Simprop 'eta'

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Harry van Melick, 27 nov 2010.

  1. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Hallo

    Sinds kort ben ik in het bezit van een zeer zeldzame kist een Simprop 'eta' .
    Alhoewel het toestel er nog vrij goed uitziet wil ik hem weer geheel in nieuwstaat gaan brengen.

    Zie ook:hitec-hs81mg-en-futaba-2-4-fasst

    Het wordt een project dat ik tussen het bouwen van 2 ander toestellen onderhanden neem maar, is er iets nieuws te melden dat zet ik het gelijk op dit forum.

    Zijn er vragen of opmerkingen laat maar komen,

    Harry

    P.s. Ik heb een keer met deze kist gevlogen en het is voor mij persoonlijk het mooiste 'vliegbeeld' dat ik ooit heb gezien.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Harry,
    heb je wat meer gegevens van het toestel?
    Ik kende hem niet, maar hij ziet er erg uniek uit, heel erg uit verhouding.
     
  3. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Indrukwekend toestel! :D
    Ik heb nog niets over gelezen of zien vliegen.
    Volgens mij zullen de kenners van aerodynamica op het randje van de stoel gaan zitten bij het zien van dit toestel. :p

    Mijn interesse richt zich vooral op de vleugelconstructie.
    Kan jij mij vertellen hoe de vleugel is opgebouwd?
    Hoe dik is het vleugelprofiel en vleugelslankheid?

    Johannes
     
    Laatst bewerkt: 27 nov 2010
  4. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    De Simprop 'eta' is een semi-schaal model* van het grootste zweefvliegtuig ter wereld met een spanwijdte van 30,90 meter.

    *(semi-schaal model) alleen het stabilo is wat vergroot.

    Hier wat meer over het origineel: eta-aircraft

    Enkele aardige video's: [URL=" - Überflug ETA[/URL]

    [URL=" - ETA glider landing in Rieti with heavy front wind, august 2009[/URL]


    Mijn 'eta' is schaal 1:5 dus een spanwijdte van 6,18 meter en een romplengte van 1,95 meter.

    De grootste vleugelkoorde is 16 centimeter!!!

    Het gewicht zal uitkomen op ongeveer 7000 gram met een vleugelbelasting van +/- 89gram/dm2

    De vleugel is bijna geheel van koolstof en weegt zonder vleugelpennen 3350 gram.

    Opmerkelijk is nog dat er voor dit toestel (het model dus) zeer ouderwetse profielen zijn gebruikt.

    Harry
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.821
    Locatie:
    Hoorn NH
    Lijkt mij sterk genoeg voor vlot vliegen, maar wel voor het oog een flinke vleugel doorbuiging.
    Ermee vliegen bij rustig weer zal het toestel goed presteren mits niet te langzaam gevlogen.
    Bij turbulent weer verwacht ik slechte prestaties.
    Ik blijf het volgen.

    Johannes
     
  6. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Hallo

    Mijn voornemen is om de gerestaureerde 'eta' 700 gram lichter te krijgen dan de oorspronkelijke 7700 gram.

    Als een van de maatregelen wil ik de vleugel-pennen van de 'buitenvleugels' (8 millimeter staal) vervangen door een stalen buis gevuld met koolstof.
    Hiervoor ben ik op zoek naar een roestvrij stalen buis met een buitendiameter van 8 millimeter en een binnendiameter van 7 millimeter.

    Voor de 'hoofd-vleugelpen' heb ik reeds een titanium exemplaar.

    Weet iemand of een buis met deze afmetingen ergens te koop is ?

    Harry
     
  7. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    zow :eek: wat een model :p
    wat zou het glijgetal van het model zijn? van het origineel in de 70 dacht ik.
    30 of meer?
    welke profielen zijn er dan gebruikt trouwens? en hoe zichtbaar is deze kist in de lucht?
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat een droomkist!
    Sinds ik hem in een folder zag toen Simprop hem net uitgebracht had, staat hij op m'n verlanglijstje (maar eerlijk is eerlijk, daar staan nog wel een paar modellen boven).

    Ben benieuwd hoe je hem vindt vliegen!
    Het vliegbeeld moet in ieder geval fantastisch zijn.

    Groet,
    Gerben
     
  9. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    @(welke profielen zijn er dan gebruikt trouwens? en hoe zichtbaar is deze kist in de lucht?)

    Van de vleugelprofielen weet ik alleen het profiel van de buitenvleugel, dit is een Gö 795, een profiel voor zeer lage Reynolds-getallen.
    Het profiel van de binnenvleugel weet ik niet, het is echter een sterk gewelfd ouderwets profiel.

    De zichtbaarheid is inderdaad een groot probleem, ik heb een keer met dit toestel gevlogen en ik moet zeggen, boven de 350 meter is hij nauwelijks nog zichtbaar.
    Nu worden de vleugels aan de onderkant zwart of donkerblauw gespoten.

    @(Sinds ik hem in een folder zag toen Simprop hem net uitgebracht had, staat hij op m'n verlanglijstje (maar eerlijk is eerlijk, daar staan nog wel een paar modellen boven).)

    Deze soms? Scale Modellbau - Erich Schatz :p:p

    Of deze:Scale Modellbau - Erich Schatz :p:p

    Het vliegbeeld is inderdaad fantastisch, ik vlieg hier geregeld met een (Tangent) Nimbus 4, ook een prachtig vliegbeeld maar niets vergeleken met de 'eta'.

    De 'eta' vliegt vrij gemakkelijk alleen moet men erg uitkijken hem, met de welvings-kleppen naar beneden (Thermiek-stand), niet te snel te vliegen want daar kan hij niet tegen. Ook veel expo, zo'n 80%, op het hoogteroer is een noodzaak.

    Harry
     
  10. Aaalie

    Aaalie Guest

    Zeer apart gezicht is het, met zijn kauwgum vleugels. Het ziet soms best wel spannend uit, maar zeker mooi om te zien!
    Heeft dit model standaard een motor? En ga je hem met motor bouwen? Want aan het elastiek/lier zie ik persoonlijk nog niet zo zitten, of is dat prima mogelijk?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 mei 2011
  11. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Vlgs mij zou een "normale" 8 mm carbon pen meer als voldoende zijn .
    Bij die smalle vleugeltjes, lees weinig lift, van de buitenpanelen .........
     
  12. HarmS

    HarmS

    Lid geworden:
    25 aug 2008
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Apeldoorn
    Harry,

    Ik zou ook willen aanbevelen om volledig koolstof vleugelpennen van een goede kwaliteit toe te passen. Om kerfwerking tegen te gaan wel het begin van de vleugelbuizen iets afronden.
     
  13. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland

    Ik bouw er geen motor (KTW)) in, hij gaat alleen achter een motorkist omhoog, sleepstart dus.

    Harm, Arno, ik denk ook dat een 8 millimeter koolstof pen voldoende is maar ik ben, zoals Harm al schrijft, wat bezorgt over de kerfwerking.
    Een zeer zeldzame kist verliezen door een eigen stommiteit, ik moet er niet aan denken.
    Arno, heb jij enig idee of de 8 millimeter rond koolstof die men bij W&W kan krijgen van voldoende kwaliteit is?

    Overigens heb ik gisteren de canopy binnengekregen, dit via Ulmer Kunststoffteile - Lsungspartner fr hochwertige Kunststoffprodukte

    Hij is via Simprop niet meer te leveren maar Helmut Ulmer heeft een prima passend exemplaar voor mij gevonden, perfecte service.

    Harry
     
  14. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Wanneer die sluitribben niet gemaakt zijn van scherpkantig stalen plaat hoef je je daar geen zorgen over te maken ;)

    Geen idee; ik ben geen W&W fan (ik mijd die tent zelfs!). Neem aan dat je bij EMC-Vega prima geholpen kunt worden :yes:
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ook het uiteinde van de (veelal messing) bus waar die koolpen in gaat vallen kan een kerfwerking gaan uitoefenen. Maar dat is betrekkelijk eenvoudig te voorkomen door die bus aan het uiteinde (wortelribzijde dus) een tikkie ruimer te maken, zoals Harm ook a aangaf. Diameter 0,5mm groter, verlopend over 2-3-5mm, is meer dan voldoende. Het mooiste lijkt mij om de buis, door er een licht tapse pen in te slaan, wat ruimer te maken aan het uiteinde. Uitvijlen kan ook, maar dan wordt de wand wel dunner en zwakker (zou ik oplossen door er weer een Kevlar draadje een paar keer omheen te wikkelen).

    Je kan zo'n buis ook betrekkelijk eenvoudig maken van glaskous. Dan heb je, vanwege de relatief hoge elasticiteit van het glas, helemaal geen last van kerfwerking meer.
    Daartoe:
    - koolpen met kaarsvet inwrijven en met de föhn tot een huid smelten.
    - glaskous eromheen (evt. 2x, of eerst een paar wikkelingen glasdoek)
    - insoppen met licht ingedikte epoxy
    - ene uiteinde glas ophangen, aan onderste uiteinde een gewicht hangen (baksteen ...)
    - eenmaal uitgehard voorzichtig in het midden rollend doorsnijden met een Stanleymes. Met de föhn warm maken zodat het kaarsvet smelt/zacht wordt (kokend water kan ook) en lostrekken.

    Let op:
    ingedikte epoxy is essentieel. Anders loop je het risico dat er gaatjes in de buis blijven. daardoor komt bij het lossen het gesmolten kaarsvet naar buiten. e daardoor wordt inlimen in de vleugel moeilijk, zo niet onmogelijk.

    Dirk.
     
  16. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Ik heb zojuist de buizen in de vleugel en de romp gecontroleerd, ze zijn allen GFK.
    Het wordt dus een 8 millimeter koolstof staaf van EMC-vega en de buizen worden aan het begin afgerond met een kogel-slijper van 12 millimeter rond.

    Bedankt voor jullie info.

    Harry
     
  17. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb toevallig gisteren in het zweefvliegmuseum op de Wasserkuppe een tijd naar dit model staan kijken, daar hangt er één. Bizar hoe slank die vleugels zijn, het lijken wel satéprikkers die uit de romp steken. Ik weet niet of ik hem nu wel of niet mooi moet vinden, de normale verhoudingen zijn een beetje zoek. De koorde is echt idioot klein ten opzicht van de romp.
     
  18. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    kleine koordes

    Die kleine koordes kunnen mij ook nu eenmaal niet bekoren.
    Voor mij zijn kleine koorden synoniem voor ambras.
    Te mijden.


     
  19. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Ben het wel eens met de opmerking dat de verhoudingen niet kloppen.
    Op de grond vind ik een Ventus bijvoorbeeld ook veel mooier.
    Maar het vliegbeeld, fantastisch, hieronder een foto van mijn 'eta',voor de restauratie.
    Hij is in de thermiek beter als dat ik had gedacht maar ja, dan weer de zichtbaarheid.

    [​IMG]
     
  20. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina