simpele rc?

Discussie in 'Model elektronica' gestart door justme igor, 15 feb 2021.

  1. ReneZ

    ReneZ

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Breda
    Op het gevaar af de zaak nog complexer te maken:
    Het is natuurlijk mogelijk om zowat *elke* niet al te oude 27/40 Mhz te voorzien van losse potmeters per kanaal, voor het geval die fraaie dubbelpook modules moeilijk te krijgen te zijn.

    Dan is het een kwestie van een geschikte zender te vinden (met voldoende kanalen), en daar zelf een kastje aan te breien met een aantal (schuif?) potmeters.
    Elke potmeter moet dan voorzien zijn van een weerstandsnetwerkje om het ADC spannings bereik correct te maken. Klinkt gewichtig, maar stelt niets voor.

    Zelf zou ik kiezen voor goedkope losse zenders, kan je ook met meer mensen trein rijden :)
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    En omdat ik denk dat, als je de ontvangstantennes goed bovenop plaatst, de afscherming minimaal zal zijn en je ook met 2,4 GHz prima uit de voeten kunt...
     
  3. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Ik denk dat de topicstarter nu wel genoeg info heeft om een gepaste oplossing te vinden.
     
  4. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Igor, Of ik de F-14 met Navystick nog lang heb valt te bezien. Is een complete set met accu, lader en ontvanger. Er heeft nog iemand belangstelling. Om 4 loks te kunnen bedienen zou ik er geen tweede Navystick in zetten, maar bovenin een paar kleine potmeters en die aansluiten op kanaal 5 en 6. Buiten dat heb je dan nog 3 ontvangers en 4 regelaars nodig (zie link).
    https://www.rc-point.nl/rc-electron...oruit-stop-achteruit-envelop/a-11629-20000331
    Alles met elkaar moet je toch op een uitgave van pakweg 500 Euro rekenen. Het gaat wel goedkoper, maar dan moet je thuis zijn in elektronica, dingen 2e hands kunnen kopen en dan zelf aanpassen.
    Als er geen interesse meer voor mijn F-14 is stuur ik je een PB. Gr. Klaas
     
  6. Fokko 66

    Fokko 66

    Lid geworden:
    3 sep 2017
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Winschoten
    Aangezien zijn oude set 27 mhz is denk ik dat hij dus aan 4 ontvangers vast zit ( die oude 27 mhz ontvanger heeft ie bij deze set niets aan ) plus natuurlijk de vier regelaars.

    Beetje markplaats, ebay of weet ik veel wat afstruinen voor wat meerkanaals ontvangertjes kan ook lonend zijn.

    Ik zou persoonlijk niet voor schakelaars gaan om de snelheid te regelen.
    Dan liever stick of schuifknoppen.
    Anders krijg je vol vooruit/stop/vol achteruit ( met een drie standen schakelaar ).
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bovenin de F-14 passen ook minipotmeters. Moet volgens mij geen probleem zijn. Met zelflerende regelaars zoals in de link is een exacte neutraalstand van de potmeter niet kritisch. Zie bijgaande link m.b.t. uitbreiden kanalen F-14. Eerste plaatje, waarin je schakelaars kunt weglaten. Alleen 3 weerstanden bij de potmeter plaatsen. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/schakelaars-toevoegen-aan-zender-f14.241319/
    https://elektronica-online.nl/product/potmeter-4k7-lineair-4mm-as-4069
     
    Laatst bewerkt: 16 feb 2021
  8. justme igor

    justme igor

    Lid geworden:
    15 feb 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Westwoud The Netherlands
    Sinds wanneer kan je genoeg info hebben?
    Of geef je mij nu op (-: nee toch? ik wil leren!
    Mijn techie techie thingy is gestopt in 1985....moggus...ik heb nog heel wat in te halen...oa arduino wifi and what else?wil het niet eens weten
    Das nu even wat anders dan robotica besturen met gwbasic.....in 1985.

    Ik krijg nu meer info dan dat ik verwerken kan per dag...laat maar komen dit soort info van de afgelopen dag! please do...
    Doet mij alleen maar goed...
    Input...input:
    Johnny5-2.jpg

    Die 4 kanaals zender van ali express die ik eerder gepost hebt kan er mee door, denk ik? voldoet aan mijn wensen????

    @k-k pb ontvangen, ik ga er mee aan de slag, hartelijk dank hiervoor.
    Leuk bedrag trouwens als ik kan doen wat ik wil doen.

    Exuseeer mij ben morgen ook nog eens jarig....ouwe lul.....ben wat euforisch dus...proost:bier::bier::bier: oke nog eentje dan:bier: en de laatste:bier:
    Wat denk je zelf....
    Met vriendelijke groet Igor
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Alvast proficiat Igor en leef je lekker uit in je hobby. Gr. Klaas.
     
  11. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
  12. justme igor

    justme igor

    Lid geworden:
    15 feb 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Westwoud The Netherlands
    Simpel gaat rc niet worden, en als het simpel lijkt dan kan je er niets mee voor mijn doeleinde
    Bedankt voor alle info en hulp, Ik weet nu iniedergeval iets meer over rc, maar ik ga dan toch voor de deltang.
    Doet precies wat ik wil dat het moet doen en zonder al te veel fratsen of extra kosten.

    Tx22 transmitter kit (deltang.co.uk)
    Ca 45 euro voor de dhz en
    Micron Radio Control : Deltang Rx61 DSM2/DSMX Receiver for Land-Based Vehicles
    Deze zijn ca 37 euro per stuk.

    Li ion 18650 heb ik in overvloed evenals cc cv voedingen, bms ect

    @k-k het is een mooi aanbod maar mijn exusses ik sla over.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Igor, Bedankt voor je bericht en succes met het uitwerken van je project. Gr. Klaas.
     
  14. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Leuk project! Ik had niet begrepen dat je ook voor dit soort diy projectjes in was. Hou ons op de hoogte van je vorderingen, en aarzel niet om hulp te vragen mocht je die nodig hebben.
     
  15. justme igor

    justme igor

    Lid geworden:
    15 feb 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Westwoud The Netherlands
    Euh welke van de tig projecten?
    De nu lopende:
    106kwh powerwall?(niet echt modelbouw)
    Het bouwen van locomotieven en rollend matrieel, (zoals de aa20 op dit moment) in zowel stroom als echt stoom(komt ook metaal gieten en bewerken bij kijken)
    Het maken van allerhande wissels, kruisingen, wisselsets en rails?
    Alles in schaal 1/G 45mm
    De tuinbaan incl ondergrond ect?
    Analoge!! stuur electronica?

    Lijkt mij wel leuk echter denk ik niet dat er veel animo voor is? In Nederland lijkt het al ettelijke jaren, dat het wat onderuit ligt.

    Mvg Igor
     
  16. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Ik bedoelde natuurlijk je Deltang besturing project:rolleyes:
    Leuk systeem trouwens, maar nogal een investering vind ik. Ik heb me even een beetje ingelezen, houd er rekening mee dat, als je de eigenschappen van de ontvanger/esc wilt aanpassen, je òf een DSM2/DSMx zender (Spectrum of soortgelijke) òf een programmeerkaart nodig hebt.

    Wat bedoel je hier precies mee?
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2021
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Na nog wat doorlezen blijkt dat je met één zendertje meerdere loco's kan aansturen. Niet tegelijk natuurlijk, maar je kunt wél een ontvanger "bevriezen" en vanaf de zender inactief maken door naar een andere loco om te schakelen. De settings van de eerste ontvanger blijven dan zoals ze zijn (in tegenstelling tot een normale 2,4 MHz ontvanger die dan meestal in failsafe gaat (niet bij alle merken)), zodat die loco met een vaste snelheid door blijft rijden, terwijl je op een ander spoortje je rangeerloco kunt gaan besturen. Mooi!
     
  18. justme igor

    justme igor

    Lid geworden:
    15 feb 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Westwoud The Netherlands
    Dat de animo voor modelspoorweg er bijna niet meer is.

    Met analoge stuur elektronica doelde ik meer op simpele read contacten en optische sensors.
    bv 4 meter voor een spoorweg overgang een licht gevoelige weerstand die de bomen voor een bepaalde tijd dicht doet

    Deltang speelgoed is meer plug and play spul tot zover ik het begrepen heb.
    Mits je de op elkaar afgestemde zender en ontvangers besteld.(alleen binden)
    Als je al een andere zender hebt of had dan zul je moeten aanpassen en programeren.
    De tx22 kan 12 locs tegelijk laten rijden op diverse baan vakken en div snelheden.
    Ik schrok een beetje terug van de prijzen als ik eerlijk ben, maar uiteindelijk is het voor mijn doel stukken goedkoper.
    2 zenders en aanverwante artikelen zit ik algauw op een 700 euro kant en klaar met een diversiteit aan accu's. voor 8 locs en een hoop extra werk.
    Nu ben ik nog geen 200 euro kwijt voor de eerste 3 incl zender en elk opvolgende loc is 45 euro extra.
    De deltang en vergelijkbare transmitters/recievers maken juist geen gebruik van de failsafe, zodat ze hun laatste opdracht blijven uitvoeren, of een geheugen functie?
    Uiterraard hou ik jullie op de hoogte van het deltang avontuur.

    Ik dacht er aan om een aparte topic te creeren in de sectie voor modelspoor g schaal, incl de bouw van de aa20 incl alle electronica.
    Aansturing, het laden de accu's, camera en verlichting, verwacht echter niet dat ik volgende maand klaar ben met dat ding.
    Er zitten wat uitdagingen aan.

    Mvg Igor
     
  19. justme igor

    justme igor

    Lid geworden:
    15 feb 2021
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Westwoud The Netherlands
    We hadden wat anders in ons hoofd....op de mooie zomeravonden een spoortje naar de koelkast, en in de koelkast een rangerterrein met op elke wagon 2 biertjes.....
    Tja t moet een functie hebben heo_Oo_Oo_O:banana:
     
  20. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Allebei eigenlijk. Alle zenders hebben tegenwoordig modelgeheugens, waarin je de instellingen van meerdere modellen kunt opslaan. Je moet dan steeds eerst het juiste geheugen voor het model kiezen. Om nu te voorkomen dat, nadat je omgeschakeld bent naar een ander model, het vorige model nog steeds blijft reageren als je vergeet het uit te schakelen, is het bij de meeste systemen zó ingericht dat bij het binden van de ontvanger ook een link gelegd wordt tussen het modelgeheugen en de identiteit van de ontvanger. Die link wordt meegestuurd met het zendsignaal, en als dat niet strookt met de identiteit van die ontvanger gaat die in failsafe. Oftewel, de servo's krijgen voortdurend een vooraf ingestelde set van signalen toegestuurd.
    Bij het Deltang systeem is het kennelijk zo georganiseerd dat in plaats daarvan de laatst ontvangen "geldige" set van servo-signalen voortdurend naar de servo's gestuurd wordt.
     

Deel Deze Pagina