Simplex 40 opknappertje

Discussie in 'Vrije vlucht / VRA' gestart door Frans Bal, 21 sep 2019.

  1. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    Vlaardingen
    Een paar maanden geleden werd door een wel bekende tweedehands modelvliegtuighandelaar enkele modellen aangeboden. Één van de modelletjes die mijn aandacht trok was een Simplex 40. Het Model was al wat ouder en had zoals het er uit zag, al een tijdje op een plank in de schuur gelegen. Maar volgens de handelaar had het ding altijd binnen gestaan en was van een oud vrouwtje geweest :yes:. (niet waar hoor was van PP)
    Leek mij leuk de barn find nieuw leven in te blazen en na een korte onderhandeling, waar ik toch mooi een leeg blikkie peut bij uitsleepte, werd de deal gesloten.

    [​IMG]

    De Simplex 40 is een verkleinde versie van de Simplex uit 1941. Dit model had een spanwijdte van 60 inch.

    [​IMG]

    Dit Simplex-je vliegt met een 75 mills. Nu heb ik onlangs een ED BEE 1cc van Max gekregen en ga kijken of ik deze voor de Simplex kan gebruiken.

    Op een of andere manier ben ik vergeten foto´s te maken van het model voordat de restauratie was begonnen. De eerste foto van het model is dus niet van de buitenkant maar van wat er allemaal niet in zat.

    IMG_20190707_172313874.jpg

    Het simplex-je was de tijd dat het in de schuur verbleef gekraakt door een familie muizen. Uit de staart van de romp kwam een hele voorraadkamer compleet met nootjes.
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2019
    JHvdK en HBZWEEF vinden dit leuk.
  2. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    Vlaardingen
    De romp was bespannen met een soort rode zijde. na inspectie leek dat de bespanning alles zo beetje bij elkaar hield. De zijde ging er verrassend makkelijk af, Dit zonder gebruik te maken van oplosmiddelen. Nu kon de romp goed worden geïnspecteerd.
    Dat het modelletje goed was gebruikt was al snel duidelijk. Niets altijd binnen gestaan en van een oud vrouwtje geweest. Maar van een echte modelVLIEGER geweest die de Simplex lekker gevlogen had.:banana:

    Voorste spantje waar het landingsgestel aan vast zit was al een keertje gerepareerd.

    IMG_20190820_172052430.jpg

    Neusje en een zijkant waren wat krokant.

    IMG_20190820_172115357.jpg

    Besloten om de voorkant te demonteren.
    IMG_20190820_173238842.jpg

    En weer gedeeltelijk weer samen te lijmen.

    IMG_20190820_180117709.jpg

    Dat gaat de goede kant op.
    IMG_20190820_214433734.jpg

    Motortje past prima.

    IMG_20190820_180219544.jpg
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2019
    JHvdK vindt dit leuk.
  3. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    Vlaardingen
    Het stabilo en het kielvlak had ik al eerder van de romp gezaagd. Beide waren bespannen met papier. Met een ruime hoeveelheid thinner en een vuilniszak bijna alles van het geraamte gekregen. Klein addertje, er was gelijmd met iets van UHU hart, wat ook losliet.

    IMG_20190821_151954950.jpg

    IMG_20190821_154558572.jpg

    Het stabilo en kielvlak bleken in prima staat te verkeren.
    Na wat lijmwerk waren beide weer klaar.

    IMG_20190821_161006371.jpg
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2019
    A B vindt dit leuk.
  4. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    Vlaardingen
    De vleugel.
    Ook met papier bespannen. De staat was goed gebruikt dus besloten ook de vleugel kaal te maken. Het papier kwam hier best makkelijk zonder thinner af en de plekjes die bleven zitten zijn met schuurpapier verwijderd.

    IMG_20190821_213934000.jpg

    Bij een aanpassing naar elektro-aandrijvijng waren er ailerons gemonteerd. Vond dit niet zo passen dus zijn ze verwijderd.
    De achterlijst bleek niet al te recht te zijn. Door de jaren van opslag was hier en daar een wat kromgetrokken.
    Ook deze ging er af.

    IMG_20190821_214513618.jpg

    Hier en daar een oude reparatie.

    IMG_20190821_213959385.jpg


    IMG_20190821_213941581.jpg

    Na verdere inspectie bleek de vleugel op meer dan één manier krom te zijn. Met stomen de hoofdligger goed recht gekregen. Helaas bleken nu de uiteinden van de ribben bij de achterlijst niet meer op één lijn te liggen.
    Nogmaals de zaag gebruikt en dit was het resultaat.....

    IMG_20190823_175326961.jpg

    Ach ja vleugeltje is niet moeilijk te bouwen en zo zit er toch nog wat origineels in.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 21 sep 2019
    A B vindt dit leuk.
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.370
    Locatie:
    Dordrecht
    Verschrikkelijk om een model kaal te halen, maar als je dan weer gaat opbouwen is het al die moeite zeker waard.
    Wordt weer een beauty je bent weer lekker aan het knutselen
     
  6. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    Vlaardingen
    Naast de Simplex is ook de ED BEE in revisie. Ik heb het motortje tijdens de DOW door ons eigen Diesel Doctor Peter eens laten bekijken. Nou, die was goed gebruikt. Bijna geen compressie meer, het compressie zuigertje en de zuiger waren versleten. Vooral het compressie zuigertje dat was zo lek als een mandje. Ook hier en daar wat ruime passing op de drijfstang. Zuigertje is al aangepakt en ik heb een nieuwe compressie zuiger gemaakt. Nu duidelijk weer compressie.Nu nog een drijfstangetje maken.

    Weet iemand hoe de propmeenemer van de krukas af gaat?

