Simprop intellicontrol V3 en Lipo's

• Topicstarter Topicstarter Gerco
  • Startdatum Startdatum
G

Gerco

Guest
Ik heb sinds kort een Simprop Intellicontrol V3 wat op zich een fantastische lader is voor Nicads en Nimh cellen maar ik had toen al Lipo cellen in gedachten en in de specificaties van deze lader stond dat die deze wel kan laden. Weliswaar tot 3 serie maar toch.
Nu heb ik mijn prachtige pakketten van Tarabat in huis van 3 serie en die wilde ik cyclen om te zien wat ik er uit kan halen en ik kwam wat problemen tegen.

1 de V3 heeft discharge en charge en manual en auto laad opties, maar voor Lipo ontbreekt de manual discharge zomaar, waardoor ik met auto moet dischargen maar dan begint de lader weer met laden zonder dat ik dat wil.

2 Als ik het goed heb mag je Lipo's laden tot 4.2 V per cel dan zijn ze vol. De V3 stopt al bij 4.1 V per cel waardoor ik maar 5637 mah in de cellen krijg ipv de 6000 mah.

3 Volgens mij mag je Lipo's niet verder dischargen dan 3.0 V per cel. De V3 was nog vrolijk aan het dischargen tot 2.5 V per cel totdat ik de stekker er maar uit trok omdat ik mijn mooie pakketten niet wil slopen.

Iemand dezelfde problemen of zelfs een oplossing voor me ?
Anders dan een andere lader kopen...

het probleem met het laden na een auto discharge had ik ook ontdekt, helaad laad ie dan ook op auto daarna met een vrij hoge stroom.
ik heb het voltage van het afslag punt nog niet gemeten, maar waar haal jij die 4.1V vandaan, het display van de lader (wat onnouwkeurig kan zijn) of met ene multimeter zelf gemeten ?
mijn lipos krijg ik wel altijd voldoende in.

de rest zal ik vandeweek eens proberen.

Ja met multimeter gemeten inderdaad, direct nadat ie zei dat het pakket vol was. Omdat manual charge wel werkt kon ik dat meten.
Ik heb ook tijdens het laden voltage een keer gemeten met de multimeter en zag toen dat het .05 afwijkt van wat de V3 zegt dus dat is nog niet zo slecht.

dus jij krijgt wel de volledige lading in je pakket die je zou moeten hebben ? 5637 mah is wel bijna 6000 mah maar toch zou er meer in moeten kunnen volgens mij.

Ik heb geen probleem dat de V3 een te hoge stroom zou laden want mijn pakketten kan ik met 6 A (1C) laden en de V3 gaat maar tot 5 A.

die stand heet lion op de V3 lader, je kan wel kiezen laadspanning op 3.6 volt cellen of 3.7v cellen.

is de afslag bij 3.6vcellen misschien 4.1v ?

Ja inderdaad is de Li - ion de stand die de V3 heeft voor het laden van Lithium cellen. En er was mij verzekerd dat je hiermee ook Lithium Polymeer cellen kan laden. De lader heeft de volgende standen voor pack voltages. 3.6, 3.7 7.2, 7.4, 10.8, 11.1 Volt.

Je moet inderdaad de stand Li-ion hebben met een veelvoud van 3,7 V.
3,7 V ( maal X ) is voor Lipo's.
3,6 V ( maal X ) is voor Li-ion.
Zelf gebruik ik ook de Intelli Control V3 ( en V2 !! ). Voor wat het waard is binnen dit draadje: ikzelf vind het ontladen van Lipo's geen noodzaak.
Mijn redenatie daarin is als volgt:
a. er is geen memory-effect
b. waarom ontladen als je het toch weer bij moet laden, met in het achterhoofd het beperktere aantal laad-cycli dat Lipo's meegaan in verhouding tot andere accu-soorten.
c. onnodig riscio door mogelijk foutief ontladen.

Deze cellen gedragen zich heel anders dan Nicads en Nimh, dus moeten ze ook anders behandeld worden.
Nogmaals dit is mijn mening, en misschien hebben jullie een volledig terechte reden om Lipo's to ontladen, maar ik zie daar geen voordeel in, alleen ( nu nog tenminste ) nadelen.

Nee standaard tegen memoy effect zou ik het ook zeker niet doen, maar alleen om gewoon de conditie van de cellen te zien en om te weten of ik nu wel waar voor mijn geld krijg en inderdaad de 6000 Mah er uit kan halen die op sticker staat op het pakket :)
Als ik dan de cellen over een jaar of zo weer ontlaad weet ik hoeveel dat minder is dan origineel en wat de conditie is van de cellen.

