Simprop SAM restauratie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cheeta

Forum veteraan
Vandaag de simprop opgehaald bij fotor. Nogmaals bedankt :thumbsup:

Nu wil ik toch kijken of de zender nog op te knappen is. want het blijft oude glorie zo'n echt analoge zender nog met handgetekende printplaten.

maar nu ben ik op zoek naar connectors voor de servos.

5297498d5ede400cc.jpg

deze laatste dus.

het is pitch 2.0 maar de pennetjes zijn dikker als standaard of de ontvanger connectors hebben hun beste tijd gehad.

Ook zou er volgens fotor 1 kanaal niet lekker werken heb dit tot op heden nog niet kunnen constateren maar dat kan ook komen door gebruik van verkeerde servo stekkers *losse draadjes techniek :mrgreen:

iemand nog spullen over om deze zender weer up en running te krijgen? *voornamelijk dus de stekkertjes. *ik maak er zelf wel verloop stekkers na futaba van.

Laatst bewerkt door een moderator:
naja let me know i would say :D... ik kan ze nieuw in ieder geval nergens meer vinden en zelfs tweedehands is lastig.

Dat had ik moeten weten. Ik heb er 8 liggen, en 4 contrastekkers. Die had je natuurlijk meteen mee kunnen nemen vanmiddag. Geef me je adres, dan stuur ik ze naar je op. Ik gebruik het toch niet.

Probeer eens bij Modelbouw Bloemendaal, die hadden volgens mij nog wel wat "antiek" Simprop spul liggen.

Raymond ah dat is zonde, heb er toen ook niet bij stil gestaan had verwacht dat mijn 2.0 of 2.54 headers wel pasten. maar de pindikte is anders.

ik stuur je even een pb.

pinbezetting is hetzelfde al bij Multiplex. Ik heb voor mijn ontvanger de MPX stekkers ietswat gemodificeerd zodat ze goed passen in mijn simprop ontvanger.

groeten en succes!
Jan

Robbe heeft nog steeds verloopkabeltjes van het oude simprop systeem in het assortiment.

Zou je gewoon moeten kunnen bestellen bij elke robbe winkel.

Bestelnummer F1445

Laatst bewerkt:
Ooit ook met een Simprop Sam gevlogen. Met een paar modules in de zender werd het inwendige een echte "spagettiebak" Het aluminium van de behuizing was niet geanodiseerd en daardoor heel gevoelig voor beschadigingen. Ook de lak zat amper vast.

Ik meen dat de sticks waren voorzien van open, draadgewonden weerstandbanen. Een nogal fragiele en kwetsbare constructie.

De in een zijkant geplaatste zendmodule werd nogal warm. Dat was tijden het vliegen een beetje irritant.

In een bakje vond ik nog 7 Simprop-servosnoertjes (in verschillende lengten) met connectors. Mocht je daar belangstelling voor hebben mail dan even je adresgegevens.

Van die snoertjes bestaan (bestonden) twee uitvoeringen. Een rechte- en een haakse uitvoering. De rechte uitvoering had veel last van draadbreuk net boven de connector. De haakse uitvoering had daar geen last van.

Laatst bewerkt:
@bram.

oke dat wist ik niet, echter zijn het ook weer typische robbe prijzen he...
SERVO ADAPTER SIMPROP Robbe 1-F1445 F1445 - Hobbydirekt Modellbau

@NPS
bericht is verstuurd.

*Zijn er nog mensen die uitbreidingsmodules hebben en / of schemas hiervan aangezien dit in de tijd was dat nog veel hobbyisten hun eigen elektronica knutselde. tegenwoordig lijkt voor een grote groep gebruikers het solderen van een ledje al is tot problemen te kunnen leiden. Tsja oude tijden he :P ook al heb ik ze alleen maar indirekt meegemaakt :P

Hoezo uitbreidingsmodulen? Wil je gaan helivliegen of zo?

Ooit was de SAM dé zender voor wedstrijdvliegers. N.P.S. kan er dan wel commentaar op leveren (waarmee 't ie mij op het hart trapt :(), maar begin 80er jaren was er weinig beters te vinden. Toegegeven, als er uitbreidingsmodulen werden gemonteerd moest je wat extra tape op de achterwand plakken en moest je deze achterwand uitermate voorzichtig monteren, want anders brak je meerdere onderdelen. Ook toegegeven, dat die open, draadgewonden knuppelpotmeters regelmatig een kwastje moesten zien, want anders ratste je zandkorrels heen en weer, brak er een draadje en moest de zender weer ter reparatie worden aangeboden. Ook toegegeven, dat het aardig druk werd met draden als je meerdere modulen had gemonteerd. Het was echter wel je-van-het in die tijd, dus waar zeuren we over?

