Sinyih/TowerhobbiesST-15 electro conversie

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door ShadesInBlack, 16 mrt 2021.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    In navolging van dit draadje: Vintage Protech onroad 1/10 electro conversie | ModelbouwForum.nl iets soortgelijks, nl conversie van een 1/10 nitro chassis naar electro.

    Gewoon in deze thuisblijftijden, omdat het kan.

    Ik kwam dit chassis tegen, leek me iets kyosho achtigs van jaren 80-90. Ik heb het voor zo'n alu chassis.
    [​IMG]
    Ik kon het kopen voor €20 :)

    Het is een 1/10, een beetje mengeling onroad/buggy, wat rally achtig. Compleet, op de motor na en het spur tandwiel versleten. En achteraan ontbreekt het deksel voor de box waarin het accupack voor de ontvanger zit, of de ontvanger zelf, geen idee eigenlijk.

    Onderkant is prima staat, lijkt niet veel gereden.
    [​IMG]

    Na wat zoeken en navragen online, bleek deze heel hard te lijken op een Towerhobbies ST-15, behalve dat deze paars geanodiseerde alu heeft en truck wielen. Tot iemand zei dat het om een model van Sinyih gaat. Had er nog nooit van gehoord en er is nauwelijks iets van te vinden. Ik weet dus niet hoe het model zelf heet, van welk jaar enz. Het blijkt Thais te zijn.

    Zelfs het logo vind je eigenlijk niet terug. Sinyih lijkt me wel een merk te zijn waarvan modellen gerbrand zijn. Ik herkende bv een aantal oude protech modellen: All Products of Sinyih Model Enterprises Co., Ltd. | B2BManufactures.com - Manufacturers Directory

    Wel tof en tegelijk vervelend om er niet veel over te vinden.

    Maar ik was fan van het chassis.
    De kunststof onderdelen zijn lekker overkill dik en stevig. Oliegevulde alu shocks. Aan de voorkant enkel 1 bodymount afgebroken.
    [​IMG]

    Hier dat lege bakje zonder deksel achteraan:
    [​IMG]

    Niet enorm veel onderdelen aan, mar alles beginnen checken en schoonmaken.
    De versnellingsbak zag er nieuw uit. Met overkill modulus 1 tandwielen, en dat voor een 1/10 model. 2 in staal en diff behuizing in kunststof. Zelfs voor een nitro motortje, goed overengineered lijkt me :) I love it.

    Zoals ik meestal probeer met zo'n bouwsel, probeer ik te gebruiken wat ik heb. In dit geval een Traxxas Titan 12T motortje. Gezien spur ook modulus 1 (ik maak er wel een nieuwe, maar ik wil die modulus aanhouden), gebruik ik een 1/8 pinion. Die vond ik ook niet met een voldoende klein boorgat, dus met een busje een overgangsstukje gemaakt.
    [​IMG]

    Het diff zit er binnenin ook nog nieuw uit met nog helder vet. Lijkt een 1/8 diff, deze zal ook niet te snel begeven..
    [​IMG]
     
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Sprongetje vooruit: rem en remschijf van de nitro uitvoering zijn verwijderd.
    Met wat alu profielen enz een tray gemaakt voor de accu.
    [​IMG]

    Ik let er telkens op van geen gaten bij te boren of geen onderdelen af te zagen of aan te passen. Zelfs al gebeurt het wellicht nooit, ik wil altijd dat het zoveel mogelijk kan terug gebouwd worden naar origineel. Wie weet is dit een super zeldzaam chassis!
    De motor mount had wel wat zoek- en meetwerk nodig.
    Ondertussen ben ik er mee verder, maar foto's zullen eens moeten volgen nog...
     
    Rchobbes vindt dit leuk.
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    Eindresultaat foto's, al zal de body nog wel iets extra krijgen.
    [​IMG]

    De body is eigen thermoformwerk, zwart ABS van 2mm.
    Gezien ik aan de achterkant geen elegante manier vond om deze over de hoge shocktower te krijgen, afgesneden tot ertegen. Geeft wel een leuke baja look.
    [​IMG]

    Bodypost vooraan was wat zoeken, het is een gebogen alu bodypost geworden om de hellende voorkant van de beetle body te kunnen vastpinnen.
    [​IMG]

    Achteraan heb ik op de plaats van de originele bodyposts een mini rollbar of zo gemaakt in alu. een clip in de body gelijmd, valt hier over. Zo zit de body vast met maar 1 pin vooraan. Een kleine Corona ontvanger maakt het wat actueel :)
    [​IMG]

    De spur is gelaserd uit POM, modulus 1. Werkt perfect. Ik had nog een kleinere modulus pinion ook, mocht ik niet aan nodige tandwielverhouding geraken met M1, maar het is prima. Het stangetje dat de motorplaat verbindt met de radioplaat, zorgt dat alles goed en stijf is. De LRP esc matcht met de 12T traxas brushed motor. Met een LiPo van 2S heeft deze ruim power. Rijdt enorm leuk. Voelt erg modern aan, in zoverre dat ik kan oordelen. Buggy allures met rally look. Rijdt prima op het gras en op de baan, met deze banden.
    [​IMG]

    Fotootje van de onderkant: wat gaten ter hoogte van de accu tray zijn ongebruikt, voor de rest zijn enkel originele gaten gebruikt. Niets bij geboord.
    [​IMG]

    Erg leuk autootje om mee te rijden, en lekker ouderwets overkill overal qua materiaal en sterkte. Niet dat ik er erg zot mee zal rijden, maar mocht er een draagarm of zo begeven, onderdelen zal ik wellicht nooit meer tegenkomen.
     
    pompebled en Rchobbes vinden dit leuk.
  4. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Mooi projectje weer.
    Zo krijgt die weer een nieuw leven.
     
    ShadesInBlack vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina