SJM 400

• Topicstarter Topicstarter Aaalie
  • Startdatum Startdatum
A

Aaalie

Guest
Hoi hoi,

Eens iets anders te willen vliegen, heb ik besloten een SJM 400 te kiezen. Gisteren besteld, vanmorgen ontvangen (super service). Een zeer uitgebreid verslag gaat het niet worden, er is op RC-Groups reeds veel over geschreven.
Eerst enkele foto's:
Extra meegeleverd, een uitgebreide crashkit. Hoopvol :wink: .
SJM%202.jpg

Hoofdrotorbladen, flybar (moving flybarsystem zoals Jan Henseleit gebruikt/ontwikkelt heeft), staartkonstruktie en staartboom (carbon)
SJM%201.jpg

SJM%203.jpg

Ook de motor wordt meegeleverd. Het is een 3950 KV, met opvallend weinig magneten (veel ruimte tussen de magneten)
SJM%204.jpg

SJM%205.jpg

Morgen verder... Gr.A.

Enkele foto's:

Frame in opbouw,
SJM%206.jpg

Rotorkop,
SJM%207.jpg

SJM%208.jpg

Frame in elkaar, motor gemonteerd, servohouders gemonteerd,
SJM%209.jpg

Landingsgestel, servo's gemonteerd. Alle "hardware" en stangen afgesteld.
SJM%2010.jpg

SJM%2011.jpg

SJM%2012.jpg

Tuimelschijf volledig aluminium,
SJM%2013.jpg

Detail van de bijgeleverde motor,
SJM%2014.jpg

Staart met beschermer,
SJM%2015.jpg

Als je alle onderdelen op de tafel legt, moet je wel even slikken. Toch bouwt het leuk weg, en iedere keer verbaasde ik me weer over hoe netjes de onderdelen er uitzien. Ook handig is dat er gereedschap wordt meegeleverd, vooral de héél kleine inbuszeskant.
Als servo's worden gebruikt de Simprop SES 150 BB. 0,05 sec. en 1,5 kilo trekkracht. Deze gaat ook op de staart.
De servo van de staart heb ik achter het frame geplaatst, en een extra lange stuurstang gemaakt om de hevel aan te sturen. Orgineel zou er een 6 grams servo achteraan bij de staart moeten worden gemonteerd (dit vond ik niet mooi staan).
Daadwerkelijk ieder klein beugeltje is een gefreesd onderdeeltje. Het geheel maakt een erg stevige indruk, en het draait allemaal netjes. Geen enkel onderdeel behoefde een nabehandeling o.i.d.

Later meer, Gr.A.

Theo zei:
Het lijkt wel een duikboot :lol: :lol:
8O Nu je het zegt, domme vergissing. Verkeerde subforum, hij staat tussen de kleine slamixers :mrgreen: .

Gr.A.

Hey Aaalie

Erg leuke heli is dat, en al helemaal voor dat geld, er zitten hele nette en slimme details in verwerkt, ben erg nieuwsgierig, niet alleen naar het vliegen op zich want dat zal wel goed zitten maar meer naar eventuele mankementen/problemen/(overmatige)slijtage die (zoals bij elke heli) mogelijk tevoorschijn gaan komen bij gebruik.

Je zei dat alle aluminium delen zijn gefreesd,, die zijn dan gezien de oppervlakte ook nog gestraald/getrommeld (heet dat zo eigenlijk?)zeker?, ook weer eens wat anders als glimmend geanodiseerd

Succes met de bouw en het verslag verder.

Groeten, André.

