Van een Simprop Contest vaarregelaar naar een restauratie van een Theodor Heuss

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MicropropSport, 26 okt 2019.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ken alleen maar deze uit Duisburg, ooit al eens getoond denk ik. Was een kleine 60 jaar geleden. Gr. Klaas.

    1960 Duisburg 2.jpg
     
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Is um niet... wel hele mooie foto :thumbsup:
    Maar dat zijn denk ik Flußboote?
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Deze dobberde in de haven van Duisburg Ruhrort rond Bas. Was toen een ventje van 14 of 15. We (althans ik) had meer oog voor het feit dat daar het speelgoed en modelbouwspullen aanmerkelijk goedkopere waren dan hier. En een deel van de opbrengsten van belastingvrije sigaretten en spirituosen werd omgezet in spullen voor de trein (Trix Express) of modelbouwdozen. Duitsland was wel druk bezig om van de oorlog te herstellen en organisatorisch hadden ze het lek aardig boven. Maar als je beter naar de politieboot kijkt zie je dat het armoe troef is. Voor zover ik me herinner was het een geheel houten boot. Later hadden ze heel andere patrouilleboten met een alu romp en een veel beter model. Ook werden er op de Schottelwerf mooie schepen gebouwd. Later hadden die zelfs een vestiging in Nederland en werd er ook voor de Waterpolitie gebouwd. Ergens werkte in hun voordeel dat ze wel nieuw moesten ontwerpen, want er was gewoon niets meer of weggegaan aan herstelbetalingen. Nu kijken we er door een heel andere bril naar. Gr. Klaas.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bijzonder, wat die schepen stamden toen nog van voor WOII...
    Ik herinner me niet veel van die tijd. 1965 of 66... Autosnelweg, Pa had een Amerikaan...
    maar de Mercedessen en andere snelle Duitse wagens
    jakkerden ons met 130 voorbij en werden de namen er van afgeroepen...
     
  5. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    430
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Herinner me niks van die tijd.
    Zal wel te maken hebben dat ik nog in de leiding zat whahaha
    Dikkeme voel me soms plots weer lekker jong :D
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Houden zo Bart! Haal Bas en mij nog maar niet in. Gr. Klaas.
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het gekke is, naarmate ik ouder wordt, ik mij meer herinner van mijn vroege jeugd.
    Als flitsen en niet zozeer in samenhangend detail...
    Hoe vroeger je geboren bent... ehhh... nee toch maar niet :)
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Tum, tum, tum! Bezoekje van GLS... das rap! Rap genoeg...
    Bestelling binnen van Hobby Lobby Modelbau... Schroefasjes...

    Voor die kwaliteit draai je je rug gewoon niet krom... je ogen scheel... hoe leuk zelfbouw ook moge zijn...
    Ziet uit als 'value for money'... spul draait superlicht. Gaaf is dat toch...

    Na lang dubben gekozen voor een M2 en een M4 as... De M4 voor de middelste.
    De buitensten twee slanker... maarrrr bij de props wel stukken kwetsbaarder.
    Stoten is uit den boze!

    Wederom het merk PEFA geleverd... Denk toch een soort huismerk.
    Dit type zie ik vooralsnog niet op Ali en zijn baba's

    De M4 werd beschreven als dubbel kogel gelagerd in de voorste hub.
    De M2 is 1x gelagerd. Niet iets over een keerring gelezen.
    Smeren kan met Holy-molykote. Lithium vet.

    Denk dat ik er toch PFTE mountainbike-vet er in smeer. Dat deed wonderen met mijn vastgelopen schuifdak.
    Nu is dat dak zo soepel dat je er modelvliegtuigen mee kunt katapulteren. Haha... Gekheid...
    maar het smeert wel zeer goed...

    Een set bestaat uit losse elementen en kan ingekort worden naar wens. Borgen met Loctite of CA
    Mooi zuiver draaiwerk.

