Omdat ik een doorvoer te weinig had, en haast, heb ik het volgende verzonnen : - boor een gat van 3 mm in de dop van de wtc. - de oppervlakte van de dop moet glad en loodrecht zijn. Bij mij zaten er zaagkrassen op, dus heb ik een platte RVS ring (m3) eropgelijmd. misschien handiger om niet te lijmen met 2-componentenlijm (zoals ik heb gedaan) maar met siliconen kit - boor om het gat heen 3 gaten. die M3 ring is een handige afstandshouder. anders zelf uitmeten. - bevestig 3 stukken schroefdraad, of tap de drie gaten zodat je er een bout in kunt schroeven. Een van mijn taps mislukte, waardoor ik stukken schroefdraad in moest lijmen. - leg o-ring op de gladde oppervlakte (bij mij dus RVS ring) - leg een tweede rvs ring bovenop de o-ring (buitendiameter groter dan die van de o-ring !) - klem met behulp van de 3 bouten (of moeren) de o-ring op het gladde oppervlak. - klaar (op een beetje vaseline of kranenvet na) voordeel : deze onderdelen heeft elke redelijke DHZ zaak. je kan de drie bevestigingen ook helemaal door de dop heen laten lopen en aan beide kanten een o-ring inklemmen.
Beste Raalst, Ik heb mijn twijfels over de goede afdichting van dit systeem. Bij het aandrukken van de moeren (welke beter borgmoeren kunnen zijn) kan de rubberen ring OOK naar de buitenzijde persen. Beter zou zijn dat je er voor zorgt dat de ring precies past in een kader e.e.a. zodanig dat de ring alleen naar binnen kan dan dicht hij echt de as af. Je kunt b.v. een ring van een stukje koperen/aluminium buis afzagen en om de rubberen ring leggen of een verdiept gat boren in de deksel waar de ring precies in past. Maar de insteek van je om een simpel systeem te bedenken vindt ik een hele goede zet. ga zo door. mvg Rene
rene, bedankt voor je reactie. ik pers de o-ring plat. dan zet hij volgens mij uit zowel naar binnen als naar buiten. het is ook maar een heel klein ringetje... overigens lijkt mij het grootste probleem dat ik niet kan voelen of de druk overal voldoende en hetzelfde is. borgmoeren zijn inderdaad een goed idee. het geheel moet ook nog gefatsoeneerd (ingekort). overigens, dit is alleen voor roeren (schuifbeweging), het is geen methode die werkt voor een schroefas, want dan steekt het allemaal veel nauwer.
Hoi Ronald, van onderstaande wat op de foto te zien is kun je heel makkelijk afdichtingen maken. Het zijn knelkoppelingen voor leidingen. Je haalt dat knel tonnetje er uit. Legt een O-ring en schijfje er in. Klaar! Water dicht getest tot 5,5 meter,dieper was het bad niet. Zit al zeker 16 jaar in mijn 206. Je kunt hem ook verlengen als je wilt door gewoon een buisje er tussen solderen. Werkt prima en is klein.
Kijk dat is nu een simpel en goed idee! voor de liefhebbers heb ik een aantal T-stukken van dit soort messing luchtfittingen. waarschijnlijk ook wel rechte. een handige hobbyist kunt er misschien iets mee. rene
Hein, prachtige oplossing. misschien wat groot voor m'n kilo (dan word'ie 11 ons..), maar voor iets grotere boten een perfecte oplossing. bedankt voor het posten !
Ronald, je kunt die linker koppeling op de foto ook doorzagen. En dan gewoon de helft in het achterschot lijmen of schroeven. Dan blijft het lekker klein. Wilde je soms dat wat je op die foto hebt staan in je boot monteren? Hein
Beste Ronald, ze lijken misschien groot op de foto maar ze zijn niet veel groter dan de delen van Nobert Bruggen. rene
Welk ( inwendige) diameter hebben deze koppelingen? Bij de bouwmarkt houdt het bij rond 10 zo'n beetje op.
De inwendige diameter is 3 mm en dat is prima voor 3 mm stuurstangen. Ze zijn ook groter te krijgen. Hein
3 MM? zelfde maat als de norbert doorvoeren. @ mdvn; Waar haal je deze vandaan, bij de gewone bouwmarkt zijn ze vele malen dikker.
Dit haal je ook niet bij de bouwmarkt. Het zijn knel koppelingen, voor olie of gas. Weet het niet precies. Dus bij de speciaal zaak. Trouwens Fokko, ik heb ze je toch laten zien. Hein
Klopt, is ook zo. Zag even niet dat dat dezelfde waren. Ik denk dat ze i.d.d. van olieleidingen o.i.d. zijn. Ik denk wel dat ik nu weet waar je ze kunt halen. ik weet niet hoe die bouwmarkt heet, maar hij zit in scheemda ( naast de C1000 ).
ik vond in de fietsenzaak nog een optie : koop een setje verloopnippels van Profil (2,95). de twee messing verloopnippels passen op elkaar, en daarmee klem je de ingebouwde o-ring af. past perfect op 2mm messing staaf. ik zal een fotootje posten als de batterijen zijn opgeladen :-(.
het beloofde fotootje. Zoals Hein al aangaf kost een doorvoer van Norbert Brüggen niks méér dat deze oplossing, maar deze kan je "om de hoek" krijgen als je eens zonder doorvoeren zit. de staaf is 2 mm dia. en de o-ring zit in de rechter verloopnippel.
Hoi Ronald, Prima oplossing, en dat nog wel om de hoek. Een vraag, zit het O ringetje bij de set of komt deze er nog apart bij. Groetjes Douglas
Ok, en nu nog iets simpels voor schroefasdoorvoeren Komen de mannen zonder draaibank ook eens goedkoop "uit de bocht".
dat had ik al verklapt : motor buiten de wtc in het natte vocht laten draaien. twee boutjes door de WTC kap heen voor de stroom en klaar. wel zo monteren en zo'n motor uitzoeken dat deze zeg eens per jaar vervangen kan worden. en na gebruik in chloorwater met kraanwater naspoelen.