Sinaasappel effect

Ik heb een Ferrari Americana model die, uiteraard, glimmend rood moet worden.
Ik heb hem gespoten met de Revell Aqua verfspuit (met compressortje) en het resultaat is helaas bedroevend.
Sinaasappel effect en dof.
Met mijn (helaas overleden) Humbrol spuitje op een bus lucht is het altijd perfect gegaan.

Wat doe ik fout?
Teveel verdund?
Of juist te weinig?
Te dichtbij/veraf?
Niet goed geroerd?
Kan het aan de verfspuit liggen?

een hoop vragen, maar
Wie weet het?
Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Ik heb een Ferrari Americana model die, uiteraard, glimmend rood moet worden.
Ik heb hem gespoten met de Revell Aqua verfspuit (met compressortje) en het resultaat is helaas bedroevend.
Sinaasappel effect en dof.
Met mijn (helaas overleden) Humbrol spuitje op een bus lucht is het altijd perfect gegaan.

Wat doe ik fout?
Teveel verdund?
Of juist te weinig?
Te dichtbij/veraf?
Niet goed geroerd?
Kan het aan de verfspuit liggen?

een hoop vragen, maar
Wie weet het?
Alvast bedankt.
Sinaasappeleffect komt meestal voor als je te dik hebt gespoten of niet genoeg hebt verdund.
De verf kan dan niet voldoende openvloeien.
Spuitafstand kan ook te groot zijn of spuitdruk te weinig.
Ideale spuittemperatuur (20graden) is ook belangrijk om een mooi resultaat te verkrijgen.
Mvg Wes.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips.

Dan denk ik dat het aan de temperatuur gelegen heeft.
Het is op een onverwarmde zolder gedaan.
De enige warmte die er was, was die van de CV ketel.
Veel meer dan een graad of 10 kan het niet geweest zijn.

Tamiya spuitbussen, zijn inderdaad goed.
Kwalitatief erg mooie verf.
Ik heb ze al vaak gebruikt.
Maar er zit weinig in, aan het eind gaan ze "sputteren" met dikke druppels tot gevolg (en dat punt vind ik moeilijk te voorspellen) en het is duur.
Daarom leek een verfspuitje met een compressor mij ideaal.

In elk geval erg bedankt voor de tips.

Wat ook heel belangerijk is is de druk van de compressor, die moet voor het mooiste effect staan op ongeveer 1,8 bar. Misschien een aanrader neem Tamiya blanke lak spuit dat er in een paar lagen op. Dat wordt keihard, daarna polijsten dan zie je er waarschijnlijk niet zoveel meer van.

De grootste reden van sinasappel effect is dat er vocht bij gekomen is dat kan snel gebeuren als je met een compressor spuit zonder vochtafscheider.
Chemische verven krijgen met vocht erbij een effect of er olie bij komt.
Ik spuit zelf op waterbasis verf en vochtafscheider op de compressor dus heb dat probleem niet

gr Fedor

sinaasappel-effect

Iedere verf is chemisch, er bestaan geen niet-chemische verven of lakken.
Sinaasappel-effect ontstaat door te lage temperaturen van de verf, of van het te spuiten object, verkeerde verdunnings-uitdampsnelheid, of slechte vloeieigenschappen van de verf
Dofheid kan onstaan door te weinig ventilatie na het spuiten, als er verdunningsdamp blijft "staan" boven je werk gaat het ook mis.

Vocht-en olieafscheiders zijn eigenlijk een must voor ieder spuitwerk.

Greetz,
Frank

Ik heb eens gelezen dat verf het et beste doet als je de bus eventjes in handwarm water zet. Daar wordt het spul lekker flexibel van, maar het gaat wel sneller lopen. Dit verhaaltje was over een spuitbus, maar ik neem aan dat het voor airbrush ook wel toepasbaar is. ;)

Spuitbussen in warm water zetten heeft alleen nut als ze in de winter lang in de kou hebben gestaan, en de verf dan wat minder goed vloeit, maar het heeft niks te maken
met de verf beter te laten vloeien op het object, want zodra verf een spuitbus of vefspuit verlaat, wordt diens warmte zeer snel afgekoeld door de omgevingslucht.
Het is dan ook van belang dat de ruimte waarin gespoten wordt gewoon behaaglijk warm is en het te spuiten object het liefst nog warmer, zodat die z'n warmte aan de verf kan afgeven waardoor die beter in elkaar kan vloeien.
Het sinaasappelefect komt dan ook het meeste door een te koude ruimte en koud te spuiten object.
Ik ben zelf geen professionele spuiter of zo, maar ik heb wel in vervlogen tijden een aantal auto's en hele vrachtwagens gespoten, met uiteenlopende resultaten, en het beste resultaat kreeg ik altijd naarmate ik de boel goed warm kon krijgen, dus imo is warmte het halve kunstje om iets mooi vloeiend gespoten te krijgen.

Back