single poly line in Acad

janhein

PH-SAM
voor mijn cnc foam snij programma moet ik de files aanleveren als een single poly line. Ik werk met GMFC pro.

Als ik nu echter een ontwerpje maak dan moet ik dat zo bewerken dat de hele snijlijn een poly line is, anders raakt mij snijmachine de weg kwijt.

Nu is het enige commando dat ik er voor ken PEDIT. hier mee kun je een aantal lijnen selecteren en dan aan elkaar koppelen. Zodat je aan het eind een doorlopende lijn overhoud.

Probleem is alleen dat dat op de een of andere manier niet goed werkt.

Voor zover ik kan zien overlappen mijn lijnen niet en sluiten ze ook goed op elkaar aan. ik kan ze ook selecteren als zijnde poly line maar als ik dan J invoer om te joinen dan krijg ik de melding o poly lines joined ??????

Wat doe ik fout.

tips ,ideen alles is welkom wat ik loop elke keer tegen dit probleem aan.

Eerst een lijntje selecteren. dan Polyline. in dit menutje kun je dan zoals jij zei de J indrukken voor join. nu selecteer je alle lijntjes die 1 polylijn moeten worden. en dan op enter. nu moet het als het goed is een poly line zijn. als dat nog niet zo is moet je toch even goed kijken er hoeft maar 0,0001 mm open te zijn of hij doet het niet. en anders kijk ook even in een zij- boven- aanzicht ofzo het kan zijn dat het voor jouw lijkt maar dat ze in de Z richting mss niet op elkaar aansluiten.

Let ook even op dat je gewone lijnen niet zomaar aan elkaar kunt knopen tot een polylijn.
Wat ik vaak doe is een lijn selecteren, dan edit polyline. Er wordt dan aangegeven dat de lijn die je hebt geselecteerd geen polylijn is en of je deze wilt omzetten naar een polylijn. Druk dan op enter om te bevestigen. Vervolgens wordt er gevraagd wat je wilt doen. Selecteer "J" (join) en druk op enter. Selecteer vervolgens de overige lijnen die je wilt verbinden en dan weer enter.
Pas ook even op dat je UCS niet verkeerd staat, want dan wil het ook wel eens mislukken.
In het uiterste noodgeval kun je met het commando polyline altijd nog even je contour overtrekken.

Ik heb het model idd met poly line overgetrokken en het werkt nu.

Het gekke is dat ik er wel een aantal aan elkaar kon knopen maar ik uit eindelijk twee poly lijnen overhou die niet willen koppelen. En als ik die naar mijn snij programma exporteer dan raakt mijn snij machine de weg kwijt.

Bestaat er zo iets als Acad voor dummies. dna kan ik in elk geval wat makkelijker vinden welke commando's er zijn.

haha mooi dat het gelukt is

uhm acad 12 ? is 1 van de eerste en nog niet zo uitgebreid haha. maar ik weet niet of jouw apparatuur daarmee samenwerkt.

suc6 ermee nog en als er nog vragen zijn kun je ze altijd stellen,

Tja, daar hebben ze AutoCAD "light" voor uitgevonden....

AutoCAD is tegenwoordig geen "gereedschap" meer, maar een full-time baan....
Als je weet wat je er allemaal mee kunt doen!... alleen koffie zetten is lastig... :mrgreen:

haha jah ik weet zeker wat je er allemaal mee kan doen,
het is zo'n groot pakket, mensen die er al 30 jaar me werken gebruiken nog maar ong 15% van alle mogelijkheden die erop zitten.

ik werk er zelf nu op het moment al 2 jaar mee en bevalt me togh goed het programma, maar zelf ben ik togh meer van inventor.

AutoCAD is een 2D programma.
3D kan wel, maar is niet ideaal...

Ikzelf werk nu 20 jaar met CAD programma's, de laatste 10 jaar met autoCAD, het is een mooi programma, maar sommige dingen hebben ze niet handig opgelost, dat hadden die andere pakketten beter voor elkaar... Ik denk dan vooral aan CcDraft (Catia/CADAM Drafting)

Plotten bijvoorbeeld, moeten ze eens goed onder de loep nemen... en dan doel ik op het feit dat als je meer dan 10.000 tekeningen beheerd en een nieuwe plotter aanschaft.... ik zal je de details besparen..... maar in grote lijnen komt het er op neer dat je al je tekeningen opnieuw zal moeten configureren....

mwah hoeft niet echt persee. het bedrijf waar ik heb gezeten had 1 grote database en een plotspoeler. op moment dat er een nieuwe plotter komt hoef je alleen de plotspoeler (1pc) opnieuw te configureren.

het grootste punt van Acad is dat je het gewoon voor zo ver mogelijk voor de gek moet houden. lukt je dat kun je alles haha

en ik werk btw op het moment met Hi-CAD een programma waar naar mijn mening nog HEEEEEEEEEELL veel aan gedaan moet worden.

Back