Terug naar de modulen. Bovenin heeft de zender vier vijfpolige stekers voor de kruisknuppels en drie driepolige stekers voor de kanalen 5 t/m 7. Hierop kun je zondermeer schakelaars of 5k potmeters monteren. Er is dus geen extra weerstandje nodig.
De zender zelf is opgebouwd rond het Philips IC NE5044 (Signetics), waarvan vast nog wel een datasheet te vinden is. Dit IC werd door praktisch elk merk gebruikt en zit ook nog in de 7-kanaals F14 zender van Robbe (al staat er daar een heel ander typenummer op). Bij de SAM staat de gemiddelde kanaaltijd op 1,7 ms ingesteld. Dat zou ik maar snel veranderen naar 1,5 ms. Er zitten 4 instelpotmeters op de print, waarvan twee een waarde hebben van 10k. De ene is van de Voltmeter, de andere bepaalt de nulstand. Blijf van de andere twee af.
Daarnaast zit er een LM324 in, een viervoudige opamp. Drie van deze opamps geven vaste spanningen t.b.v. knuppels, uitbreidingskanalen (1,8 en 3,8 Volt) en mixers (idem + 2,8 Volt). De vierde opamp genereert een sync. signaal t.b.v. multinauten of t.b.v. een zelfbouw multiswitch (?). Voor deze laatste moet je de + 5 Volt zoeken op pin 15 van de NE5044.

Ik heb nog twee Simprop SAM zenders liggen die nog prima werken ( 35 en 40 Mhz ), zelfs de accu's werken nog .
Voor de fun heb ik er vorig jaar nog mee gevlogen .en dat ging uitmuntend .
Een van de zenders is uitgerust om mee te varen .
Fijne zenders zijn het , ze moeten echter wel met veel egards behandelt worden .

schakelmodules voor deze zender zal er niet meer komen waar het mij meer om ging is het feit om te kijken of de zender zo compleet mogelijk uit te breiden is. dat het een heli/vliegtuigzender is geweest was me al vrij duidelijk.

dat van die instel potmeters is ook erg handige informatie ;). ik heb zojuist de eerste stekkertjes mogen ontvangen dus gaan is kijken wat dit ouwe bakkie nog allemaal in huis heeft. want tsja met de leeftijd komen er ook gebreken.

Corrrien, het was niet m'n bedoeling je op het hart te trappen. De SAM was het einde van een ontwikkeling. Een "gewone" zender, zonder display en processor, maar toch uit te rusten met dual rate en mixers die we nu zo gewoon vinden. Het was een goede zender maar met een paar gebreken, zoals je ook aangaf.

In de 80'er jaren gaf deze zender een nieuwe trent aan waarvan we nu nog profiteren.

Ach, zo'n teer zieltje heb ik nou ook weer niet, hoor! Misschien, dat ik er toch een ;) bij had moeten gebruiken...Eerlijk gezegd is de SAM zelfs van vóór mijn modelbouwcarrière. In de tijd, dat-ie uitkwam had ik net mijn eerste 2e hands (Microprop) zender aangeschaft en was elektronica voor mij nog onbekend terrein. Pas jaren later kwam ik er achter, hoe geweldig deze zender voor zijn tijd is geweest.

Inmiddels weer de restauratie opgepakt.

Echter dacht ik de behuizing schoon te maken... maar dit pakte een beetje verkeerd uit. De blanke lak laag kwam los. gelukkig op tijd gestopt om erger te voorkomen en alle markeringen nog te behouden.. Maar toch zal ik stickers? nodig hebben om de oude zeefdruk? te vervangen.

is er iemand in staat om zulke stickers te maken? ik kan alles uitwerken in autocad.

Hallo

Is er iemand nog in het bezit van een handleiding voor deze zender?
Ik ben ook bezig met de restauratie van een Sam Zender.
Graag zou ik een Kopie van deze handleiding willen hebben op papier of in WP of Pdf.

Met vriendelijke groet

Ko

Heb een hele partij Simprop SAM uitbreiding/modules en ander materiaal waaronder zelfs nog een zender nieuw in de (ietwat gehavende) originele verpakking.

Alle modules enz... zitten nog nieuw in de originele verpakking.

1x Accu alarm 0113280
1x Servo Linear S15
2x 7kan. ontvanger 72mHz.
5x 72mHz. zend modul 011 973 3
2x 35mHz. zend modul
1x Nautic Modul zender 011 997 0
1x 40mHz. zend modul 011 972 5
1x Delta mixer modul zender
1x Heli modul funktionsmodul zender 0119180
1x Exponential modul 011 996 2
1x Kreuzknuppel mechanik (links) 011 324 7
1x Dual rate modul
1x Programm modul 011 994 6
2x Nautic empfänger modul 011 998 9
1x Zender ladekabel
2x Diagnose schalter 011 325 5
1x Zender riem 0102970
1x Stromversorgungskabel (switch) 011 173 2
1x Funktionsmodul standgas trim 011 916 4
2x Potentiometer S3 010 345 4
1x Drucktastenschalter 010 164 8
1x Entstörsatz Fahrtregler 011 158 9

Verder:
Enkele sets tandwiel-set voor servo's, servo
Indien er iemand interesse mocht hebben?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back