simultaan laden meerdere 3S 2500MAh packs???

Gemakkelijker en met meer capaciteit is een IMAX-B6 of GT6 lader met een adapter om tegelijk 2 3s lipo's te laden:

Imax-B6:Hobbycity Online R/C Hobby Store : IMAX B6 Charger/Discharger 1-6 Cells $59.99 $ 59,99

GT A-6:Hobbycity Online R/C Hobby Store : GT A-6 Charger/balancer/discharger $69.95 $ 69,95

adapter 2 x 3 s: Hobbycity Online R/C Hobby Store : Twin pack charge lead (2 x 3S)6S $3.99_ $ 3,99

De laders zijn beide 5A. Als het lipo's zijn die met een capaciteit van 2s geladen kunnen worden dan zijn ze in een half uurtje vol, bij normaal 1s staat daar vanaf volledig leeg 1 uur voor.
De aangegeven lader kan max 1A laden, duurt dus 2,5 uur voordat een 2500 mAh lipo volzit (indien helemaal leeg).
De beide laders zijn zeer eenvoudig in gebruik en doen hun werk goed. Ik heb zelf een IMAB B6 gehad, de GT is dezelfde maar dan met een extra temperatuur sensor.
Ik heb nu een infinity 12s lader om daarmee 2 6s lipos tegelijk op te laden (of 4 3s) met een max capaciteit van 10A. Ik heb kokamcellen die met 2c geladen kunnen worden dus in minder dan een half uurtje vol. Deze lader heb ik ook van hobbycitty en dezelfde is hier te koop onder het label van Robbe maar voor een veelheid van het geld.

Laden met meer dan 1C (en niet 1s!) is voor de meeste LiPo's niet aan te raden. Ook niet voor de LiPo's waar het wel op staat. Het probleem is dat dit snelle laden duidelijk ten koste gaat van de levensduur van de accu. Een aantal fabrikanten zeggen dit er ook eerlijk bij! Je kan deze accu´s dus laden met 2C zonder dat de accu daardoor kapot zal gaan, of erger. Het nadeel is wel dat de accu een stuk minder lang mee zal gaan.

Ook de berekening van de laadtijd klopt niet helemaal. Wanneer je een LiPo laad met 1C zal de accu na ongeveer 1 uur voor om en nabij 80% vol zijn. Om de accu helemaal vol te krijgen moet je dan nog 15 tot wel 30 minuten doorgaan met laden. Dit is afhankelijk van de accu.
Laden met 2C duurt ook langer dan een half uur. Na een half uur zal de accu voor ook om en nabij 80% vol zijn. Ook hier duur het dan nog meer dan 15 minuten voor de accu helemaal vol is.
Wanneer jouw accu's wel binnen een uur (of een half uur) vol zijn dan komt dat omdat ze gewoon niet helemaal leeg zijn. Op zich is dat prima want hoe verder je een Lipo leeg trekt hoe minder lang ze meegaan. Een LiPo gaat veel langer mee als je hem niet verder dan 50% leeg trekt dan wanneer je het steeds tot 90% leeg trekt.
De meeste fabrikanten raden dan ook aan een LiPo nooit verder te ontladen dan tot 80%. Dat is een aardige compromie tussen en lange levensduur en een bruikbare capaciteit.

effe over die gt twin stekker die velen van ons gebruiken :

ACTIEF balanceren lukt daar niet mee : daarmee bedoel ik de hoogste omlaagtrekken naar het voltage van de laagste ... heb dat getest met zo"n JUNSI icharger 106B ( massa's aanhang op RCG en geldt als de beste chinese laderproducent naast BANTAM enzo ) en wat het geheel doet is mooi gelijk de 2 x 3cell opladen tot netjes 4.20 per cell via de 6s poort ...

Maar als ik vraag om gebalanceerd te ontladen tot de standaard geprogrammeerde 3.85 storagevoltage zegt ie mooi niet ...

zal wel aan de wiring liggen ... ontladen gaat dus NIET ... does that make sense ernst ?

Back