    IMG_20190921_203505144.jpg
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.370
    Locatie:
    Dordrecht
    Met een trekkertje, zal wel op een conus zitten.
    Of een sleuf in plaatmateriaal dat mooi onder de propmeenemen past en met een houten hamer een tikje op de krukas.
     
  8. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    Vlaardingen
    Yep, gevonden er zit een conus op. Morgen eens proberen los te maken.
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.370
    Locatie:
    Dordrecht
    Moet tuurlijk wel een verslag komen van het maken van de tegendruk zuiger een drijfstang:wave
    Moet dit misschien zelf ook een keer doen en wil dat wel van je kunnen afkijken
     
  10. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    Vlaardingen
    YouTube Valic000 :wave
     
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.370
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja dacht al zoiets heb daar eerder ook al rondgesnuffeld mooi werk en super uitleg
     
  12. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    Vlaardingen
    Verder met de romp. Helaas had de romp door de tijd heen ook een warpje gekregen. Het staart gedeelte was aardig verdraaid en krom. De tussen latjes en het verstevigingen rond de zitting van het stabilo allemaal met een zaagje losgemaakt.

    Wat over bleef waren de twee romp zijkanten die perfect op elkaar bleken te passen.

    IMG_20190824_164623162.jpg

    IMG_20190824_164355274.jpg

    Als eerste nieuwe motordragerbalkjes gemaakt.

    IMG_20190824_173803174.jpg

    Dan de twee spantjes

    IMG_20190824_172343017.jpg

    Hierna de romp delen uitgelijnd en de spanten en tussen balkjes van de romp voorzijde gelijmd.
    Dan de eindjes bij elkaar, romp zijkant volgde precies de tekening.

    IMG_20190826_205047763.jpg

    De bovenste langsliggers verstevigd met een balsa latje. Het hout was hier ook een beetje krokant.
    Ook zitten hier enkele kopse reparaties in.

    IMG_20190826_204831797_BURST001.jpg

    Wordt weer een stevig geheel

    IMG_20190826_204914600.jpg

    Nieuwe dwars balkjes
    IMG_20190828_214915996.jpg

    Versteviging voor het stabilo.
    IMG_20190828_221601392.jpg
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2019
  13. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    Boskoop
    Oei! Blij dat het maar een weggevertje was.....:(;)
     
  14. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    Vlaardingen
    Ja, maar ben er toch blij mee.:thumbsup:
     
  15. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    Vlaardingen
    IMG_20190905_222029128.jpg



    IMG_20190905_222016126.jpg

    Een paar balkjes in de rompzijkanten waren ook wat slapjes, hier ook een spalkje gelijmd.

    IMG_20190921_111406005.jpg
    Het landingsgestel zit aan de voorkant van het motorschot vastgeschroefd. Om het makkelijk te kunnen monteren een sleufje vrijgelaten. Ook handig voor het weglopen van gelekte brandstof.

    IMG_20190921_111454888.jpg
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2019
    beemstra en A B vinden dit leuk.
  16. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    Vlaardingen
    Na voorzichtig een beetje warmstoken en een paar korte tikjes kwam de meenemer los.

    IMG_20190922_213910081.jpg

    Krukasje ziet er goed uit. Het kruktapje is ook nog goed. Niet onregelmatig gesleten.

    De zuigerpen daartegen is niet helemaal recht meer, kort gezegd, hij is krom.
    Vervanger maak ik van een geharde uitwerperpen. Past precies.

    De drijfstang. Daar moet een nieuwe voor komen. Beide "oogjes" hebben een paar tienden speling.
    Je schijnt een drijfstangetje prima van een oude automotor zuiger te kunnen maken. Die heb ik helaas niet. Eens rondbellen voor een stukje 2024, 6061 of 7075 T6 aluminium.



    IMG_20190922_213929538.jpg

    Nu ik eens goed naar het drijfstangetje kijk is die ook niet helemaal recht meer, maakt niet uit, maken toch een nieuwe.
     
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren The First Aviators

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    4.370
    Locatie:
    Dordrecht
    Lekker bezig hoor gaat er weer goed uitzien en ja soms moet je even verder slopen dan je zou willen.
    Maar het resultaat mag er weer wezen
     
  18. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    Vlaardingen
    Yep, rompje is zo beetje ruwbouw klaar.
    Stabilo en kielvlak ook.
    Nou, dat wordt beginnen aan de vleugel.
    Een voordeel de tipjes heb ik al :yes:

    Al een beetje aan het nadenken over de afwerking.
    Wil het wel steviger dan papier hebben, vlies lijkt me een goede optie voor de vleugel.
    Maar enkel vlies met spanlak/ez-dope is zo kaal.
    Gekleurd papier erover kan.
    Verf kan ook, maar welke verf is geschikt en kan tegen de diesel peut?
     
  19. Frans Bal

    Frans Bal The First Aviators

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.222
    Locatie:
    Vlaardingen
    De krukas had toch ook wel wat axiale speling. Van aluminium-brons een 0.5 mm dik vulringetje gemaakt.

    IMG_20190923_211113021.jpg

    Mazzeltje, een toeleverancier op mijn werk had wel een stukje 7075 T6 aluminium liggen. Wellicht morgen even afhalen.:yes:
     
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.654
    Locatie:
    Zwolle
    Krijg toch sterk de indruk dat je met pensioen bent...tjonge..wat ga je hard. Moet al weer bijna een volgend project voor je zoeken..:eek::p

    Tissue opsmuk over vlies geeft de mooiste vintage uitstraling..en is qua oppervlakte foutjes het meest vergevings gezind.
     
    beemstra vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina