sjablonen plotten

Hoi Allemaal,

Ik ben van plan om een plotter aan te schaffen (stika sv8 ) om zelf sjablonen te kunnen plotten die meerdere keren gebruikt kunnen worden.
Nu lees ik op de diverse fora dat een veelgebruikt materiaal mylar is. Kan ik dit eventueel met een sheed zo snijden met deze plotter of is er een andere folie dat je meerdere keren kan gebruiken?
wie heeft hier ervaring mee?

alvast bedankt Menno

Mylar is vrij hard en afhankelijk van de dikte zal je daar met een Stika niet doorheen komen. Ik neem aan dat het niet zelfklevend is? In dat geval zou je het tijdelijk op een dragen moeten lijmen met wat spuitlijm. Spuit deze op de drager en laat hem goed drogen, de lijm heeft dan veel weg van Post-it's. Je kan er dus tijdelijk iets op vastplakken. Ik heb wel eens geprobeerd kunststof folie te snijden, maar kwam daar niet doorheen met mijn Stika. Als je wat proefmateriaal hebt wil ik het best voor je uitproberen. Een alternatief wat zeker werkt is speciale zelfklevende plotter folie voor airbrushwerk.

Okay bedankt,

maar kan ik dat zelfklevende plotter folie meerdere keren gebruiken of scheurt dit direct?
ik wil nl sjablonen maken voor airbrush tattoo's

Mylar kan je niet snijden met een Stika .

Dat gaat ook niet met een andere rollenplotter.

Airbrush sjablonen kan je beter kant en klaar kopen .

Folie die kan snijden met een plotter kan je maar 1x gebruiken voor airbrush.
En je moet de sjablonen folie hebben , normale folie plakt veel ste veel.

Mvg Johan

Hoi Johan,

Bedankt voor je reactie, ik begrijp dus van je dat zelf sjablonen snijden geen optie is helaas. ik was naar deze oplossing aan het kijken omdat de kant en klare oplossing nogal prijzig zijn. €20,- voor een sjabloon is heel normaal. ik heb dus even de hoop gehad om zelf de sjablonen te kunnen snijden. Maar dat is dus niet mogelijk begrijp ik. en bestaan er anders nog andere folie's die je hiervoor kan gebruiken?
Ik hoop dat ik niet te veel vraag...

Mylar sjablonen zijn niet goedkoop maar je kan ze x keer gebruiken.

Plotter software en folie kopen is ook niet goedkoop.

En goede Mylar spuitsjablonen bestaan uit meerdere delen die je achter elkaar gebruikt om een bepaalt patroon in meerdere kleuren te spuiten .;)

En dat werkt niet met plakfolie.

Mvg Johan

Hoi Johan,

Ja dat begrijp ik, het verhaal wil dit ik een paar honderd sjablonen heb in eps. het is dus in dit geval wel lonend om zelf een plotter aan te schaffen, als je een geschikte folie zou kunnen plotten! maar dat gaat dus waarschijnlijk niet lukken.
De sjablonen die ik bedoel zijn trouwens voor tattoo's in een kleur, als je wilt wil ik je wel een voorbeeldje sturen!

waarom altijd sjabloneren?leer met de vrije hand spuiten en je bekomt een veel mooiere resultaat.
Het vraagt wel wat tijd om te leren maar oefen is de kunst

Daar heb ik ook een duizend van .
Zijn de CD niet waard waar ze opstaan.

Zonder ze helemaal te bewerken is er niks mee te beginnen.
Ik gebruik ze bijna niet meer.

Mvg Johan

Ja ik begrijp je helemaal. Maar ik heb dus een groot aantal kant en klare (dus echt snijklaar) en heb er zelf al een aantal bijgemaakt.

Ik heb een kermis bedrijf en de airbrush tattoo's willen we er bij gaan doen. het gaat dus om het ontwerp en die in massa kunnen spuiten. bv een kijkwijzer symbool van sex. En ja ik ben er van overtuigd dat hier een markt voor is op de kermissen waar ik sta! Al ik hem zelf niet zou nemen:)
en dit is in standaard sjablonen ook niet te koop. daarom ben/was ik dus aan het kijken naar een snij plotter, om me te onderscheiden op de kermis (ik weet dat de tattoo's niet nieuw zijn maar wel op de kermis ;) )

Er zijn speciale snijplotters in de handel voor oa scrapbooking. Die zijn geschikt om karton en veel andere materialen te snijden. Deze zal waarschijnlijk wel de mylar folie snijden die je wil gebruiken voor je Tatoo's.
Bijvoorbeeld deze:
Silhouette
Als alternatief zou je ze kunnen laten lasersnijden. Als je een groot vel in één keer laat snijden dan zullen de kosten best redelijk zijn.

Er zijn speciale snijplotters in de handel voor oa scrapbooking. Die zijn geschikt om karton en veel andere materialen te snijden. Deze zal waarschijnlijk wel de mylar folie snijden die je wil gebruiken voor je Tatoo's.

Ook met deze kan je alleen folie snijden die een papier drager heeft waar de folie op blijft plakken.

Dus geen mylar folie.
En op rollenplotters kun je ook geen karton of papier snijden.

Alleen op tafelplotters van bv. Gerber die een statische oplading kunnen kreeren of met een fijne vakuumplaat.

Mvg Johan

Ik blijf misschien zeuren hoor, maar ik ben net aan het prutsen geweest met nieuwe lamineer vellen. deze zijn sterk, flexibel, en reageren niet op de inkt! als je een dergelijk vel op een drager plakt (deze worden bij sommige plotters geloof ik zelfs meegeleverd) en deze ga plotten in bv een CT-30 Snijplotter | snijplotter - signseen deze heeft een druk van maximaal 500 gr. zou dat nog een optie kunnen zijn??? deze vellen zijn geloof ik al minder dik als de mylar vellen.
Zoals gezegd ik blijf proberen!!!!

Ook met deze kan je alleen folie snijden die een papier drager heeft waar de folie op blijft plakken.

Dus geen mylar folie.
En op rollenplotters kun je ook geen karton of papier snijden.

Alleen op tafelplotters van bv. Gerber die een statische oplading kunnen kreeren of met een fijne vakuumplaat.

Mvg Johan

Hoi Johan,

Dit is geen normale snijplotter zoals jij die kent, deze is speciaal voor papier en karton gemaakt en heeft dus meer mesdruk en meer snijkracht. Er zit een speciale snijmat bij die een klevende toplaag heeft zodat je lossen vellen kan snijden. Of hij mylar snijdt weet ik niet, maar dat kan de leverancier wellicht uitproberen.

Hoi Johan,

Dit is geen normale snijplotter zoals jij die kent, deze is speciaal voor papier en karton gemaakt en heeft dus meer mesdruk en meer snijkracht. Er zit een speciale snijmat bij die een klevende toplaag heeft zodat je lossen vellen kan snijden. Of hij mylar snijdt weet ik niet, maar dat kan de leverancier wellicht uitproberen.

Er zijn al meer snijplotters geweest met zo,n plakmat .
Zijn allemaal weer verdwenen .:mrgreen:

En het prinzip van een rollenplotter of vroeger penplotter is bij alle hetzelfde .
Een goede snijplotter heeft de offset in de maschine.
Penplotters en de meeste snijplotters uit china hebben geen offset .

Het beste is dat hij zelf er een gaat kopen en zijn ervaring hier berichtet.

Mijn lange plotter ervaring (heb al tientalle merken in handen gehat) zegt dat het niet werkt.
Papier kan nog lukken met zo,n plakmat maar karton in ieder geval niet .

Ik denk ook eerder dat de plakmat voor dat raamfolie is wat je vaak op de kleuterschool aan de ramen ziet.

Maar die folie heb je ook op rol met een plakkende papierdrager.:D

Mvg Johan

Het is de moeite van navragen bij de leverancier in ieder geval waard. Ik heb eens in een hobby winkeltje een demo van dit soort snijmachines gezien en dat werkt toch heel aardig op knutsel papier wat redelijk dik was. Het moet kunnen met de juiste apparatuur. Als je het met de hand kan snijden moet dat machinaal ook kunnen. Een lasersnijder kan ook, is alleen wat duurder...

Bijvoorbeeld deze:
Silhouette
Als alternatief zou je ze kunnen laten lasersnijden. Als je een groot vel in één keer laat snijden dan zullen de kosten best redelijk zijn.

Ik heb het net na gevraagd via de mail en ook al een antwoord gekregen!!! :) deze plotters zijn echt voor papier. Maar zou het met raamfolie niet kunnen? ik heb echter geen idee hoe dit reageert met de inkt alswel huid. de folie's die ik nog ken van de kleuterschool plakten geloof ik in combinatie met water.
Het schoonmaken is geloof ik niet het grootste probleem, als dat nodig is kun je altijd een nieuw sjabloontje plotten!
In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken!

Laatst bewerkt:
Back