Hoi André,

bedankt voor de positieve reactie. De delen zijn idd gestraald, en zoals het lijkt met glasparels/glasgrit. Het freeswerk is naar mijn idee wat ruiger gedaan, toch is de passing goed te noemen. De manier van afwerken (glasparelen) is goedkoop, en je zorgt ervoor dat het oppervlak "dicht" gaat zitten tegen corrosie e.d. En zoals je aangeeft, is het weer eens iets anders dan de glimmende bling bling delen, het misstaat de heli niet en persoonlijk vindt ik het heel netjes om te zien. En vanwege de "ruigere freesbehandeling" i.c.m. het glasstralen is waarschijnlijk de kit ook betaalbaar.
Vandaag heeft de heli voor het eerst gevlogen. En zoals eigenlijk verwacht vliegt de machine goed. Mijn enige vergelijk is een Logo 10 en een vaak gemodificeerde T-rex.
De heli lijkt erg stabiel. Met de wind van vandaag had hij eigenlijk alleen maar "problemen" met instabiel zijn in de hoogte (zeg maar pitch). Verder is de heli behoorlijk vel op de pitch, de pitch heb ik dan ook iets expo gegeven.
Verder voelt de heli stabieler aan dan de T-rex (idd, nog stabieler), echter hij stuurt ook iets minder aggresief, dus die vergelijking is niet helemaal correct. Voor het snelle stuurwerk moeten beslist de paddlegewichtjes iets naar binnen toe geplaatst worden, wat hem dan ook weer iets minder stabiel gaat maken.
Wat me tevens opviel is dat het kleine bijgeleverde motortje enorme power afgeeft. Ik heb het op één na kleinste tandwieltje (11 tanden) gemonteerd, en hij knalt hiermee omhoog. De regelaar is zonder governor ingesteld, maar veel pitch geven lijkt hij nauwlijks in te zakken. Hierbij staat de regelaar op ongeveer 80%. Na 10 minuten vliegen is de motor licht opgewarmd, niet meer lauw, maar warm kan je hem zeker niet noemen.
Wat ook opviel is dat de heli héél weinig geluid produceert. Ik vond de T-rex al redelijk stil, maar deze heli hoor je eigenlijk niet, behalve het geluid wat de bladen en de staartrotor maken. Dit ervaar ik als zeer positief en erg prettig.
In eerste instantie leek het staartje niet zoveel te vertellen. Na een simpele verandering door het verplaatsen van de staartrotor op de as (iets verder van de behuizing af), en de limit van de 401 iets terug te draaien (van 70% naar dik 80%) is dit naar mijn gevoel zeker al opgelost. Een andere optie kan zijn nog iets langere staartbladen te monteren (T-rex of X-400), maar dit is voor de niet 3-D vliegen beslist niet nodig na de genoemde aanpassing/afstelling.
Als setup:
SJM%2016.jpg

Regelaar is een Himodel 40 amps met geschakelde BEC (vette overkil, maar het is een leuke regelaar voor weinig geld). 4 servo's Simprop SES 150 BB. Gyro is een GY 401. Standaart 3950 KV buitenloper motor met 11 tands tandwiel. 3S 2100 Lipo 15C (Ele). Ontvanger is een Graupner MC18 met een krimpous behuizing (ook vette overkil).
De gebruikte componenten en de akku zijn behoorlijk zwaar voor deze heli. Echter in tegenstelling tot vele andere piloten ( :roll: ) ben ik na ruim twee jaar al erg blij dat ik normaal kan hooveren, en zeer rustig een beetje kan rondvliegen, waarvoor deze (zwaardere) microheli meer dan voldoet. 3-D zit er bij mij niet in, echter met een lichtere akku en ontvanger is het zeker mogelijk met deze heli.
Met deze setup is het kapje niet meer passend te krijgen. Een schaar bied hierbij de oplossing. Na het arme kapje, dat overigens sterker is dan het lijkt, eens goed te grazen hebben genomen is dit het resultaat:
SJM%2017.jpg

En ik moet zeggen, ik heb er geen spijt van. Persoonlijk vindt ik het helemaal niet erg om nog iets van de techniek te kunnen zien. Bovendien is het veel makkelijker om de akku te vervangen.

Meerdere (duur)ervaringen zullen volgen. Tot nu toe een positief gevoel bij deze heli, en naar mijn idee is het zijn geld meer dan waard.

Groetjes van Aldert

Het ziet er wel apart uit ! het lijkt op een Henseleit.

Die overkill setup hebben ze denk ik niet voor niets gedaan, ik zou het lekker zo laten en proberen dit mooie machientje helemaal perfect af te stellen.

Veel plezier ermee !

Ja het is inderdaad een heele mooie heli :D en voor dat geld !

veel vlieg plezier :wink:

peter

Hi Aldert,

Je word bedankt, nu moet ik weer gaan sparen voor een verse heli ;) Echt mooie kist man... Heeft idd wel wat weg van een Henseleit....

Groetjes,

Ton.

ZEKER GEEN TREX tailblades monteren !!!!!!!!!!!!

Ik heb een aplus400, bijna dezelde als de deze maar in carbon en als jet mij vraagt een leuker kapje (heel 3dnt achtig)

De staart is erg klein voor de rotor ontrek...het staartje heeft dezelfde tailblades als een hornet...maar de houders zijn kleiner dus de totale staart is kleiner !!! dan die van een hornet.

Hierdoor is er voor de overbrenging gekozen voor 1/5 tussen hoofd en staart as.

Meaw...als je 3000 op de kop hebt (nodig voor stevige 3d) dan gaat de staart 15000 rpm halen....VEEL meer dan de staart van een trex.
De staart is ook niet zo sterk als die van een trex, en zelfs op de trex spatte het ding welleens uit mekaar.

Als je trex bladen zet op de staart...denk ik dat de staart ontploft...en dat kan heeeel gevaarlijk zijn.

Heb zelf al eens voorgehad op men hornet...en het stuk dat wegvliegt zie je NOOIT meer terug.

Hallo mattijs,

Ik heb een SMJ400 besteld en vrijwel volledig opgebouwd.

Ben uiteraard ook benieuwd naar die Aplus 400.

Wat zijn je ervaringen met het gelijkaardig SMJ en Aplus concept.

