Simprop SE10 electroversie

Vliegt er iemand met dit toestel? Ik heb nog een bouwdoos liggen van de vorige SE10, bedoelt voor een 1,8cc 2-takt. Gekocht als leer-trainer in de tijd dat er nog met brandstof te vliegen was in de regio Den Haag.

Nu wil ik dit model electrisch gaan bouwen. I.p.v. standaard servo' s heb ik al 3 HS81 gekocht, en ik wil graag gebruikmaken van 7 en 8 cellen pakketten (Sanyo 1700 + 2000) en borstelmotor (type speed 600 of iets krachtiger type) met vertraging.

Graag ervaringen met dit toestel. Of heeft iemand de bouwbeschrijving/infosheet van het nieuwe model?

Hoi hoi,

Voor een kennis heb ik de nieuwe SE10 bespannen. Echter dit toestel is waarschijnlijk heel anders dan het voorgaande type. Dit toestel zou niet willen vliegen met een 1,8 cc motor. Minimaal 3,5 cc, en een 6,5 cc zou zelfs nog wel kunnen.
Dit toestel is gebouwd met een Velkom borstel motor. Deze motor is iets krachtiger dan een speed 600, waarschijnlijk vergelijkbaar met een 700 motor. Hij draait met een direct aangedreven 8*6 prop. Het toestel heeft hier nog niet mee gevlogen, maar het lijkt ons dat hij hiermee zeer netjes is gemotoriseerd.

Gr.A.

Hier wat gegevens van de oude SE10:

spanwijdte 1460mm
motor: 2T 1,8 - 3,5cc of 4T 3,5cc
vlieggewicht 1450gram

Ik ben nergens een foto tegen gekomen van dit model. Ik zal eens kijken of ik er een kan maken en hier posten.

Ik dacht dat de nieuwe ook rond de 1400mm spanwijdte had en als aandrijfset raadt Simprop een 650 met en zonder reductie aan. Of een 3,5cc 2T. Maar ik kan nergens een datasheet vinden helaas van dit model

Ik kan dus geen vergelijk maken tussen te twee toestellen. Volgens mij is nl. alleen de constructie aangepast, zoals een betere romp en kunststof motorkap.

Dit model heeft niet veel vermogen nodig. Ik heb een voorganger model (pilot 10g) vroeger (20 jaar geleden) gevlogen met een os max 15. Ruim voldoende.

Ook met een sp600 en 7-8 cellen goed te vliegen. Zie modelbouwfaq.
Prestaties zijn echter wel minder dan de gemiddelde "7 cellen zwever"

Als je het hebt liggen kan je sp600 gebruiken en conventionele regelaar. Dit moet je echter niet nieuw meer kopen. Overweeg een typhoon 15/10 of 15/13 met borsteloze regelaar (tsunamie 30 of iets beters) en lipo's die 15-20 A aan kunnen.

Alle gegevens van het model:

spanwijdte/romplengte: 1460/907mm
profiel: Clark Y mod. 11,5%, strekking 7,7
vleugelopp: 27,5 dm2
belasting: 45 gr/dm2
vluchtgewicht 1200 - 1450 gram (1200 met 1,8cc 2T)

Omdat het model best zwaar is wil ik het bouwen met Styropor vleugels (een collega van me is erg bedreven in het snijden van die dingen :wink: ) en een lichtere romp (evt. combi balsa/foam) en balsa vakwerkstabilo en staartvlak. Ik denk dat dan 1250gr met 7 cellen, microservo's, microontvanger en sp600 + vertraging 1:3 haalbaar moet zijn.

Ik twijfel er nog over om mijn Robbe Ranger met pensioen te sturen, en dan heb ik bovenstaande motor + regelaar beschikbaar.

Anders is die Typhoon 15/10 (9x6 prop direct drive) + Tsunami 30 regelaar echt een goede optie: ongeveer €115,- euro als combo. Bedankt voor de tip.

Een speed600 levert toch ongeveer 125W aan vermogen op 8,4V? Die Typhoon 200W. klopt dit? Of is iets meer vermogen ook mogelijk? De prijzen van die HET motoren liggen vrij dicht bij elkaar voor een sterker (kortere vluchten :() exemplaar?

Hmmm, misschien nu maar de tijd om over te stappen op borstelloos :roll:

Ik heb wel veel NiCad (Sanyo 2000 7 & 8cellen) pakketten en een goede lader, die kunnen toch ook gebruikt worden of niet?

Bij een sp600 op 7 cellen zit je rond 150 watt ingangs vermogen. Je kan uitgaan van 55-60% rendement. hou je 90 watt over voor je prop.
Die prop is bruikbaar, maar zeker niet optimaal.

Met een typhoon 15/10 en 3 lipo's zoek je een prop voor 15A. Ook 150 watt ingangs vermogen, maar iets hoger rendement (>70% als het goed is) en een grotere prop.
Belangrijkste is dat het geheel een stuk lichter is.

Wil je meer vermogen dan moet je een grotere motor kiezen.

Ik zoek geen motor die een verbrandingsmotor of een goedkope speed motor vervangt. Ik zoek een bruikbare motor voor een kist.

Ik ben een redelijke leek op het gebied van Borstelloze motoren. Ik weet hoe ze werken, maar ik ben niet bekent met al die termen zoals 15/13/10 (zal wel aantal windingen en spoelen zijn?)

Daar zal wel een mooie website voor zijn die mij dat zal uitleggen. Ik ga zoeken.

Harold zei:
Ik zoek geen motor die een verbrandingsmotor of een goedkope speed motor vervangt. Ik zoek een bruikbare motor voor een kist.

Ik begrijp je regel. Ik probeer alleen het toestel zo te bouwen dat het hetzelfde gewicht heeft met electrische aandrijving als met een verbrandingsmotor. Die levert overigens 220W. Ik moet ergens een referentie houden met het oorspronkelijke model. Dit wordt voor mij de eerste keer dat ik een toestel ombouw (herbouw is beter denk ik) naar electrische aandrijving.

Back