Sind ginds komt de .........

Discussie in 'Beginners' gestart door Roy, 26 feb 2003.

  1. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Hier overdrijft Bruno wat hoor. Als je licht schuim toepast gaat er hoogstens 150 gr. schuim in die hele vleugel zitten. Als je vervolgens de melklijm (HobbyIn) spaarzaam toepast en licht balsa neemt (kan nog wat lichter dan bij een open vleugel [12-15 gr. per plankje van 1,5mm]), dan bouw je echt een licht genoeg vleugeltje.
     
  2. PeterL

    PeterL Guest

    Maar bruno hoe bedoel je het dan? Als het vliegtuig te zwaar is voor een 3,5 cc os max.. Hoezo zou meer power dan niet goed zijn?? ik heb het hout voor de vleugel al gekocht en het meeste is geloof ik 1,5 of 2 mm dus ik zou eventueel er ook nog een houten vleugel bij kunnen bouwen dan heb ik er 2 dan maak ik die houten met rolroeren en de schuim niet dat kan tog ook?

    greetz Peter
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat verwacht je anders? :wink:

    15 gr per plankje 1,5 - dat is het maximum gewicht voor alle doeleinden. :idea:
    Als het steviger moet, dan geen balsa meer gebruiken...Is ook goedkoper.
     
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Zoals in het antwoord over de klassieke denkfout, een paar posts terug. Lees het nou eens goed, daar staat alles in...
    Een vliegtuig is nooit "te zwaar voor een motor", het is te zwaar om goed te vliegen. Meer power levert meer snelheid, maar haalt niet je verloren gegane vliegeigenschappen (o.m. prettig gedrag bij de landing) terug.
    In tegendeel, het gaat er alleen maar sneller door en dat is nou net wat we niet willen.

    Als je dan toch twee vleugels bouwt kun je dit verschil zelf ontdekkken.
    Bouw dan wel de lichte (hout) vleugel met voldoende V-stelling zonder rolroeren.
    Als je de tips van Hans volgt, dan kun je een heel bruikbare schuimvleugel bouwen. Geef deze dan minder V-stelling en rolroeren.
    Je zult merken, dat het langzaam vliegen met de lichte vleugel een stuk makkelijker gaat.
    Ben je eenmaal zover dat je het model in deze configuratie goed beheerst (landen voor je voeten) dan kun je je uitleven met een zwaardere (rolroer)vleugel en mogelijk wat meer power... :)
     
  5. PeterL

    PeterL Guest

    Ok jongens weer even een tussen report:

    Alle schotten zijn gemaakt de roeren zijn geschuurd, de romp is verstevigd met triplex de stabilo is ook geschuurd.
    nu kunnen we dus de romp in elkaar gaan zetten dat gebeurt in de loop van deze week!
    :lol:
    Dan plaatsen we natuurlijk weer wat fototjes.!
    De vleugel word tog uit schuim gemaakt. En er word een 6,5 cc motortje bestelt. :)

    groetjes Peter
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dus je gaat voor een minder prettig vliegende kist? :?
     
  7. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    hoi peter hoe zwaar word hij als hij af is met de 3,5cc motor
    vliegen met minimaal vermogen kan ook
    wel met werpstart dan
    ik vlieg elektro mijn twinstarr had maar 2x 400
    als aandrijving op 6 cellen was niet veel maar vloog perfekt ongeveer 1200 tot 1400 gram zwaar
    groeten wiebe
     
  8. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Bruno, zou jij ze bij ZN niet eens willen vertellen dat ze hun F3A kisten nog veel beter kunnen maken door de schuimvleugels door ribbenvleugels te vervangen? :wink:
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Denk je echt dat ze daar naar luisteren? Het is meer werk, en dat drukt de bedrijfsresultaten, dus voor hen geen optie...
    Ik heb een keer een russisch gebouwde F3A kist gezien, die opgebouwd was als een modern F2B-model ( helemaal hout). Onnodig te zeggen dat dit in de vliegkwaliteiten tot uitdrukking kwam....
    Maar dat was niet de strekking van mijn betoog. Het ging mij erom, dat een RC trainer beter vliegt als je de zaak zo licht mogelijk houdt. Dat kan zeer zeker wel met schuim, maar dat is nog meer werk dan het bouwen van een ribbenvleugel.
     
  10. PeterL

    PeterL Guest

    Ja we kijken wel hoe het loopt ik neem gewoon eerst vleugel van schuim die 3,5cc word hier niet opgezet er word een nieuw ASP motortje bestelt dat word waarschijnlijk een 6,5 cc dan is ie wel overpowered en zwaarder dat geef ik toe maar de advies motoren vor westerly is geloof ik 4cc tot er met 6,5 cc

    dus ja ik probeer het gewoon zo en als de kist nie lekker vliegt kan er altijd nog een hout vleugel gebouwd worden.
     
  11. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Uiteindelijk is de strekking van mijn betoog dat je gewoon moet gaan vliegen. Veel komen en met hart en ziel willen leren vliegen is de grootste garantie voor een snel en succesvol leertraject.
     
  12. Roy

    Roy Guest

    Zo, vandaag weer een uurtje gehobbyed.

    Dit is het resultaat, het staat nu ff te drogen. Kan de komende 3 daen niet bouwen, want mijn nichtje (0 jaar) komt logeren en stof etc..... 8O :?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Roy
     
  13. PeterL

    PeterL Guest

    Ok roy bedankt voor het posten van de foto en het helpen met de romp! 8)
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Yes, the way to go.... :wink:
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ziet er goed uit!!![​IMG]
     
  16. PeterL

    PeterL Guest

    dankje bruno :lol:
    heb de romp maar niet van schuim gedaan :lol: :twisted:
    hehehe geintje
     
  17. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    In montfoort vliegt een van onze leden ook nog een westerly met 3,5 cc.
    Zowel motor als vliegtuig zijn uit het jaar kruik, echter het vliegt prima (ik had zelfs het idee dat het ding rolroeren had zo strak....zaten er niet op dus)

    Wel is inderdaad de keuze van de wielen (groot) en de juiste prop voor deze combinatie wat kritischer. Ik zou het zeker (als beginnend vlieger) niet met 6,5 cc proberen, dat is bijna vragen om problemen. Autorijles neem je over het algemeen niet in een auto met een 300 pk motor.

    Balsa vleugels mits goed gebouwd zijn naar mijn idee beter bestand tegen crashes én lichter dan volschuim. (ik ben na veel schuim/depron avonturen inmiddels weer een echte balsabouwer ;)
     
  18. Roy

    Roy Guest

    Goedendag Franck!

    Ik heb al vaker gelesd met mensen die een 6,5cc op een trainer hebben/hadden. Zelfs eentje die had e meteen een hatori pijp op gebouwd. Persoonlijk vind ik het fijner.

    1. geluid --> 2 tikkies gas en vliegen
    2. vliegduur --> 30 min is makkelijk haalbaar
    3. wat power over --> als er wat mis gaat ietsjes gas erbij en je zit weer goed (niet meteen een stall)

    Bovendien, is het makkelijk i.v.m toekomstige vlieguigen. De meest gangbare zijn meetal toch 6,5/7,5cc

    Groeten, Roy
     
  19. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Niets is leuker dan weer een nieuwe motor moeten kopen. Dus niet op de groei kopen, dat beneemt je maar van al dat moois. :wink:
     
  20. PeterL

    PeterL Guest

    ja dat is zo maar die 3,5 cc heb ik al dus maakt ook nie uit
     

Deel Deze Pagina