Simpele vragen over accu's en laders

Hallo,

Ik heb een aantal simpele vragen over accu's en laders.
Ik ben vanplan binnenkort een heli te kopen (denk aan de walkera 4g6s) en voor ik bestel ben ik wel benieuwd naar een aantal zaken:

Ten eerste kan ik natuurlijk gelijk wat accuutjes bijbestellen. Maar hoeveel? Die RADD heeft het bij zijn lessen over batterij 1 tm 10. 10 batterijen??
Dat betekend dus ook 9 extra laders? Of zo'n kabeltje van Walkera waarmee je 5 accu's tegelijk aansluit?
MAW, hoeveel accu's is handig? gewoon ééntje extra?

Ten tweede lees ik dat je LiPo accu's moet laden met een balancer. Bij de heli wordt een lader geleverd. Is dat dan ook een balancer? Of moet ik die ergens anders kopen? Welke dan?

Als laatste vroeg ik me ook af of het handig of gebruikelijk is je heli te 'pimpen' met een zwaardere batterij. Standaard voor deze heli is 3.7V 600mAh 15C. Verkrijgbaar is bijvoorbeeld ook de Storm 3.7V 1200mAh 18C LiPo. Die is wel 32 gram ipv 18, en 18C ipv 15C. Is dat erg?

Alvast bedankt voor de hulp!

Wat in je andere item http://www.modelbouwforum.nl/threads/beginners-guide-batterijen.116385 al is voorspelt komt hier al uit. Je hebt steeds meer vragen.

Wat jij wilt kan gewoon niet goed gaan. Je niet in de materie willen verdiepen en vervolgens elke vraag die in je op komt op het forum stellen.

Ga je eerst eens verdiepen in de onderwerpen waar je vragen over hebt. Lees de FAQ's en specifieke accu- en helikopteronderwerpen en gebruik de zoekfunctie. Op veel vragen is het antwoord al een keer gegeven. Als je dan nog vragen hebt kan je die op het forum stellen. Daar is het forum voor, om elkaar te helpen. Maar zelf zal je er ook het nodige aan moeten doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
MAW, hoeveel accu's is handig? gewoon ééntje extra?
Je kunt het gewoon lezen in de forums hoor. Helivliegen is zeer inspannend. Na 10 minuten heb je er wel even genoeg van en moet je even ontspannen. Als je 3 accu's hebt ben je de hele middag onder de pannen. En tegen de tijd dat je de laatste leeg hebt is de eerste weer vol als je wilt.
Als je meer accu's tegelijk wilt laden heb je meer laders nodig.
Het grote nadeel van de lader bij je heli is dat die maar op één stroom kan laden en dat is meestal iets van 0,5A. Daarmee kun je een 500 mAh accu in iets meer dan een uur laden, een 1000 mAh duurt meer dan 2 uur. Twee accu's tegelijk kan niet. Bij computersladers kun je de laadstroom instellen en de duurdere kunnen ook 2 accu's tegelijk laden.

Bij de heli wordt een lader geleverd. Is dat dan ook een balancer? Of moet ik die ergens anders kopen? Welke dan?
Bij je heli zit een hele simpele balancer. In de eerder genoemde link kun je dat lezen. Als je een goede wilt zijn er tientallen mogelijkheden. Even lezen en zoeken. Welke jij wilt hangt helemaal af van je budget en wensen.

Als laatste vroeg ik me ook af of het handig of gebruikelijk is je heli te 'pimpen' met een zwaardere batterij.
Als je heli het extra gewicht kan dragen kan dat maar dat is in jouw geval niet aan de orde. Tevens is 10 minuten vliegen lang genoeg, daarna wil je pauzeren. Een extra accu is dus slimmer dan een grotere omdat je het extra gewicht niet mee hoeft te zeulen.

Die is wel 32 gram ipv 18, en 18C ipv 15C. Is dat erg?
Gewicht wel, zoals gezegd. C-waarde niet.
Over de C-waardes: staat uitgelegd in de eerdere link. Je ontkomt er niet aan wat te gaan lezen. Als je zoekt op "C-waarde lipo" vind je nog meer informatie.

Ik weet vrijwel zeker dat je nu nog meer vragen hebt maar echt, de antwoorden staan hier op het forum. Gebruik de zoekfunctie.

Als je maar een 1 cels lipo hebt hoef je niet te balanceren.

Koop in china een ladertje van twee tientjes en je bent met dit soort heli's voorlopig goed voorzien.
Al doen de bijgeleverde ladertjes het meestal ook wel goed genoeg voor dit soort accu's.

Ondanks dat het eigenlijk niet kon was bij mijn walkera 4#3 de accu in ongeveer 30 min vol terwijl 2c laad lipo's nog niet eens op de markt waren. Bij silverlitjes gaan ze vaak ook veel te snel. Daarom zijn ze vaak ook zo snel stuk.

Als je een 3,7V 1000mAh 10C/12C accu kunt vinden zit je missschien met het gewicht nog aardig gelijk en kan net zoveel stroom aan. 0,6x15= 9A continue . Esky 3s1000 10C pakketje strippen tot losse cellen zou een optie kunnen zijn. Al kom je dan nog steeds net iets zwaarder uit.
..
Anders gewoon meer dezelfde kopen zoals vaker gezegd is.

Goedkoop ladertje.

bv
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Accucel-6 50W 6A Balancer/Charger w/ accessories

Er zijn meer opties maar moet je zelf maar even kijken. Deze is momenteel niet in voorraad.

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
Heren, ik weet genoeg.
Bestel de heli met één extra acuutje, dat is dan voorlopig genoeg.

Blij om eindelijk antwoorden te krijgen waar ik wat aan heb, bedankt!

Back