Single Channel enkel rudder A1 zwevers

Wow dat ziet er wel heel goed uit, mooi strak en het doek ook al mooi dicht, hoeveel lagen en met wat gedaan.

En zie dat de tekening van het volgende schatje ook al weer klaar ligt.
 
Jazeker in de Shark(face) tank kunnen er nog wel een paar bij toch.
Tis dat mijn 3 mm balsa op is anders had die zowat af geweest:koud:
 
Nee Ton, heb nog wel een doosje van de kleine Uhu (met de kunststof rompdeeltjes) met de bedoeling die RC te maken met 2 functies.
Alleen staat deze niet vooraan op m’n planning:(:confused:
 
Ben een beetje benieuwd of er nog iemand met een A1 zwever bezig is
Eerder gemeld maar hier verder:
Mijn streven: om op de DOW 2024 in ieder geval een VRA 1/2A power en een VRA A1 klaar te hebben.
De A1 basis: deze is hier al eens vertoond:
IMG_1833a.jpg

Het betreft mijn laatste A1 uit 1968.
Het design idee: sterk vereenvudigde bouw, dicht bij een chuckachtige aanpak: Jedelski vleugel, massieve hard balsa romp, moest vooral tegen een stootje kunnen.
Auto rudder en dt lijnen buitenom.
Hoewel ik er nooit wedstrijd mee gevlogen heb was het een goed vliegend model en voldeed ruimschoots aan de verwachtingen
Het plan: een paar flinke gaten er in, wat radio er in, servo's zijdelings uitstekend met buiten-draadjes besturing.
Dus het mes er in.
Gaandeweg begon ik het toch wel wat te grofstoffelijk te vinden, de servo's staken wel erg ver uit en het bleef prutsen om de rest van de spulletjes er in te krijgen.
Nieuw besluit: ik maak een nieuw rompje, nu dus 4 zijdig plankjes, hol met alle spullen binnenin.
Compromis: Als de Aiglet met elastieken mag ga ik hier ook met elastiek voor de vleugelbevestiging (en heb dan gelijk een goede toegang tot de spulletjes.)
Hopelijk vliegbaar op de DOW 2024
 
Er is sprake van voortgang: een verbrede romp(je) in aanbouw.
Voor deze A1 (naam wordt A1DE196) ga ik eerst proberen via centrale servo's met draadjes stabilo en richting aan te sturen.
Eerst maar eens kijken of dat voldoet.
(voor het paralelle projectje Sarduster ga ik voor direct aansturende servo's.)

IMG_2620.jpg
 
DE A1-DE196 was vandaag klaar.
Ik heb het zijaanzicht van de oorsprongkelijke romp (nou ja: rompje) aangehouden en om de spulletjes te bergen de romp simpel verbreed. (en niet meer massief uiteraard).
Aangezien ik maar weinig (geen) mogelijkheden heb om regulier te testen, wat handstartjes gedaan op het lokale speelveldje.
Vliegt zoals verwacht en vertrouwd, maar er lijkt toch een vleugelverdraaing in te zitten waardoor er een nauwelijks te tegensturen linkerbocht in zit.
Moet dus nog uitgezocht worden.
Ook valt er nog wel wat te putsen aan de besturing (stabilo) want dat loopt nog niet helemaal lekker.
Maar de enkele draad aansturing lijkt wel in orde.
Al met al : positief. Uitgangspunt wordt bungeestart.

IMG_2621s.jpg
IMG_2624s.jpg
 
@Ton van Munsteren : thanks for the ''heads up''
Ten eerste: complimenten voor jullie A1 resultaten tot nu: mooi om te zien.
(Overigens, ook de E-coupe d'hivers maakten op mij wel indruk.)

Ik had er naar gestreefd om op de DOWin ieder geval mijn A1 en 1/2A power min of meer vliegklaar te hebben maar dat bleek toch wel een beetje te onbekookt te zijn.
Met name de besturing van het stabilo heeft nog wat denk en prutswerk nodig.
IMG_2629.JPG


De vleugelbreuk:
Toen ik een beetje serieus aan de bungee ging trekken was het feestje direct over.
Ik ga dit niet repareren, het hout lijkt verouderd en qua sterkte is de breukplek ook een gehannes.
Ik heb van dit model nog best veel plezier gehad in de zeventiger jaren, dus deze vleugel mag met een wel verdiend pensioen.
Het meeste hardzeer heb ik nog van het teloorgaan van de originele nummering: DE 196.

Een korte termijn mogelijkheid is de inzet van een(herbeklede) Wakefield vleugel, ook uit 1968 die met een aangepast stabilo ook binnen de A1 specs valt.
Dit zou er dan ongeveer zo uit komen te zien:
IMG_2628.JPG


Bedenkingen: ik vind deze vleugel wel mooi/goed gebouwd maar ook licht.
Ik durf hier al helemaal geen bungee-start aan te wagen.
Een gedachte is om er toch met een klein elektromotortje , ik denk aan bijvoorbeeld aan een 151022, er een slow climber van te maken. (andere sugesties welkom)
Extra overweging: ik overweeg ook om hem nogmaals te herbekleden, maar dan met Icarex.
Dit lijkt me dan toch nog een beetje ''in character''
Wat betreft het thema vrije vlucht RA ga ik wel eerst even prioriteit geven aan mijn 1/2A power projectje, dus wanneer ik hier weer aan toekom weet ik nog niet..
 
Zou jammer zijn als je de vleugel niet repareerd, want met de gerepareerde vleugel en historie maakt het dat model alleen nog maar specialer.

En snap het wel, maar helaas met een electro motor kan ik niet goedkeuren :stout: want we blijven op de meetings toch gewoon lekker A1 en A2 lijnstarts doen :banana:

Heb een kleine lier geknutseld die ik bedien met een zender, de spanning wordt daardoor goed regelbaar, maar wil die nog om knutselen naar een voetpendaal.

En eh hoop nog wel dat er meer A1 vliegers bij komen want het is rete leuk om te doen.
 
Back
Top