Van een Simprop Contest vaarregelaar naar een restauratie van een Theodor Heuss

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door MicropropSport, 26 okt 2019.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zat met mijn gedachten even aan de verkeerde kant van de as Bas. Je moet dus van M2 op de as naar M4 in de schroef. Had Raboesch geen passend schroefje op M2 draad?
    Gaat niet verder dan 25 mm diameter op M2 draad en met een vrij lage spoed, zie ik net in de catalogus. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Is goed Klaas!
    Moin, Raboesh heeft niet de spoed en een voldoende efficiënte schroef om m’n schaalsnelheid te halen bij de minst mogelijk te gebruiken stroom.
    Niet dat ze niet voortstuwen...
    Maar het is plat messing plaat iets in vorm geperst en wel in oplage te fabriceren. Ik heb 2 van die propjes liggen. En het ziet er echt mooi uit. Maar...

    Daarvoor moet ik naar de propshop in Engeland, of mijn eigen props gaan maken... maar ja... je blijft bezig.
    Propshop heeft dan weer drive dog, en dan ook weer niet consequent in alle op-maten. Wel mooie spoed. Dus blijft het dat je met een adapter moet werken.

    Dus ben ik voor nu even aangewezen op de laatste propellers uit het Graupner assortiment. Want met het stoppen van het bedrijf, is ook dit nu over. Jammerlijk. De Graupner speedschroeven zijn in de jaren 70 al verantwoord doorgerekend door een ingenieur. Dat had ik nog onthouden uit mijn HMBC tijd. En die dingen doen het echt heel erg goed. Bewees mijn FL8 al op brushless en reductiekasten.

    Dus voor deze dan toch ook maar in gang gezet ipv de oude bakkies.

    En toch ook goed, wegens de gelekte olie. Dat is nu ook weer opgelost, kon nog erger worden, dat is nu voorkomen. Weet je nooit tevoren...
    Gut... net als mijn autorestauraties...
    Altijd veel en veel meer werk dan je hoopte... haha...


    Testen in dat andere aloude rompje, geeft overzicht... De oude romp in fase anno 2005...
    komt qua stand behoorlijk overeen! Haha..
    Behoorlijk in lijn... en romp met eenzelfde matrijsfout... scheef...


    8A2D3844-C7C2-47D9-8A3B-C842FAE1ED37.jpeg

    Alles is oplosbaar... als het maar hand gemaakt is. Toch?
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2020
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Uitlijning van de assen op het programma.
    Doorvoeren van de assen ruimen.
    Lastig te mikken.

    Dit is mijn ‘magic wand’... stukkie draad met schuurlinnen strak omwikkeld...
    Al bewezen in stuurstang doorvoeren in modelvliegtuigrompen... schuurt exact...


    7644B4BB-CA1E-4D06-9C5D-A8C9FEE6C756.jpeg


    Met als doel...


    288715E6-D3D0-43CE-95BD-0077C444DB15.jpeg

    De assteuntjes zijn weggenomen, met hitte uitgestookt.
    Uit losse plaatjes, gesoldeerd, maak nieuwe, uit 1 stuk gezet, gevouwen.
    Daarvoor eerst sjabloonje maken/tekenen. De steun lijm ik met CA, messing op messing, in romp met epoxy, daarna aflak om de CA tegen water te beschermen. Model hoeft niet in de antifouling... dus dus die lijm gaat het houden.

    Andere M2 assen dan bijgeleverd. RVS, het draad moest wel eerst om maat geslepen worden
    met schuurlinnen en Scotch Brite steenwol en snijolie/motorolie... voor het een asje werd.
    Net iets te ruim op een tiende.
    Geduldsklusjes... ik heb het 'trial & error' gedaan... tot het paste in het kogellagertje voorop de as. Tegen beterwetenmeten in... dussss....
    Oink! Niet met de micrometer gemeten of het jojo in dikte was...

    Moraal van het verhaal: Wie als draad geboren wordt... wordt niet zomaar een edel asje...

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2020
    k-k vindt dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En maar weer eens een proefstukje...
    Karton is king...


    90CA1EA4-0574-41D2-A8CB-18DE9347CDC0.jpeg

    A7E4CCFF-18BD-4531-8219-26DEB80A4D85.jpeg

    Kan er weer bijgesteld worden op de getekende maten... v1.0...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2020
    Stoompomp vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    We pielen vrolijk door...
    v2.0. Kleine aanpassinkjes in de hoekinstelling aansluiting romp...