    IMG_0429.jpg

    IMG_0428.jpg

    We kunnen de draad weer oppakken! Mooi!
    Pasmallen maken, motorsteun gaan maken. Glasmatten aan de binnenzijde lamineren.
    Assen verlijmen.
    Achterschip een waterdicht schot... met 'duikboot roeren'...glaslaminaat gesealed.
    roeren bouwen uit dun epoxyplaat... En de boeg moet ook nog waterdicht...
    Een meer schaalgetrouwe kiekbalk... zit ook in de planning... onderwaterschip heeft al met al toch een nieuw verfje nodig... Moin! Zat werk!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2019
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er goed uit Bas! Denk je een beetje aan de buren en maak je er geen nachtwerk van? Succes verder met de renovatie. Gr. Klaas.
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dremel en slijpschijf draaien gillende overuren! Haha...
     
    flugelplace vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik heb 2 schijven uit de plafondplaten moeten trekken... pure ninja! Haha...

    Ik zit te passen en te meten... en het lijkt goed uit te komen.
    Nieuwe bassissteun geflanst uit berken multi-triplex. De maten kloppen en is analoog aan wat er op tekening staat,
    maar is nu uit 1 gelijmd deel. De Nautocraft voet is nu gewoon om de lijmkrachten te verdelen over de schuim romp.
    Die schuimlaag dek ik nog in met een niet te zwaar glasweefsel, voor iets vetere houwvast, en om de gevulde gaten
    goed te beschermen, de PU lijm iets meer te isoleren voor oxidatie. Oogt nu ook een beetje zooi.

    De lamineerepoxy leng ik aan met wit pigment. Gister het een en ander daarvoor binnen gekregen, besteld bij Mr Boat.
    Ook wat aerosil besteld... 200 gram... krijg je twee bussen met 1 liter verpakkingen... spul weegt niets.
    Aerosil geeft een hardere epoxy, vult, dus als lijm... en eens om te experimenteren.

    Verder een UV blokker en een schuimmiddel dat epoxy doet schuimen. Kan je ook weer fantastische grappen mee uithalen
    in constructies.

    Maargoed... de basis voor de motoren ontstaat bij improvisatie van het moment.. deels...
    Voldoende ideetjes op schetsblok neergepend... maar ik wil er iets feestelijks van proberen te maken.
    En demonteerbaar... ook al hoeft het niet los... modulair is leuk.

    De doorvoeren voor de nieuwe assen zijn geruimd voor iets beweegelijkheid en richten.
    De cardan ingetaped... dat ie een beetje recht blijft... maar ik heb ook een passende huls
    met M4 asmaat om in lijn te kunnen richten. Iets verschil vangt de cardan op...
    Maar zo goed mogelijk alles in lijn.


    IMG_0439.jpg


    IMG_0438.jpg


    Hoek in het horizontale vlak is ±3 graad, waterlijn, accubak, en motorsteun, en de stand van de 3 assen.
    Kardan vangt het verschil probleemloos op, als je het niet te bont maakt...
    Hier een motor op een huls in lijn gezet...


    IMG_0440.jpg

    Groet Bas
     
    k-k vindt dit leuk.
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Zoals gewoonlijk ziet het er weer wetenschappelijk verantwoord uit! :wave
     
    flugelplace en MicropropSport vinden dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Roel... vraag? Heb je die assen gezien? Zitten geen vulnippels op! (kan ik maken, dan moet dat voordat ik ze verlijm)
    Wordt een zwarte 'Molycote' soort lithium vet geadviseerd. Dat wat bij auto's in de in da aandrijfassen smeert, opgesloten achter de stofhoezen.
    Heb je bij de uierzalf-smering vetnippels toegepast, of gaat de as er in de zoveel tijd uit voor vers vet?

    Nippels zijn toepasbaar... dan denk ik zelf aan PFTE vet en olie mix (ofwel fractie verdund vet).
    Mounainbike ketting-vet. Sterk water afstotend. Wat van dat spul staan van de fietsenwinkel.


    Verder met de motormount... Boren en nog eens boren. Voorboren en dan op maat.
    Zelfs dan is goed mikken uiterst moeilijk. Wellicht doe ik nog een tweede poging.
    En dan 100%... Maar is bij te schaven. Een motor fractie te veel opzij in het horizontale vlak...
    Is niet los uit de pols gebeurd, maar waterpas in een klem...
    Grote gaten met centrerende houtboor... voorgeboord met M2... Beste is M1, en dan M2 om echt goed te centreren!
    Vervolgens de boorgang met M15 centrerende houtboor.


    IMG_0444.jpg


    Dan langs de flinterdunne lijntjes de houder splitten op de figuurzaag (elektrische)...
    De montagehaken draad-snijden en zetten uit rondstaf RVS M3.
    Tevoren het vouwpunt donker rood gestookt, rustig koelen op een stuk staal, in de hoop
    het staal iets weker te krijgen, dat het vouwt en niet breekt.
    Vouw met tape markeren en met twee kleine hamertjes omzetten.
    1 hamer op het draad, als 'zet ijzer,' de andere om te meppen.
    Zo ontstaat m'n motorsteun-kitje...

    Algemeen... elke oplossing is mogelijk!
    Maar deze leek me het leukst, meest complex, de meest moeilijke omweg,
    best voor goede kramp in de handen redenen voor zweet en hoofdpijn...
    dus die voer je uit, want die moet, is leukste weg!


    IMG_0452.jpg


    Plop 1...

    IMG_0451.jpg


    Plop 2... Dat is dus de reden waarom ik niet op de flenzen verbind. Beziet de schroefgaatjes.
    Het draad in de reductiekast heeft geen gelijkwaardige aanzet van het draad per kastje,
    de motorflens draait per motor verschillend vast. Maar ik wil de stroomdraden omhoog hebben
    staan. Dan is een klamp dus een uitkomst. Als dan boren overeenkomstige diameters hebben.
    Wordt zoiets behoorlijk maakbaar...

    IMG_0450.jpg


    Plop 3... De buitenste imbusbouten borgen met vierkante moeren. Verzonken in het hout van de klamp.
    De de bouten steken verder uit, als pennen in de motorsteun. En zorgen voor een
    verankering. De 3 graden stand lock ik met wig-vulling en 2 struts met kwiklinks tegen kantelen.
    Als het maar complex oogt... dan is het goed!


    IMG_0449.jpg


    Tussentijds altijd testen of het werkelijk patst... en dat deed het... Imbus even als provisorische pas-stiften.
    Alle assen nog niet verlijmd... bungelen nog vrij...


    IMG_0447.jpg

    Nog een paar detailzaakjes aan de houder uit te werken.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2019
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mijn (van Roel afgekeken) smeersysteem is een paar jaar geleden omgezet van oliebad op uierzalf. Mijn ervaring was dat er ondanks opvullen met olie tot dekhoogte er water in de askokers kwam. En dat resulteerde in roestende assen en uitgelopen achterlagers. Aangezien in mijn zeilboot al 20+ jaar een lipseal werd gesmeerd met Vesivaselini (vertaald watervaseline) en dat spul verdacht veel op uierzalf leek ben ik bekeerd. Assen getrokken en vervangen door RVS exemplaren. Kokers gevuld met uierzalf en gaan met dat spul. Las dat Roel één keer per jaar zijn assen trekt en de uierzalf ververst. Ik doe het iets gemakkelijker en trek de assen een paar cm naar binnen en vul van achteren de uierzalf bij. Soms zitten er een paar druppels water in de askoker. Voordeel van deze manier is dat je ziet als er iets aan de hand is. Nadeel wat bewerkelijker dan alleen maar bijspuiten via de nippel(s). Uierzalf is relatief goedkoop, overal verkrijgbaar en tot nu toe (na 10 jaar gebruik) nog niet gemerkt dat het verzeept. Bovendien is het prettig aan de handen. Wel uitkijken dat je je vingers niet snijdt aan scherpe schroefbladen. Is me al eens overkomen met het losdraaien van de borgmoer. Begrijp dat het in jouw geval wat complexer is om de assen naar binnen te trekken. Bij twee van mijn modellen zijn de roeren relatief makkelijk te verwijderen en kan het spul ook naar buiten. Bij mijn coaster moet het asje wel naar buiten omdat de motor wel van de steun kan, maar het heel moeilijk is om de 3 M2 boutjes weer op hun plek te krijgen zijn. Heb je weer iets om te overdenken Bas. Zit ik intussen toch aan nipples te denken. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bij het model zullen of de motor, of de roeren los moeten. Daarbij de buitenste assen alleen buitenom. Want, de 2 mm asjes krijgen hubjes aangelijmd met Loctite om M4 draad te huisvesten.

