simpele lipo lader. zelfbouw

even kijken of er mensen zijn die dit wat lijkt, of er bedenkingen over hebben .
ik ben een beetje aan het knoeien met een robbe lader 5 .
spannings regelaar 7812 en een diode en een afvlak condensator 35v 2000uf.
ik heb eerst de spanning van de lader afgevlakt met de elko over de 500ma uitgang. toen een 7812 poot 1[links] aan de +van de lader
poot 2 [midden] aan de min v d lader en poot 3 is de uitgang .
nu had ik 12,15 volt over de uitgang staan .
nu door een diode tussen de -van de lader en de regelaar te zetten, verhoog je de spanning ongeveer 0.7v.
dus toen had ik 12.85 volt.
te veel dus mmmmm ik had 10 van die 7812 gekocht dus een andere geprobeert.
zonder diode 12.02v met diode 12.56. bijna genoeg om een lipo helemaal vol te krijgen.
hij laad mijn lipo,s 3 cellen 1500mah nu met 330 ma [afhangkelijk vd laad toestand van de accu ].
ik heb verder nog geen andere regelaars geprobeert maar er zal er heus wel een bij zitten die er echt 12.6 uit gooit maar ik vind 12.56 ook goed.
ik maak dus nog wel gebruik van de stroombegrenzing in de lader 5.
komt die oude lader toch nog van pas .
wat denken jullie hiervan????
groeten wiebe

Dit zal naar alle waarschijnlijkheid niet goed werken Wiebe.
Het probleem zit hem in de stroombegrenzing die je lader heeft. Wanneer je gaat laden en je gaat de maximale stroom trekken dan zakt de uitgangsspanning van je lader in elkaar. De kans is dan heel groot dat dan de ingansspanning van de 7812 te laag wordt zodat de 7812 niet goed meer kan werken. De minimale spanning die een 7812 nodig heeft om goed te kunnen werken is 14 a 15V!
Dan heb ik nog een tweede bedenking en dat is dat wij modelbouwers over het algemeen geen voldoende nauwkeurige voltmeter hebben. De overgroote meerderheid van de (digitale) multimeters die voor een klein prijsje te koop zijn heeft maar een nauwkeurigheid van ±0,5% ±3digits. Dit betekend dat je wel 12,56V kunt aflezen maar die waarde kan dus ±0,5% afwijken plus of min 3!!!! De werkelijke waarde kan dus ergens tussen de 12,47V en 12,65V zitten! Die paar tiende volt kan net het verschil zijn tussen een net niet volle accu en een accu die snel "verslijt" omdat hij net iets overladen wordt.
Het is wel een leuk idee maar volgens mij niet helemaal bruikbaar en een klein beetje gevaarlijk.

Klopt helemaal ernst. 0.05V teveel in een cel en hij wordt bol en gaat snel stuk. Het idee is anders wel erg simpel en werkt goed :) Regelbare stroom begrenzer eraan, 14V 220V adapter ervoor en je hebt een complere lader gebouwd :) Als je het echt goed wilt doen bouw je een regelbare voeding met een LM317 ofzo met daarna een stroom begrenzer en je lipo lader van 1 - x cellen afhankelijk van de voeding. Precies hetzelfde als apache ook doet in hun simpele laders met een booster ervoor ;)

tuurlijk is een lm 317 nog beter maar dit was simpeler.
ik heb de onbelaste spanning nog niet gemeten van de lader ,
maar kan ik mijn meter dan ijken op mijn robbe lader ultimate li
gewoon paralel over de spanning van de te laden accu meten??
je kunt natuurlijk ook gewoon hem niet helemaal vol laden .
tot 12.5 of 4 later met de echte lader hem dan wel vol pompen dit om de 0.5%fout er uit te halen
groeten wiebe

Wiebe,
IJken van je multimeter is natuurlijk mogelijk maar heb jij een voldoende preciese spanningsbron om dat te doen? Je kan zelf een behoorlijk nauwkeurige ijkbron maken met een IC dat daar voor ontwikkeld is, de REF102, voor een data sheet zie http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/ref102.pdf .
Met dit IC maak je een goede 10V ±0,0025V referentiespanning waarmee je je multimeter kunt controleren. Wanneer je de afwijking van je multimeter weet kan je daar bij het afregelen van je lader rekening mee houden.
Let wel op dat je meter niet perse afwijkt!! Hij KAN afwijken en omdat je niet weet OF hij afwijkt en zo ja hoeveel heb je een behoorlijke onzekerheid.
Wat jij voorsteld om de accu eerst tot een bepaald punt op te laden en dan met een "echte" lader helemaal vol te pompen vind ik niet zo'n goed idee. De kans op fouten en dus beschadiging van je accu is erg groot. Het beste is een goede lader van een vertouwd type en merk te gebruiken. De kans op teleurstellingen en in het ergste geval een opgeblazen accu is dan het kleinst.

okee ernst ik begrijp het nu allemaal wat beter .
ik zal eens zoeken in mijn kennisenkring naar iemand met een echte geijkte meter ,
verder was dit maar een probeersel ik laad gewoon lekker verder met mijn robbe ultimat li
bedankt voor jullie reaktie,s
groeten wiebe

Met proberen hoeft niets fout te zijn zolang je weet wat je doet. Wanneer je met Lipo's aan de gang gaat moet je weten dat die dingen met vlammen en rook kapot KUNNEN gaan. Je moet dus voorkomen dat er schade aan andere dingen dan de accu optreed.
Blijf je ideeën melden je kan nooit weten, er kan wel eens een heel goed idee bij zitten.

Back