankt voor mijn Rasant. Dat was met 1mm balsa.
    Daarvoor heb ik zeer dun uitgestreken PU gebruikt en dat ging eigenlijk prima. Voor dat vleugeltje toch. Wat ik wel 'ambetant' vond is dat PU lijm eigenlijk geen kleefkracht heeft zolang het niet aan het drogen is.

    Prima draadje dit!!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    PU hecht door vocht, dus je had je schuim en balsa even met de plantenspuit met water moeten behandelen, of met een vochtg dioekje langs moeten gaan.
    Heel licht bevochtigen verhoogt de kleefkracht.
    Maar epoxy kleeft ook niet, het enige dat meteen vastplakt is melklijm.

    En 1mm balsa is wel heel dun om te beplanken... normaal is 1,5mm.
    1mm gebruik ik als sandwich in een volgfk vleugel.

    GJ
     

Deel Deze Pagina