Simprop 'eta'

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Harry van Melick, 27 nov 2010.

  1. HarmS

    HarmS

    Lid geworden:
    25 aug 2008
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Apeldoorn
    Met DB bedoelen Dirk en ik de initialen van een gezamenlijke vriend, een zeer bekende en ervaren modelvliegzwever uit Frankrijk. Deze vriend heeft eens een keer uit de doeken gedaan hoe hij zijn grote zwevers instelt.

    Eenvoudig uitgelegd ziet hij het zo:

    Om met een zwever een bocht naar links maken, wordt de rechter aileron naar beneden uitgeslagen zodat de rechter vleugel wordt opgetild. Deze uitslag naar beneden veroorzaakt echter ook een verhoogde luchtweerstand welke juist tegenwerkt voor deze bocht naar links. Deze tegenwerkende kracht (beter moment: kracht x arm) is sterk afhankelijk van de afstand van de aileron tot de romp. Om deze reden worden de aileron uitslagen gedifferentiëerd, hoe sterk is afhankelijk van o.m. spanwijdte, karakteristiek vleugelprofiel, vliegtoestand en persoonlijke voorkeur/ervaring.

    Tot dusver niets nieuws zou ik zeggen.

    Wanneer je bij grotere zwevers met meerdere kleppen over de volle spanwijdte de rolroerfunctie op alle kleppen instelt wordt over het algemeen de aileron-uitslag naar beneden bij de binnenste kleppen steeds iets kleiner gekozen/geadviseerd.
    Onze franse kameraad redeneert echter dat bij de kleppen dichter bij de romp door de kortere afstand (arm) het tegenwerkende moment sterk afneemt en de uitslag naar beneden best groter mag zijn, gelijk aan die van de buitenste ailerons of zelfs groter.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. HarmS

    HarmS

    Lid geworden:
    25 aug 2008
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Apeldoorn
    @Ron,

    Heeft niets met Vincent Besancon te maken, deze is overigens wel ook een goede bekende van Dirk en mij. Dirk en mijn persoontje waren bij de Retroplane 2005 meeting, dat was nog voor dat dit jaarlijkse evenement zeer bekend werd.
     
  4. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
  5. HarmS

    HarmS

    Lid geworden:
    25 aug 2008
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Apeldoorn
    Betrapt, eindelijk.

    Hier een link op deze site waar Domi een toelichting geeft over het instellen van aileronuitslagen, zoals ik heb geprobeerd te beschrijven. Verwacht niet dat ik het ga vertalen.

    reglages



    .
     
  6. HarmS

    HarmS

    Lid geworden:
    25 aug 2008
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Apeldoorn
    Betrapt, eindelijk.

    Hier een link op deze site waar Domi een toelichting geeft over het instellen van aileronuitslagen, zoals ik heb geprobeerd te beschrijven. Verwacht niet dat ik het ga vertalen.

    reglages

    Om maar eens terug te komen op de Eta. Een andere goede Franse vriend, Jeanot Poulou, heeft twee verschillende Eta's ontworpen en gebouwd. Eentje van 8 meter en eentje van 10,3 meter spanwijdte. Beide modellen vliegen voortreffelijk.

    http://lesgpr.free.fr/construire/eta/eta.htm

    .
     
    Laatst bewerkt: 17 mei 2011
  7. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    @ Harm; is bij die kisten het richtingsroer net zo minimaal als bij de Simprop versie ?

    Harry heeft niet meer gereageerd op mijn vraag maar ik vind dat roer bij zijn kist echt klein ...
     
  8. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Tsja, ik ben dan ook een local;)
     
  9. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    @(Harry heeft niet meer gereageerd op mijn vraag maar ik vind dat roer bij zijn kist echt klein ...)

    Sorry Arno ik heb over jouw vraag heen gelezen, hier komen de effectieve maten dus niet het gedeelte wat in het kielvlak valt.
    Overigens,
    het richtingroer lijkt eigenlijk helemaal niet zo klein.

    Hoogte 370 millimeter

    Breedte onder 83 millimeter

    Breedte boven 54 Millimeter

    Dus een oppervlakte effectief van ongeveer 2,54 vierkante decimeter.

    Gewicht, 73 gram maar hij wordt vervangen door een zelfgemaakt exemplaar van +/- 33 gram (3 millimeter balsa en 0,4 millimeter triplex en een zeer open constructie)

    Hier nog een paar foto's van de 'eta', prototype 2, verongelukt tijdens een testvlucht.

    Flugzeugbilder.de Suche: Registrierung: D-KFEM


    Harry
     
  10. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Op speciaal verzoek van Arno, hij vond mijn uitleg kort en krachtig, nog even die speciale rolroer differentiëring:

    Ik heb deze speciale rolroer differentiëring van Dominique geleerd:
    - uitslagen naar boven: richting tip steeds groter,
    - uitslagen naar beneden: richting wortel steeds groter.

    En ik ben er (net als HarmS) erg tevreden over.

    Dirk
     
  11. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Betekent dit in de praktijk dat als je twee kleppen per vleugel hebt, je naar boven de binnenste minder uitslag geeft dan de buitenste en naar beneden omgekeerd?
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.832
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik neem even een abo'tje op dit draadje.
    De Eta is 1 van de mooiste zwevers die er zijn vind ik.
    Het lijkt mij erg eng om er in te zitten maar de gebogen vleugels vind ik prachtig om te zien.
    Wat een mooie lijnen.
     
  13. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland

    Ik ben een keer of 3 meegevlogen in de F 104 Starfighter, deze heeft erg korte vleugels, dat is pas eng. :p:p:p:p:p:p

    Harry
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja.

    Wellicht verduidelijkt dit plaatje het meer.

    Dirk.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    @ Dirk

    Deze staat genoteerd om eens te proberen bij mijn 31 ;)
    Proberen kan zeker geen kwaad alhoewel ik hier zeer zeker niet mee ga beginnen. Mijn bezwaar tegen deze instelling/afstelling is dat je teveel van je vleugelprofiel "vervormd" ........................... maar wie weet :confused:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.051
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Zal het zeker, nadat de 'eta' goed is afgesteld, ook eens proberen, ik had er overigens nog nooit van gehoord of over gelezen.

    Nu is mijn kennis van de Franse taal ook niet zo bijzonder, net genoeg om niet om te komen van de honger of dorst. :p:p

    Harry
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Knappe vent als jij zonder je profiel te vervormen tot een rol-beweging komt tijdens de vlucht. Sturen is profiel vervormen (of je moet een draaivleugel of torsievleugel hebben). :confused:

    Waarom heb je flaps op een vleugel?
    Om er meer dynamiek uit te halen. Maar zonder je oorspronkelijke profiel te vervormen lukt dat echt niet.

    Feit is dat je vrijwel zeker met flink kleinere uitslagen uit kunt komen ...

    Succes met de test.
    Ik vond het een vooruitgang ... :yes:

    Dirk.
     
  18. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Dat weet ik ook wel maar wanneer ik daarbij circa 70% van het liftgevend oppervlak optimaal kan laten lijkt mij dat toch beter. M.a.w. wanneer ik met de roeren van alleen de buitenpanelen ( de ailerons dus) uitkom geef ik daar de voorkeur aan.

    Verder heb ik in eerste instantie flaps op mijn vleugel heb om de snelheid van het toestel aan te kunnen passen !
    "What's in a word" maar dat is de dynamiek die ik zoek ................
    Krijg ik het voor mekaar een nette bocht te draaien met alleen de ailerons gaat daar zeker mijn voorkeur naar uit !!

    Neemt niet weg dat ik open sta voor andere ideeën en deze set-up zeker een keer ga uitproberen. En wie weet ...:rolleyes:
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2011
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik vind het ook een idee wat niet direct intuitief goed werkt, maar zal het ook eens proberen op mijn Fantasy. Ik laat mij graag verassen. Even model in de zender kopieren en proberen heen kan nooit kwaad.
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Wat dacht je van: door die verkleinde uitslag aan de buitenbocht tip (die de hoogste snelheid heeft) beperk je de weerstandstoename!?

    In de F3J hebben ze pakweg 10 jaar geleden geëxperimenteerd met die kleine rol-roertjes helemaal aan de tip (25% à 30% van het normale rolroer) Waarom zie je die niet meer? Omdat het geen winst opleverde. Het verlies aan rolroer aan de binnenkant moest worden gecompenseerd door een grotere uitslag. Weg was de winst. en je had ook nog een extra servo nodig (extra gewicht, geld, en complexiteit).

    Mooi zo. ;)
    De winst zit hem volgens mij in minder negatief giergedrag. Daardoor kun je met minder differentiatie uit de voeten, dat verhoogt de rolsnelheid bij een zekere uitslag van die rolroeren, dat betekent dat je met minder uitslag uit de voeten kunt. (heb je toch bereikt dat je met minder profiel misvorming uit de voeten kunt :rolleyes:).

    @Fotor:
    Ik zal zaterdag mijn Alpina meenemen naar Dongen/Snoopie. Dan kun je het zien.

    Gr. Dirk.
     

Deel Deze Pagina