Ben benieuwd hoe het vliegt.

tduc

wel...de aplus en de sjm zijn ongelooflijk goedkoop voor wat je krijgt, en helaas zijn er zeker een paar kwaliteits problemen.

De meeste gaten zijn fout getapt en dergelijk...het hoofd staat een beetje scheef...het ziet er dus allemaal erg leuk uit van ver maar als je wat dichter kijkt en hem zelf monteert ontdek je een heleboel tekortkomingen.

Dat gezegd zijnde...kzou em nog altijd aanraden! Ze zijn gewoon te goedkoop en eigenlijk is het allemaal niet ZO belangrijk dat alles perfect is...

Het mooie aan de aplus is dat je er tegenwoordig TWEE hoofden bij krijgt...de standaard en een bling versie die bedoeld is voor harde drie D...hij heeft immers GEEN demping.
En dat voor minder geld dan een standaard TREX kit....

Al de onderdelen die bij mijn kit tekortschoten die kan ik GRATIS terug krijgen van FUNG, de verkoper van de in Hong kong gevestigde Flying hobby.com

Eigenlijk raad ik je aan om, ALS je overweegt de aplus te kopen, je aan te sluiten bij the EZONE...daar is FUNG steeds aanwezig en als er iets schort dan zet je dat online en door de mogelijk slechte reclame springt ie derop om meteen iets te regelen.

Momenteel is de aplus ook te koop in frankrijk via BRICOBRAC, een ander lid van the ezone forums en een partner van FUNG.

Ow en...voorlopig heb ik er nog niet zoveel mee gevlogen want ik zit met examens momenteel (ik word daat echt te oud voor op mn 27 :) )
maar hij vliegt heel erg stabiel maar toch erg snel op de cyclic...niet erg veel verschillend van een trex.

Ik heb em nog niet gedrieDeet, want momenteel geen tijd en nog geen carbon of fiberglass bladen op gezet maar dat gaat over een week ofzo veranderen.

Hey,

De SJM zoals je hem hier (rc-technics) koopt, heeft geen problemen met fout getapte, geboorde gaten. De kit is idd goedkoop en vliegt voor het geld héél erg goed.
Toch vliegt de heli wel anders dan een T-rex. De staart is iets minder heftig, en op de pitch is hij veel gevoeliger. De cyclics kan je héél snel krijgen door simpel de gewichtjes aan de paddlestang te verwijderen.
Hij heeft nu al een redelijk aantal vluchtjes gemaakt. Is inmiddels ook al gecrashed. Na de crash de heli gedemonteerd, het enige dat uiteindelijk kapot/krom was blijkt één hoofdrotorblad. Tevens miste het motortandwiel 8O die in geen velden of wegen te vinden was :?: . De oorzaak was domweg een inschattingsfoutje op afstand, ik had werkelijk geen idee meer hoe "de stand" van de heli was.
Een duidelijk verschil met een standaard T-rex (niet de SE of de vele geupgrade) is dat de SJM véél minder snel speling e.d. "ontwikkeld".
Een verschil met de Aplus is het moving flybar system zoals Henseleit die heeft ontwikkeld. De Aplus werkt volgens mij met een pitchkompensatiesysteem.

Succes, groetjes van Aldert

de aplus heeft exact hetzelfde hoofd als de sjm...alleen het frame en het kapje verschilt. Verder zijn er een paar onderdelen in carbon ipv glasvezel...

Als jou sjm geen foute onderdelen heeft, dan heb je geluk gehad....ik ken een heleboel mensen op andere forums met gelijkaardige ervaringen als ik.

Ik moet zeggen dat ik het een heel gaaf helitje vind. Voor dat geld niet te verslaan, lijkt mij. Ik denk dat er binnenkort nog veel meer, betaalbare Chinese electro heli's op de markt komen en dat de kwaliteit steeds beter wordt. We gaan een goede tijd tegemoet........ :)

Ik zou wel eens een foto willen zien van deze naast een T-Rex, om het grootteverschil eens goed te kunnen beoordelen.

BarnOwl zei:
Ik zou wel eens een foto willen zien van deze naast een T-Rex, om het grootteverschil eens goed te kunnen beoordelen.

De enige T-rex voorhanden, hij moet nog wel afgebouwd worden, heb zojuist servo's en akku besteld! Kijk en vergelijk :mrgreen: .
SJM%20en%20T-rex%20600.jpg

Groetjes van Aldert

Grappenmaker, ik bedoelde natuurlijk de 450, niet de 600..............maar ik heb je andere foto inmiddels bekeken.

Jij hebt in ieder geval de komende tijd weer voldoende materiaal om voorlopig lekker te kunnen spelen (Kwijl, ik wil ook zo'n 600.........)

Hallo, is ie nog te koop?
Ik heb vele jaren terug veel met een magic van Schlüter gevlogen., en wil weer het heli vliegen oppakken.
Zeverke

Back