    Restje lamellenplastic... beetje broos al geworden... om ende nabij de 0,5 mm...
    Met de föhn een beetje in model.
    Wel... het zit er aan te komen.
    Voordeel met plastic... blijft wat beter in model voor de schets...

    Plan is vervolgens zagen uit messingplaat, in model zetten om de M4 koker, de aansluit vorm naar de romp goed in model te slijpen/vijlen en de hechting via gesoldeerde ringen in de romp, die in de slots van de romp te steken.
    De hoekige schreefvorm bij de aansluiting uiteindelijk in model te slijpen... dat scherpe er van af in ieder geval...


    Uithoudertjes in wording... maar dus nu in plastic om te testen...

    7E9AC465-AC03-4403-9A66-AD34B4EBB869.jpeg


    Detail van het tweede teststeuntje aan stuurboord... hum... beetje CA was nodig... maar ja... als gegoten... top!

    F6521226-1F27-488C-A79A-2F340F56395F.jpeg

    Zo nog FFF paar uurtjes knutselen...
    Messing opsnorren...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2020
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Klein experimentje en eens even kijken of dat werkt.
    Laserprintje eerst ingespoten met blanke lak,
    weerszijden. Geforceerd gedroogd... daarna met dunne CA op de messing plaat verlijmd. Door de lak vloeit de print niet weg, bij direct CA wel...


    Nu met olie op de figuurzaag uitzagen, en hopen dat de print goed blijft zitten...
    Het gaat eigenlijk beter zonder olie... zaagprut plakt aan de print... zie je niks meer...


    F27BD7E0-A359-4D1C-AE08-E38CB5338573.jpeg

    Tot laterzzz...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2020
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Waarom zo ingewikkeld Bas? Gebruik gewoon de Pretstift. Prittstift natuurlijk! Rustig droog gezaagd met een metaalzaagje in de handbeugel. Geen druk zetten en de zaag het werk laten doen. Wel vaak op en neer, maar dan heb je ok iets. Messing is 1 m dik. Gr. Klaas.

    RIMG0754.JPG
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Moeilijk omdat het ook makkelijk kan!
    Mooi propje in de maak overigens!

    Nee, niet zo een prit fan. Ik heb wel speciale grafische spraymounts.
    Die doen het goed en werken erg makkelijk.

    Wel... De vorm is complex... uurtje verder na de eerste snede... en in olie gezaagd in de bochten. Elektrisch en aangepaste snelheid, voldoende zuiver om naast de haarlijnen te blijven. Ik hoef nu minimaal bij te veilen.

    Met de hand kan ook, dunner zaagblad.
    Maar mijn hand verkrampt dan.

    Drupjes olie en remmenreiniger... smeren en af en toe spoelen...
    En heel veel licht er op... Eigenlijk is dit zaagblad te breed.
    Een curve moet je behoedzaam plannen, en soms wat ruimte
    via de zaag bijschaven... zaagsnede verbreden... Sieraad ontwerpers
    hebben daarin wat beter gereedschap. Beetje lomp, maar ik red me wel.


    0433B749-9833-40FA-8971-3F5FCD866914.jpeg


    Na 50 minuten gestaar is het friemeltje los...

    8AB87B08-6DA8-420E-B558-9EABC3598ED6.jpeg


    Bèvèilah... in de loeizware bankschroef...

    D195B5EB-33A2-4CBE-A336-FCF6E9DABC74.jpeg


    En dan zowat op maat van mijn tekenwerk... 1x glimlachophanger klaar!

    IMG_0491.jpg

    Zondag hoop ik de ander even te kunnen maken. Dan de zaak in model drijven.


    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2019
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Messing van 1 meter dik met een figuurzaagje? :hammer::hammer::D:D :thumbsup:
     
    flugelplace vindt dit leuk.
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zal het bij gelegenheid even meten Ernst. In gedachten zag ik me al graven naar de plaat. Maar voor de uithouder van de Beckerroeren was het ook gebruikt. En inderdaad 1,0 mm. Was best wel even zagen. Bij deze hieronder is het zagen gereed. Nog hardsolderen en bladen torderen. Daarna enig vijl en polijstwerk. Gr. Klaas.

    RIMG0755.JPG
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2019
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik vind het een prachtige prop uit eigen hand! Toppie Klaas!

    Voor het steuntje heb ik 0,9 mm gebruikt...
    Had best 0,5 mogen wezen zijn...

    Anders moet ik er maar een aerodynamisch NACA 2405 in zien te schuren en bekijken of dat hydrodynamisch zich een beetje aan de afspraken houdt... juist :hammer:
    Ons wil natuurlijk in het achterschip geen hydrofoil zien ontstaan :D

    Volgende uitdaging is om het zuiver te zetten en te richten. En wederom af te passen. Is het te kort of wat dan ook...
    Gaat het gewoon weer over...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2020
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gelukkig werkt het weer mee en kun je lekker binnen klussen. Hier idem dito. Succes verder en ik hoop dat je later met varen geen rare krullen (golven) aan de kont ziet. Nog even en dan rust je de buitenste roeren uit voor een Lürssen effect. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dan moet ik ze op 3 servo’s aansluiten.
    Dat Lürssen Effekt heb ik op de FL 8 getest. Heel lang gelee.
    Dat werkte pas boven een bepaalde snelheid. Had toen een veel te hoog vermogen in het model.
    Maar het ramde het model recht op de waterlijn en door de golven van het Hoornsemeer.
    Toen nog geen gps aan boord. Telemetrie was nog niet direct vanuit het schap. Maar of de snelheid nu hoger werd? Eerder een onderwaterspoiler? Bij 12 kmh werkt het niet.

    De echte Heuss had het niet. Snelheid in max daarvoor te laag.
    De brede heck constructie, ‘Staukeil’ was bedoeld voor meer koers/stuurcontrole op woest water, druk op het achterschip bij onmogelijke reddingsmanoeuvres. Iets dergelijks is beschreven in de literatuur hierover in de boekenkast...

    De snelheid van het S-Boot wapen lag veel hoger. En pas boven een bepaalde, al zeer hoge snelheid werkte het.

    De latere Schnellboote van de Bundesmarine hadden het al niet meer.
    Rompvorm en propellers al zo verschrikkelijk optimaal... en idioot veel vermogen per motor... 4x 3500 PS als het al geen 4000 was? Dat max was dan wel noodvermogen. Verkorte de levensduur van de brommers...

    En ook die schepen raakten ook weer snel verouderd.
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2019
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Denk dat allemaal wel mooi te doen is...

    22BF85A1-8EC3-4100-91DC-5D6C6E57C3D0.jpeg


    Nu zaak de tweede net zo strak uit te werken... wederom blanke lak om de Da Vinci te fixeren, secondenlijm voor de kleefkracht... instant pertinax geeft een scherpe zaagsnede en geen rafels aan’t papier... geheel naar de Gulden Snede :yes:

    6B5D77B1-193A-4A3A-9033-3918A3FC4F5B.jpeg


    Minuten verstrijken bij het tikken van de zaag... pardoes weer 50 minuten verder!
    Micron voor micron...


    0070A8DE-7685-4628-8942-E6DD1ECFA2B8.jpeg


    En zijn het er twee :)


    C19682B2-2DAA-47A0-9271-61D93357487B.jpeg


    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2020
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmm... gaat naar behoren!


    1x scheepsrecht... passing komt goed

    C24774C0-F615-4539-9051-EC27CA22730E.jpeg

    F6F315C6-3D52-4635-A41B-09745F2159C9.jpeg


    De plastic concept steuntjes prima als tool tot het plannen van de posities...
    Hmmm... ‘t wordt nog echt wat...


    B5CF9680-A15A-410B-B6F8-09F01922D1B2.jpeg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2020
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel? Het latere schip had een aangepaste hek met een iets neerwaards gekanteld vlak. Verbeterd achterschip. Wist ik niet, alle kregen die modificaties. Maar destijds bij bezoek Deutsches Museum, 2x bezocht, 2006 en 2012, kon ik onder het schip kruipen. Propellers nameten. En goed de aangepaste hek vastleggen, positie en constructie van de achterklep, de verstelpropellers...
    2x? Helaas fikte mijn raid system door. Alle data verwoest. Recovering koste een godsvermogen. Vakantie bij München langs, inclusief hotelovernachting in luxe was goedkoper... haha...

    Euwww... Klaas het is veel erger!... 't model is 3x ernstig overpowered, maar zuiniger dan 3x Monoperm op overspanning... nu zeker met die dunne asjes en kogellagers...
    Maar de motortjes lagen er. De reductiekastje die heb ik wel bij moeten bestellen... daar ik er nog maar twee extra in reserve had. En de regelaartjes... ja, die moeten ook nieuw... 'point of no return'.

    Zal straks fotootje plaatsen.... alhier! Knetters... mijn steuntjes moeten over!
    Klopt werkelijk geen flierefluit van mijn zaagsels! Miegot... oewat hef I dun!!!
    Wel pikante propjes... Eigenlijk moet ik die nabouwen... echte zaagbladen!


    DSCN4822.JPG

    Had al eerder enige documentatie binnen (verloren in 2006)
    In het geknutsel van 2003-2005 zat die vorm er al in...
    Weet niet of ik zo ver doorga met deze 'restauratie' ('GasMonkey' motor conversie immers...)
    Oude Nautocraft uithollen... brushless er in... idem de monoperms...


    Maar de verbreedde kielbalk zet ik wel door. Je ziet het ook terug in het model van de Bermpohl...

    DSCN6821.JPG


    Haha... groetjes Bas
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2020
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Paar kleine dingetjes... eerst alle zaakjes uitgedokterd hebben... deels maken...
    en dan opbouwen...

    Dus de Badewanne onder de loep. V vorm ingelijmd, maar het afslagmechanisme moet er nog in.

    IMG_0525.jpg


    Check of het past, of m'n werktekeningetjes passen. Vul-stukjes of er een dun triplex plaatje
    tegenaan stukadoren? Vul-stukjes... altijd de mooiste omweg... op de klassiekertoer...
    De vul-stukjes al gemaakt... nog niet verlijmd...


    IMG_0526.jpg

    De wanden van de 'Badewanne' nu gaan verbreden naar onderen gericht (reepjes triplex 1mm).
    Het bodem-deel tussen de klep en het spant wordt uitneembaar.
    Kan en mag water toetreden tot dat deel, immers de romp is schuimkern. Het spant wordt een waterdicht schot met een knik naar achteren. Doorlaat van stuurstang met een harmonica-tulle.
    Alle hout behandel ik met lamineerepoxy of of PU parketlak op waterbasis.
    Dat hout is thans nog onbehandeld.
    PU op waterbasis? Zal dan dun aangebracht moeten worden in laagjes.
    Mag allemaal niet krom gaan trekken of dat de verf gaat blisteren door het vocht... Brrrrr....

    Gr Bas
     
  19. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.547
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Grappig, dat ik het zelfde probleem in het verleden op dezelfde plaats een waterdicht schot heb aangebracht, met een pakkingbus voor doorvoering van de stuurstang naar de roerbediening.
    SAM_2732.JPG
    Op de foto is duidelijk te zien, de vervuiling in de "Badewanne". Daar mijn doorvoer een "'starre" doorvoer met pakkingbus is, is de stuurstang bij de servo en vlakbij de roerstuurhevel voorzien van scharnierende koppelingen, kan er geen water naar binnen treden.

    Vraag: wat bedoel je hiermee?
    Vooral het kromtrekken?
    Opmerking over PU, polyurethaan. dit materiaal is vanuit de chemische eigenschappen gevoelig voor water.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel, PU parket waterbasis, maar de G4 heeft heeft water uit de atmosfeer als de tweede component tot uitharden.
    Maar G4 vreet het schuim weg. Dus dat is geen optie. Maar het G4 raakt een keer uitgereageerd, en dan heeft water geen vat meer. G4 PU wordt in de houtbouw ook wel gebruik als voorstrijk om later epoxy aan te hechten. Is van origine bedoeld als een vochtwering voor beton.

    Maar... het dek van deze boot is een dunne multiplex. Dat is op dit moment behoorlijk strak. Wordt dat oude hout te nat, vrees ik een beetje de vervorming door het vocht in de waterhoudende PU, en dat de grondlaag zich los zou kunnen werken.

    Ik kan het testen op het resthout van de oude bodem. Dat wilde ik vanavond eens proberen.

    Doorvoer had ik zo een duikboottulle in het vizier. Nog niet geheel bestudeerd in detail, je ziet zo ook op de speedmodelboten.

    Achterschip blijft wel een mooi weer geheel. Dekhuis aansluiting heeft ook geen opstaande rand.
    Geen zelfrichtendheid hier... haha


    Hier het tussendek van mijn ouwetje... daar had ik al een plaatje aangebracht voor het doel... ‘nat’ achterschip... omdat die roer doorvoeren zo ontstellend kort zijn.

    Die bruine klodders op de foto... Bison PU wellijm... dat muteert tot poeiertroep... als je het niet goed afsluit van lucht en licht invloeden.
    Troep lijm. Licht hier al eeuwen... In 2005 pleegden de modelvliegtuigen een coupe ‘d hobby-etat... haha...


    C11AC3DD-AA94-4BED-9714-8113922E8E79.jpeg

    Groet Bas
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2020

Deel Deze Pagina