Hoi André,
bedankt voor de positieve reactie. De delen zijn idd gestraald, en zoals het lijkt met glasparels/glasgrit. Het freeswerk is naar mijn idee wat ruiger gedaan, toch is de passing goed te noemen. De manier van afwerken (glasparelen) is goedkoop, en je zorgt ervoor dat het oppervlak "dicht" gaat zitten tegen corrosie e.d. En zoals je aangeeft, is het weer eens iets anders dan de glimmende bling bling delen, het misstaat de heli niet en persoonlijk vindt ik het heel netjes om te zien. En vanwege de "ruigere freesbehandeling" i.c.m. het glasstralen is waarschijnlijk de kit ook betaalbaar.
Vandaag heeft de heli voor het eerst gevlogen. En zoals eigenlijk verwacht vliegt de machine goed. Mijn enige vergelijk is een Logo 10 en een vaak gemodificeerde T-rex.
De heli lijkt erg stabiel. Met de wind van vandaag had hij eigenlijk alleen maar "problemen" met instabiel zijn in de hoogte (zeg maar pitch). Verder is de heli behoorlijk vel op de pitch, de pitch heb ik dan ook iets expo gegeven.
Verder voelt de heli stabieler aan dan de T-rex (idd, nog stabieler), echter hij stuurt ook iets minder aggresief, dus die vergelijking is niet helemaal correct. Voor het snelle stuurwerk moeten beslist de paddlegewichtjes iets naar binnen toe geplaatst worden, wat hem dan ook weer iets minder stabiel gaat maken.
Wat me tevens opviel is dat het kleine bijgeleverde motortje enorme power afgeeft. Ik heb het op één na kleinste tandwieltje (11 tanden) gemonteerd, en hij knalt hiermee omhoog. De regelaar is zonder governor ingesteld, maar veel pitch geven lijkt hij nauwlijks in te zakken. Hierbij staat de regelaar op ongeveer 80%. Na 10 minuten vliegen is de motor licht opgewarmd, niet meer lauw, maar warm kan je hem zeker niet noemen.
Wat ook opviel is dat de heli héél weinig geluid produceert. Ik vond de T-rex al redelijk stil, maar deze heli hoor je eigenlijk niet, behalve het geluid wat de bladen en de staartrotor maken. Dit ervaar ik als zeer positief en erg prettig.
In eerste instantie leek het staartje niet zoveel te vertellen. Na een simpele verandering door het verplaatsen van de staartrotor op de as (iets verder van de behuizing af), en de limit van de 401 iets terug te draaien (van 70% naar dik 80%) is dit naar mijn gevoel zeker al opgelost. Een andere optie kan zijn nog iets langere staartbladen te monteren (T-rex of X-400), maar dit is voor de niet 3-D vliegen beslist niet nodig na de genoemde aanpassing/afstelling.
Als setup:
Regelaar is een Himodel 40 amps met geschakelde BEC (vette overkil, maar het is een leuke regelaar voor weinig geld). 4 servo's Simprop SES 150 BB. Gyro is een GY 401. Standaart 3950 KV buitenloper motor met 11 tands tandwiel. 3S 2100 Lipo 15C (Ele). Ontvanger is een Graupner MC18 met een krimpous behuizing (ook vette overkil).
De gebruikte componenten en de akku zijn behoorlijk zwaar voor deze heli. Echter in tegenstelling tot vele andere piloten ( :roll: ) ben ik na ruim twee jaar al erg blij dat ik normaal kan hooveren, en zeer rustig een beetje kan rondvliegen, waarvoor deze (zwaardere) microheli meer dan voldoet. 3-D zit er bij mij niet in, echter met een lichtere akku en ontvanger is het zeker mogelijk met deze heli.
Met deze setup is het kapje niet meer passend te krijgen. Een schaar bied hierbij de oplossing. Na het arme kapje, dat overigens sterker is dan het lijkt, eens goed te grazen hebben genomen is dit het resultaat:
En ik moet zeggen, ik heb er geen spijt van. Persoonlijk vindt ik het helemaal niet erg om nog iets van de techniek te kunnen zien. Bovendien is het veel makkelijker om de akku te vervangen.
Meerdere (duur)ervaringen zullen volgen. Tot nu toe een positief gevoel bij deze heli, en naar mijn idee is het zijn geld meer dan waard.
Groetjes van Aldert