Sissende accu

Als je een accu hoort sissen, betekent dat dan dat het ventiel open is en hij zijn druk kwijt wil???
En als het ventiel open is en zijn druk kwijtraakt komt er dan spul uit wat je later kunt zien????

Groeten Maarten

Inderdaad het ventiel zal wel opengesprongen zijn.
Het zijn 3000 mahtjes nimh die je volgens de specificaties met 3 A mag laden. Dit heb ik ook gedaan met mijn robbe infinity 2.
Langzaam laden in het begin heb ik niet gedaan nee, maar dit was al de 5 of 6de keer dat ik hem onladen - geladen heb.
6 cellen pakket tot 0.8 volt per cel ontladen (4.8 Volt dus) met 5 ampere. Daarna laden met 3 ampere.

MM kan dat er bepaalde cellen toch te ver uiteenlopende cijfers kregen doordat je ze niet langzaam hebt geladen (moet altijd toch?)

hallo maarten

hoeveel tijd heb je gelaten tussen laden en ontladen

en waarom ontlaad je die cellen ?????????????

groeten raf

Tussen de een na laatste en de laatste keer (de keer dat het fout ging) ongeveer een dag.
Waarom ik ze ontlaat: om te kijken of de aangegeven capaciteit er ook daadwerkelijk in kan en dan weet ik wel dat ik ze eigelijk niet met 5 A moet ontladen wil ik een betrouwbaare meting hebben.

hallo

maarten ik bedoel hoeveel tijd laat je tussen het ontladen en het weer opladen

wat er in kan is geen graad meter
je hebt altijd verliezen in de lader en die kan je der zo toch niet uithalen

dit is je eugen antwoord op je eigen gestelde vraag
en dan weet ik wel dat ik ze eigelijk niet met 5 A moet ontladen wil ik een betrouwbaare meting hebben

dus als je het toch weet dat de meting niet bertouwbaar is waarom doe je het dan toch ??????????????

dom of toch beter willen weten tegen alle postings in ???

met wat je aan het doen bent is er maar een gelukkig en dat is je batterij leverancier

groeten raf

De tijd tussen laaden en ontladen staat standaard ingesteld op 3 minuten in de infinity2.

En het is geen kwestie van beter willen weten tegen alle postings in.
Meer een kwestie van schiet nou eens op :roll:

maarten zei:
Meer een kwestie van schiet nou eens op :roll:

Als je op wilt schieten, moet je de cellen niet elke cyclus wéér ontladen, elke tien of vijftien cycli is voldoende.

Groeten, Jan.

NiMH accu's hoef je helemaal nooit te ontladen. Dit kost alleen maar levensduur en dat is zonde. Na een lange periode niet-gebruiken kan 2 à 3 keer cyclen wel de 'luiheid' van de cellen doen verdwijnen.

Dat de veiligheidsventielen van de cellen open zijn geweest wil nog niet zeggen, dat de accu nu defect is. Je hebt wel wat capaciteitsverlies.

Lees alles over NiMH-accu's: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=44

Helemaal correct, Corrien ... Heb een 900mah Nimh pack behoorlijk pijn gedaan met een defecte lader ( ding bleef maar 5 amp pompen ) ...Wat gas kwijt, krimpkous eraf maar na een paar keer rustig cyclen zo goed als nieuw ( zelfs geen capaciteitsvermindering merkbaar ) ... kan natuurlijk wel zijn dat zijn levensduur nu wat gehypothekeerd is ...

Ik bedoel maar, die veiligheidsventielen zijn er voor iéts, dus niet gelijk het hele pack wegkieperen ...

Dit is een klein stukje uit het al door Corrien aangegeven verhaal over NiMH accu's.
Als de druk te hoog dreigt te worden gaat er een veiligheidsventiel open en kan het gas weg. Helaas betekent dat bijna direct capaciteitsverlies want de negatieve elektrode (de waterstof) wordt kleiner. Omdat de negatieve elektrode iets groter is zal dat bij een heel klein beetje gasverlies nog meevallen maar je bent dan wel de overlaad beveiliging zoals hierboven beschreven kwijt.

Back