Van een Simprop Contest vaarregelaar naar een restauratie van een Theodor Heuss

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MicropropSport, 26 okt 2019.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dag medeforummers...

    Ik ben 'eens' in het bezit gekomen van een oude Simprop Contest vaarregelaar.
    Zou graag meer willen weten over deze ingebouwd in deze oude dame in onderstaande foto's... Ze is inmiddels aanzienlijk 'vintage' geworden... ik ook overigens...

    SRK Theodor Heuss... Graupner kit anno 1963 geïntroduceerd...

    DSC_4157.JPG

    DSC_4174.JPG

    DSC_4171.JPG

    DSC_4200.JPG


    DSC_4187.JPG


    Het is een regelaar met 1 losse FET op een koelelement, dat gestekkerd zit aan de regelaar.
    Contest was een bekende serie high-end RC aparatuur van Simprop.


    76C9F073-85FB-46CF-AEEC-70A6828F969D.jpeg


    Ben op zoek naar een scan of kopie instructie van deze regelaar, zodat ik een beetje door hoe deze in te regelen. Of gewoon de achtergrond er van...

    Een oudere regelaar, maar direct ook aardig om een oud model als gebouwd, zo veel mogelijk in stand te houden...
    Alleen de accu’s dat zullen moderne cellen worden.

    PS:
    Het pakte echter anders uit met de bovenstaande vraag... een beetje behoorlijk uit de hand aan het lopen geraakt...
    en al weer pardoes-parmantig 5 maanden verder met getimmer... garant voor heel wat bouwavondjes bouwplezier.

    Interesseert het de lezer, wel, lees dan maar verder.
    Veel plaatjes, wat onderzoek naar motoren en doorspekt met vrolijke priet-praat...
    maar dat hoort er bij... het is het MBF!

    Een restauratie is het eigenlijk niet... een upgrade... opgepimpt met een aantal semi-schaal-tweeks
    met een knipoog naar het echte schip!


    Met vriendelijke groet,
    Bas
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2020
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bas, Kun je de binnenkant ook tentoonstellen? Zie aansluitingen voor accu en motor. Dan zou er ook een regelgedeelte in het kastje moeten zitten. Rood, geel en blauw zijn de aansluitingen voor de ontvanger? Enig idee of hij voor één (vliegtuig) of twee richtingen (auto/boot) is uitgelegd? Voor auto/boot zou er een ompoolrelais in moeten zitten. Maar ik zit dingen te schrijven die jij denk ik ook wel weet. Weet nog wel dat regelaars uit de 70-er jaren van de vorige eeuw de ++ van de ontvangeraccu en de motoraccu aan elkaar hadden liggen. Maar dat is te meten. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik ga nog even wat meer plaatjes schieten Klaas.
    Het was een van de eerste moderne IC regelaars? Trof niets op het internet, behalve dat stukje info op een Duuuts forum...

    Eerst de brievenbus fixen. Er af geragd door een scooter mobber van Tante knok Post-NL! Ruig tuig!

    Gr Bas
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Bas, ik roep maar één ding... @Corrien. Oftewel onze onvolprezen Jan van Mouwerik.
    Als er iemand info heeft over dit ding is hij het wel....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gister FFF een plaatje geschoten Klaas.
    Top Roel ik ga Corrien benaderen. (als hij zelf al niet bijkans reageert, maar die tovenaar heeft het druk)
    En anders maar een braaf briefje naar 'Herrn Simprop'.

    Contast, groots in omvang... modaal in vermogen? 10A, bij 27V... maar ruimhartig voor het model bij 6V en waarachtig achaïsche motoren uit '50/'60... pré Monoperm.
    Modern gesproken... is dat echt 'vet Krijt of Tertair... De dyno-extition posse'

    Waar het mij om gaat, is, of het ding op een bepaalde manier moet ingeregeld worden.
    Knuppelstand neutraal of de knuppel in een volle uitslag.
    Het is natuurlijk te testen met een los motortje op een ontvanger. Verwacht geen rook.

    Ik heb even mijn MPX EVO 9 Synth alvast op een Simprop-ontvanger met kristal op los gelaten.
    Die is vrij instelbaar van 40/41 Mhz. Aangezien de boel Simprop gestekkert is.
    En dat geeft goede respons.

    Ik zal het geheel op de labvoeding gaan zetten. Model heeft 3 motoren.
    Nautocraft en 2x Distler. Nautocraft heeft een zeer laag rendement. Maar het was toen het beste.
    Nog verder te bestuderen op aansluitingen... maar dat komt in alle rust nog aan bod.

    IMG_0098.jpg

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2019
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bas, Heb je nog gemeten of de + van de ontvangerdraad en de + van de vaaraccudraad aan elkaar liggen?

    Zie op het zwarte deel rechts alleen maar een "vermogenstor" Zit er in het Simprophuisje nog een gaatje om het omkeerrelais (zo het er in zit) op neutraal te zetten. In wezen zet je niet het relais op nul, maar het punt waarop die aantrekt of afvalt. Heb ook nog zo'n oud 24 Volts ding gehad. Werkte op zich goed, maar heb hem eens naast een moderne regelaar gezet. Toen kreeg de stuurservo het opeens heel druk en zag een nieuwe paus. Gelukkig alleen de elektronica in de servo in hogere sferen. Succes verder met de ontdekkingsreis. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heb ook nog een oud klein vaarregelaartje... vermoeddelijk ook Simprop, maar daar ontbreekt het deksel van. Made in Japan. Is een stille. Piept niet in het geregelde bereik.
    Ook daar zit keurig een potmetertje op voor de neutraalstand. De Monoperm wilde maar 1 kant uit knorren... dus bijgesteld.
    Ik zal eens zoeken vanavond naar dat gaatje voor de 0 stand op de Contest! Goed idee!

    Nee, alles moet nog doorgemeten worden. Nog even rustig voor gaan zitten.

    Er was toch in Duitsland een bedrijfje dat tegelaartjes maakt voor geborstelde motortjes?
    Bouwpakketjes etc? Bestaat dat nog?

    Alleen uit China komen regelaartjes voor een scheet. Gratis verstuurd. Dat is dus staats gesponserder handelsoorlog... eigenlijk...
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ben de naam van dat ding kwijt Bas. Heb er ook geen plaatje meer van. Ooit, 70-er jaren, gekocht van een buurman, die met de hobby stopte. Microprop zender, ontvanger regelaar geen servo, Titan lader (nog steeds in dienst). Principe van de Titan gekopieerd als laadcircuit in mijn modellen. Laadplugje aan dek, of in de opbouw. Hoeven alleen maar open voor inspectie/onderhoud. Om te laden gebruik ik een 18 Volts adapter met een passend stekkertje voor de laadplug. Hoef ik niet steeds de Titan op te tuigen. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bij de verhuizing ooit naar dit dorpje waar ik nu woon...
    wellicht toch iets te veel potjes weg gekeild van het zeer beperkte kleurenpakket van deze jongens.
    Doppie met moeite er af... ofwel... het zat potdicht... trof ik een harsige inhoud... kon er geen koffie van maken.

    Roeren... stevig roeren door de emulsie op de bodem... en plop... oranje boven.
    Mag iets verdunner hebben. Vast tolueen.
    Kwakkie in de zon op de vensterbank... en het droogt keurig op. Na 24 uur moet het dan uitgereageerd zijn.

    Nu komt de grap... die potjes heb ik in 1973 zowat gekocht. Deze oranje dus nog over...
    Het kan niet anders dan dat het een RAL kleur is. dus die waaierkaart hou ik er in daglicht nog even bij. De lack harde keurig uit. Hulde!

    Restanten en overlevering van een ooit prachtig bedrijf... email-lack... haha...

    IMG_0101.jpg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2020
    Erwin van Leeuwen vindt dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Doet me denken aan een pot Gulf Oil oranje, waar ze in Schiedam auto's mee spoten. Kreeg een pot in 1962 en heb die gebruikt tot 2002. Het gekke is dat ik er nooit een vlies op heb gezien. Was gemakkelijk te verwerken.Uiteindelijk het restant toch maar afgevoerd. Het oranje/bruine tijdperk was toen definitief voorbij. Heeft van 1972 tot 1986 een keukendeur gesierd. Een pot Havanabruin van Humbrol is al net zo oud als mijn Bugsier 3 (1976) en nog steeds bruikbaar. Ook geen vlies op tot nu toe. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ja, dat bestaat nog. Modellbau-regler.de
    Hier de "Volksregler".
    https://www.modellbau-regler.de/shop/product_info.php?products_id=100
    Zelfbouw. Voor jou geen punt. Werkt prima, ik heb er zelf twee. Geen gepiep in je motor, regelt nauwkeurig.
    Een beschaafde prijs, én je hebt nog een keertje lol van je soldeerstation...:rofl:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel heren, het is hier bananen... zo het lijkt?
    Dank Roel voor de links. Was het kwijt.
    Te bestuderen!

    Stelschroefje, jazekers Klaas, en dus vol goede moed! Het zat er keurig in.

    70E71431-7A93-4576-849C-A6719377BF7B.jpeg

    Mooi... volgende actie... ‘hoogspanning’ er op 6v... DC... toe maar!

    Geen sjoega! Hmmm...
    Meten... 6v totaal... wat stekkers vergelijken.

    Polen worden gevoed.
    De ontvangerstekker controleren. Millivolts, verder niets,
    bij de tekst ‘motor’ zijn er 2 aansluitingen.
    Linker aansluitlip geeft 6v op de aarde. Gebeurt dus iets.

    Aan beide motor-voedings-lipjes, onderling geen spanning, en ook niet vanuit de plus.
    Knuppel vanuit neutraalstand.... maar.... niets! Geen sjoega.
    Nogmaals het ontvangerstekkertje meten... millivolts... neuhhh... niente!

    Een BEC vol tanden?

    Dan toch even open maken?... Doch geen popcorn, geen exotische luchtjes...
    noch sporen van knaagdieren...

    Mooi met relais... met fraaie deugdelijke contacten....

    C6445EE2-82F0-4886-8CCF-2F110014F5BE.jpeg


    Dan maar ontvanger er aan, maar dan wel met voeding vanuit een UBEC... en ‘klik’ zegt het relais droogjes!
    Mooi zo, ‘klik’ is leven, doosje weer provisorisch dicht tegen kortsluiten en ander geklooi. Aansluiten en de zender aan. Simprop ontvanger, 40 Mhz... kanaal 51 conform kristal.

    Zaak warrig op de motor bij pook neutraal... en dan bij-regelen op het potje met fijn schroevendraaiertje... en de zaak is aan de loop, voorwaarts en achterwaarts!

    De linker/BB Distler heeft er nog niet echt zin in, peddelt een beetje maar komt niet mee op toeren. Nautocraft gretig en de andere SB-Distler keurig op toeren. Beestjes lijken een beetje voorlopers van Buhler... Ik vermoed geoxideerde collectors... anders moet het maar er uit voor poetsbeurt.

    Maarrrr... de middenschroefas is krom en swing?. Een M4 as, is ook geen punt. Is te vervangen. Richten kan ook...

    Maar het werkt na 25 jaar stilstand.
    Zo een gevoede Nautocraft ruikt best lekker. Oude luchtjes in het borstelloze tijdperk.

    Update:
    Welnu... Dat gewiebel? Is de flexibele koppeling heb ik nu bemerkt! Die stamt uit nabij 1965-1970... is dus echt een beetje stram?... net als ik! Anders er maar een moderne koppeling in.

    AFC0EDFE-E7EE-4C29-A9E5-BD6642185270.jpeg

    Filmpjes volgen later. Want ik heb wat bijzonders te tonen.

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2020
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Proficiat Bas! En die oude Distlers zat ook zo'n speciaal luchtje aan. Heb er nog twee en laat ze af en toe eens lopen. Lig ik in gedachten met de Trix batterijtrein op de vloer. Was in 1958. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Klaas, heb jij goede foto’s van een zo een motor? Hoe zitten die borstels? Hier zijn ze afgetaped.

    628586CA-E676-4937-99B6-C2C761A00494.jpeg


    Dan kan ik een inschatting maken.
    De traag lopende even te isoleren en in te lopen ‘in situ’ of behoedzaam uit het oerwoud van techniek te plukken.
    Uiteen, voorzover dat kan, om de collector op te poetsen met Scotch Brite etc.?

    Dan... algemene vraag... een Simprop S1 servo. Is deze te stellen op neutraal? Dat kon met een Microprop servo wel. Maar bij deze niet. Ik heb twee oude S1 liggen. Kon ik op nazien. Deze in de boot ogen geheel nieuw. Dat is wel apart.

    Dit is een nette uit mijn voorraad...

    A08B115C-D148-44A7-A0DB-7C02625177C2.jpeg


    Geen stelmogelijkheid onder de hevel, ook al is de spindel hol.

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2019
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooie dingen die Distlers Bas. Gemaakt voor de eeuwigheid lijkt het. Zitten kogellagers in. Aan de aszijde zelfs met een demonteerbaar klepje. Zit vast met 2 schroefjes. Zat toch een manco aan het motortje. Het huisje waar de koolborstels in zitten is van plastic en dat wordt door de jaren heen bros. Zit op een paar lipjes, die aan het huis zitten, geschoven.
    Daarna tordeer je de lipjes, die met een uitstekend deel over het plastic vallen. Vaak breekt er met het demonteren iets van het plastic en blijft er weinig over dan het in te tapen. Ook in het plastic eind een kogellagertje. Pas op dat bij demontage de kogels niet wegrollen. Leg er desnoods een magneetje bij om ze te vangen. De koolborstels zitten in de plastic kap. Het gedeelte in de kap is U-vormig gebogen met aan het lange eind de koolborstel op de collector. Het korte eind gaat ook door de kap en dan gaat er een messing veerclip overheen. Hieronder een plaatje van de batterijlocomotief. Kan nog wel verder in detail, maar dan moet er eentje opdiepen en over de catwalk laten gaan. Maar zo te zien is alles zichtbaar. En nog een link met wat wetenswaardigheden over dit kunstwerkje.
    Gr. Klaas.

    http://www.schumnig.de/modellbau/autos/distlerporsche/distlerporsche.html

    Distler_Motor.jpg
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nog even over het neutraalstellen van servo's. Ook ik heb nog een paar Microprop sevo's met een aparte schroef voor de 0-positie. Op nieuwere mis ik die toch wel. Daarbij zet je de servo onder stroom, zonder hevel, op de 0-positie en dan de hevel er weer op. Het aantal tandjes op de uitgaande as geeft je dan de mogelijkheid om zo dicht mogelijk bij de 0-positie te komen. Soms moet je het huis 180 graden draaien. Gr. Klaas.
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, prima Klaas. Gaaf! Dank voor je meedenken. Uiteen in een mooie doka-bak... dan alleen gaat er niets verloren.

    De Distler Porsche had ik gevonden. Mooi! Is verzamelaarsroofgoed. Omdat er 'Porsche' op staat... en het is eigenlijk ook mooi puur speelgoed. Net als DUX en Schuco.
    Ook de sheets met beschrijvingen gevonden, maar nog niet echt gelezen. 33% rendement werd als gunstig gezien.
    Beter was er gewoon niet! Prachtig! Marx-Lüder wist het te verbeteren naar 50 tot 60%...
    In de 80er jaren gingen ze ook 'can-motoren' leveren (Mabuchi) Gingen door naar rendement van 72%...
    Mabuchi Japan graaide een hoop markt voor hun neus weg met miljarden oplage van motoren groot en klein, storte hun markt in. En nu staat Mabuchi voornamelijk
    in China te stampen met duizelingwekkende oplages. Alles wordt servo geserveerd.

    Ik heb Graupner Speed 14,4 volt met reductiekast op zeker +72% rendement weten te zetten. Met zorgvuldig doorrekenen en nameten.
    Alleen zijn nu de Brushless 1000kv met MP-Jet panetair en grote speedschroeven nog weer beter.
    Via eCalc.ch en zeer stroperige lucht factor. Het heeft een belastingsindexatie van de motor door de schroef...

    Gister een droog verbruik gemeten van net 2A... Daarbij is mijn FL8 al behoorlijk onderweg :)
    Ik vind dat wel mooi, dat die techniek zo een vlucht heeft genomen.
    Ik denk dat er veel verbeterd is in ankervorm, wikkeltechniek en veel betere magneten, collector ontwerpen en borstellegeringen
    in de conventionele borstelmotor...

    Ja... dat doen mijn oude micropropjes ook. 1 servo helaas naar god. Doorgepijpt op een moderne ontvanger... of gewoon ouderdom elektronica. Het waren zelfbouwservos uit 1975 zo rond die tijd. Ontvanger was ook zelfbouw... alles 27 MC...
    Zal vast weer te fixen zijn... tijd, tijd, tijd...

    Nu even uit de lucht. Klussen staan.
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2019
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    'Hier volgt een nieuwsregistratie van een gebeurtenis, zonder commentaar'.

    De regelaar heeft gesproken! Ugh! een 'Klickmoment'!
    Onbewerkte registratie, met geluid van een 'triple expansie' stoom.
    Uiteraard is het klikken is voor het primen van de carburatie van de elektromotoren... jaja.

    Het gebonk een stugge koppeling, die na jaren is uitgehard, en vast onder een hoekje...
    dus niet 100% uitgelijnt... lage toeren een aardige swing... opder vermogen zet het zich wel.




    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2020
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Daarop een volgende bijzondere test... spannend... en ja het werkt!
    Bijzonder fraai om het werkend te zien. Stond erbij en keek er naar. Gaaf!

    Stand van techniek begin jaren 70, 25 jaar stil gestaan.
    Filmje is gewoon een registratie met de telefoon, geen edits, dus het duurt allemaal even (eeuwig).
    T.z.t een wat betere registratie en over de breedte gefilmd.
    De spindel in de kuip gaat via een Miliperm Pile, onbekende 'Stufe' maar ik denk 6:1
    en alles op 6V van de labvoeding (5.85V was het exact...). Indrukwekkend mechanisch geluid.


    Fraai dat het nog steeds werkt...
    maar de spindel voor het bijbootje... doet er een eeuw over...




    Wel... Voor wat het waard is...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2020
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi toch dat het allemaal nog werkt Bas! Die koppelingen zou ik maar zo snel mogelijk vervangen door dubbel xx. Of je moet een excentriekpompje op de middenas willen zetten. Die Distlers zijn puur cosmetisch, want kracht zit er eigenlijk niet in. Maar het draait en daar gaat het om. Denk dat je de collectoren van de Distlers even af moet vegen en dan gaan ze wel weer. Tenzij ze te lang 6 Volt op hun falie hebben gehad en de boel is ingebrand. De romp verder goed en geen craquelé in het ABS? Of is het nog zo'n ouderwets schuimgeval? Als ik weer eens in de buurt ben gaan we iets plannen om te varen. Bij het Parc Emslandermeer ligt achter het zwembad een ongebruikte jachthaven. Prima plek om zoiets uit te laten. Gr. Klaas
     

Deel Deze Pagina