    Ik had die dingetjes besteld bij Hobby Lobby in DE. Hoopte op M2 inwendige draad. Maar hadden dat niet.

    Maar is niets definitief. En maak ik uit messing 6-kant dan maar M2-draad naar M4? Hoopte snel klaar te zijn, op de site was me het niet geheel duidelijk...

    Moet alleen dat messing bestellen.
    Met porto ben je zo weer 15 euro verder...

    Ik heb 2 sets speedprops. 33 mm en 36 mm en zijn niet te overmatig groot voor M2 assen. Maar je moet er niet mee gaan rossen...
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2019
  16. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    En op de draaibank een stukje 4 mm rond uitboren met 2 mm? Dan een keepje erin zagen voor een vulstukje in een 4 mm koppeling. Zo zit in mijn coastertje de 4 mm Graupner koppeling op de 2 mm motoras. Het vulstukje ooit overgehouden uit een roterende dieptemeter. Zonder draaibank moet je toch iets anders improviseren. Wordt wel high-tech bij je, maar vliegen hoeft het niet toch? Gr. Klaas.
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De kerndiameter/boordiameter voor M2 is ø1,6mm.
    De kerndiameter van M4 is ø3,2mm.
    Dus voor mij, kan je uit staf ø4mm een mooie draadbus uitwendig M4, inwendig M2 maken.
    Je kan nog zelfs op de uitwendige diameter ø4mm, twee vlakke kanten maken, SW 3.2mm,
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Messing is niet een issue.
    Heb nog wel wat liggen en kan voort.
    Snijgereedschapjes en boortjes gaat ook lukken. Met dank aan mijn vaders motto. Goed gereedschap is het halve werk... dus ik kreeg de draaibank toebedeeld...

    Ging mij om de vlotheid van werken, denkend van wat ik heb liggen in de grijpbak... versus een mooie frisse zeskant via tante post...

    Wat jullie voorstellen kan allemaal...

    Hier even een plaatje van zo een verloopstukje... is werkelijk net een sproeiertje uit een carburateurtje.
    Heb, wel een lading sproeiers... maar die laat ik sproeier...
    Ben nog niet toe aan het uitwerken, maar de geest ratelt in de achtergrond vrolijk door.

    Het dingetje dan....

    4A0CA6A0-F399-4271-9E4F-52CD11AF96A0.jpeg


    En op deze filigraan asjes moeten de verloopjes komen naar M4...

    De steunen thans nog intact, maar de posities niet zuiver... dus dat gaat over met zoveel mogelijk hergebruik van de steun... als dat lukt...

    865FBCDD-5E56-4EB1-8407-3FE4FBC9D786.jpeg

    Dank voor alle ideetjes en bijval. Top!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2019
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Kardans zijn M4 en M2 in de adaptertjes...

    F18086A9-5102-46A1-8D9B-95E13EED0E7D.jpeg
     

Deel Deze Pagina