Van een Simprop Contest vaarregelaar naar een restauratie van een Theodor Heuss

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MicropropSport, 26 okt 2019.

  1. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Aha hier zitten jullie :D.
    Maar zie ook goed bezig.
    De boel eens lekker aan het doorlezen geweest en ben eerlijk, snap het meeste dus niet whahaha
    Zal men naam aanpassen naar prutser hobbyist.
    Maar idd zit niks in de buurt van een vaarclubje/groep alhier Meneer Bas.
    Maar moet toch wat gas geven met de fairplay voor volgend seizoen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... geen clubs, dan maar oprichten niet?... dependance doen van de vliegclubs :)
    OLC en Stadskanaal.

    Ja... dat dat niet snapppen, dat snap ik... ik snap het soms ook niet.
    Maar ingewikkeldheid valt best mee. Maar het doel is slechts... zolang mogelijk varen op een kleinere accu...
    Soms denk ik ook... 3 accu's kopen... is dat niet voordeliger dan alles 1:3 te versnellingsbakken? Wel... keuzes, keuzes, keuzes

    maar die reductiekastjes... die beginnen nu wel schaars te worden... terug naar af...
    vroege dagen was er ook niets... tenzij het uit eigen hand kwam...
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2019
    flugelplace vindt dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bart, Raad je aan om zelf het initiatief te nemen en een oproep doen op het Forum. Zie link,
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...mee-oftewel-het-vaarpool-topic.160623/page-66
    Een paar jaar geleden ben ik aangehaakt bij een groepje mensen,die in Maasdam varen. Er zijn wel eens 6 of 7, maar meestal zijn we met z'n vieren.
    Toevallig kwamen we in contact met mensen van de gemeente en onze havenmeester Bertus is zo vrij geweest om met de renovatie van de haven wat voorzieningen voor ons te creëren. Men heeft toegezegd dat er iets komt. Alle hulde voor Bertus.
    Van onze vaarkunsten doen we verslag op een ander gedeelte. Zie link.
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...evaren-rc-dan-wel-te-verstaan.147806/page-132
    Je moet natuurlijk wel wat reclame voor je initiatieven maken. Volgens mij heb je al een supporter/medevaarder in Odoorn.
    Varen in een groep is altijd gezelliger dan alleen. Maar zelf zit ik ook regelmatig aan het Zwanenmeer in mijn woonplaats.
    Het vaarseizoen is nu voorbij, maar ben met mijn Smit Finland ook wel aan het ijsbreken geweest.
    Kost allemaal wel een beetje tijd, maar iedereen is enthousiast. Wat ook wel blijkt uit de verslagen.
    De vloot staat op één na weer in de "winterberging". Voor Bugsier 3 was er vanochtend even een beurtje bij de elektricien.
    In het Stuurboord boordlicht zat een 10 Watt peertje en die is vervangen door een 25 Watt exemplaar. Bij wijze van spreken dan, want er zitten 3 mm ledjes in.
    Ben nu over SB ook weer goed zichtbaar. Gr. Klaas.
    En als je iemand zoekt, even Avatar aanklikken en dan op het getal achter berichten.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Strandje bij Exloo... oude zandwinning... best mooi in de zomer.
    Zinken moet je daar niet. Gaat echt diep heb ik begrepen...
    Geen steigers... niets. Laarzen of blote voeten.

    Bij Valthe is ook een schaatsbaan. Schaatsclub is in de zomer dicht.
    Veel blad in het water... wel voldoende diepte... keer langs gewandeld. Leek redelijke diep.
    Odoorn heeft ook een baan. Maar ik dacht niet heel veel diepte. Beiden hebben clubhuisjes.

    Zandwinning bij Exleau... 2019...


    IMG_8919.jpg
     
  5. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Moi, Klaas was al wat bezig geweest al 2 mensen geronseld.
    Helaas bij 1 ligt die nog wel een tijd op de werf.
    De ander heeft een visbootje gehaald, samen van de zomer al een paar keer rond gedobberd.
    Ben dus wel bezig, maar nog aan het kijken voor een leuke centrale plek, waar met wat geluk ook nog koffie is.
    Of ik moet blijven wonen waar ik nu zit en een mega bak in de tuin knutselen.
    Maar ben daar nog niet uit.
    [​IMG]
    Bootje van men mede dobberaar
    Ga dus helemaal goed komen.
    Maar dacht dat meneer Bas meer met de vliegdingen bezig was tegenwoordig, maar niet dus.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Moin, moin, moin... Werk... vliegdingen, bootdingen, 1:1 autodingen... teckeldingen :confused:
    Weinig op af te dingen :D Haha

    Zeg! Waar is die mooie hypersloot waar gekotterd werd?

    Ik gaa't bouwhok in... stofjassentijd... ik zie per mail dat mijn kruiskoppelingen onderweg zijn.
    Die heb ik echt hard nodig!

    Vooruitzichten zijn slecht Klaas... ik vrees dat er hitte in de askokers moet...
    De buitenste twee zijn nog al laag aan de bodem. Dan moet ik schuim scheppen, of nieuw richten.

    Opvallend. Deze romp is ook fabrieks krom. Dat was mijn oude bakkie ook.
    Dus schuimvervorming, of toch een niet te nauwkeurige matrijs in de jaren 60.
    Matrijs heeft Graupner vast een godsvermogen gekost... dat moest met burijnen
    uit gesneden worden uit staal... vrees ik... da's serieus kabouterwerk!
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2019
  7. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Dit is het zandgat bij Sellinger beetse meneer Bas ook daar blote voetjes of laarzen.
    Hebben ook in Musselkanaal bij de dagcamping gevaren is een ramp om bootjes in het water te doen,
    Advies daar is laarzen ivm eendjes voordeel is toilet ruimte.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    De volgende keer dat ik Vlagtwedde aandoe zal ik jullie informeren. Reserveer ik daar de jachthaven om onze "kinderen" daar uit te laten. Tracteer ik op koffie, of een ander drankje. Grunnegers bent wel zuuneg, mor soms ken t wel lieden toch! Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ga ik nog even verder met de ontmanteling waar ik zo tegenop zag...
    Assen kan ik net aan laten zitten. De cardans zitten dan niet kaarsrecht, maar een graad offset.
    Met het pasplaatje en as verlenging kon ik vanuit 2 referentie punten, plek waar de motorplaat in hoort te liggen
    en in het schuim twee uitsparingen voor zijn.

    Mechanisme blijft prachtig, maar de roeren zitten in roerkoningen van krap 1 cm en zouden gaan klapperen
    in de schroefdruk van de snelle props. Middelste is de lastigste... en met druk er op
    spuit het naar binnen... richting motoren! En dat geeft een mist van water met die drie turbines.

    Andere optie is zeer voorzichtig CA lijm er in... eerst wat olie. De CA vormt een pakking en dicht wat af.
    Dat werkte goed bij de FL-8 en die heeft zelfs langere buisstukken ingelijmd.

    En dan moet het mes in de Badewanne... want ik kom er domweg niet bij. Jaja... waar begin je aan...
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Repareren aan een afgebouwd schip is wel een uitdaging Bas. Gelukkig hebben we enige ervaring. Gr. Klaas.
     
  11. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Klinkt me bekend in de oren.
    Denk soms had ik de fairplay maar gewoon zo gehouden als die was.
    Maar tis ook weer de uitdaging die het geeft.
    En met zo'n berg ervaring moet het je wel lukken.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, ja... mijn vrouw zij nog zo... afblijven, gewoon laten staan. Maarja, maarja...
    Waar het elders mooi technisch is uitgewerkt... is op de roertjes... Ga het wel oplossen.
    Nu heb ik wel een nifty roer-richt divice gemaakt, waarbij je voor het model direct ook nieuwe
    schroefassen kunt richten...

    Grootste uitdaging is om nets van de dekopbouw te beschadigen... uitermate behoedzaam.
    Ga eerst maar eens wat tekenwerk plannen... achterdek van de 'Badewanne' er toch maar uit met de grootst mogelijke tegenzin,
    en een nieuw vloertje aanleggen, direct ook schaal en daarmee handiger, waterdicht schot, ook maar bij deze. Werk werk werk...

    Zullen nu even wat minder postings worden. Wachten op bestelde materialen... en ideeën uitwerken kost tijd.

    Hier nog even mijn metertje om de positie van de assen te meten in het verticale vlak...
    Gewoon een printje op een kartonnetje met de flenzen van de aandrijvinkjes....


    IMG_0276.jpg


    Groet Bas
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Sellingerbeetse... verdomd mooi stekkie!
    Ter Apel heeft ook mooie wateren... of dat nu in het bijzonder modelvaarwater is, met schaalgolven?
    Maar het gebied is er beeldschoon... met prachtige weggetjes... en landschappen...

