Simprop Edago

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door sums008, 30 jul 2019.

  1. sums008

    sums008

    Lid geworden:
    2 jul 2008
    Berichten:
    15
    Beste Heren

    Na lange tijd heb ik het modelbouwen weer op gepakt
    Nou kwam ik laatst een Simprop Edago rompje tegen op ebay en deze heb ik vroeger ook gehad wel gebouwd toen der tijd maar nooit mee gevlogen omdat club genoten zijden dat het zo een kreng was met opgooien
    Nou was ik toch weer nieuwsgierig naar dit model geraakt en heb besloten om hem te kopen
    Toen der tijd zat er een mooi bijna kant en klaren vleugel bij deze heb ik nu zelf gesneden uit eps schuim Profiel Mh43 en bekleed met 0.4 Abachi fineer en in de vleugel een carbon ligger gelamineerd met koolstof roving en hars er komt nog een afwerk laag op van 50 grams glas weefsel wie ik wil gaan spuiten met verf

    Omdat ik er geen tekening van heb en niks weet van het zwaartepunt en hoe het stabilo in de romp gelijmd moet worden heb ik er voor de zekerheid een mal van gemaakt mocht ik hem de eerste vlucht de grond in boren dat ik altijd weer een nieuw rompje kan maken
    Toch had ik de vraag of iemand nog iets van dit model weet of misschien nog wel een tekening heeft
    Zodat ik meer zekerheid heb voor ik hem zijn eerst vlucht geef
    Alle informatie is welkom




    20190729_210641.jpg



    20190729_210951.jpg
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.100
    Locatie:
    Uithoorn
    Lijkt wel een Jet en Speed rompje geworden...
    De Edago is gen kreng, vond het een vrij simpel te vliegen kistje.
    Zwaartepunt gewoon op 1/3 van de vleugel, dan zit je safe.
    En onderhands gooien kan tegenwoordig, met de de brushless motoren heb je zat vermogen.
    In de tijd dat ik hem had zat er een gewone borstelmotor in, dan moest je wel een zwiepert geven.
    Ik zou alleen geen glas over de vleugel doen, denk dat het te zwaar gaat worden.
    Denk dat gewoon bespannen beter is.

    GJ
     
  3. sums008

    sums008

    Lid geworden:
    2 jul 2008
    Berichten:
    15
    Bedankt voor je infromatie GJVO

    Ja van Look heb ik het geleerd de mallen bouw en hoe hij de rompjes maakt dus dat heb ik overgenomen (zijn werkwijzen) heb nu ook glitters gebruikt
    heb nu ook rode pigment besteld kijken hoe dat er uit komt te zien
    over de brushless motoren zo zat ik ook te denken
    en over het glas ja ik was gisteren aan het kijken bij muco in amsterdam dat is de dichts bij zijnde modelbouw winkel in de buurt maar die had 2 rare kleuren rood wat totaal niet leek op de romp dus had ik besloten hem te spuiten
    heb jij enig idee wat zo een vleugeltje mag wegen klaar van een meter?
    ik wil eigenlijk als hij goed vliegt er nog een vleugel mal bij maken zodat hij vol gfk is



    .
    20190730_133147.jpg 20190730_133208.jpg 20190730_133302.jpg 20190730_133208.jpg
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.100
    Locatie:
    Uithoorn
    Dan stond jij ook af en toe in de winkel in Haarlem?
    Dan moet ik je kennen denk ik.

    Wat mag het vleugeltje wegen?
    Ik denk dat je moet vragen wat de hele kist mag wegen.
    Als je zo bouwt zoals Look vroeger dan is de romp ook al zwaar.
    Ik zou hem proberen rond 1 kilo te houden, vliegklaar.
    Ik had een vol gfk F5D kistje van 140 span en die woog zo rond de 1000 gram.
    Je zwaartepunt moet om te beginnen op 5cm vanaf de neuslijst liggen en is maximaal 5,5 cm.
    Een volgfk vleugel heeft als voordeel dat ie veel makkelijker te maken is als je een nieuwe nodig hebt.
    Dat was ook altijd de reden waarom ik volgfk bouwde en bouw.
    Je kan een hele kist, afgewerkt en al in 2 dagen bouwen, helemaal die kleintjes.

    Gert-Jan
     
  5. sums008

    sums008

    Lid geworden:
    2 jul 2008
    Berichten:
    15
    Hoi Gert-Jan

    Nee ik heb nooit in de winkel gestaan dat was voor mijn tijd
    ik heb een paar avonden bij look gekeken hoe hij mallen maakt en de rompjes maakt zo heb ik het geleerd
    ik probeer de rompjes zo licht mogelijk te houden
    top van het zwaarte punt dat je die nog weet ga ik proberen als hij af is
    ja zo dacht ik ook over de gfk vleugel geen hoop werk meer met schuren en schaven en afwerken

    bedank voor de info
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.100
    Locatie:
    Uithoorn
    Zelf zou ik tegenwoordig een ander profiel nemen.
    Dat staat ook in het zip bestandje dat ik je heb gestuurd, MH54 is sneller dan MH43.
    En ik heb nog snellere maar dan wordt het te dun om uit schuim te maken.

    Ik gok dat je rompje op de Look methode ongeveer 100 gram gaat wegen.
    Ik denk dat ik hem op 60 a 70 gram kan krijgen met dezelfde sterkte.
    Moet je alleen vacumeren.

    GJ
     
  7. sums008

    sums008

    Lid geworden:
    2 jul 2008
    Berichten:
    15
    de romp die ik heb gebruikt om een mal te maken weegt 100 gram dit is met 1 laag 160 grams doek denk ik gok ik
    de rode romp met glitters weegt 130 gram maar die zijn 2 lagen 160 grams en 1 laagje 160 grams te grote van de motor op de plek van de motor
    en heb nog koolstof roving gebruikt
    mijn romp is wel wat zwaarder maar deze is wel 2 keer zo sterk ik wil nog gaan proberen met 1 laag 160 en een 2de laag 160 ter grote van de motor

    ja ik ga binnen kort is aan de slag met de ander mh profielen
    maar voor nu hou ik het even bij de edago op mh43 en ga kijken hoe dat vliegt


    heeft er iemand misschien een idee hoe het stabilo er uit zag van de edago
    ik heb er wel een aantal foto´s van maar weet iemand misschien de maten nog
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.100
    Locatie:
    Uithoorn
    Je kan het even vragen aan RickNL.
    Die heeft destijds de Gilette van Composite Models van Ruud Zandvliet ontworpen en succelvol gevlogen.
    Is wat afmetingen vrijwel gelijk aan de Edago, vloog volgens mij ook in dezelfde periode.

    EDIT
    Ik heb de tekening met afmetingen van de Gilette gevonden.
    En ook nog wat andere dingen zoals de Tokoloshi, heb ik toen ook nog uit mallen gebouwd, zo vreselijk klein en dun allemaal.
    [​IMG]

    [​IMG]

    En hier staat nog veel meer met alle gegevens die je wilt
    https://www.aerodesign.de/modelle/modelle_m.htm


    GJ
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2019
  9. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.000
    Locatie:
    Gouda
    Ja, de Gilette heeft een licht gemodificeerd MH43 profiel
    Licht gemodificeerd was toen vaak een eufemisme voor een niet perfect in mallen gebouwde vleugel. :koud:

    De Gilette was uit de zelfde tijd als de Edago, alleen beter.:bye: (2e team plaats op de WK van 1996)
    De spanwijdte en daarmee de slankheid was groter, de romp was dunner en had minder weerstand.
    Ik zou nu de staart wat langer maken om hem meer 'op rails'te laten vliegen.

    Het MH 54 profiel is eigenlijk gemaakt voor F3D en daarmee voor hogere Reynolds getallen dan je (ook nu) met een F5D kan halen. Daarmee is het in mijn optiek niet een beter profiel voor een Edago variant dan de MH43.
    De Edago had een stabilo oppervlak van 2.3 dm² zie deze info:
    http://wiki.rc-network.de/index.php/Edago_von_Simprop

    PS, misshien heb ik nog een spinner die je zoekt, maar dan wel inwendig afgedraaid met verlichtingsgaten etc. Alleen kijken of ik het kapje nog kan vinden.
     
  10. sums008

    sums008

    Lid geworden:
    2 jul 2008
    Berichten:
    15
    @Rick NL

    dat zou geweldig zijn als je nog een spinner heb
    als je hem heb gevonden wil ik hem graag over nemen

    alvast bedankt
     
  11. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.000
    Locatie:
    Gouda
    @sums008
    Ik heb wel het Alu deel, maar geen kapje meer gevonden.
    Het is de 38/4mm in een door mij verlichtte versie die nog heeft meegevlogen op de WK F5D in Australië in 1994.
    Spinner 38-4-Gilette.jpg
    Zelf ben ik op zoek naar een met een 3.17 mm gat voor een HET Typhoon 3W welke ik nog altijd een keer wil vliegen in het nog niet afgebouwde reserve model voor die WK.
    In Duitsland heb ik een adres gevonden die die 3.17 mm spinner nog als leverbaar heeft staan, ik heb meteen gevraagd naar kapjes.
     
  12. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.000
    Locatie:
    Gouda
    @sums008
    Je spinner is onderweg.
    Succes
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.100
    Locatie:
    Uithoorn
    Heb je kernen nog nodig, ik ben druk aan het snijden, hij staat al de hele dag te draaien.
    Kan ook overlopen maken van het ene naar het andere profiel, zoals van RG14 naar MH32 of zo.

    GJ
     
  14. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    738
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    9.100
    Locatie:
    Uithoorn
    Stabilo:
    Span: 23,5 cm
    Wortelkoorde: 7,5 cm
    Tipkoorde: 5 cm
    Berekend vanaf een foto, ik kan er een paar millimeter naast zitten maar niet heel veel.
     
  16. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Oosterzele
    Ik heb hier nog een veel te zware edago liggen, zal eens meten. Is ook te koop trouwens...
     

Deel Deze Pagina