Simprop 'eta'

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Harry van Melick, 27 nov 2010.

  1. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Smalle vleugels en toch thermiekvriendelijk?

    Heren, ik snap iets niet.

    Altijd als je een mooi uitziende schaalkist (vaak chinees ontwerp) ziet, met van die mooie smalle koordes aan de tip dan is de reactie van de deskundigen: "Dat doet het leuk aan de helling (met veel snelheid dus, hogere Re-getallen) maar voor thermieken is het niets". Smalle koordes met lage snelheid leidt nu eenmaal tot lage Reynoldsgetallen. En daar houden lift-profielen niet van. Toch :rolleyes:

    Nu hebben we het over een zwever met extreem kleine koordes en deze blijkt ineens heel goed te kunnen thermieken. Hoe kan dat :confused:
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    "Kleine koorde" bij een zwever van 260cm is een stuk kleiner dan "kleine koorde" bij een spanwijdte van 620cm.

    Een koorde van 16 cm is natuurlijk erg klein maar blijkbaar nét groot genoeg (en in combinatie met een geschikt profiel, wat bij die "Chineesjes" denk ik niet zo'n punt van aandacht is geweest
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    ... en 7 kg (89 gr/dm2) is ook wat anders als het gebruikelijke lage gewicht ...

    Maar deze kist zal best met beleid en gevoel gevlogen moeten worden, want anders verknal je die goede performance vrij snel denk ik.

    Dirk.
     
  4. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Deze hier heb ik verleden jaar in actie gezien (7720mm):

    [​IMG]

    Beoordelen of deze slechter of beter vloog als het standaard AS* spul was niet mogelijk maar het vliegbeeld is prachtig in elk geval.
    Hier staat meer: Scale Modellbau - Erich Schatz
     
  5. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Hallo Arno

    Dit toestel is ook nog een van mijn (vele) wensen, ik heb een tijd geleden de prijs bij Eric opgevraagd en tevens of hij achter een sleepkist met een ZG62 te slepen is. (antwoord, ongeveer 2300 Euro, landingsgestel 225 Euro, hij is achter een ZG62 te slepen )

    Met zijn profielkeuze ben ik het minder eens.
    Het binnengedeelte met HQ3 is prima maar om dit profiel tot het einde van de vleugel door te zetten daar zet ik zeer mijn vraagtekens bij (te hoge lift-coefficient aan de tip met de hieraan gekoppelde sterke doorbuiging/torsie en ook nog, door de zeer smalle koorde Re-problemen)

    Voor mij HQ3 naar HQ2,5 naar HQ 'winglet'

    Groetjes,

    Harry
     
  6. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Een mooie ronde vorm is niet echt lelijk overigens :rolleyes::rolleyes: ; heeft wel wat ......
    (door die doorbuiging natuurlijk dan)
     
  7. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Simprop was zo vriendelijk mij de bouwbeschrijving/handleiding te sturen, hierin staat ook hoe dit toestel te vliegen.

    Alle rolroeren en welvingskleppen worden als rolroer gebruikt en verder hebben de vliegstanden (normaal/thermiek/snelheid en de landing offset (vaste) instellingen)

    [​IMG]


    Op een of andere manier opend de 2de foto niet, moet nog even uitzoeken waarom
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2011
  8. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Daar is hij dan :p


    [​IMG]
     
  9. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    De welvingskleppen mee laten lopen met de rolroeren vind ik persoonlijk vreemd en niet optimaal; je wilt toch eigenlijk zoveel mogelijk optimaal profiel hebben/gebruiken :confused:
    Dat van die vliegtoestanden vind ik dan weer helemaal kloppen; elke ge-flapte/gewelfde stand van je kleppen/ailerons heeft immers maar één optimale instelling van je stabilo ......... Dat leg je dan ook per vliegtoestand vast :yes:
     
  10. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    @(De welvingskleppen mee laten lopen met de rolroeren vind ik persoonlijk vreemd en niet optimaal; je wilt toch eigenlijk zoveel mogelijk optimaal profiel hebben/gebruiken :confused:)

    Arno, hij is anders met geen mogelijkheid 'de bocht om' te krijgen.:p

    Harry
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Arno,



    Wat ze bij deze vleugel doen bij een rolroer uitslag is een hele slimme truuk die maar weinig mensen kennen:
    • Aan de vleugel met de rolroeruitslag naar boven wordt de uitslag naar de tip toe groter : er is een tipverdraaiing gecreëerd.
    • Aan de vleugel met de uitslag naar beneden wordt de uitslag richting wortel steeds groter : ook hier een tipverdraaiing maar andersom.
    Waarom is dat slim?!
    De stijgende tip (rolroeren omlaag) vliegt de buitenbocht. Dus grotere snelheid, dus groter Re-getal. Daardoor kan de de vleugel daar die grotere welving wel aan.
    Bij de dalende vleugel is het omgekeerd: langzamer, minder Re, dus kritischer. Maar door de steeds kleinere invalshoek richting tip ook minder belast (qua Cl).

    Ik heb die 2-3 jaar geleden eens van een Franse vriend gehoord (die alles zo vliegt). Vervolgens thuis op de F3J en Alpina uitgeprobeerd. Je krijgt een heel andere kist (in positieve zin).
    Uiteindelijk heb ik de uitslagen naar beneden toe gelijk aan elkaar gemaakt en naar boven toe die verdraaiing aangehouden. Dat vond ik net een tikkie prettiger vliegen. Zonder dat ik exact kan zeggen waarom. Hij reageerde gewoon lekkerder.

    Ik hoop dat anderen er ook wat aan hebben. Experimenteer er maar eens mee.

    Gr. Dirk.
     
  12. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Bekijk net ff je eerste foto; dat richtingsroer, het roergedeelte, vind ik verhoudingsgewijs ook aan de kleine kant. Want je hebt daar aardig wat van nodig denk ik zo voor een nette bocht.

    Hoe veel had je de ailerons gedifferentieerd ?
     
  13. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Dat doe ik eigenlijk ook al Dirk. Afstellen van een kist betekent voor mij een heleboel spelen met het differentieeren .... Maar dit is behoorlijk profiel afhankelijk (denk hierbij aan vooral de vliegsnelheid)
     
  14. HarmS

    HarmS

    Lid geworden:
    25 aug 2008
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dit instellen van de differentiëring waarbij de rolroeruitslag naar beneden bij de binnenste vleugelkleppen groter is dan die van de buitenste, doe ik ook regelmatig (@Dirk: systeem DB?) en werkt prima. Ik heb het bijvoorbeeld op mijn Shark XL.

    Ik heb het op meerdere forums al eens geopperd maar het blijft dan angstig stil.
     
  15. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Hallo Harm

    Hiermee heb ik ook geëxperimenteerd. De enige kist waardat ooit bij hielp was een F3K/DLG model. Lijkt dus sterk af te hangen van het model en toegepaste profiel ....

    Alhoewel ik wijfel over de invloed van het profiel. Gaat een roer/klep immers meer als 10 graden (misschien al bij 5 )omhoog of omlaag blijft weinig van het profiel over (loslating en wervelingen) Vlgs mij heeft het meer te maken met vleugelbelasting en/of vliegsnelheid. Maar ja, nu jij een Shark noemt wijfel ik daar ook weer aan want dat is een kist die behoorlijk door vliegt.

    Ligt het dan toch misschien meer aan de piloot en wat er zich tussen zijn oren afspeelt :rolleyes:

    In mijn ASW-22 achtige (5000 mm) ben ik heel keurig netjes uitgekomen op circa 25 up en 5-6 mm down.
    Netjes standaard maar ik kom er aardig mee weg :rolleyes:
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja!

    N.B.
    Ben jij daar, de week van hemelvaart?
    Het slotweekend begint ons weekje vliegen daar.
    Zaterdagmiddag of de zondag komen we waarschijnlijk even kijken.
     
    Laatst bewerkt: 16 mei 2011
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Laten we duidelijk zijn.
    Als je eenmaal op dit niveau zit af te regelen, wordt 'persoonlijke vliegstijl' wel een belangrijke factor. En persoonlijke vliegstijl speelt zich volledig tussen de oren af. :rolleyes:

    Dirk.
     
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.551
    Locatie:
    Ede
    bij de chinezen zit er een profiel op ,wat vliegt .en daar heb je dan ook alles mee gezegd .

    zit er hard over te denken om op mijn condor evo 4 een setje verse vleugels te bouwen met een beter profiel (clak-y laat je nooit in de steek )

    maar dat beeld in de lucht ,bizar van de eta .
     
  19. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    smalle koordes

    Wat ik bedoelde in mijn vorig betoog.

     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2011
  20. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Misschien :offtopic: maar leg ons eens ff uit wat dat is ?
     

Deel Deze Pagina