    In Ter Apel natuurlijk Moekesgat... was dat al genoemd?
    Recreatiegebied... strandjes... camping... of dat lekker varen is? Zomers?
    Te druk denk ik?

    En bij Odoorn heb je de Kibbelveen en nog wat plekjes... maar daar wil je niet gezien
    worden, wegens ontmoetingsplaatsen voor volk met een verknipte hobby. Stik zonde.
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2019
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Terug naar de 'Vaartregelaar'... want daar gaat dit vraagdraadje over...

    Hier een werktekening hoe de 'badewanne er in werkelijkheid hoort uit te zien...
    Het is een projectie met het onderwaterschip en al. Gedaan om uitlijning goed in kaart te brengen.
    Ooit veel tijd in gaan zitten.
    Dat hek-spant knip ik uit, heb ik een inschatting. Waarom? Omdat de spindel erg laag over het middenroer schampt.
    Geen plek meer heeft. In mijn oude bakkie had ik dat al door voor een looprail systeem, dat ik toen nog in mijn hoofd
    had. (later het idee met zeilwinches en closed loop, eenvoudiger)

    Want als ik de badewanne open zou breken, geeft dat gelegenheid de spindel met een fractie bij te stellen.
    Net voldoende hoogte voor het roer...

    IMG_0286.jpg


    Ter illustratie... (de witte heveltjes onder de rode dienen slechts tijdelijk als spacers)
    Uiteraard zijn deze roertjes volledig spelingvrij met gedraaide kokers.
    Dus dit spantje met ander knik maar eens vergelijken op standhoogte.

    Jèa... breek mien de'nbak's niet ope'n Jèa?! Mit deen boat tusn'n de spiekerbokk'n...

    IMG_0287.jpg

    Voor wat 'het weer waard' is... (koud)
    Groet Bas

    Ohja Bart! 'Meneer' zeggen ze alleen bij de Mc Donalds :)
    En daar kom ik nimmer ende nooit :D Dussss.. gewoon 'Bas' :)
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2019
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Proefje gedaan...

    Humm, humm... mooi maten zijn dezelfde....
    Dus de hoek van de spindel moet goed zijn... echter!


    IMG_0289.jpg


    Met uitsnede van het profiel er in... ook binnen mijn in 2004 geschetste maten... echter...
    Bij het grijze staafje zit een palletje. Dat wordt weggedrukt door de meenemer van het mechanisme
    Halverwege, door een buisje geleid stangetje komt dat bij een switch, en stopt de motor.
    Ik zeg 'voortreffelijk nifty in de tweede macht'!

    Maar dat buisje loopt onderlangs het messing profiel... en raakt zo de midden-roerhevel,
    en kost 2 mm in hoogte. Had dat aan de zijkant gezeten... was er niets aan de hand geweest.
    Het kwam niet uit met de Graupnerbouwwijze en het opdikkende triplex van de Badewanne,
    die zo uitgevoerd niet geheel, niet schaal is.
    Komt door het gebrek aan informatie destijds? Je moest er op, om het te aanschouwen... vastleggen.
    En je betaalde je blauw aan filmrolletjes... en ontwikkelen... en vanuit hinein naar de SAR post.
    Door toch de Badewanne open te trekken, deze schaal te maken... het buisje zijlings te solderen,
    heb je er slechts, nur, alleen maar extra werk van, meer ook niet... eigenlijk?! :D


    IMG_0291.jpg


    Het palletje verschoven voor de motor-stop van de spindel (Milliperm met Pile)
    Veel barstjes op die locatie. 20 jaar geen water gezien. Lek als een mandje.
    Dus mag pas water ruiken als het waterproof is geworden.
    Doe je dat wel, dan heb je middernachts een hels lawaai... staat iedere plaat, spagaat...


    IMG_0292.jpg

    Groentes van Bas
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2019
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zo zag m'neer Graupner het...
    Hier een mix van het Graupner en AeroNaut bouwplan... screendumpje...
    Ook het bijbootje is anders naar schaal 1:20 naar 1:25 van het Graupner model.

    Schermafbeelding 2019-11-13 om 16.22.50.png
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2019
    k-k vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als je gaat, gaat het ook direct diep. Net als met een autorestauratie...
    je komt steeds meer tegen naarmate je dieper graaft...

    Zaken 'un-do-en'... gaat vaak niet van harte als het gebakken zit...

    Gisteren avond. Delaminerend triplex uit 1960...
    Zaakje moet open om het klemmen van het roer te inspecteren.
    Verder te veel speling op de kokers... klapperende zaak... dus dat moet sowieso anders.
    3x tot 10 tellen... dan de kettingzaag er in! Starte di motori!


    IMG_0301.jpg


    Zorgvuldig loshalen... zit ook niet meer gelijmd...
    Nummeren, en positie coderen en plakken van onderdeeltjes die loskomen... etc.

    IMG_0302.jpg


    Etterbak stuurboord... heet stoken... en beschadigd draad tegen komen, roer draait dol...
    En dus de 2000 Watt haakse slijper er op... samurai zwaarden messing... met hard werken door...
    Bakboord... van het zelfde pak een laken...


    IMG_0303.jpg


    Nacht op de kale berg... afbreken om weder op te bouwen...

    IMG_0306.jpg


    Ik denk dat ik het nog rigoureuzer ga aanpakken... eerst schetsen maken... voordat ik ga opereren...

    Groet Bas
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Eerst halen we bij jou iets los Bas en dan ben je niet meer te houden. Ben je zo van een hangar in een dok beland. Succes met het ontleden en weer samen bouwen. Je schrijft over triplex uit 1960. Is het model al zo oud dan? Zie dat de eerste versie van 1963 tot 1971 is geleverd. Gr. Klaas.
    https://dokumen.tips/documents/graupner-schiffsmodelle-1938-2008.html
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, het is vroeg '70 gebouwd. En de kit was al ouder, uit 1968 meen ik meegekregen te hebben.
    Vaarklaar maken kan, maar blijft dan een zondag, mooi weer dag, bootje.
    Lang verhaal er achter... staan, staan.... bootjes moeten varen, vliegertjes vliegen...
    Vlieger is in folie-stadium... die gaat met het nieuwe seizoen luchtruim kiezen.


    Heb ik een compleet nieuwe kap voor opgetrokken omdat het origineel te slecht paste...
    Gelezen had dat het zich in mid-air kon lossen. Dat heb ik ook aangepakt.
    Eigenlijk moet ie nog een klassiek blauw groen tintje krijgen. Dat kan met lexaan geschikte kleurtjes.


    IMG_9984.jpg


    Ik kan slecht tegen de kou op het veld tegenwoordig. Met windkracht 3 a 4 op de oren...
    Nee, daar wordt ik voor bestraft... met een reactie tegenwoordig.
    Ik hoop dat er nog een paar mooie daagjes zijn... die prik ik.

    Niet op de permanente standplaats...

    DSC_4143.JPG

    DSC_4173.JPG

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2019
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Even hit and run Den Haag. Effe 500 kilometer achter de kiezen.
    En nog even met 130 kmh branden! Straks zit alles als dikke stroop met 100... ofwel bij volle bak is dat 65 tot 75 kmh langs zwaar dampend vracht transport langs de groene zones.
    En wát een vrachtwagens onderweg. Echt niet normaal!
    Uiteraard zat er een GLS-postbus tussen, en op tijd om mijn speedpropjes in ontvangst te nemen van Peters Modelbau. Wachten op de PEFA Kardans van Hobby Lobby en
    wat Drive-Dog verbindingen van Bauer Modelle, voor als ik met de PropShop bronzen of stalen
    props in zee wil gaan, de plomp... :)

    Gisteravond snel even achter de Mac gekropen... meten en tekenen.
    Doe je de Graupner editie of toch maar schaal? Om de roeren aan te pakken moet de kuip er toch uit.
    Niet alles, slechts het V-bodemdeel om de spindel.

    De schets... moet lukken. Uit berken vliegtuigtriplex of epoxyplaat?...
    Karton en print om maatvoering te checken. Niet geheel symmetrisch...
    Daar leef ik dan maar mee... getest met bijboot... en dat gaat lukken. ook als deze
    op de rollers staat...


    IMG_0317.jpg


    Uit de oude doos, in de ladekast, mijn Spezial Limitiertes Edizionen 2004,
    Heuss Rudder Tool... opgevist!
    Met deze tool is het gegarandeerd mogelijk 3 roeren welgericht te plaatsen in de romp...
    Sehr, sehr über-nifty!


    IMG_0328.jpg
     
    k-k vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina