Siva Rock Crawler Crusher (model 50400) laden

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door benalla, 10 dec 2018.

  1. benalla

    benalla

    Lid geworden:
    10 dec 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo,

    Voor mijn zoontje deze RC auto gekocht.
    Ik vind het alleen een gedoe om de accu te laden; losschroeven, accu eruit, laden, accu erin, vastschroeven.

    Is er misschien een mogelijk om de accu in de auto te laten en de bedrading naar buiten te brengen zodat deze eenvoudige geladen kan worden?

    En is er een accu te krijgen met een grotere capaciteit?
    Waarmee hij dus langer ermee kan spelen dan de 10 a 15 minuten.

    Hoor graag!
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Deze dus:
    https://www.nextmodelrc.com/en/6495-50400-rock-crawler-crusher-24-ghz-1-18-rtr-siva.html

    Komt met een 4.8v 700mAh NiMh accu. Dat zal wel een pakket zijn bestaande uit 4x AAA cellen. Als je aan de juiste stekker kunt komen kan je altijd wel een extra accu maken van 1000mAh cellen die je in deze maat wel kunt vinden.

    En ja, als je de juiste stekker kunt vinden kan je de accu voorzien van een 2e stekker die je voor de acculader kunt gebruiken.

    Ik neem aan dat de laadtijd een beetje tegenvalt. Een betere lader zoals de SkyRC B6 of een EN3 kan met 1A laden waarmee je nog veilig die accu binnen een uur vol laadt.
     
  3. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Als je twee stekkers aan één accu hebt moet de ene stekker tijdens het laden van de ESC af?
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Zo lang de auto uitgeschakelt is tijdens het laden moet dat geen probleem zijn.
     
  5. benalla

    benalla

    Lid geworden:
    10 dec 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Rotterdam
    Dan ga ik op zoek naar een 2e stekker. En misschien ook een andere lader.
    Enig idee waar ik zo'n stekker kan vinden?
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mocht je zo'n lader nog niet hebben, een 50watt lader lijkt me voldoende, zoals één van de vele B6 of B6AC laders.

    Nederlandstalige handleiding voor Imax/Voltcraft/Accucel/SkyRC/Turnigy/etc./etc. B6 (autoaccu) en B6AC (autoaccu & netspanning) 50watt lader.
    Laadt accutypen LiPo, NiCd/NiMh, LiFePo4/LiFe en Pb (lood).
    www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/225000-249999/235711-an-01-ml-MULTILADER_ENTLADER_B6_de_en_fr_nl.pdf
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
    • Modelbouw FAQ's
      → [FAQ] Accu's en laadtechnieken
      → De Nikkel-Metaalhydride accu
      en ook
      → Delta Peak laders/snelladers voor NiCd en NiMH (maar niet gebruiken bij zender/ontvanger, die gewoon veilig laden met 0,1C, RvS)

    Bij nieuwe NiMH cellen zijn de elektroden nog niet goed geformeerd, daardoor treden delta-pieken (veel) te vroeg op, waardoor de lader denkt dat de accu al vol is.
    Eerst een paar kaar gedurende 14-16uur met 0,1C laden (in onderhavige geval is dat 0,1A = 100mA) zodat de elektroden kunnen formeren. Die stroom is zo laag dat helemaal geen delta-piek optreedt. Lader zal dan ook nooit stoppen maar bij deze stroom is overladen geen ramp, als je het maar niet dagen achtereen doet.
    En vervolgens door gewoon gebruik telkens ontladen.
     

Deel Deze Pagina