Ik heb namelijk recent ook RC 2400 packs gekocht maar daar ben ik niet tevreden over, daar kan ik maximaal 2250 uit krijgen en dat is weinig meer dan de 2150 die ik uit mijn Sanyo 2000 cellen krijg die ong de helft of zo kosten.

Gerco,

de aantallen die op packs staan zijn niet altijd letterlijk te nemen.
Indien voor bijvoorbeeld 2400 pack's er cellen worden gematched(of niet) en deze voldoen niet aan 2400, dan worden ze ook vaak verkocht als 2000. Dus dan kan het voorkomen dat je meer in je pack geladen krijgt dan verwacht. Andersom geldt dus ook.
Hangt dus een beetje van het gevoel voor eerlijkheid af van de fabrikant/pack-constructeur.

even de zoekfunctie gebruiken en je komt toch wat tegen.....

Ikzelf zit er ook aan te denken om deze lader te kopen, want deze is wel een stuk goeikoper dan een schulze. Alleen maar tot 3 cellen lipo mee te laden maar moet genoeg zijn voor voorlopig....

Is er ook een nimh auto charge of alleen menual???

verder nog + of - punten???

Voor Lipo, Li-ion, Ni-cads, Nimh kun je op diverse manieren laden.
Manual. Auto. Discharge. Cycle.

Daarnaast kun je ook nog Pb (lood)-accu's laden.

Gezien het feit dat ik er twee heb, V2 en later V3, mag je concluderen dat ik niet geheel objectif ben. Ik mijn ogen een lader die doet wat doen moet, zonder al teveel toeters en bellen. Die gebruik ik namelijk toch niet.

1-25 cellen Nimh/Nicads. max charge 5A, max discharge 3A.

Andere laders kunnen met meer Amp's laden. Het ligt dus geheel aan je eigen wensen ( en plannen voor de toekomst !! ).

Succes met het bepalen van je keuze voor een lader.

Prijzen varieren hier in de buurt van E 129,- tot E185,- (aauw!!).
In Duitsland vaak al rond de E108,- aangeboden. Dus eerst even goed rondkijken!

Hans.

aha dat is iets waar ik aan heb, nog een kleine vraagje: Is er ook een autmatische laadstand voor nimh(naast nicd)

over die prijzen wist ik al het een en ander.
Bij de beurs in Dortmund stond afgelopen jaar al in de aanbieding voor 105 euro geloof ik. dus daar kom ik graag!!!
voeding gewoon 10-12A pakken(13,8v)

ik vind de V3 persoonlijk op auto nimh wat te hard laden, de packs worden dan erg warm.

Want bij de v2 die ik bij andere had gezien, vond ik de lader juist zo traag. bij auto-chrage(nicd) lade die met 0,8 c ongeveer.
en bij manual moest je de capiciteit instellen, en dan kon je niet sneller dan 1c laden?.......

klopt toch??? (jij hebt toch ook de v2)
ik dacht en denk dat de meeste cellen toch wel meer kunnen hebben dan 1c

je kan op manual elke stroom die je wilt tot 5A met elk type cel als je wil
en op auto begint ie traag, maar naar een minuut of 3 gaat ie volgas, ik neem aan dat ie in die 3 minuten metingen verricht hoe hard ie kan pompen bij de cel ofzo

maar je moet toch bij manual de capiciteit instellen, en dan de max laadstroom. Die kan dan niet hoger dan 1c. Moet je dan de capiciteit maar ff groter maken??? dus als je 500mah celletjes wil laden, zeg je dat die 1500mah zijn, want dan kan je met 3c laden, of zie ik dit nou fout?

waarom moet de lader eigelijk de capiciteit weten, die gebruikt toch alleen de delta-piek?

de instellingen in manual hebben niks te maken met als je op auto laad.

volgens mij kan ik bij mij wel meer als 1c op manual programmeren zelfs, zal het straks thuis eens kijken.

anders starten met laden en dan met + de stroom opvoeren.

sorry dat ik blijf stalken, maar wel bedankt voor de antwoorden want ik weet wel een stuk meer(en ik hoef straks geen gebruiksaanwijzing meer te lezen) :lol: :oops: :wink:

en tot hoever gaat dit dan: tot 3c of zoiets.
is een 10A voeding genoeg???

Back